Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te verwachten?

Pagina: 1
Acties:

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:41
Goedenavond beste tweakers,

Mijn DELL XPS 420 gaat terug naar DELL en word geruild met een XPS 430.Dit vanwege de aanhoudende problemen rondom de voeding en de warmte.Voeding die onder volle belasting loopt te fluiten en als ik de PC een maand niet schoonmaak, dan gaat t hele zooitje gewoon ruiken naar iets dat staat aan te bakken in de keuken.Aankomende 2 maart zou het systeem hier bezorgd worden.

Nou ga ik er op papier aardig op vooruit,maar wat betreft de GPU weet ik niet goed wat ik moet verwachten. Ook rondom t geheugen weet ik niet goed wat ik ermee moet.

Oude setup:
Q6600,4 gig ram DDR2-800, 8800 GTX, 2x WD Velociraptor 150 gig in RAID 0, 1x Samsung HD501LJ,2x samsung brander, X-FI Extreme Gamer.Draait op Vista Ultimate x64

Nieuwe setup:
Q9550, 3 gig DDR3-1066 Triple Channel kit, 3870 X2 1 Gb, 2x 320 Gb in RAID 0 (geen idee welk merk dat het is, ik gok ook op WD), X-FI Extreme Gamer.
Word geleverd met x86 Vista Home Premium.Bedoeling is om hier gewoon mn Ultimate op te zetten.

Ik lees her en der dat de 3870 wel de betere van de 2 kaarten is.Al is ie niet overal sneller en schijnen er best wat issues te zijn met de ATI drivers op x64 Vista.Ik heb met de Nvidia drivers eigenlijk weinig tot geen problemen gehad.
Ook vraag ik me af in hoeverre het onbreken van PhysX op de ATI kaart merkbaar zal zijn? Is het echt een gemis,of valt dat wel mee?
En ik heb zoals je kan zien in mn huidige PC 4 gig zitten. Strax in de nieuwe PC is dat 3 gig. In hoeverre zal ik t verschil merken qua Gb's? En is t verstandig om eventueel nog bij te prikken?

Waar ik naar streef is toch wel een stabiel systeem en ik wil crashende drivers of mindere performance door slecht schalen van dual GPU toch wel proberen te vermijden.
Ik zie gewoon door de benchmarks en de nodige slechte ervaringen van mensen met de verschillende kaarten en soorten geheugen (DDR3 wat moeilijk stabiel draaiend te krijgen was in sommige gevallen) even niet meer wat verstandig is om te doen/laten.

Ik zou t dan ook prettig vinden wat nuttige informatie te kunnen verzamelen :)

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Triple Channel op een Q9550 kan helemaal niet. Er zijn geen S775 chipsets die triple channel supporten. Op deze manier zal het waarschijnlijk in singlechannel gaan draaien (tenzij het 2x 1024MB en 2x 512MB is). Of je het verschil tussen 3 of 4GB gaat merken zal voornamelijk aan het gebruik van je systeem liggen.

En issues met DDR3 geheugen? Als je gewoon spul koopt met standaard voltages is er in de meeste gevallen niets aan de hand.

Verwijderd

Triple channel bij een Q9550, kan toch niet? Triple channel is toch pas mogelijk vanaf de Core i7, of vergis ik me?

• Lampuhkap
ja, op de factuur hier staat echt dat t om triple channel DDR3 geheugen gaat. Dat dat niet kan zou toch helemaal eigenaardig zijn :S

Gebruik van de PC is voornamelijk gaming, encoding en filmpje,MSN.internet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan zou ik eens duidelijk vragen wat je nu daadwerkelijk gaat krijgen. Want wat er staat kan niet, dus dan zou ik wel zeker weten wat je dan krijgt.

• Lampuhkap
ik zal t lijstje ff uploaden, dan kan je t zien :)

EDIT:
http://s5.tinypic.com/b9gozr.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Lampuhkap op 18-02-2009 21:08 ]

• Lampuhkap
Ik heb wel even de nodige privezaken eruit geknipt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat er dus staat klopt gewoonweg niet.
Kun je het lijstje trouwens niet als inline text in het forum duwen? Leest een stuk makkelijker namelijk :)

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Dit kan simpelweg niet.

See you in another life, brother.

• Lampuhkap
Terw_Dan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:12:
Wat er dus staat klopt gewoonweg niet.
Kun je het lijstje trouwens niet als inline text in het forum duwen? Leest een stuk makkelijker namelijk :)
Inline text? Ieg uit? (onbekend voor mij :) )

Wel eigenaardig van DELL dan :S
Kom er net ook achter dat de opgegeven configuratie ook niet te krijgen is via DELL. Athans, is niet zo te bestellen. :S

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Alles even overtypen, de specs, wordt bedoeld met in-line tekst.
Verder denk ik dan dat er een foutje is gemaakt. :?

[ Voor 58% gewijzigd door DM.Aram op 18-02-2009 21:19 ]

See you in another life, brother.

• mjgoof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12-2021
ik mis in je nieuwe setup ook de volgende hardeschijven.

2x WD Velociraptor 150 gig in RAID 0

Dat zijn dure jongens namelijk.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
gewoon overtikken, bedoelt ie :+

die GPU hoef je je niet druk om te maken, dat zit wel snor! misschien verbruikt ie wel wat meer, dat weet ik niet uit m'n hoofd.

een xps 430 bevat volgens google een X48 chipset, en die doet dual channel... het lijkt alsof het gewoon 1024+512 per channel is :)

• Lampuhkap
even alle onnodige info weg en de belangrijkste spullen op een rijtje van die nieuwe PC

XPS 430 Premium Q9559 Core 2 Quad Processor (2,83 Ghz, 1333 Mhz FSB, 12MB cache)
3072MB (3x 1024) 1067 Mhz DDR3 Tri-Channel
640GB Serial ATA2 RAID 0 Stripe (2x320GB) 7200rpm Dual HDD Config
1GB ATI Radeon 3870 X2 graphics card
Soundblaster X-FI Extreme PCI Soundcard
Windows Vista Home Premium SP1 (32 bits OS)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kunt toch gewoon op dell.nl ff opzoeken bij de XPS 430 dat er dual channel DDR3 1066 MHz geheugen in zit?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Lampuhkap
mjgoof schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:20:
ik mis in je nieuwe setup ook de volgende hardeschijven.

2x WD Velociraptor 150 gig in RAID 0

Dat zijn dure jongens namelijk.
Ja die gaan ook over in de niewue PC, die nieuwe HDDs (7200rpm schijven bedoel ik daarmee) gaan sowieso naar DELL terug.Dit is al kortgesloten met de mensen van de XPS support.

• Lampuhkap
zonoskar schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:26:
Je kunt toch gewoon op dell.nl ff opzoeken bij de XPS 430 dat er dual channel DDR3 1066 MHz geheugen in zit?
Ja, klopt, maar dit is een order van DELL :S en ik mag toch wel aannemen dat de order op zn minst een beetje correct is?

[ Voor 3% gewijzigd door Lampuhkap op 18-02-2009 21:41 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Speedlink schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:30:
[...]

Ja, klopt, maar dit is een order van DELL :S en ik mag toch wel aannemen dat de order op zn minst een beetje correct is?
Zijn ook maar mensen die het maken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Lampuhkap
zit wat in ja ;)
Maar goed ;) ik kan dus gewoon nog 1 bankje van 1 gig bijprikken of de hele handel vervangen in de toekomst voor 2x 2 gig :P triple channel is t dus niet volgens de tweakerts ;) dus daar ga ik morgen wel ff een melding van maken ;)

Nu nog de vraag, hoeveel ellende is er rondom de ATI drivers en Vista x64? En hoe goed schaalt deze kaart over t algemeen op games? Is het ook zo bij bijv GTA4 waar de crossfire support op ontbreekt, dat de kaart beroerd schaalt?

@ Terw_Dan:
Hoe goed loopt de HD encoding op de ATI kaarten? (DXVA) Ik had ergens gelezen(kan me even niet voor me halen waar precies) dat dat niet altijd even lekker ging?

[ Voor 15% gewijzigd door Lampuhkap op 18-02-2009 22:09 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig gezeur heb met een Radeon HD4870 onder Vista 64b Business. Alleen bij het installeren (maar dat lag waarschijnlijk aan 't moederbord) had ik wat gezeur, daarna nooit meer gezeik. Zie: productreview: Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E review door TERW_DAN

Ik heb juist voor de Radeon gekozen, omdat deze goed door zou schalen op hoge resoluties (en ik moet zeggen, dat doet hij ook best aardig, GTAIV draait hier best prima op 2560*1600).

Verwijderd

Het geheugen is wel degelijk triple channel capabel, als het 3 latjes zijn van 1gig. Maar icm de rest van het systeem gaat het niet in triple channel draaien, ik denk zelfs niet eens in dual channel.

Verder vind ik het spijtig dat ze de HD3xxx reeks gebruiken ipv de HD4xxx reeks. Het is dan toch al meer dan en generatie oud.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2009 08:35 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. "triple channel kit" zegt niet meer of minder dan dat er drie identieke DIMMs geleverd worden. Het is aan het moederbord om ze aan te sturen en de So775 chipsets kunnen dat ten hoogste in dual channel.

Sowieso "dual channel" of "triple channel" geheugen bestaat niet. Het is gewoon normaal DDR2 geheugen met als enige bijzonderheid dat je ervan uit zou moeten kunnen gaan dat de DIMMs identiek zijn.

Gewoon marketingblaat als dit negeren.

Oslik blyat! Oslik!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 08:33:
Het geheugen is wel degelijk triple channel capabel, als het 3 latjes zijn van 1gig. Maar icm de rest van het systeem gaat het niet in triple channel draaien, ik denk zelfs niet eens in dual channel.

Verder vind ik het spijtig dat ze de HD3xxx reeks gebruiken ipv de HD4xxx reeks. Het is dan toch al meer dan en generatie oud.
In dit geval maakt het niet zoveel uit, TS krijgt op garantie een geheel nieuw systeem die met name op de grafisch kaart weldegelijk een vooruitgang is. Aangezien de Raptors schijven ook geregeld zijn, want ik zou niet zomaar 10.000rpm schijven omruilen voor 7200rpm schijven, lijkt het mij dat TS er op alle fronten op vooruit gaat. Misschien is het mogelijk van de 4GB uit de oude Pc 1GB over te zetten in het nieuwe systeem, tenminste als de geheugen modulen dezelfde specificaties hebben. (geheugen modulen hoeven niet van hetzelfde type/merk te zijn om uitstekend zonder enige probleem in dual channel te draaien)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 19-02-2009 09:08 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Lampuhkap
Ik heb DELL net aan de lijn gehad. En verteld over het probleem wat ik had met de order. Ze vonden t ook nogal vreemd.
Ik had 2 latjes van 1 gig gekocht bij dell, en express bij dell want ik wist dat t een keer nodig was. Net dus mooi geregeld dat ze 2 latjes van 1 Gb DDR2-800 komen ruilen eerdaags voor 2 latjes DDR 3 ;)

Zit ik dus strax alsnog op 4 gig DDR3 ;) Erg netjes van DELL, dit allemaal.

Krijg er zelfs nog een heel photoshop pakket bij :o

[ Voor 6% gewijzigd door Lampuhkap op 20-02-2009 09:39 ]

Pagina: 1