Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc te warm na upgrade; voeding?

Pagina: 1
Acties:

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16
Mijn buurman heeft een pc die ik recent geugrade heb. De upgrade bestond uit een geheugenuitbreiding (512 -> 1GB) en een nieuwe videokaart (ATI hd 3650 AGP). Sindsdien slaat de computer af na een half uurtje gamen. Geen zware games maar blijkbaar genoeg om de computer flink te laten zweten.

Als ik voorzichtig de verschillende onderdelen voel merk ik op dat de harde schijf erg heet wordt. Zo heet dat ik hem niet te lang vast kan houden. Na meten met HdTune blijkt deze maar 46/47 graden te worden.
De videokaart wordt bijna helemaal niet warm en de cpu (P4 3.0 Ghz northwood) komt niet boven de 45 graden uit.

wat kan ik hier nog mee doen? Is het de harde schijf of moet ik het euvel ergens anders zoeken?

ik heb zelf al gekeken naar hardeschijfkoelers maar ik weet niet of dat de oplossing is.

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 17:17
Misschien zou dit ook kunnen komen doordat de voeding niet genoeg vermogen heeft en na een half uur te heet wordt? Wat voor voeding zit erin? Wat was de videokaart die je vervangen heb?

[ Voor 3% gewijzigd door Bazvv op 20-02-2009 14:54 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Bazvv schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:54:
Misschien zou dit ook kunnen komen doordat de voeding niet genoeg vermogen heeft en na een half uur te heet wordt? Wat voor voeding zit erin? Wat was de videokaart die je vervangen heb?
Eens met hierboven. Het kan zijn dat de voeding niet goed stabiel loopt. Dus eventueel even doormeten en anders vervangen. Reken ook het totale nodige vermogen uit.

Daarnaast is 48 graden voor een harde schijf dus wel erg warm! Het zal er niet stuk van gaan, maar goed voor de harde schijf is het zeker niet. 30 graden is een veel betere temperatuur voor een harde schijf. Dus misschien dat je hier toch eens naar moet kijken ;)

• juhet
Bazvv schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:54:
Wat was de videokaart die je vervangen heb?
De videokaart die erin zat was een Nvidia Mx440. Een oudje dus.

Volgens de site van Sapphire is een 550 watt voeding nodig. Daar dus eens naar kijken.
550Watt or greater power supply with 30Amps on 12 volt with 2x4 power connector recommanded

Hoe kan ik meten of het inderdaad de voeding is? Ik heb geen andere bij de hand namelijk.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Omdat de voeding vooralsnog de meest waarschijnlijke veroorzaker van het probleem is verplaats ik dit topic naar Overige Hardware.

Voor informatie over de voeding kun je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij pakken. Daar staat o.a. wat in over de spanningen die uit de PSU moeten komen en hoe je deze kunt meten :). Mocht je een nieuwe willen kopen lees dan OH FAQ - Welke voeding heb ik nodig voor mijn PC? even door :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
50 graden is geen probleem voor een harde schijf, maar als je naar de zomer gaat word dat wel een stuk hete, dus een beetje extra koeling is beter.

Controleer de bios of daar alles goed staat, tav de temp dat de pc uitvalt.

Ati tool starten zodat de cubus draait, dan word je videokaart zwar belast, kijk dan naar de temp, en of de pc uitvalt.

Ligt het niet aan de video driver. Indien je een ander wilt proberen, altijd eerst uninstall, en dan met driver remover de resten verwijderen, en dan pas de nieuwe installeren(zie www.guru3d.com)

[ Voor 41% gewijzigd door jan99999 op 21-02-2009 18:23 ]

• juhet
de huidige voeding is een Aopen 300 Watt.

Mijn buurman heeft de hele morgen beetje gesurfd en verder niets. Hij kon de pc gebruiken zonder problemen. Het lijkt me duidelijk dus.... Op zoek naar een zwaardere voeding.

bedankt voor de hulp, hier was ik zelf niet op gekomen :)

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 20:37
An sich maakt jan99999 ook een punt. Veel systemen zijn niet stabiel te krijgen als je van een nvidia naar een ati kaart wisselt. Vaak kan een driver cleaner wel soelaas bieden, maar ik raad zelf eigenlijk een gehele herinstallatie van windows aan.

• juhet
Aapenootjes schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 19:57:
An sich maakt jan99999 ook een punt. Veel systemen zijn niet stabiel te krijgen als je van een nvidia naar een ati kaart wisselt. Vaak kan een driver cleaner wel soelaas bieden, maar ik raad zelf eigenlijk een gehele herinstallatie van windows aan.
Een herinstallatie heb ik geen zin in omdat alles door elkaar op 1 partitie staat. Zie mezelf al de hele dag daar zitten, liever niet :)

Als een driver voor een conflict zorgt, hoe kan het dan dat de pc prima werkt als de videokaart maar niet belast wordt?

• juhet
Ok, ik heb een nieuwe voeding aangeschaft en geinstalleerd. Alleen start de pc nu niet op. Alle fans draaien, de CDromspeler, DVDspeler en de hardeschijf draaien. Ik krijg alleen geen piepje en geen beeld. Ook zonder RAM krijg ik geen foutmelding of iets dergelijks. Ik heb alle combinaties met RAM en DVD/CD/HD en videokaart al geprobeerd. Ik weet niet meer hoe ik verder moet, graag hulp.

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlezen daar staan ook de piepjes code's in;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2009 12:30 ]

Verwijderd

mijn pc amd xp3200, 1 gig ram en hd 3650 agp gebruikt ongeveer 120 watt met een p4 zal je er wel wat boven zitten maar meer dan 200 watt totaal lijkt mij niet

aopen is niet echt een goed merk voeding, dus ik raad je aan om met een andere voeding te testen (zoals de andere zeggen)

Als dat het probleem niet oplost moet je eens naar je gpu kijken.

welke versie van de hotfix drivers heb jij bij je ATI hd 3650 AGP (asus toevallig ?)
Bij de mijne heb ik met verschillende versie drivers verschillende problemen gehad groen beeld met meegeleverde drivers, en dus ook na een bepaalde tijd gamen gaat de pc op zwart (na herstart werkt het weer prima en het was niet altijd het geval)
bij de huidige versie 9.1 heb ik geen problemen meer _/-\o_

• juhet
Die heb ik doorgenomen. Ik krijg helemaal geen piepjes, dat is het probleem. En er zit dus een nieuwe voeding in.

Ik kom niet eens in de bios.

Naar mijn idee start hij gewoon op, de harde schijf ratelt, maar ik krijg geen beeld. Nog meer ideeën?

Verwijderd

Nog meer ideeën?
bios reset
probeer anders je mx400 eens

• juhet
Beide werkt niet :( . Ik ben bijna zover dat ik de hoop opgeef. Als het me dit weekend niet lukt hou ik het voor gezien. Heeft iemand, na het lezen van mijn vorderingen, nog suggesties/dingen die ik zeker nog uit moet proberen?

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
Welke game?
Ik zou er niet teveel in investeren die p4 is toch wel een beetje gedateerd..
Maar inderdaad waarschijnlijk een voedingsprobleem.

Verwijderd

Start hij nog op met de oude voeding?

• juhet
nee, niet met de oude voeding, oud geheugen en oude videokaart...

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:41
De 4pins stroomstekker ook op het moederbord terug aangesloten?

• juhet
ja, zonder die draait de cpu niet..

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 14:11
Probeer eens een andere dvi/vga kabel.

[ Voor 78% gewijzigd door timbry op 28-02-2009 23:29 ]

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• jos1142
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-01 19:41
Ik denk dat die is overleden, moederbord of processor sluiting gemaakt?

• juhet
timbry schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 23:12:
Probeer eens een andere dvi/vga kabel.
twee verschillende monitoren en kabels geprobeerd... het scherm blijft gewoon in standby.
moederbord of processor sluiting gemaakt?
Ik heb mezelf en de kast elke keer netjes ontaard via de verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door juhet op 28-02-2009 23:32 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 14:11
Wat je nog kunt proberen:
Bios resetjumper omzetten
Batterij eruit. Een paar keer op de powerknop drukken, zodat de pc goed ontlaadt. Stroomstekker eruit, een kwartiertje laten staan en daarna alles weer aansluiten.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

Boel-Shit schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 22:51:
De 4pins stroomstekker ook op het moederbord terug aangesloten?
en dit? ff checken kan geen kwaad, en dit is 99.9% de oorzaak van p4 systemen die niet starten na het vervangen van de voeding..

Verwijderd

Wat je natuurlijk even kan proberen is alles los te halen en opnieuw erin prikken, je zal de eerste niet zijn die toch ergens tegen aan gestoten heeft wat nu mogelijk niet goed kontakt maakt :) En ontaarden aan de verwarming zegt niets natuurlijk, als je op je sokken een paar keer schuifelt over de vloer heb je al weer spanning opgebouwd.

Verder kan ik alleen nog maar bedenken dat er flink wat stof is vrijgekomen in de behuizing die nu roet in het eten gooit, zeker als de kast nooit eens uitgezogen is geweest en nu ergens tussen de componenten is gaan nestelen.

Just my 2 cents :)
Pagina: 1