• syphx
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-04-2025
ik wil graag dat mn fsb en dram 1:1 lopen, heb hier wel wat over ingelezen.

ik heb een q6600, 2x2gig ddr2 1066mhz van GEIL. ohja en een asus p5k se mobo.

ik las dat je het aantal in dram frequentie moet delen door 2 en dat je dan dat getal als fsb moet invoeren.

in mijn geval zou je dus een fsb krijgen van 533 en een dram frequentie van 1066. ik zet dan gewoon de MP op x6 zodat ik cpu op 3198MHz loopt. en als ik het goed heb staat de MP verder los van de fsb dram ratio.

klopt dit verhaal een beetje? en is er iemand met een verbetering/suggestie?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet direct wat je hiermee wilt bereiken, maar op mijn moederbord (en zo'n beetje ieder MSI-moederbord iig, Asus waarschijnlijk ook wel) kan ik de verhouding FSB:MEM aangeven.

Maar inderdaad, in het geval van DDR draait het geheugen bij 1:1 op de het dubbele van de FSB (vandaar die eerste D in DDR ;)). Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt wat betreft FSB/multiplier.

Al vraag ik me nog steeds af het waarom hiervan ;)

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• syphx
nou omdat ik nu mn cpu op 3GHz heb lopen en de verhouding is nu 5:6 en ik wil toch het maximale eruit halen. en het was ook meer voor bevestiging dus, en als ik straks nog verder wil gaan overclocken en wil toch die 1:1 houden dan moet ik gewoon mn MP hoger zetten ofniet? of is het voor meer performance ook goed om alleen m'n fsb hoger te zetten en m'n kaartjes op minder MHz te laten lopen?

ik ben "nieuw" in het OC gebeuren en daarom leek het me ook verstandiger om alles eerst na te vragen en of iemand mischien wat verbeteringen heeft om meer vermogen uit m'n pc te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door syphx op 18-02-2009 15:46 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

Of je moederbord een FSB van 533 aan wil is een tweede. Het verhaal klopt wel verder. Mocht het mobo het niet willen doen, geheugen op 800MHz met strakkere timings, FSB van 400, multiplier x8 (of 9x als je wil, maar geloof dat je je cpu op 3.2 wil hebben dus dan 8x)

Edit: Aan de hand van de tweede post zou ik eerst eens het OC subforum doorzoeken, allerlei lieve moderators hebben alle basis beschreven, zowel voor cpu, fsb en geheugen, alles is te vinden en je kan ook per onderdeel dat je in je PC hebt vinden hoe snel en hoog anderen het hebben kunnen laten draaien en op welke voltages.

[ Voor 38% gewijzigd door the_RJ op 18-02-2009 15:48 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• syphx
the_RJ schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 15:46:
Of je moederbord een FSB van 533 aan wil is een tweede. Het verhaal klopt wel verder. Mocht het mobo het niet willen doen, geheugen op 800MHz met strakkere timings, FSB van 400, multiplier x8 (of 9x als je wil, maar geloof dat je je cpu op 3.2 wil hebben dus dan 8x)
okee hier kom ik een heel stuk verder mee. en misschien dat ik later mn cpu nog verder ga overclocken maar dat ligt eraan wat de temperaturen worden met de nieuwe koeler die ik net heb binnen gekregen omdat mn stock koeler van intel dat toch niet aankan. (ik heb de coolermaster V8 gisteren binnen gekregen)

en wat betreft de timings.. daar moet ik me nog even verder op inlezen want ik heb er wel over gehoord maar niet in verdiept. hoorde dat hoe lager de timings hoe beter de prestaties maar dan moet je ook heel wat veranderen en uitproberen met het aantal volt wat je erop zet. allemaal heel interessant om dat allemaal uit te vogelen, en er staat vast al wel wat over hier op tweakers ;) )

(EDIT)

wat is voor meer performance beter? hogere cpu snelheid met minder geheugensnelheid of andersom?

[ Voor 10% gewijzigd door syphx op 18-02-2009 16:27 ]

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

the_RJ

Banana Hammock!

pelgrom schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 15:53:
[...]

okee hier kom ik een heel stuk verder mee. en misschien dat ik later mn cpu nog verder ga overclocken maar dat ligt eraan wat de temperaturen worden met de nieuwe koeler die ik net heb binnen gekregen omdat mn stock koeler van intel dat toch niet aankan. (ik heb de coolermaster V8 gisteren binnen gekregen)

en wat betreft de timings.. daar moet ik me nog even verder op inlezen want ik heb er wel over gehoord maar niet in verdiept. hoorde dat hoe lager de timings hoe beter de prestaties maar dan moet je ook heel wat veranderen en uitproberen met het aantal volt wat je erop zet. allemaal heel interessant om dat allemaal uit te vogelen, en er staat vast al wel wat over hier op tweakers ;) )

(EDIT)

wat is voor meer performance beter? hogere cpu snelheid met minder geheugensnelheid of andersom?
Performance is altijd applicatie afhankelijk, ligt er dus aan wat je ermee doet. Voor mijn gebruik (gaming en zo nu en dan wat videoediting) is mijn cpu al snel de bottleneck (en daarom komt morgen de upgrade binnen o/).

Wat betreft die timings, dat klopt niet helemaal wat je daar zegt, het is niet direct voltage afhankelijk of bepaalde timings werken. Op GoT is genoeg te vinden over welk geheugen op wat voor timings draaien en mocht je naar 800 MHz willen zakken met je geheugen kan je ook naar de PC6400 versie van jou geheugen kijken waar die op draait.

Overigens durf ik geen uitspraak te doen over het performance verschil wat betreft geheugen tussen 1066 of 800 waarbij met 800 je 1:1 draait en strakkere timings.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• syphx
ik gebruik mijn pc gewoon om op te gamen :P

[ Voor 21% gewijzigd door syphx op 18-02-2009 16:46 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Je hebt de machine zelf staan dus waarom test je het verschil in performance niet even? Zelf benchmarks draaien kan ook :). Let wel op dat je je niet blind gaat staren op syntetische SiSoft Sandra geheugen benchmarks of iets in die richting. Pak gewoon een courante game, zoek even op hoe je die benchmarked en test het verschil. Mochten de verschillen nihil zijn dan kun je twee dingen doen: het hele tweaken gewoon laten zitten, tijd besparen en lekker gamen. Anderzijds zet je de resolutie en details omlaag zodat de benchmark minder op de GPU, en meer op de CPU leunt.

Zet dus gewoon de FSB op 400MHz, het RAM een keer op 400MHz (DDR2-800, PC2-6400) en daarna op 533MHz (DDR2-1066, PC2-8500). Speel ook even met de latencies en draai een benchmark.

Zie overigens RAM FAQ mochten er onduidelijkheden m.b.t. RAM zijn. Ook kan [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen? interessant zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Thandor op 18-02-2009 16:55 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1