Hulp bij keuze UTPkabel

Pagina: 1
Acties:

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Volgende maand krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning. Ik heb loze leidingen genomen tbv CAI, bedraden ga ik zelf doen, aannemer rekent 280,- per kamer incl kabels vind ik een beetje te aangezien er totaal 4kamers zijn die bekabeld moeten worden.

Voor de tv heb ik de KOKA799 op het oog, dit schijnt een van de beste te zijn. Voor de UTP wil ik Draka gebruiken cat5e. Alleen hebben zij een U/UTP en F/UTP uitvoering. Is een afschermfolie noodzakelijk voor thuisgebruik in mijn situatie? Of heeft iemand een ander merk voor de UTP ter aanbeveling.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Zolang de netwerkkabels niet bij electra of coax in de buis liggen is folie niet nodig.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• mace
  • Laatst online: 06-03 18:51

mace

Sapere Aude

Het is niet nodig nee, maar als het prijsverschil niet te groot is is het wellicht verstandig om het toch te doen.

• 330d
Ah... dus wel met mantel. Bij 2 gootjes wil ik coax EN utp gaan trekken. Dus de F/UTP voldoet hieraan samen met een coax door 1 gootje? Of zal ik beter naar SF/UTP gaan?

Thanks

[ Voor 10% gewijzigd door 330d op 22-02-2009 15:41 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Draka utp cat5e is prima.gebruiken wij ook bij klanten icm panduit netwerk materialen.Bij panuit kan je oudlet inzetplaten gebruiken waar 3 oudlets in kunnen.als ze de pijp goed gelegt hebben,kan je 3 kabels in 1 pijp leggen en heb je dus 3 netwerkaansluitingen per kamer

[ Voor 54% gewijzigd door vincedd op 22-02-2009 17:11 ]

• mace

mace

Sapere Aude

330d schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:38:
Ah... dus wel met mantel. Bij 2 gootjes wil ik coax EN utp gaan trekken. Dus de F/UTP voldoet hieraan samen met een coax door 1 gootje? Of zal ik beter naar SF/UTP gaan?

Thanks
Nogmaals, als het niet gek veel duurder is, dan is het altijd beter. :)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:28

tozzke

aka tozzert

mits je de shield dus aan één kant aan aarde hangt, anders heeft het 0,0 nut,

ik zou gewoon voor de wat dunnere UTP gaan, volstaat prima en werkt bovenal prettiger als je er van die dikke KOKA bij wilt trekken (trek wel alles tegelijk door de buis)

[ Voor 26% gewijzigd door tozzke op 22-02-2009 17:17 ]

• 330d
Trouwens zit er nog veel verschillen qua snelheid voor verschillende merken van de utp kabels? Zolang ze allemaal cat5e geclassificeerd zijn kan ik verwachten dat ze allemaal even snel werken?
Bij de Draka zie ik overigens wel dat de 5e ook gigabit ondersteunen, terwijl de goedkopere König alleen aangeeft 10/100mbit (kon de site vd fabrikant niet vinden)

Even terug naar de situatie voor het trekken vd kabels, ik wil 2 vd 4kamers utp en coax door 1gootje trekken en de 2 andere kamers hebben ieder 2 gootjes dus kan ik coax en utp scheiden. Daar wil ik een dubbele utp trekken voor netwerk en telefoon. Huis is in almere en ik zit te twijfelen aan UPC fiber of glasvezel. Voldoet een cat5e kabel wel of is het verstandig om cat6 te nemen?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als het 5e is dan ondersteunt het gigabit anders is het geen 5e. Je kan mischien een kabel hebben die mishien het iets beter doet dan de specs vereisen maar in een huis tuin en keukensituatie maakt dat echt niet uit.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

330d schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:22:
Trouwens zit er nog veel verschillen qua snelheid voor verschillende merken van de utp kabels?
Kijk verder dan de kabel alleen, bijvoorbeeld op het monteren van de stekkers.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-03 10:10
Interessant topic. Ook ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en heb in de woonkamer één loze buis laten leggen. In deze buis wil ik echer EN coax EN utp kabel trekken; is dit een probleem? Verder heb ik nog een vraag: ons huis wordt voorzien van WCD van het merk Berker, type Modul 2.Zijn er interne onderdelen beschilbaar waardoor je op één aansluitpunt zowel 2x coax als 1x netwerkstekker kunt plaatsen? Ik bedoel dus zoiets als dit, maar gaat dat passen in deze WCD?

• mace

mace

Sapere Aude

smeerbartje schreef op maandag 23 februari 2009 @ 10:54:
Interessant topic. Ook ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en heb in de woonkamer één loze buis laten leggen. In deze buis wil ik echer EN coax EN utp kabel trekken; is dit een probleem? Verder heb ik nog een vraag: ons huis wordt voorzien van WCD van het merk Berker, type Modul 2.Zijn er interne onderdelen beschilbaar waardoor je op één aansluitpunt zowel 2x coax als 1x netwerkstekker kunt plaatsen? Ik bedoel dus zoiets als dit, maar gaat dat passen in deze WCD?
Waarschijnlijk gaat dat niet passen, maar dan moet je gewoon een apart gat laten maken waar je geen berker spul op laat komen maar gewoon die van nedap.

• smeerbartje
mace schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:00:
[...]

Waarschijnlijk gaat dat niet passen, maar dan moet je gewoon een apart gat laten maken waar je geen berker spul op laat komen maar gewoon die van nedap.
Thanks, maar coax en utp kabel door één buis gaat wel goed?

• smeerbartje
-kleine kick-

Zie ook deze reply. Hoe erg zou het zijn met de packet loss bij een metertje of 15??

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zal echt wel goed gaan joh ;)

Edit: Oh netwerk en telefoon over dezelfde kabel? Bah. Ik dacht dat het over de post boven je ging.

[ Voor 64% gewijzigd door Boudewijn op 26-02-2009 11:37 ]

• smeerbartje
Boudewijn schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:37:
Zal echt wel goed gaan joh ;)

Edit: Oh netwerk en telefoon over dezelfde kabel? Bah. Ik dacht dat het over de post boven je ging.
Nee, sorry voor de verwarring... ik bedoel dus een radio/tv (coax) kabel en één CAT6 kabel.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij kan dat prima, maar een afgeschermde kabel is altijd wel handig hier :).
Packetloss valt wel mee, maar ik heb geen data om dat te bewijzen.

• smeerbartje
Boudewijn schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:26:
Volgens mij kan dat prima, maar een afgeschermde kabel is altijd wel handig hier :).
Packetloss valt wel mee, maar ik heb geen data om dat te bewijzen.
Oke thank, ik ga het gewoon proberen :D

Verwijderd

coax en U/UTP moet gewoon kunnen. Shielding bij thuisgebruik kan geen kwaad, maaaaar goede connectoren en goede aansluitingen worden dan nog belangrijker. Uw shield mooi aansluiten in een muur"potje" onder een hoek van 90° ... ga je gang.
En gezien de huis, tuin en keukenmerken nou niet echt gekend zijn om goede connectoren te maken, zou ik het eenvoudig houden. Zoals eerder gemeld is shielding maar écht goed wanneer aan beide kanten aangesloten. Jawel, in Oostenrijk is dit ondertussen verplicht...

U/UTP zal ook gewoon dunner zijn en voorkomt misschien dat je één van de twee kabels stuk trekt doordat het te krap wordt in de buis.
Ik geef dan ook liever meer uit aan een beter merk UTP dan aan shielding...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[b][message=31558745,noline]GigaChris schreef op donderdag 26 februari 2009 @ Zoals eerder gemeld is shielding maar écht goed wanneer aan beide kanten aangesloten. Jawel,...
Nee, 1 kant:
tozzke schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:15:
mits je de shield dus aan één kant aan aarde hangt, anders heeft het 0,0 nut,
2 kanten levert andere, veel grotere, problemen op.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:55:
Waarom?

UTP Cat5e is gewoon een standaard waar fabrikanten aan moeten voldoen anders is het geen Cat5e. (TIA/EIA-568-B.2-2001)

Dus alle kabels zijn in principe gewoon goed. :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:55:
coax en U/UTP moet gewoon kunnen. Shielding bij thuisgebruik kan geen kwaad, maaaaar goede connectoren en goede aansluitingen worden dan nog belangrijker.
Connectoren zijn relevant, maar belangrijker dan dat zijn een goede tang en een persoon achter die tang.
En gezien de huis, tuin en keukenmerken nou niet echt gekend zijn om goede connectoren te maken, zou ik het eenvoudig houden. Zoals eerder gemeld is shielding maar écht goed wanneer aan beide kanten aangesloten. Jawel, in Oostenrijk is dit ondertussen verplicht...
Groundloop....
U/UTP zal ook gewoon dunner zijn en voorkomt misschien dat je één van de twee kabels stuk trekt doordat het te krap wordt in de buis.
Onzin, zie mace's comment. Specs zijn specs, of er nou een merkje op staat of niet.

offtopic:
Alhoewel je internet radio wel stukken sprankelender klinkt met meer zwart tussen de instrumenten als je vergulde utp kabel gebruikt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 26-02-2009 15:11 ]

Verwijderd

goten leggen is stukken goedkoper;) daar kun je ook meerdere kabels door laten lopen...

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Boudewijn schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:09:
[...]

Onzin, zie mace's comment. Specs zijn specs, of er nou een merkje op staat of niet.

offtopic:
Alhoewel je internet radio wel stukken sprankelender klinkt met meer zwart tussen de instrumenten als je vergulde utp kabel gebruikt :)
Ik zou je dan toch het topic wat ik eerder ook al genoemd heb wil laten lezen.
Wel gigabit hardware maar toch 100mps...

Ook een digitaal signaal kan na een tijdje gestoord worden, dermate dat het simpelweg niet meer werkt over langere afstanden.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-03 15:40
Heb laatst hier mijn huis mee bekabeld. Deze kabel heeft een vlechtscherm EN folie. Zelf pluggen er aan gemaakt. En aan de andere kant een wandcontactdoos, die ik ook bij die Ebay shop heb gekocht. Scheelt je heel veel geld vergeleken met NL. Kabel alleen al iets 3 euro de meter.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hooglander1 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:18:
[...]

Ik zou je dan toch het topic wat ik eerder ook al genoemd heb wil laten lezen.
Wel gigabit hardware maar toch 100mps...

Ook een digitaal signaal kan na een tijdje gestoord worden, dermate dat het simpelweg niet meer werkt over langere afstanden.
Dan vraag ik me af of die kabel aan cat6 (of is 5e officieel ook al genoeg) voldoet ;).

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Boudewijn schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:33:
[...]

Dan vraag ik me af of die kabel aan cat6 (of is 5e officieel ook al genoeg) voldoet ;).
5e is officieel geschikt voor gbit ethernet tot 100 meter.

Dus de kwaliteit kan wel zeker voldoen. Net als bij hdmi kabel Tot 1,5 meter voldoet vrijwel alles, maar wil je langer kan je hebben dat de goedkoopste niet voldoet. (hierbij wil ik niet zeggen dat je kabels moet kopen van 100 euro/meter, maar dat je wel degelijk slechte kabels hebt.)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:28

tozzke

aka tozzert

leuk_he schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:00:
[...]

Nee, 1 kant:

[...]

2 kanten levert andere, veel grotere, problemen op.
ik bedoelde dus eigenlijk dat het geen nut had als je de shield helemaal NIET aan aarde hangt :)
2 kanten "mag" idd niet

• 330d
Iemand ervaringen met König utp kabels? De ftp van Draka is ten eerste moeilijk verkrijgbaar en is alleen leverbaar in 305meter. König ftp kan je wel korter krijgen.

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:09:
Groundloop....
Specs zijn specs, of er nou een merkje op staat of niet.
Groundloop : Correct, vandaar dat in de europese regelgeving ook staat dat voor STP FTP kabels een TN-C netwerk "not recommended" is. TN-S aanbevolen. (Neutraal en PE mogen slechts op één plaats verbonden zijn en dus geen groundloops).... (en bij problemen is de troubleshooting meestal : maak één kant los, vervang snoer met een UTP snoer, check uw electriciteitsnetwerk want aan onze kabel ligt het niet.....)

Specs zijn specs : Ik begrijp je en mijn boerenverstand zegt dit ook, maar ik weet dat er veel op de markt is dat niet haalt wat er op de kabel staat. Simpel Fluke testje !
Bovendien zeggen de specs niet of het moet werken !!! IEEE en ISO zeggen heel duidelijk in de inleidende teksten dat ze geen garanties bieden dat het moet werken!
(bvb cat5e kabel + cat5e connector is niet altijd cat5e verbinding (channel))
Dus het ergste is dat wat op die crappy kabel staat niet eens een leugen is :( .

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:25:
[...]
(bvb cat5e kabel + cat5e connector is niet altijd cat5e verbinding (channel))
Dus het ergste is dat wat op die crappy kabel staat niet eens een leugen is :( .
Precies... Je kan met Cat6 kabel prima een verbinding maken die niet eens aan cat5 specificaties voldoet, gewoon door slordig werk te leggen. En je kan net zo goed met cat5 kabel een cat6 netwerk bouwen, zolang de hele lijn meettechnisch aan cat6 specificaties voldoet.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Pagina: 1