probleem met logitech Z5500

Pagina: 1
Acties:

• poppek
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-10-2024
Ik heb mij vorige week een logitech Z5500 aangeschaft.

Ik denk dat er een probleem is met de Dolby Pro Logic II omzetting. Als ik het setje bvb via een optische kabel aansluit aan mijn tv/monitor (samsung T240HD) en ik gebruik het effect Dolby Pro Logic II dan is het geluid in de 4 sattelieten (2x front en 2xback) heel slecht. Het hapert en het klinkt heel mechanisch, stemmen lijken bvb robotachtig en heel stil. De center speaker en subwoofer werken dan wel goed. Als ik het effect dan naar 2x stereo zet klinken de 4 sattelieten wel goed, dus aan de speakers zelf ligt het niet.

Als ik mijn pc coaxiaal aansluit op het setje krijg ik bij muziek (mp3's) en geripte video (divx,..) hetzelfde resultaat. Als ik een dvd afspeel die dolby 5.1 ondersteunt krijg ik wel een goed resultaat.

Aangzien bij verschillende invoerapparaten zich hetlzelfde probleem voordoet vermoed ik dat het aan het setje zal liggen?

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:46
Heb je bij het beluisteren van muziek in 1 van de pro logic 2 standen de center eens wat meer of minder open gegooid? Als de center volledig dicht staat, krijg je namelijk het effect dat jij beschrijft. Ook kan het helpen om de set wat meer af te stellen met de surround toets.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Volgens mij hoort het zo dat je met DPLII een 'raar' geluid uit je speakers hoort komen. Als ik met mijn oor bij één van m'n rear-speakers ga hangen dan klinkt dat ook voor geen meter.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

Shunt

Boe

je logitech probeert van 2 geluids kanalen er 6 te maken. over de center gooit hij gewoon al het geluid (incl stemmen) en over de satalietjes probeert hij het geluid zo danig te filteren dat het "lijkt" dat je 5.1 geluid hebt.
Je kan beter gewoon die zooi op 2x stereo zetten dan heb je gewoon fatsoenlijk geluid zonder allemaal truucjes over je geluid.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
LB06 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 10:16:
Volgens mij hoort het zo dat je met DPLII een 'raar' geluid uit je speakers hoort komen. Als ik met mijn oor bij één van m'n rear-speakers ga hangen dan klinkt dat ook voor geen meter.
Volgens mij ook, bij mij klinkt prologic ook voor geen meter, per luidspreker dan. (Ik heb ooit mijn bedrading compleet nagelopen omdat ik dacht dat er wat mis was :+ ) Ga je op de luisterplek zitten, dan klinkt het gewoon goed. Bij Mariokart op de Cube bijvoorbeeld, luister ik naar de rear speakers apart, lijkt er geluid te missen, het hapert, enz, maar tijdens gewoon spelen op de luisterpositie valt het helemaal niet op, en hoor je gewoon karts achter je aankomen.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• poppek
ok bedankt, dan ga ik mijn rear speakers een beetje moeten verplaatsen, deze staan nogal dicht tegen mij en daardoor hoor ik toch wel redelijk goed dat het geluid dat eruit komt niet helemaal goed is

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Het 'vervrommelde' geluid klopt, maar iets heel anders, DPII zit niet standaard in ieder 2 kanaals geluid, sommige TV's hebben zelf ook nog een soort van surround achtig iets dat ze met het geluid doen, het beste is om dat allemaal uit te zetten. Daarnaast gaat het ook alleen maar (goed) werken met TV uitzendingen waar daadwerkelijk DPII geluid wordt meegezonden in het stereo signaal.

• HarmoniousVibe
DukeBox schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:51:
Het 'vervrommelde' geluid klopt, maar iets heel anders, DPII zit niet standaard in ieder 2 kanaals geluid, sommige TV's hebben zelf ook nog een soort van surround achtig iets dat ze met het geluid doen, het beste is om dat allemaal uit te zetten. Daarnaast gaat het ook alleen maar (goed) werken met TV uitzendingen waar daadwerkelijk DPII geluid wordt meegezonden in het stereo signaal.
Mwa, dat is een kwestie van smaak. DPLII werkt inderdaad veruit het beste als er extra kanalen in zijn gematrixed. Zo was ik verbaasd toen de ps2 over een simpele jack-kabel surroundgeluid kon genereren. Je hebt zo'n spel waarbij je met een poppetje langs 4 of 5 speakers kunt lopen, waardoor er geluid uit de desbetreffende speaker komt. De Playstation icm met mijn pre-amp liet netjes al het geluid uit de juiste speaker komen, dus ook uit de rear.

In bepaalde situaties vind ik DPLII ook iets toevoegen als het gaat om 'echt', non-matrixed stereosignaal. Gewoon omdat het dan wat voller/ruimtevullender klink. Granted, je hoort niet echt losse geluiden uit de rear/side speakers komen, wat je bij discreet 5.1 signaal meestal wel hebt. Dus het is dan wel zaak dat je de achterspeakers niet te hard of te dichtbij zet.

Overigens, mijn front-speakers geven volgens mij wel bijna zo niet helemaal 100% van het geluid weer. Het zijn bij mij echt alleen de rear-speakers die met DPLII los voor geen meter klinken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 18:24
Ik heb precies hetzelfde eens gehoord in een winkel (MM denk ik), op de prologic stand ook. Dit is echter niet het normale prologic effect, het is echt totaal vervormd. Het lijkt dus een eigenschap van de z5500, een fabricagefout of iets dergelijks. Maar het hoort in ieder geval niet te zijn zoals het klonk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DukeBox
^ zou kunnen maar ik denk toch echt dat de Z5500 op DPII staat en er geen DPII signaal naar gestuurd wordt. Overigens dat geluid uit iedere speaker, dat kan niet met DPII, achter is maar 1 kanaal (dus Left Rear en Right Rear zijn beiden mono).

• HarmoniousVibe
Nou, echt totaal vervormd zou ik het niet willen noemen. Het klink bij mij alleen een beetje vreemd omdat er bepaalde delen/frequenties ontbreken uit de muziek. Het klinkt nogal hol, meer niet. Ik hoor iig nog prima welk nummer er wordt gespeeld.

Over dat mono-achterkanaal: ik kan het mis hebben, maar dat was bij mij niet zo volgens mij. Ook de website van Dolby over PLII heeft het over Ls en Rs.

NB: dit laatste gaat natuurlijk over matrix-encoded stereosignaal en niet over puur stereosignaal. In dat geval worden álle channels behalve de twee frontchannels compleet afgeleid uit die 2 kanalen.

[ Voor 29% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-02-2009 01:57 ]

• ShittyOldMan
Dan nog moet het niet resulteren in dergelijke effecten, en al helemaal niet uit links/rechts voor. In principe kun je prologic op ieder stereo signaal loslaten, de berekening voor links/center/rechts is hetzelfde. Uit de surrounds komt dan de onbedoelde of natuurlijke uit fase informatie, maar dat hoort niet te klinken zoals ik het uit de z5500 heb gehoord. Waarbij ik natuurlijk niet weet of de TS het over hetzelfde heeft.

Als je van stereo naar prologic schakelt moet het geluid in ieder geval hetzelfde blijven. Het komt wel vanaf een andere richting (meer vanuit het midden uiteraard), maar de klank is vrijwel hetzelfde.

[ Voor 26% gewijzigd door ShittyOldMan op 23-02-2009 01:29 ]

• HarmoniousVibe
ShittyOldMan schreef op maandag 23 februari 2009 @ 01:26:
Dan nog moet het niet resulteren in dergelijke effecten, en al helemaal niet uit links/rechts voor. In principe kun je prologic op ieder stereo signaal loslaten, de berekening voor links/center/rechts is hetzelfde. Uit de surrounds komt dan de onbedoelde of natuurlijke uit fase informatie, maar dat hoort niet te klinken zoals ik het uit de z5500 heb gehoord. Waarbij ik natuurlijk niet weet of de TS het over hetzelfde heeft.

Als je van stereo naar prologic schakelt moet het geluid in ieder geval hetzelfde blijven. Het komt wel vanaf een andere richting (meer vanuit het midden uiteraard), maar de klank is vrijwel hetzelfde.
Ik snap je niet helemaal. Hoe klinkt bij jou Pro Logic II op een mp3tje anders dan 2*stereo met een centerchannel?

• poppek
ShittyOldMan schreef op maandag 23 februari 2009 @ 01:26:

Als ik tv kijk (dvb t) en het effect daat op DPL II dan is het geluid dat uit de front en rear sattelieten komt echt niet goed, het is wat haperend en stemmen klinken heel stil en robotachtig, uit de center speaker komt wel goed geluid. Maar als ik bvb mp3's afspeel met mijn pc, wat volgens mij toch ook gewoon stereo geluid is, klinkt het heel goed. Het ligt dus toch aan het ingangsignaal denk ik..

Verwijderd

Al iemand een zekere, duidelijke verklaring gevonden voor het probleem?
Ik heb het namelijk ook. Stemmen klinken robotachtig en onderwaterachtig..veel stiller ook. Heb eens contact opgenomen met logitech zelf en een audio sample gestuurd met het geluid. Zij weten me te zeggen dat er mogelijk een probleem is met de chip. :

""We hebben het door u gestuurde bestand beluisterd. Het lijkt erop dat de chip in de speakerset die de verschillende effecten verwerkt niet de goede data krijgt of niet goed functioneert. Om uit te vinden welke van de twee het geval is adviseren we u de speakers te testen op een ander apparaat waarop u de speaker analoog kunt aansluiten. Test dan ook de verschillende effecten. Als het geluid dan gewoon goed is en niet wordt vervormd, dan is het geen probleem van de speakerset. Het vervangen van de speakerset zal in dat geval dan ook geen oplossing bieden voor uw probleem.""
:?
Toch weet ik daarmee echt nog niet of de set nu kapot is of het gewoon een kwestie is van verschillende signalen? zoals hier al gezegd geweest is... zucht :/
opsturen en nieuwe krijgen onder garantie is de boodschap zeker?
groeten

• ShittyOldMan
LB06 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 01:32:
[...]

Ik snap je niet helemaal. Hoe klinkt bij jou Pro Logic II op een mp3tje anders dan 2*stereo met een centerchannel?
Wat ik bedoel is wanneer je 3 gelijke frontspeakers hebt (zoals deze set) en een goede opstelling (dus niet onder het bureau of achter een monitor) en je zet vervolgens de prologic aan, dan moet het geluid wat meer naar het midden trekken. In geen geval moet het hol gaan klinken of vervormde stemmen krijgen. Zowel bij films als muziek, en ook materiaal dat niet voor prologic is bedoeld zal niet hol of vervormd moeten klinken.
poppek schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:59:
[...]

Als ik tv kijk (dvb t) en het effect daat op DPL II dan is het geluid dat uit de front en rear sattelieten komt echt niet goed, het is wat haperend en stemmen klinken heel stil en robotachtig, uit de center speaker komt wel goed geluid. Maar als ik bvb mp3's afspeel met mijn pc, wat volgens mij toch ook gewoon stereo geluid is, klinkt het heel goed. Het ligt dus toch aan het ingangsignaal denk ik..
Dat zou nog kunnen kloppen, je moet het geluid ook niet beluisteren met enkel de fronts en surrounds, de centerspeaker moet wel aanstaan en je moet het geluid in z'n totaliteit beoordelen. De stemmen gaan namelijk naar de centerspeaker. Als je deze uitzet hoor je ze nog een klein beetje doorlekken naar de frontspeakers en de surrounds, het klinkt een beetje ver weg en gefilterd ja. Maar in het totale geluidsbeeld moet het wel goed klinken, de stemmen komen namelijk veeeel harder uit de center dan de vervorming uit links/rechts/surround. Dit is verder een eigenschap van prologic.
De vervorming welke ik zelf heb gehoord was echter met centerspeaker gewoon werkend en aangesloten, en dat is nou precies niet goed.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:27:
Al iemand een zekere, duidelijke verklaring gevonden voor het probleem?
Ik heb het namelijk ook. Stemmen klinken robotachtig en onderwaterachtig..veel stiller ook. Heb eens contact opgenomen met logitech zelf en een audio sample gestuurd met het geluid. Zij weten me te zeggen dat er mogelijk een probleem is met de chip. :

""We hebben het door u gestuurde bestand beluisterd. Het lijkt erop dat de chip in de speakerset die de verschillende effecten verwerkt niet de goede data krijgt of niet goed functioneert. Om uit te vinden welke van de twee het geval is adviseren we u de speakers te testen op een ander apparaat waarop u de speaker analoog kunt aansluiten. Test dan ook de verschillende effecten. Als het geluid dan gewoon goed is en niet wordt vervormd, dan is het geen probleem van de speakerset. Het vervangen van de speakerset zal in dat geval dan ook geen oplossing bieden voor uw probleem.""
:?
Toch weet ik daarmee echt nog niet of de set nu kapot is of het gewoon een kwestie is van verschillende signalen? zoals hier al gezegd geweest is... zucht :/
opsturen en nieuwe krijgen onder garantie is de boodschap zeker?
groeten
Als je gewoon een stereo ingang gebruikt, bijv van de computer of een mp3 speler, waarvan je weet dat de uitgang goed is (sluit er een koptelefoon op aan en je weet het), dan ligt het gegarandeerd aan de speakerset. Kun je die sample opname hier online zetten? (met tevens het origineel erbij)

Nogmaals, ook verschillende signalen mogen niet voor zulke extreme problemen zorgen. Maar beoordeel het geluid wel als geheel, zorg ervoor dat de speakers allemaal even hard staan en goed aangesloten.

• HarmoniousVibe
Ik ben het volgens mij vergeten te melden, maar ik had het over de achterspeakers. Dolby Pro Logic II Music Mode laat sowieso de front-speakers met rust en het center-kanaal wordt afgeleid uit de overlappende delen in het stereosignaal. Alle drie de kanalen klinken perfect. Niet blikkerig of vlak ofzo.

Als ik echter met mijn oor bij één van de surroundspeakers ga hangen klinkt het nergens naar. Maar dát is volgens mij ook logisch. De front- en centerspeaker(s) daarentegen moeten gewoon goed klinken.

• DukeBox
Kun je niet eens testen met DD5.1 of DTS ? DPII de-modulatie op een niet DPII signaal geeft normaalgesproken altijd een 'onderwater' geluid.

Verwijderd

Ja had ik ook wel al gedacht, testen me DTS. Kga dan keer een Toslink kabel kopen en digitaal aansluiten want die DPII is eign "nep" surround... wel spijtig dat ze bij logitech zelf geen duidelijk antwoord kunnen geven. zal eens kijken voor dat sample hier te zetten.

Verwijderd

http://www.filefactory.com/file/af65a8e/n/Opnemen_7_mp3

Das het sample, opgenomen bij de rechter-achterspeaker op de stand PLII Movie (hetzelfde met Music)

Logitech vermelde me ook in één van de mails dat normaal gezien deze effecten perfect het geluid (stereo signalen dan, of een stereo uitzending) moeten omzetten naar 5.1 surround. of dat dan weer waar is weet ik ook niet. Ook was er inderdaad sprake van een surround functie die de meeste moderne tv's gebruiken en om deze best uit te zetten. Bij mij maakte da geen verschil uit...

• ShittyOldMan
Zoals gezegd moet je het geluid niet bij 1 speaker beoordelen maar in het midden. Dit klinkt als een restant van de dialogen wat uit de centerspeaker komt en is gebruikelijk bij dergelijke matrix decoderingen. Als je gewoon in het midden zit wordt dit restant overstemt door het geluid uit de centerspeaker, mits deze goed is afgesteld.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Z5500, en volgens mij is dit hele fenomeen correct. En zoals een aantal anderen al zeiden, als je in het midden zit, merk je het niet. Dat is de hele grap er van.

• DukeBox
Klinkt overduidelijk als DPII.. ga maar eens naar een winkel met een surround omgeving en zet deze op DPII. Zul je hetzelfde horen door de achter speakers. Overigens heb je bij DPII geen L&R achter.. dat kanaal is mono.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 21-03-2009 21:28 ]

Pagina: 1