Koel probleem met Scythe mugen 1000

Pagina: 1
Acties:

• Vortex_be
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03-2024
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een scythe mugen 1000 gekocht en het is echt een gigantische blok zalig om te zien. MAAR ik heb hem geinstalleert en hij zit goed vast en er zit een beetje koelpasta tussen. Maar ik vondt dat 58-60 graden load op een stock E6850 redelijk warm aangezien mijn zalman CNP 9500 LED ongeveer hetzelfde kon bereiken.
Nu ik hem echter op 3.8 GHz heb staan merk ik wel een verschil maar de koelblok wordt amper warm na een half uur stressen met orthos. CPU is 70° in de cores en dat is niet al te fris. Dus ik dacht even voelen aan de heatpipes. De boven kant van de heatpipes waar dus de moertjes opzitten zijn gewoon koud alsof de PC uitstaat en als ik voel aan de base aan de koelvinnen onderaan dan voelt het ook maar amper warm aan.
Ik heb al geprobeerd de koeler er opnieuw op te zetten maar helaas het heeft niet geholpen.

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Het zal niet aan je koelblok liggen, zit er geen bolling in je processor? Want dan maakt het koelblok geen goed contact met je processor. Je kan je processor licht opschuren, er staat ergens een uitleg op de website. Moet je even rondkijken.

See you in another life, brother.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Dan denk ik dat je niet goed gemonteeerd hebt.

Anders zou CPU-koeler (heatsink) wel warm tot heet moeten zijn.

(zie ook reachtie boven mij)

[ Voor 12% gewijzigd door Silver7 op 18-02-2009 13:41 ]

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
een beetje koelpast tussen
Wat is een beetje, en hoe heb je het aangebracht.

Ook belangrijk, welke koelpasta heb je gebruikt? er zijn namelijk grote verschillen tussen merken.
Ik raad je zoiezo aan om eens in de pricewatch te kijken :)

En wat DM.Aram zegt, haal ze beide eens los. pak een muntje oid en kijk hoe de weerspiegeling is, het kan zijn dat de IHS ( van de processor dus ) bol is, of het koelblok van slecht(ere) kwaliteit dan normaal is.

• DM.Aram

DM.Aram

DMTZ.i

Wat ik bedoelde is trouwens "lappen" van je processor. Als je erop wilt googlen: integrated head spreader.

• Vortex_be
Ik gebruik het standaard koelpaste spul en ik heb het er mooi vlak op gestreken met een bankkaart achtig iets. De koelpasta is mooi verdeeld over heel de cpu en koelblok dus ik denk niet dat dit echt een probleem van bolling is. Ik moet het eens nakijken maar momenteel zit ik op internaat en kan ik dus niet aan mijn PC het zal voor volgende week zijn aangezien ik eerst nog naar Frag O Matic lan ga.

Bedankt voor de reacties

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een laagje? Een rijstkorrel is genoeg. Kijk verder eens naar de afdruk van de koelpasta op de heatsink. Zo kun je zien of die goed contact gemaakt heeft met de cpu. Als laatste, zoals eerder genoemd, zit de koeler wel goed vats? De mugen gebruikt geloof ik die waardeloze push pins, welke niet geschikt zijn voor zulke zware koelers. Zitten alle 4 pinnen GOED doorgedrukt? Is er niet bijvoorbeeld eentje los geschoten?

[ Voor 105% gewijzigd door jdm8 op 18-02-2009 20:03 ]

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Bij mij word een E6600 op 3.2 met dezelfde koeler ook niet warm aan de bovenkant. Dat zegt niet zoveel, maar dat je base koud is dat is echt een teken van slecht contact. Je hebt wel het beschermfolie van de koeler gehaald? Probeer je koeler eens heen en weer te wiebelen, als ie makkelijk naar 1 kant gaat zit er ergens een pin los. Als dit niet het geval is check je hoeveelheid koelpasta, in tegenstelling tot wat veel mensen denken is koelpasta eigenlijk helemaal niet goed voor je koelprestaties het werkt alleen maar goed omdat lucht een nog veel beroerde geleider is. Ik zou die koeler er afhalen en alles nog een keer overnieuw doen.
Werkt dat niet ga naar je lokale ijzerboer en haal 4 M4 boutjes (30//40 mm), 4 M4 vlindermoeren en 4 M4 kunstof !! sluitringen. Haal je moederbord uit je kast, koeler er afhalen en die plastic pootjes er met een kniptang afknippen. Dan steek je vanaf de achterkant de schroeven door het moederbord ( met de sluitringen).
Leg je moederbord plat zodat de schroeven omhoogsteken en daar zet je je koeler overheen. Vleugelmoeren eropdraaien met de hand en eventueel nadraaien met een schroevendraaier. Pas wel op dat je dit niet te heftig doet wat anders begint je moederbord te verbuigen. Let er ook op dat alle schroeven met de zelfde lengte boven de vleugelmoeren zijn gedraaid. Is dit niet het geval dat trek je je koeler scheef wat weer slechte prestaties geeft.

Als dat ook niet helpt kun je nog lappen proberen.
GoT draadje over hoe je dat doet. Lappen: het hoe en wat topic

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• DM.Aram

DM.Aram

DMTZ.i

Je moet de koelpasta niet uitsmeren met een bankkaart, je moet je cooler er gewoon opdrukken. Als je er voldoende koelpasta op hebt gedaan, zal deze uit zichzelf goed uitsmeren.

• Vortex_be
uitsmeren is beter zo kan je een dunner laagje maken en de koeler zit echt goed vast ik kan mijn heel moederbord heen een weer schudden als ik met koeler vast heb en alle pins zitten echt vast. die plastieke folie is er af ik heb de koeler al een 2de keer geinstalleerd en toen werden de koelprestaties zelfs slechter. Ik heb de koelpasta van de base laten zitten en die van de CPU eraf geveegd daarna de koeler erop gezet met welliswaar de zelfde pasta aangezien deze er nog geen week op zat. De koeler is echt wel goed bevestigd. Ik ga morgen nog eens checken of de base nu wel warm wordt aangezien ik heb gevoeld toen de pasta er maar net op zat.

In iedergeval bedankt voor de hulp en ik denk dat ik eens voor artic silver of iets beters moet gaan kijken.

Pagina: 1