Iemand?The-Force schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:08:
[...]
Wat is het verschil precies dan tussen NL en import? Heeft de import versie geen NL menu?
Of is er een verschil met firmware update en kun je dan problemen krijgen als je een import versie gebruikt?
Het ligt hem er aan vanwaar die geimporteerd is. De Engelse toestellen hebben bijvoorbeeld standaard Nederlands maar toestellen uit Oost Europe bijvoorbeeld weer niet. Die laatste zijn goedkoper in de inkoop en daar worden er veel vandaan gehaald. In Nederland wordt dan vaak de productcode aangepast en worden ze geflashed met Nederlandse software. Nokia heeft niet al te lang geleden een detectiesysteem gemaakt waarmee gezien kan worden of iemand de productode heeft aangepast. Het ligt in de lijn van de verwachting dat ze binnenkort bij updates niet meer zullen kijken naar de productcode van het toestel maar naar een online database bij Nokia zelf. Dat kan dan betekenen dat je toestel dan na een update geen Nederlandse taal meer heeft.
Daarnaast kan het ook zijn dat de firmware updates voor deze toestellen veel later zijn dan standaard Nederlandse "open markt" toestellen. Dit probleem heb je trouwens ook bij de zogenaamde operator varianten. Kijk maar bij de topics van andere Nokia modellen die al wat langer uit zijn, daar klagen mensen ook steen en been dat de updates soms maanden duren voor KPN, Vodafone en T-Mobile toestellen.
En tenslotte zijn er ook nog wel webshops waar je een oplader krijgt met een los opzetstukje.
Als je dus voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten moet je dus begrijpen dat daar ook nadelen aan zitten.
Daarnaast kan het ook zijn dat de firmware updates voor deze toestellen veel later zijn dan standaard Nederlandse "open markt" toestellen. Dit probleem heb je trouwens ook bij de zogenaamde operator varianten. Kijk maar bij de topics van andere Nokia modellen die al wat langer uit zijn, daar klagen mensen ook steen en been dat de updates soms maanden duren voor KPN, Vodafone en T-Mobile toestellen.
En tenslotte zijn er ook nog wel webshops waar je een oplader krijgt met een los opzetstukje.
Als je dus voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten moet je dus begrijpen dat daar ook nadelen aan zitten.
Ach, een beetje Tweaker komt heus wel aan z'n updatesrobertwebbe schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 19:24:
Het ligt hem er aan vanwaar die geimporteerd is. De Engelse toestellen hebben bijvoorbeeld standaard Nederlands maar toestellen uit Oost Europe bijvoorbeeld weer niet. Die laatste zijn goedkoper in de inkoop en daar worden er veel vandaan gehaald. In Nederland wordt dan vaak de productcode aangepast en worden ze geflashed met Nederlandse software. Nokia heeft niet al te lang geleden een detectiesysteem gemaakt waarmee gezien kan worden of iemand de productode heeft aangepast. Het ligt in de lijn van de verwachting dat ze binnenkort bij updates niet meer zullen kijken naar de productcode van het toestel maar naar een online database bij Nokia zelf. Dat kan dan betekenen dat je toestel dan na een update geen Nederlandse taal meer heeft.
iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2
Gezien de vragensteller het antwoord zelf niet kon vinden, denk ik niet dat hij dat voor elkaar gaat krijgen...PinokkioTV schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 19:38:
[...]
Ach, een beetje Tweaker komt heus wel aan z'n updates
Waarschijnlijk omdat je email hebt ingesteld maar de telefoon niet laat verbinden via GPRS. Hij wil wel graag internet om email te checken wifi blijft dus over.Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:39:
Hoe kan het dat de telefoon telkens vraagt of ik wil zoeken naar een Wifi verbinding? Als ik bijvoorbeeld gewoon muziek aan het luisteren ben of de telefoon staat met toetsenblokkering aan in de standby modus, komt er telkens tevoorschijn of ik wil zoeken naar Wifi verbinding.
Verwijderd
Geen matches
Ja dat zou best kunnen! Bedankt.hjw-001 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:40:
[...]
Waarschijnlijk omdat je email hebt ingesteld maar de telefoon niet laat verbinden via GPRS. Hij wil wel graag internet om email te checken wifi blijft dus over.
Betreft de slechte GPS fix van mijn N86 (tussen de 10 minuten en oneindig wachten). Ik heb inmiddels online gezien dat het toestel "normaal werkt" en niet is gerepareerd. Dit betekend dus dat de N86 zijn toegevoegde waarde voor mij verliest. Internetten kan ik thuis en op het werk ook wel. GPS was de toegevoegde waarde...TE KOOP...
ik denk dat ze bij de desbetreffende reparateur dan niet goed gekeken hebben, je heb niet voor niks van die problemen, heb je wel eens een andere sim erin gedaan en gekeken of het toestel dan wel goed werkt mbt de gps?Sparks.nl schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 20:20:
Betreft de slechte GPS fix van mijn N86 (tussen de 10 minuten en oneindig wachten). Ik heb inmiddels online gezien dat het toestel "normaal werkt" en niet is gerepareerd. Dit betekend dus dat de N86 zijn toegevoegde waarde voor mij verliest. Internetten kan ik thuis en op het werk ook wel. GPS was de toegevoegde waarde...TE KOOP...
Klinkt misschien raar, maar soms kan het de combinatie telefoon en sim zijn.
Anders evt naar een nokia service punt gaan waar de nokia medewerker zelf kan zien dat het toestel een defect heeft.
suc6
Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.
Betreft de GPX fix,
Ik heb de gsm net geprobeerd (was ik eigenlijk niet eens van plan meer te testen en zo te verkopen). Wat blijkt, binnen 10s heb ik een fix (binnen zelfs!! Dat kon eerst niet eens), ik kan mijn ogen niet geloven. Zelfs binnen lijkt het nu prefect te werken. Ze zeggen niet te hebben gedaan bij Nokia, maar nu werkt het ineens wel.
Ik begrijp er niets van, maar ik ga hem eens uitgebreid testen. Echt heel raar.
Ik heb de gsm net geprobeerd (was ik eigenlijk niet eens van plan meer te testen en zo te verkopen). Wat blijkt, binnen 10s heb ik een fix (binnen zelfs!! Dat kon eerst niet eens), ik kan mijn ogen niet geloven. Zelfs binnen lijkt het nu prefect te werken. Ze zeggen niet te hebben gedaan bij Nokia, maar nu werkt het ineens wel.
Misschien assisted GPS aangezet?Sparks.nl schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:28:
Betreft de GPX fix,
Mijn gps ervaring:
*blijf op 1 locatie totdat je fix hebt.
fix heb ik binnen 2minuten buitenshuis zonder A-GPS (laatste positie voor telefoon was snelweg, deze fix was thuis).
Nauwkeurigheid NokiaMaps veel beter dan Sygic Mobile Maps. Nokiamaps weet tot op huisnummer precies waar ik ben. Sygic gokt beetje bij de buren
*blijf op 1 locatie totdat je fix hebt.
fix heb ik binnen 2minuten buitenshuis zonder A-GPS (laatste positie voor telefoon was snelweg, deze fix was thuis).
Nauwkeurigheid NokiaMaps veel beter dan Sygic Mobile Maps. Nokiamaps weet tot op huisnummer precies waar ik ben. Sygic gokt beetje bij de buren
Nee die stond al aan (ook zonder geprobeerd uiteraard).
ik kan een N86 kopen via marktplaats.
nou is mijn vraag:
hoe kan ik voorkomen dat ik een import versie over koop?
nou is mijn vraag:
Voor de aankoop de productcode (sticker onder de accu) controleren.Roodey schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:03:
ik kan een N86 kopen via marktplaats.
nou is mijn vraag:
Persoonlijk zou ik niet gauw een telefoon via Marktplaats kopen, je weet nooit of deze niet een stukje heeft gezwommen. Problemen komen vaak pas later ...
Verwijderd
Geen matches
Tenzij het een geautoriseerde dealer zou betreffen zou ik er ook niet aan beginnen... Misschien via MP een 2e hands toestelletje dat al een tijdje op de markt is maar voor een vrij recent toestel is het risico mij te groot.PinokkioTV schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 20:21:
[...]
Voor de aankoop de productcode (sticker onder de accu) controleren.
Persoonlijk zou ik niet gauw een telefoon via Marktplaats kopen, je weet nooit of deze niet een stukje heeft gezwommen. Problemen komen vaak pas later ...
ik heb al meerdere telefoons gekocht via MP.
het waren wel telkens gevestigde telefoons (behalve een Touch Diamond 2 die ik snel had).
nog nooit problemen gehad (afkloppen).
volgens de verkoper staat op de N86 made in china, zal wel standaard zijn?
het waren wel telkens gevestigde telefoons (behalve een Touch Diamond 2 die ik snel had).
Ik dacht dat elke Nokia telefoon in Finland geassembleerd werd.Roodey schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 10:10:
ik heb al meerdere telefoons gekocht via MP.
Pessimism is the foundation of survival
[off topic]Hazurr schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:58:
[...]
Ik dacht dat elke Nokia telefoon in Finland geassembleerd werd.
Dan moet je voor de grap eens op de accu van je N78 kijken ... Made in Japan
Veel toestellen worden niet in Finland gemaakt, maar elders. Zo wordt de E52, maar ook de 6120 Classic, bijvoorbeeld in Hongarije gemaakt. De N78 is inderdaad made in Finland.
[/off topic]
@Roodey: je moet het natuurlijk zelf weten. Ik heb geen idee waar de N86 gemaakt wordt, maar dat zou dus best China kunnen zijn.
Maar ik zou me er dus niet aan wagen
[ Voor 15% gewijzigd door PinokkioTV op 30-08-2009 12:25 ]
Op het typelabel van mijn Nokia N86 staat ook Made in China. Nokia heeft meerdere fabrieken waar ze de toestellen laten produceren en afhankelijk van kosten en beschikbaarheid kan dat varieëren.
Ook ik zou nooit zomaar een toestel van marktplaats kopen, mijn ervaring is dat er vaak wel wat aan schort.
Ook ik zou nooit zomaar een toestel van marktplaats kopen, mijn ervaring is dat er vaak wel wat aan schort.
Ik heb echt een wazig probleem laatste tijd. Mijn batterij is echt in 3 uur van helemaal vol, naar de energiespaarstand..... iets is mijn batterij aan het drainen als n gek, maar ik kan er niet achter komen wat dat is. Kan ik processen zien (behalve natuurlijk de reguliere manier) die draaien in de telefoon, dat zou ik eerst willen uitzoeken alvorens hij door een harde reset heen gaat en ik alles weer opnieuw kan installeren......
3.5G, continue verbinding, GPS, Bluetooth en camera is het niet, dat staat momenteel uit.
3.5G, continue verbinding, GPS, Bluetooth en camera is het niet, dat staat momenteel uit.
Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||
Heb je wellicht een Exchange mailbox aangemaakt?
In mijn geval blijft er dan continu een actieve verbinding open staan in plaats van in de slaapstand (idle) te gaan. Verwijder die dan eens en je zult zien dat je weer een paar dagen mee kunt.
Eind september komt er weer een major update, ik hoop dat dit probleem dan verholpen is.
In mijn geval blijft er dan continu een actieve verbinding open staan in plaats van in de slaapstand (idle) te gaan. Verwijder die dan eens en je zult zien dat je weer een paar dagen mee kunt.
Eind september komt er weer een major update, ik hoop dat dit probleem dan verholpen is.
[ Voor 114% gewijzigd door robertwebbe op 01-09-2009 09:13 ]

Wanneer toetsen geblokkeerd zijn, druk de centrale keypad langer dan 2sec in.
Goede tip.
Alleen vind ik de LargeTime S60 screensaver dan toch handiger, die geeft dit altijd aan:
Alleen vind ik de LargeTime S60 screensaver dan toch handiger, die geeft dit altijd aan:

Nokia CP-322 N86 protectioncase.
ziet er op plaatje redelijk tot erg goed uit. maar valt in de praktijk nog te bezien. Heb het product inmiddels binnen.
+ stijlvol, (een so(c)k loop ik toch liever niet mee rond.
+ sluit goed aan op het toestel, zit goed strak
+ binnenkant erg 'zacht' zeker geen kans op krassen.
- éen volledige zijde van het toestel is niet beschermd, zoals ook te zien is. Maar de andere twee hoekpunten zijn ook open en niet beschermd.
- geen mogelijkheid de oordopjes aan te sluiten wanneer het toestel in deze case zit.

- scherm niet 100% beschermd (pcies dat stukje waar het hoesje minder breed is)
- kost wellicht iets meer tijd het toestel in/uit het hoesje te halen t.o.v. een sok.
- niet laten stuiteren of in aanraken laten komen met zand, reken maar dat het dan toch net niet beschermd.
Zie pricewatch voor verkopers product, bol.com staat bovenaan. zij verkopen overigens ook de universele sok. CP-221.
Verwijderd
Geen matches
Hebben meer mensen last van dat het toestel echt heel traag is. Gisteren deed het toestel er een half uur bijna over om mijn sms - bericht te openen. Ook het laden van het hoofdmenu is al moeilijk. Heb meerdere keren achter elkaar de batterij eruit gehaald en opnieuw opgestart maar dat heeft geen zin. Ook heb ik de nieuwste software versie geïnstalleerd. Als je een half uurtje wacht na het opstarten, dan loopt ie eindelijk weer lekker. Maar tussen die tijd kan je er eigenlijk niks mee doen.
Iemand een oplossing?
Iemand een oplossing?
Factory reset, of volledige reset. wat en hoeveel staat er op je massageheugens? verwijder eens aantal applicaties.Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:28:
Hebben meer mensen last van dat het toestel echt heel traag is. Gisteren deed het toestel er een half uur bijna over om mijn sms - bericht te openen. Ook het laden van het hoofdmenu is al moeilijk. Heb meerdere keren achter elkaar de batterij eruit gehaald en opnieuw opgestart maar dat heeft geen zin. Ook heb ik de nieuwste software versie geïnstalleerd. Als je een half uurtje wacht na het opstarten, dan loopt ie eindelijk weer lekker. Maar tussen die tijd kan je er eigenlijk niks mee doen.
Iemand een oplossing?
Verwijderd
Geen matches
5Gb v/d eigenlijk 7GB nog over. Zal proberen wat te verwijderen. Maar 2GB in gebruik is volgens mij niet heel veel. Maar we zullen zien.:)hjw-001 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 12:32:
[...]
Factory reset, of volledige reset. wat en hoeveel staat er op je massageheugens? verwijder eens aantal applicaties.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2009 22:54 ]
Ik heb hem nu eindelijk ook! Maar dan de witte variant. Is een Duits toestel, maar wel met volledig Nederlands menu. Heb ook al een software update gedaan en blijft gewoon Nederlands. Ik zal als ik helemaal uitgespeeld ben een review schrijven want ik heb de N79 en de N85 ook gehad.
Maar nu mijn vraag: Wie heeft er NOS-Mobiel werkend? Ik krijg het niet aan de gang. Applicatie installeert wel gewoon en start op, maar hij blijft maar staan op "laden" en dan krijg ik de melding "verzoek verlopen". Dit is met Wifi en de 3G verbinding het geval.
Maar nu mijn vraag: Wie heeft er NOS-Mobiel werkend? Ik krijg het niet aan de gang. Applicatie installeert wel gewoon en start op, maar hij blijft maar staan op "laden" en dan krijg ik de melding "verzoek verlopen". Dit is met Wifi en de 3G verbinding het geval.
Bij mij werkt die prima. Welke provider heb je?
Ik heb Vodafone. Bij mijn N79 werkt het wel als een zonnetje met dezelfde SIM-kaart.Welke versie van NOS heb je? Ik heb 1.01. Ik kan zoiezo niet rechtstreeks vanaf http://m.nos.nl/nosmobiel downloaden. De link is niet zichtbaar. Ik moet 'm er handmatig opzettenrobertwebbe schreef op zondag 06 september 2009 @ 12:53:
Bij mij werkt die prima. Welke provider heb je?
Ik heb eigenlijk een vraagje aan alle N86 bezitters: Hebben jullie iets slider speling? Bij mijn N86 heeft iets slide speling. Mijn oude 6110 Navigator heeft dat nml niet. (en toch lijkt mij dat dezelfde slidesysteem heeft. Veel beter slidesysteem dan mijn N96) Wie kan dat aub vertellen?
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Verwijderd
Matched: n86
Geen speling. Wel krasjes op de 5 en op de 0.pinokkia schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:42:
Ik heb eigenlijk een vraagje aan alle N86 bezitters: Hebben jullie iets slider speling? Bij mijn N86 heeft iets slide speling. Mijn oude 6110 Navigator heeft dat nml niet. (en toch lijkt mij dat dezelfde slidesysteem heeft. Veel beter slidesysteem dan mijn N96) Wie kan dat aub vertellen?
Het is nog leesbaar, maar ik ga er wel en keer mee langs een servicepoint in de toekomst.
1e N86 had iets speling in de slider (NL-toestel)pinokkia schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:42:
2e N86 zit de slider er veel strakker op, geen speling (NL-toestel) ook kras/streep op de toets 8 en 0.
Geen speling, geen krasjes, zit er gewoon strak op.pinokkia schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:42:
Verwijderd
elke N86 heeft wat slider speling, daar ontkom je niet aan, wie zegt dat hij het niet heeft is niet helemaal eerlijk! een kennis werkt namelijk bij SP en hij zegt ze hebben het allemaal, maar tis gewoon nihiel om je druk er over te maken.pinokkia schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:42:
Verwijderd
Er is een klein beetje speling te vinden. met name als ie dicht is.pinokkia schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:42:
Valt mij ook op krassen op de 0. maar ook ( zeer ) veel krassen op de achterkant van de slider.
Bij mijn nokia N86 Indigo heeft iets speling aan de bovenkant. (dus niet bij de toetsenbord. toestel in dichte stand) Toch vind ik het best wel irritant, omdat ik het wel duidelijk voel. Als ik de telefoon pak. Waar hebben jullie de speling zitten?
[ Voor 5% gewijzigd door pinokkia op 08-09-2009 18:43 ]
Verwijderd
Geen matches
heb ik ook!Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 18:37:
[...]
Er is een klein beetje speling te vinden. met name als ie dicht is.
Er is bij mij idd ook een klein beetje speling aan de bovenzijde als de telefoon dichtgeschoven is, dit is bij mij wel heel minimaal en voor mij absoluut niet storend.
Hoop eerder dat de bugs de nu nog in de software zitten er met een volgende update uit zijn.
Hoop eerder dat de bugs de nu nog in de software zitten er met een volgende update uit zijn.
Verwijderd
wat voot bugs heb jij Paul?Megapaul schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:14:
Er is bij mij idd ook een klein beetje speling aan de bovenzijde als de telefoon dichtgeschoven is, dit is bij mij wel heel minimaal en voor mij absoluut niet storend.
wat ik trouwens vet vind van de N86 is dat de verjaardagen ect al een week tevoren op je scherm kom te staan
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 21:42 ]
Verwijderd
Geen matches
mijn toestel komt uit duitsland zie volgens de product code, kan ik laten varanderen bij een SP van nokia?Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:58:
[...]
wat voor een model heb je (usa/ europe ?) alsnog ik dacht dat alle modellen waren voorzien van een fm transmitter. Probeer anders eens een software update te doen .
Kan iemand me vertellen waar de stopwatch zit op de N86? Zit deze er überhaupt wel op?
Ik kan hem namelijk niet vinden.
Laat maar, google helpt. Nee dus. Slechte zaak.
Ik kan hem namelijk niet vinden.
Laat maar, google helpt. Nee dus. Slechte zaak.
[ Voor 17% gewijzigd door Sparks.nl op 10-09-2009 19:57 ]
Mmm, volgens mijn heb je nog niet in de gaten dat de N86 een smartphone is waarop je gewoon zelf applicaties op kunt installeren. Gewoon even googlen op Symbian S60 stopwatch.
Voorbeeld; http://www.mobilecastle.b...1-02-signed-gkataria.html
Bugs in huidige software:Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:09:
[...]
wat voot bugs heb jij Paul?
wat ik trouwens vet vind van de N86 is dat de verjaardagen ect al een week tevoren op je scherm kom te staan
Vanuit de galerij een foto te versturen via email werkt bij mij niet, heb er versie 11.043 op zitten. Weet niet of deze bug erwas na het updaten van ovi maps, heb de ovi updat er al wel op staan.
Heb heel soms dat als ik mijn lenskap open doe dat de camara niet start,
ik schuif het klepje weer dicht toestel ff open en dicht schuiven en dan doet hij het wel.
Ik hou het voorlopig op de software die nog een beetje buggy is.
Vanmij mag er snel een update komen.
is er iemand die ovi maps nog niet geupdate heeft en waarbij het versturen van een foto (vanuit de galerij) via email wel werkt?
Verwijderd
Geen matches
Ik vind het geluid tijdens bellen maar erg zacht... zelfs als de telefoon op zijn luidst staat... iemand mee eens?
is dat nog te veranderen, mijn n95 was veel harder..
mvg Mike
mvg Mike
Verwijderd
Hoi,
Ik heb pas een n86, egt super blij mee.
Maar ik heb net 2 krassen (strepen) net naast mn lens. (komt denk ik door de lens schuiver)
Het geen invloed op mn fotos maar wel beetje raar dat dit gebeurd.
Hebben meer mensen hier last van?
Maar ik heb net 2 krassen (strepen) net naast mn lens. (komt denk ik door de lens schuiver)
Betreft de krassen op de lens. Daar heb ik (nog) geen last van.
Ik zou het eerder omschrijven als: het klinkt ver weg. Ik denk dat ik hetzelfde heb. Mijn 6233 heeft veel beter geluid.Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:19:
Ik vind het geluid tijdens bellen maar erg zacht... zelfs als de telefoon op zijn luidst staat... iemand mee eens?
mvg Mike
Dat heb ik wel in de gaten, alleen had ik verwacht dat sommige zaken standaard worden meegeleverd. Zeer teleurstellend vind ik het (de stopwatch staat er inmiddels op trouwens, meerdere versies).robertwebbe schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:02:
Mmm, volgens mijn heb je nog niet in de gaten dat de N86 een smartphone is waarop je gewoon zelf applicaties op kunt installeren. Gewoon even googlen op Symbian S60 stopwatch.
Deze stopwatch kende ik nog niet trouwens, ook maar eens proberen.
Edit: Leuke stopwatch, deze is beter dan degene die ik had geprobeerd (inmiddels 5). Bedankt.
Ik zat nog na te denken over wat je zei. Ik had het verkeerd begrepen. Omdat de N86 een smartphone kan ik zelf software installeren. [sarcasme] Eigenlijk moet ik Nokia bedankbrieven sturen, ze hebben er immers al allerlei software opgezet voor me. En dat terwijl het een smartphone is, ik bedoel dat is toch mijn taak. Het IS immers een smartphone. Het is dan erg tof van Nokia dat bijvoorbeeld ze alvast software hebben geïnstalleerd om contactpersonen te kunnen op te slaan. Tja dat had ik natuurlijk ook gewoon zelf even van internet kunnen halen. Of beter nog, zoiets moet je zelf schrijven natuurlijk. Ik bedoel, het is toch een smartphone. [/sarcasme]
[ Voor 39% gewijzigd door Sparks.nl op 11-09-2009 14:43 ]
Heb exact hetzelfde, maar merk er nog niks van op de foto'sVerwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:57:
Hoi,
Verwijderd
Goedendag,
ik ben aan het zoeken geweest maar ik kom er niet achter hoe ik bv large time kan instelleren op mijn n86.
kan iemand mij op weg helpen??
bvd
ik ben aan het zoeken geweest maar ik kom er niet achter hoe ik bv large time kan instelleren op mijn n86.
bvd
Verwijderd
Heb de N86 net 2 dagen, maar ik heb nog steeds 1 ding waar ik niet uitkom.
De hele dag door moet ik kiezen tussen 2 toegangspunten. Heb prioriteiten ingesteld voor de toegangspunten, bijv, eerst mijn eigen wlan verbinding als ik thuis ben, en onderweg gewoon de internet verbinding van kpn. Alles staat op automatisch verbinden en geen toepassing alles staat op automatisch verbinding maken. Kan iemand mij helpen?
De hele dag door moet ik kiezen tussen 2 toegangspunten. Heb prioriteiten ingesteld voor de toegangspunten, bijv, eerst mijn eigen wlan verbinding als ik thuis ben, en onderweg gewoon de internet verbinding van kpn. Alles staat op automatisch verbinden en geen toepassing alles staat op automatisch verbinding maken. Kan iemand mij helpen?
Verwijderd
Lage time kun je gewoon installeren via Nokia PC suite. Daarna ga je via menu, instrumenten, instellingen, algemeen, persoonlijk, thema's naar spaarstand. Daar selecteer je Large time.Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 17:49:
Goedendag,
bvd
Succes
Verwijderd
Geen matches
en dat "gewoon installeren" lukt mij dus niet. Ik kan het programma downloaden en dan plaats ik het op mijn bureaublad en dan.....???? of ga ik daar al de mist in?Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 20:08:
[...]
Lage time kun je gewoon installeren via Nokia PC suite. Daarna ga je via menu, instrumenten, instellingen, algemeen, persoonlijk, thema's naar spaarstand. Daar selecteer je Large time.
Succes
alvast weer bedankt
Verwijderd
Geen matches
Heb je wel Nokia PC suite geinstalleerd? Als je dat geinstalleerd hebt en je telefoon is verbonden met de PC, kun je op het programma dubbelklikken en vraagt PC suite of je het op je telefoon wilt installeren.Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:38:
[...]
en dat "gewoon installeren" lukt mij dus niet. Ik kan het programma downloaden en dan plaats ik het op mijn bureaublad en dan.....???? of ga ik daar al de mist in?
alvast weer bedankt
Verwijderd
Klein beetje speling zijdelings maar niet heel heftig. Het kan echt superstrak. De eerste N86 die ik had (moeten retourneren vanwege onherstelbare software fout) was echt fantastisch wat dat betreft.pinokkia schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:42:
Dan sluit je je N86 via de USB-kabel aan op je computer en dan kies je voor massa-opslag op je N86. Sleep vervolgens het bestand naar de verwisselbare schijf (N86) in Windows verkenner. Zorg wel dat je de goede largetime hebt (1.04) want de eerdere versies zijn niet ge-signed. Ga dan naar "bestandsbeheer"op je Nokia N86 en open de massa-opslag map en daarin staat nu als het goed is je Largetime. Nu kan je Largetime installeren. Daarna ga je naar instrumenten>instellingen>algemeen>persoonlijk>Thema's>spaarstand en kies je largetime. Voila!Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:38:
[...]
en dat "gewoon installeren" lukt mij dus niet. Ik kan het programma downloaden en dan plaats ik het op mijn bureaublad en dan.....???? of ga ik daar al de mist in?
alvast weer bedankt
Ik gebruik trouwens zelf Cclock. Is net wat mooier en je kan meer instellen. Ik vraag me trouwens wel af of de screensavers zoals Cclock en Largetime veel energie verbruiken. Bij Cclock merk ik dat ik toch wel een halve dag minder lang met de accu kan doen, maar dit kan ook aan wat ik er die dag allemaal mee gedaan heb liggen. Heeft iemand hier meer ervaringen mee?
Ook gaan de screensavers (allemaal) na een uur uit. Weet iemand hoe je dit kan instellen dat ze altijd aanblijven?
heb lekker nieuws van all about symbian ivm de nieuwe fw hehe http://www.allaboutsymbia..._next_firmware_to_inc.php
Multiple pc builds in progress
Misschien een domme vraag: Klopt het dat de N86 niet zo lekker in de markt ligt?
Nou ik heb de N97 eerder dan de N86. Maar persoonlijk vind ik de N86 (qua grootte) veel fijner dan de N97.
Verwijderd
Geen matches
ben wel benieuwd wanneer ie verschijnt op de nsumafiatounes schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:06:
heb lekker nieuws van all about symbian ivm de nieuwe fw hehe http://www.allaboutsymbia..._next_firmware_to_inc.php
Verwijderd
Geen matches
ff een vraagje,
is het mogelijk om bij de homescreen de optie foto's delen weghalen?
ik wil maar 1 balkje van mn agenda
Verwijderd
Geen matches
toepassingen, online delen, opties, instellingen, geavanceerd, weergave in startschermVerwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:32:
ff een vraagje,
astu
hey iedereen er is een ovi store update beschikbaar het is eindelijk de applicatie en niet meer de webversie ga gewoon naar ovi store op je n86 ergens onderaan staat dat je hem kan downloaden veel plezier voor wie het gebruikt
ik wacht eigenlijk met ongeduld op de volgende firmware die zou uitkomen hoop dat deze veel bugfixes meebrengt en de n86 stabiel maakt
ik wacht eigenlijk met ongeduld op de volgende firmware die zou uitkomen hoop dat deze veel bugfixes meebrengt en de n86 stabiel maakt
Multiple pc builds in progress
Verwijderd
Geen matches
M'n toestel kan niet meer opstarten. hij blijft telkens haken tijdens het opstarten na het nokia opstartscherm. Daarna zie je de normale achergrond van je telefoon en daarna doet ie echt helemaal niks meer. Probleem is ook dat ik hem niet meer kan updaten omdat de telefoon aan moet staan.
Iemand een oplossing of wordt het opsturen?
Alvast bedankt!
Iemand een oplossing of wordt het opsturen?
Alvast bedankt!
Verwijderd
Geen matches
Probeer even met de accu er uit te halen en weer er in te doen!
anders even naar een nokia service point bij jou in de buurt.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 21:40 ]
Verwijderd
Geen matches
Bedankt voor je reactie. Helaas helpt dit niet. Ik denk dat ik dan inderdaad maar beter naar een nokia service punt kan gaanVerwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:38:
Probeer even met de accu er uit te halen en weer er in te doen!
Even inhakend hierop: Ik zou heel graag het icoontje van de Wlan netwerken weer terug willen zetten op mijn stand-by scherm. Dit is verdwenen met de laatste firmware ik krijg dat niet terug. Op de E-series is dit een optie onder stand-by weergave, maar in de N86 kan ik dit niet echt terugvinden. Iemand idee of dat kan ?Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:52:
[...]
toepassingen, online delen, opties, instellingen, geavanceerd, weergave in startscherm
astu
Pixel 7 Pro-||-Amplifi Alien Wifi-6-||-Samsung QE75QN93A Neo-QLED-||-XBOX Series X-||-Nintendo Switch V1/256GB-||-Asus ROG Ally2TB 980 Pro SSD-||-Shield Android TV32GB-||-Dell XPS 15 9500 32GB/2TB-||
Verwijderd
bij mij staat tie er gewoon tussen!martincm schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:53:
[...]
. Op de E-series is dit een optie onder stand-by weergave, maar in de N86 kan ik dit niet echt terugvinden. Iemand idee of dat kan ?
Verwijderd
Geen matches
hmm, wrm pas je gewoon niet 1 van die snelkoppeling die helemaal boven aan staan dan ?
instrument , instellingen, algemeen, persoonlijk, standby-modus, snelkoppelingen en dan 1tje kiezen en veranderen
instrument , instellingen, algemeen, persoonlijk, standby-modus, snelkoppelingen en dan 1tje kiezen en veranderen
Ik heb deze allen in gebruik..... Bluetooth/Alarm/Unibet/Web/Smartmovie/Sygic en ik weet dat dit icoontje op je standby scherm kan (waar je kalender ook staat). Ik kan dit alleen niet terugvinden.....Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 23:31:
hmm, wrm pas je gewoon niet 1 van die snelkoppeling die helemaal boven aan staan dan ?
Als in waar ??? Opties of op je standby scherm ? En is dat met FW 11.043 ? Want bij mij stond ie er nog wel met de allereerste 10.x.x FW.Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:10:
[...]
bij mij staat tie er gewoon tussen!
[ Voor 22% gewijzigd door martincm op 28-09-2009 16:58 ]
Verwijderd
Bij optie's, op de standby scherm gaat dat niet lukken met de N86, bij mijn vorige N82 was dat wel het geval!
Ik heb al vanaf het begin dat de N86 niet goed op lijkt te laden. Als je de N86 dan 's avonds aan de lader hangt dan begint de telefoon met opladen, en als je dan de volgende ochtend kijkt dan is het batterijbalkje wel gestopt met "opladen" maar staat dan op halverwege, alsof de telefoon half vol zit. Dit komt maar af en toe voor. ongeveer 3 van de 10 keer. Toch lijkt het dat de telefoon wel volledig geladen is. Hij is in ieder geval niet half vol. Softwareprobleempje??
Ook vraag ik me af hoe lang de telefoon bij jullie meegaat met een batterijlading.
Bij mij is het 2 dagen. Daarbij gaat de telefoon 's nachts uit. Ongeveer 1/2 uur bellen per dag, stuk of 8 smsjes per dag, 20 minuten internetradio per dag en 3x per dag mail checken en lezen. Mijn vorige N79 ging toch wel langer mee (4 dagen).
Ook vraag ik me af hoe lang de telefoon bij jullie meegaat met een batterijlading.
Bij mij is het 2 dagen. Daarbij gaat de telefoon 's nachts uit. Ongeveer 1/2 uur bellen per dag, stuk of 8 smsjes per dag, 20 minuten internetradio per dag en 3x per dag mail checken en lezen. Mijn vorige N79 ging toch wel langer mee (4 dagen).
Verwijderd
Met twee dagen mag je blij zijn, dat is meer dan normaal bij geregeld gebruik van deze minicomputer. Als ik 20 minuten Internetradio aanzet op een behoorlijk volume ben ik sowieso direct 1 streepje energie kwijt, dat slurpt blijkbaar nogal wat energie. De accu's van zowel mijn N85 en N86 zijn bij gemiddeld gebruik (geen energieslurpende zaken als internetradio, navigatie etc) na 36 uur leeg. Ca. 10 telefoontjes, 20 SMS-jes, 1-2 uur Internetten (treintijdopvulling), 1 uur MP3-spelen per dag: Dat is mijn gemiddelde zo ongeveer.The Stimp! schreef op maandag 28 september 2009 @ 21:39:
Ik heb al vanaf het begin dat de N86 niet goed op lijkt te laden. Als je de N86 dan 's avonds aan de lader hangt dan begint de telefoon met opladen, en als je dan de volgende ochtend kijkt dan is het batterijbalkje wel gestopt met "opladen" maar staat dan op halverwege, alsof de telefoon half vol zit. Dit komt maar af en toe voor. ongeveer 3 van de 10 keer. Toch lijkt het dat de telefoon wel volledig geladen is. Hij is in ieder geval niet half vol. Softwareprobleempje??
Met alleen een paar telefoontjes en wat sms-jes en 3G uit haal ik de drie dagen wel. Maar dat is dan ook de max. Mijn N85 is merkbaar zuiniger, dat wel.
Verwijderd
Dit heb ik ook! maar als ik mijn gsm ff opnieuw opstart geeft hij wel voledig batterijbalkje aan! verder doe ik met een volle accu dik 4 dagen mee. met regelmatig bellen/smsThe Stimp! schreef op maandag 28 september 2009 @ 21:39:
YES! De software update 20.115 voor de N86 is uit!

PLEASE NOTE:
The DEVICE FIRST USE feature is introduced in this maintenance release.
ALL THE CUTOMERS MUST BE INFORMED ABOUT THIS FEATURE WHEN THIS SW 20.115 IS FLAHSED TO A CUSTOMER'S HANDSET. IT IS VERY IMPORTAN TO READ the official Bulletin "Device First Use information & terms to be provided to customers"
CHANGES AND IMPROVEMENTS:
The following issues are solved with this software release:
• New IVE release for better imaging experience especially in video mode
• Corrections to movie decoder
• Corrections to image encoder
• Autofocus and macro mode
• Automatic Motion Blur
• New aperture control
• EXIF data maker note
• Corrections on Camera
• GPS icon on Panorama mode
• Back lighting in Burst mode
• Many error corrections, e.g.
• Various Browser updates
• Music store functionality
• RealPlayer FastForward/rewind functionality
• Improvement to automatic VoIP re-registration logic after WLAN connection failure
• Maps baseline update
• Here and Now baseline update
• New camera baseline
• N-Gage update from 1.2 to 1.21
• Nokia Messaging 1.1. ( Freestyle 2.0 Baseline 2)
KNOW ISSUES:
• Browser had serious regression during PR2.0 timeframe – still unclear if PR2.0 is any better or worse the in PR1.x SW
• Nokia Messaging (FS email) still has occasional problems in email creation (server related)
• Maps problems are still there (current consumption, crash and navigation problems)
• Camera current consumption problem might still be in PR2.0 (occasionally camera can have high current consumption after closing camera reveal)
• TOP open operator/region errors
o EAMO-7UEG3P Telefonica Movistar - GSM/WCDMA - OTC - Uninstability during the execution of a Java MIDlet
o EAMO-7VGCQT TAM China - GSM - OTC - Https access failure
o DL09070858239 CTA-CHINA ICPR7.1, 7.2, 8.1, 8.2: CSM290: Phone get stuck in Weak field
o ESLM-7SVF73 GENIUS ID 116559: Message to write characters problem
o TLAE-7TH7QS Genius Case #118778: Nokia E75: Nokia E75 radio link restoration failure
Tip voor de perfecte update:
- Maak een backup via PC Suite
- Doe een volledige reset (alles is dan weg):
toets *#7780# in > Ja > 12345 > OK en nadat het toestel weer is opgestart,
toets *#7370# in > Ja > 12345 > OK
- Update je firmware via de Nokia Software Update applicatie of via een Nokia Service Center
- Restore je backup
Mijn ervaring met de Firmwareupdate Over The Air (FOTA) is dat er dan allerlei vage problemen ontstaan, Doe iets meer moeite via bovenstaande methode, dan weet je zeker dan je schone installatie hebt zonder problemen.

PLEASE NOTE:
The DEVICE FIRST USE feature is introduced in this maintenance release.
ALL THE CUTOMERS MUST BE INFORMED ABOUT THIS FEATURE WHEN THIS SW 20.115 IS FLAHSED TO A CUSTOMER'S HANDSET. IT IS VERY IMPORTAN TO READ the official Bulletin "Device First Use information & terms to be provided to customers"
CHANGES AND IMPROVEMENTS:
The following issues are solved with this software release:
• New IVE release for better imaging experience especially in video mode
• Corrections to movie decoder
• Corrections to image encoder
• Autofocus and macro mode
• Automatic Motion Blur
• New aperture control
• EXIF data maker note
• Corrections on Camera
• GPS icon on Panorama mode
• Back lighting in Burst mode
• Many error corrections, e.g.
• Various Browser updates
• Music store functionality
• RealPlayer FastForward/rewind functionality
• Improvement to automatic VoIP re-registration logic after WLAN connection failure
• Maps baseline update
• Here and Now baseline update
• New camera baseline
• N-Gage update from 1.2 to 1.21
• Nokia Messaging 1.1. ( Freestyle 2.0 Baseline 2)
KNOW ISSUES:
• Browser had serious regression during PR2.0 timeframe – still unclear if PR2.0 is any better or worse the in PR1.x SW
• Nokia Messaging (FS email) still has occasional problems in email creation (server related)
• Maps problems are still there (current consumption, crash and navigation problems)
• Camera current consumption problem might still be in PR2.0 (occasionally camera can have high current consumption after closing camera reveal)
• TOP open operator/region errors
o EAMO-7UEG3P Telefonica Movistar - GSM/WCDMA - OTC - Uninstability during the execution of a Java MIDlet
o EAMO-7VGCQT TAM China - GSM - OTC - Https access failure
o DL09070858239 CTA-CHINA ICPR7.1, 7.2, 8.1, 8.2: CSM290: Phone get stuck in Weak field
o ESLM-7SVF73 GENIUS ID 116559: Message to write characters problem
o TLAE-7TH7QS Genius Case #118778: Nokia E75: Nokia E75 radio link restoration failure
Tip voor de perfecte update:
- Maak een backup via PC Suite
- Doe een volledige reset (alles is dan weg):
toets *#7780# in > Ja > 12345 > OK en nadat het toestel weer is opgestart,
toets *#7370# in > Ja > 12345 > OK
- Update je firmware via de Nokia Software Update applicatie of via een Nokia Service Center
- Restore je backup
Mijn ervaring met de Firmwareupdate Over The Air (FOTA) is dat er dan allerlei vage problemen ontstaan, Doe iets meer moeite via bovenstaande methode, dan weet je zeker dan je schone installatie hebt zonder problemen.
[ Voor 15% gewijzigd door robertwebbe op 30-09-2009 16:10 ]
Hmm, bij mij zegt ie dat ik al up-to-date ben met de oude firmware versie (11.nogwat)
De update is nog niet voor alle productcodes beschikbaar:
0580413 - 20.115 - EURO 2 Indigo
0580674 - 20.115 - EURO 2 White
0587295 - 11.043 - Country Variant Netherlands NL CV v1 + 1Ynavi + 10 tra Indigo
0588358 - 11.043 - Country Variant Netherlands NL CV v1 + 1Ynavi + 10 tra WHITE
0588583 - 11.043 - T-Mobile NL NL GV v1 Indigo GV
0589337 - 11.043 - KPN NL v1 White
0591876 - 11.043 - KPN NL HI CWM white
0580413 - 20.115 - EURO 2 Indigo
0580674 - 20.115 - EURO 2 White
0587295 - 11.043 - Country Variant Netherlands NL CV v1 + 1Ynavi + 10 tra Indigo
0588358 - 11.043 - Country Variant Netherlands NL CV v1 + 1Ynavi + 10 tra WHITE
0588583 - 11.043 - T-Mobile NL NL GV v1 Indigo GV
0589337 - 11.043 - KPN NL v1 White
0591876 - 11.043 - KPN NL HI CWM white
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 30-09-2009 17:09 ]
hmm Heb blijkbaar een Duitse telefoon.
Nog maar ff geduld hebben dan
Nog maar ff geduld hebben dan
Verwijderd
Geen matches
Leuk maar na deze nieuwe update heb ik op de standby scherm een chat icoon er bij gekregen, kun je deze ook verwijderen?
Natuurlijk.
Menu > Instrumenten > Instellingen > Algemeen > Persoonlijk > Standby-modus > Standby-thema > Horizontale pictogrammen balk
Maar met een beetje pielen had je dat toch ook zelf kunnen ontdekken toch?
Menu > Instrumenten > Instellingen > Algemeen > Persoonlijk > Standby-modus > Standby-thema > Horizontale pictogrammen balk
Verwijderd
Geen matches
Je hebt gelijk! had het inmiddels al gevonden[b][message=32662370,noline]>

Het lijkt erop dat het probleem met Exchange mail nog steeds niet helemaal onder de knie is in de nieuwe firmware. Het lijkt wel iets verbeterd te zijn maar nog veel te veel staat mijn toestel op 3.5G en voelt die warm aan. Ik ben er nog niet helemaal achter waarom maar ik ben wel een beetje teleurgesteld dat het nog niet perfect werkt... Ik denk dat ik mijn N85 maar weer bij ga pakken want daarop kun je nog gewoon Nokia Mail for Exchange installeren.
Vind het maar slecht dat Nokia met een V2.xx firmware moet komen om zoveel te fixen. Dat had van meet af aan al goed moeten zijn. Voelt alsof toestellen gerushed worden naar de markt, terwijl er al zo'n enorm lange tijd zit tussen aankondiging en launch (bijvoorbeeld tussen MWC in Barcelona in maart en launch in Augustus).
Kan iemand die de nieuwe firmware erop heeft (20.115) voor mij kijken of dit nu wel werkt:
om vanuit de galerij een foto te versturen via email
Dit werkte niet bij firmware 11.043, alvast bedankt voor het nakijken.
Verwijderd
Geen matches
Wilde ik ook net vragen, maar had op me werk geen zin om in te loggenMegapaul schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:54:
Kan iemand die de nieuwe firmware erop heeft (20.115) voor mij kijken of dit nu wel werkt:
Welkom in de 21e eeuw...W00fer schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:55:
Vind het maar slecht dat Nokia met een V2.xx firmware moet komen om zoveel te fixen. Dat had van meet af aan al goed moeten zijn. Voelt alsof toestellen gerushed worden naar de markt, terwijl er al zo'n enorm lange tijd zit tussen aankondiging en launch (bijvoorbeeld tussen MWC in Barcelona in maart en launch in Augustus).
Ja hoor ik heb m net binnengekregen erg blij mee
Nu helaas nog geen andere Fw beschikbaar zit nog hierop:
dus moet ff wachten
nu verder expirimenteren
Nu helaas nog geen andere Fw beschikbaar zit nog hierop:
dus moet ff wachten
nu verder expirimenteren
Bij mij werkt hetMegapaul schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:54:
Dat is mooi, ik hoop dat de update ook snel voor mij beschikbaar komt
Ik ook, is er al bekend hoe lang dat doorgaans duurt?
is het veilig nu de productcode weer te veranderen , heb dat destijds wel bij mn n96 gedaan en ging goed. MAar ik las dat de n86 dan moeilijk gaat doen?
is het veilig nu de productcode weer te veranderen , heb dat destijds wel bij mn n96 gedaan en ging goed. MAar ik las dat de n86 dan moeilijk gaat doen?
Tegenwoordig enkele weken voor de andere country variants. Voor operator variants blijft het altijd afhangen van de reactiesnelheid van de betreffende operator.
Verwijderd
Geen matches
hmm ik kreeg hem niet te zien via nsu dus heb ik het maar gedaan via FOTA..
face detection doet het aardig goed
foto kwaliteit is wat beter geworden
face detection doet het aardig goed
foto kwaliteit is wat beter geworden
Hierbij een review van camera verbeteringen in de nieuwe 20.115 update.
- Gezichtsherkenning
De foto wordt gefocust op gezichten wat leidt tot scherpere foto's. Bijvoorbeeld als er foto's genomen zijn van mensen, speciaal in het geval bij achtergrond licht.
- Red Eye Removal
Dit is daadwerkelijk actieve verwijdering in plaats van de traditionele reductie d.m.v, dubbel flitsen. Red Eye Removal wordt alleen toegepast als de flitser gebruikt wordt.
- Verbeterde beeld kwaliteit
De overall beeld kwaliteit is verbeterd. De N86 is nu de beste mobiele camera uit het huidige Nokia assortiment!
Gezichtsherkenning
- De beelden wordt geanalyseerd om gezichten te herkennen
- Wanneer een gezicht wordt herkend, wordt dit getoond in het beeld met een rechthoekje om het gezicht.
- Als er meer dan één gezicht wordt herkend, dan wordt er een primaire gezicht gekozen (op basis van de grootte en positie van het gezicht)
- De gezichtsinformatie wordt gebruikt om de camera instellingen te optimaliseren voor het primaire gezicht
* focussing wordt gedaan op het primaire gezicht (dit gezicht is scherp)
* Exposure wordt aangepast zodat de gezichten goed worden belicht
* De flitser kan worden toegepast als het nodig is om het gezicht beter te belichten
- Het uiteindelijke resultaat is een betere foto waarbij het gezicht en de achtergrond beter uitkomen

Face Tracking - Voorbeeld met frontlight

Face Tracking - Voorbeeld met backlight

Red Eye Removal
- Een krachtige flits van dichtbij zorgt voor rode ogen (zelfs de LED flitsers zijn tegenwoordig al krachtig genoeg voor rode ogen)
- De hoeveelheid rood in de ogen kan worden teruggebracht met voorflitsen maar lost het probleem niet geheel op en blijft vaak toch nog rood
- Red Eye Removal kan automatisch verwerkt worden na het opslaan van de foto.
- Red Eye Removal heeft twee algoritmes: detectie en correctie
* Detectie gedeelte analyseert de foto en vindt de rode ogen
* Correctie gedeelte vervangt de rode kleur voor de natuurlijke kleur (gewoonlijk zwart zoals de pupil)
- Red Eye Removal is alleen nodig en in gebruik wanneer de flitser is gebruikt
- Red Eye Removal wordt automatisch toegepast wanneer de flitser wordt gebruikt

Verbeterde beeld kwaliteit
- Er wordt een nieuwe Imaging & Video engine en camera baseline toegepast voor een betere kwaliteitservaring, speciaal in video modus
- Aantal verbeteringen om een betere beeld kwaliteit te krijgen in lichte en donkere condities met een correcte focus en kleurbalans:
* autofocus en macro modus verbeteringen
* flist mogelijkheid bij Reeksmodus
* belichtingscompensatie verbeteringen
* verbeteringen in de nachtmode
* verbeteringen in column fixed pattern ruis tijdens opname
* verbeteringen in de focus indicatie (wordt nu gedaan met de Imaging Engine i.p.v. aparte applicatie)
* GPS icoon in panorma modus
* EXIF data maker note
- Verbeteringen om levendigere en scherpere beelden te krijgen met minder beweegeffecten:
* verbeterde Automatic Motion Blur Reduction na de autofocus
* verbeterde Automatic Motion Blur Reduction in de nachtmodus
Automatic Motion Blur Reduction (AMBR)
- Lange sluitertijd veroorzaakt een beweging in het beeld
* bewegende beeld
* hele beeld kan blurred zijn bij beweging van de camera
- Beweging in het beeld kunnen verminderd worden door kortere sluitertijden
* korte sluitertijd geeft meer ruis gezien het ISO nivo verhoogd moet worden
- Met AMBR is het mogelijk om een optimalere combinatie van sluitertijd en ISO waarde te behalen
- AMBR wordt automatisch toegepast indien noodzakelijk

- Gezichtsherkenning
De foto wordt gefocust op gezichten wat leidt tot scherpere foto's. Bijvoorbeeld als er foto's genomen zijn van mensen, speciaal in het geval bij achtergrond licht.
- Red Eye Removal
Dit is daadwerkelijk actieve verwijdering in plaats van de traditionele reductie d.m.v, dubbel flitsen. Red Eye Removal wordt alleen toegepast als de flitser gebruikt wordt.
- Verbeterde beeld kwaliteit
De overall beeld kwaliteit is verbeterd. De N86 is nu de beste mobiele camera uit het huidige Nokia assortiment!
Gezichtsherkenning
- De beelden wordt geanalyseerd om gezichten te herkennen
- Wanneer een gezicht wordt herkend, wordt dit getoond in het beeld met een rechthoekje om het gezicht.
- Als er meer dan één gezicht wordt herkend, dan wordt er een primaire gezicht gekozen (op basis van de grootte en positie van het gezicht)
- De gezichtsinformatie wordt gebruikt om de camera instellingen te optimaliseren voor het primaire gezicht
* focussing wordt gedaan op het primaire gezicht (dit gezicht is scherp)
* Exposure wordt aangepast zodat de gezichten goed worden belicht
* De flitser kan worden toegepast als het nodig is om het gezicht beter te belichten
- Het uiteindelijke resultaat is een betere foto waarbij het gezicht en de achtergrond beter uitkomen

Face Tracking - Voorbeeld met frontlight

Face Tracking - Voorbeeld met backlight

Red Eye Removal
- Een krachtige flits van dichtbij zorgt voor rode ogen (zelfs de LED flitsers zijn tegenwoordig al krachtig genoeg voor rode ogen)
- De hoeveelheid rood in de ogen kan worden teruggebracht met voorflitsen maar lost het probleem niet geheel op en blijft vaak toch nog rood
- Red Eye Removal kan automatisch verwerkt worden na het opslaan van de foto.
- Red Eye Removal heeft twee algoritmes: detectie en correctie
* Detectie gedeelte analyseert de foto en vindt de rode ogen
* Correctie gedeelte vervangt de rode kleur voor de natuurlijke kleur (gewoonlijk zwart zoals de pupil)
- Red Eye Removal is alleen nodig en in gebruik wanneer de flitser is gebruikt
- Red Eye Removal wordt automatisch toegepast wanneer de flitser wordt gebruikt

Verbeterde beeld kwaliteit
- Er wordt een nieuwe Imaging & Video engine en camera baseline toegepast voor een betere kwaliteitservaring, speciaal in video modus
- Aantal verbeteringen om een betere beeld kwaliteit te krijgen in lichte en donkere condities met een correcte focus en kleurbalans:
* autofocus en macro modus verbeteringen
* flist mogelijkheid bij Reeksmodus
* belichtingscompensatie verbeteringen
* verbeteringen in de nachtmode
* verbeteringen in column fixed pattern ruis tijdens opname
* verbeteringen in de focus indicatie (wordt nu gedaan met de Imaging Engine i.p.v. aparte applicatie)
* GPS icoon in panorma modus
* EXIF data maker note
- Verbeteringen om levendigere en scherpere beelden te krijgen met minder beweegeffecten:
* verbeterde Automatic Motion Blur Reduction na de autofocus
* verbeterde Automatic Motion Blur Reduction in de nachtmodus
Automatic Motion Blur Reduction (AMBR)
- Lange sluitertijd veroorzaakt een beweging in het beeld
* bewegende beeld
* hele beeld kan blurred zijn bij beweging van de camera
- Beweging in het beeld kunnen verminderd worden door kortere sluitertijden
* korte sluitertijd geeft meer ruis gezien het ISO nivo verhoogd moet worden
- Met AMBR is het mogelijk om een optimalere combinatie van sluitertijd en ISO waarde te behalen
- AMBR wordt automatisch toegepast indien noodzakelijk

Waarom loopt dit toestel niet zo hard, tenminste dat idee heb ik. Het lijkt mij een prima toestel met vele mogelijkheden, een goede camera en mooi scherm. Ik snap echt niet dat hij zo weinig besproken wordt in vergelijking met velen andere toestellen.
Dat komt omdat er ook weinig aandacht aan commercial is en de N97 een totaal nieuw soort op de markt brengt. (tenminste in de N Series) Deze gsm is een soort opvolgers van de N96, N85. Persoonlijk vind ik de N86, N97 en de 5800 XpressMusic mijn 3 beste toestellen tot nu toe die ik in mijn bezit heb. (voorheen waren de N73 en de N82) De slechste toestel die ik heb is de nokia N96. Daar heb ik alleen maar ellende meegemaakt.
Inderdaad, alle commerciële aandacht gaat naar de N97, daar wordt blijkbaar meer mee verdiend onderaan de streep. En de N86 ziet er ook minder sexy uit, het lijkt een "gewoon" toestel maar de specificaties zijn super. De patsfactor speelt bij veel mensen toch wel mee...
Zou de 'touch' hype met meestal (veel) grotere schermen misschien een belangrijke reden kunnen zijn?cassiekai schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 00:06:
Waarom loopt dit toestel niet zo hard, tenminste dat idee heb ik. Het lijkt mij een prima toestel met vele mogelijkheden, een goede camera en mooi scherm. Ik snap echt niet dat hij zo weinig besproken wordt in vergelijking met velen andere toestellen.
Als ik zo de mening vraag in mijn kennissen kring, vinden de meeste gebruik(st)ers fotograferen het minst belangrijk.
En als ik eerlijk ben heb ik ook liever een groot helder touchscreen dan een klein(er) scherm met top camera.
Je gebruikt dagelijks alle functies nu eenmaal veel meer dan de camera.
Het mooiste vind ik persoonlijk een combinatie van groot touchscreen MET een top camera