Cambridge versterker aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291735

Topicstarter
Ik heb mijn oog laten vallen op een versterker van Cambridge de azur 740 of 840.

Wat ik zo frapant vindt is dat er alleen analoge aansluiten aanwezig zijn, geen enkele optische of coaxiaal,
de meeste moderne cd en dvd spelers hebben deze uitgangen wel.

Betekend dat ik deze qua geluid alleen analoog met een goede interlink kan aansluiten.

Op mijn digitale tv receiver zit alleen een sp/diff uitgang hoe kan ik deze bv aansluiten op een versterker,

Ook bij de versterkers van NAD en Rotel is het zo, je moet al een home cinema set nemen voor die digitale aansluitingen.

Ik wil geen 5.1 - 7.1 of wat dan ook, muziek op hoge kwaliteit is voor mij voldoende via een 2 speakersysteem, maar liefst had ik dan toch dat ik een dvd - cd digitaal kan koppelen.

Wil ik iets wat niet bestaat of is een goede interlink meer dan voldoende.

Alvast bedankt Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:55
Een goede CD-speler is voor een groot deel zo duur omdat de DACs (Digitaal - Analog Converters) goed zijn. Zo'n speler digitaal aansluiten omzeilt de DACs, en dat is zonde :)

Vandaar dat een versterker die gemaakt is om met dat soort spelers te werken geen digitale ingangen heeft: een DACje erbijstoppen zonder het apparaat (veel) duurder te maken heeft weinig tot geen toegevoegde waarde.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Een versterker (2-kanaals) is een puur analoog apparaat. De toegevoegde waarde van digitale aansluitingen op cd-/dvdspelers en dtv-ontvangers is puur voor surround en om een betere DAC te kunnen gebruiken. Mensen die een versterker kopen in de prijsklasse van bijvoorbeeld een Azur 840A (vergeet vooral de letter niet, het nummer geeft alleen een bepaalde serie aan ;) ), kopen er meestal ook een Azur 840C (de bijpassende cd-speler) bij. In het specifieke geval van de Azur 840c praat je dan ook gelijk over één van de belangrijkste refentie cd-spelers die op dit moment op de markt zijn. Mensen die een dergelijke speler kopen, kopen hem juist vanwege de ingebouwde DAC en kunnen een digitale uitgang missen als kiespijn.

Wat betreft je "probleem" met de dtv-ontvanger, in veel a/v-winkels kan je scartkabels kopen die een tulp-uitgang hebben samen met de reguliere SCART-aansluiting. Via zo'n kabel kan je hem aansluiten op je versterker, al zal het signaal niet echt waardig zijn aan de versterker. En anders kan het via de tv teruggestuurd worden aan de versterker (als je tv tenminste een audio-uit heeft).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijke antwoorden allemaal,................................ ;)

Bedankt.

Als ik een nieuwe audio ga aanschaffen zal het 99,9% zeker een Azur 840A of Azur 740 worden met bijpassende cd speler uit die serie......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
No offence,maar als ik dit zo lees........Mag ik je een ongevraagd advies geven: ga wel eerst eens een goede vergelijk maken. Pak ook eens een (veel) goedkoper zetje erbij en luister kritisch of je het prijsverschil waard vindt

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 18-02-2009 23:45 ]

Anoniem: 143259

Anoniem: 291735 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 20:31:
Duidelijke antwoorden allemaal,................................ ;)

Bedankt.

Als ik een nieuwe audio ga aanschaffen zal het 99,9% zeker een Azur 840A of Azur 740 worden met bijpassende cd speler uit die serie......
Zeker geen verkeerde keuze, het verschil tussen de 840 en de 740 is ondanks het verschillend concept niet hemelsbreed, als je niet te veeleisende luidsprekers hebt, kan je zonder meer voor de laatste gaan..
Wat mij betreft geldt dit ook voor de cd-spelers.
Ik heb een tijd de 840A in mijn set gebruikt om een koppel 803 nautilus aan te sturen, en dat werkte prima..
Ik heb de versterker verkocht omdat ik een prachtige McIntosh (jongensdroom!) op de kop kon tikken, puur sentiment dus. Zowel deze laatste als de Cambridge en ook mijn buizenversterker doen waar elke goede versterker goed in is: gewoon versterken, zonder iets weg te laten, maar ook zonder iets toe te voegen!

kaajee schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:44:
No offence,maar als ik dit zo lees........Mag ik je een ongevraagd advies geven: ga wel eerst eens een goede vergelijk maken. Pak ook eens een (veel) goedkoper zetje erbij en luister kritisch of je het prijsverschil waard vindt
Ook te overwegen natuurlijk, meer het blijft Ronk's keuze....
Vind het wel vreemd, dat er nog geen woord gerept werd over de luidsprekers die gebruikt gaan worden, de invloed van deze laatste is véél meer van invloed op de geluidservaring, om van de acoustiek van de kamer nog maar te zwijgen...

Topicstarter
De speakers daar ben ik ook nog niet aan uit,..........

De Linn ninka heeft mijn zwager en die vind ik erg mooi klinken,wel duur een vriend heeft de Floating Camelion, deze klinken erg mooi in het hoog en vooral het midden, ik vind de bassen [lage tonen]wel te zacht.

Dat blijkt ook een beetje een manco te zijn van de Azur versterkers van Cambridge, mooi gedetaileerd maar weinig tot zwak in zijn lage tonen.

Toch vind ik dat best belangrijk, de NAD c372 blijkt via een review veel dieper spelen met veel meer kracht en overtuiging.

Ik vind alleen de versterker van Nad wel een groot "bakbeest" en niet erg mooi tov de Cambridge.

Eerst en vooral gaat het om het geluid natuurlijk.

Kortom nog veel te doen,..................................

Anoniem: 215257

Ga gewoon ergens heen en luisteren en bedenken wat je het beste vindt.

Topicstarter
kaajee schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:44:
Helemaal gelijk,................................ ;)

Ik ben onlangs gaan kijken en `luisteren` bij een hifizaak in Breda, ik kreeg daar helaas niet erg een warm gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292034

Probeer je ook niet vast te pinnen op 1 merk of 1 type, ga eens kijken wat je voor t geld in huis kan halen, je staat er van verbaasd waar je mee thuis kan komen, er is tegenwoordig zo veel moois.

Je hebt geen warm gevoel gekregen van het luisteren in breda.

Mag ik je een tip geven zonder dat ik iets de hemel in wil praten, ga eens kijken op www.pacificaudio.nl

Vraag daar eens via het contact gebeuren wat je graag wilt hebben qua muziek en je krijgt een zeer gedegen antwoord, ik ben daar ook wezen kijken en opeens heb ik veel minder geld uitgegeven en een set thuis staan waar de buren bloedende oren van krijgen.

Echt met zo'n budget als wat jij wilt uitgeven is het zonde om je niet goed te verdiepen, er is zoveel moois en iedere zaak heeft weer wat anders, check alles goed en beslis dan. Wellicht kom je tot de conclusie dat het voor minder kan ( of dat je door moet sparen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk ).

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 292034 op 20-02-2009 00:30 . Reden: typ fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:53

BCC

Anoniem: 291735 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:10:
Dat blijkt ook een beetje een manco te zijn van de Azur versterkers van Cambridge, mooi gedetaileerd maar weinig tot zwak in zijn lage tonen.
?! Dat ligt nogal aan je speakers denk ik. Ik heb hier een 640A staan met een paar Jamo speakers en daar komt een bak laag uit, dat wil je niet weten. Als je er echter de Kefs van mijn huisgenoot aanhangt, is het laag een heel stuk cleaner. Geen kefs voor mij :). Oftewel: ga idd luisteren en luister ook met verschillende speakers.

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 20-02-2009 00:45 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Anoniem: 291735 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:19:
[...]

Ik ben onlangs gaan kijken en `luisteren` bij een hifizaak in Breda, ik kreeg daar helaas niet erg een warm gevoel.
Wat heb je geluisterd ?

Welkom op GoT :) Als ik je vraagstelling zo lees dan ga je puur voor de looks. Ben het daar wel mee eens, het oog wil ook wat maar een installatie koop je voor je oren en een advies kan niemand je geven, behalve de hardware/oren zelf. Als je een bepaald budget in gedachten heb dan zou ik gaan kijken en luisteren naar wat de markt te bieden heeft binnen je budget. Neem 5 cd's uit je collectie mee en ga er op uit. Zoek degelijke audio dealers op die goeie luisterruimte's hebben en neem de tijd voor je een keuze maakt.

Verder wat ik persoonlijk belangrijk vind, hoe groot is de kamer, heb je veel vermogen nodig, heb je een kale of volle inrichting etc etc, aangezien de klank van iedere woonkamer ook weer anders is :)

Maar neem de tijd, meestal schaf je een set voor minimaal 10 jaar en zo een beslissing moet je gewoon niet oevrhaast maken. Ben zelf weg van Klipsch omdat ik graag de details wil horen, en dan heb ik het niet over trance muziek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
BCC schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 00:44:
[...]

?! Dat ligt nogal aan je speakers denk ik. Ik heb hier een 640A staan met een paar Jamo speakers en daar komt een bak laag uit, dat wil je niet weten. Als je er echter de Kefs van mijn huisgenoot aanhangt, is het laag een heel stuk cleaner. Geen kefs voor mij :). Oftewel: ga idd luisteren en luister ook met verschillende speakers.
Een 640A icm met een paar inferieure Jamo speakers??? :? :?
Sorry hoor.......heb je een dure kwaliteits versterker staan van en dan hang je er een paar Hema boxen aan? Kan je wel 'een bak laag' hebben maar dat gaat natuurlijk nergens over. Ik bedoel, het is jouw geld, je moet doen wat je zelf wilt, maare.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34

voodooless

Sound is no voodoo!

kaajee schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:32:
Een 640A icm met een paar inferieure Jamo speakers??? :? :?
Niet om het een of ander, maar weet jij om welke Jamo's het gaat :? Jamo maakt speakers voor alle budgetten, en er zitten dus ook erg mooie en goede modellen tussen, bijvoorbeeld de Reference R909 serie ;) , maar ook de Concert serie mag er zeker zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Mijn 540A had dat ook (Icm Quad 12L's). Heb nu een Marantz PM-16 (compleet andere klasse natuurlijk) en die is echt een _heel_ stuk beter in het laag. Natuurlijk heeft de luidspreker ook invloed, maar het verschil viel mij echt gelijk op.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 20-02-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De Cambridge-versterkers zijn erg "clean" wat geluid betreft bij verschillende volumes. Mijn ervaring daarmee is inmiddels dat een bass-reflex speaker daarom vaak wat zwaar kan klinken. Ik heb op mijn Azur 540R nu 3 verschillende speakers thuis gehad (JBL Mk1000's van m'n ouders, bagger Sony's (bij gebrek aan beter) en nu B&W DM22 ter tijdelijke vervanging van de Sony's). De geluidservaring tussen die 3 is niet te vergelijken. De JBL's waren zwaar en boomerig in het geluid (op een HK-reciever klinken ze behoorlijk clean), de Sony's blinkten uit in een totaal gebrek aan laag, en met de DM22's klinkt het weer behoorlijk neutraal.

Bij Cambridge loont het om een speaker te zoeken die een neutraal geluidsbeeld produceerd. De huidige B&W's (800-serie) en Kef's (iQ-serie) werken gewoon niet op deze versterkers (ik heb deze combi geluisterd, en het klonk werkelijk nergens naar). Monitor Audio klonk daar in tegen weer prachtig, en laat dit net een bouwer zijn die in de handel bekend staat om een neutraal geluid.
Maar Monitor Audio op een vergelijkbare Denon klonk juist weer nergens naar, terwijl de B&W's daar weer wel mooi op klonken.

Dus, ga vooral luisteren naar een versterker/speaker combi. Je vind de Azur mooi, zoek daar een passende speakers bij, want het zijn zeker goede versterkers. En als je die combi hebt, dan is de cd-speler pas aan de beurt. (mijn mening over hoe een set samengesteld moet worden)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
voodooless schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:09:
[...]

Niet om het een of ander, maar weet jij om welke Jamo's het gaat :? Jamo maakt speakers voor alle budgetten, en er zitten dus ook erg mooie en goede modellen tussen, bijvoorbeeld de Reference R909 serie ;) , maar ook de Concert serie mag er zeker zijn.
You're right......sorry....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Inderdaad. Daarnaast houd ik van een warme bas, wat veel mensen 'goedkoop' vinden klinken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Maar wel leuk om te weten welke Jamo's jij dan hebt.........?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 17:45

silitek

Tubes Only

deepbass909 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:49:

Dus, ga vooral luisteren naar een versterker/speaker combi. Je vind de Azur mooi, zoek daar een passende speakers bij, want het zijn zeker goede versterkers. En als je die combi hebt, dan is de cd-speler pas aan de beurt. (mijn mening over hoe een set samengesteld moet worden)
Juist, zo moet het, heb hier een Azur 640A V2 i.c.m. B&W CDM 1(eerste versie) en een MHZS CD buizenspeler..
Prachtig :9~

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 15:35
heb zelf ook een CA 540R en hierop Focal speakers, en kan je zeggen klinkt PERFECT.
Zal zeker geen JBL pakken.En zoals al gemeld CA samen met Monitor audio _/-\o_

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 00:56:
[...]

Wat heb je geluisterd ?

Welkom op GoT :) Als ik je vraagstelling zo lees dan ga je puur voor de looks. Ben het daar wel mee eens, het oog wil ook wat maar een installatie koop je voor je oren en een advies kan niemand je geven, behalve de hardware/oren zelf.
De looks zijn op zekere hoogte wel belangrijk maar ondergeschikt aan het geluid en kwaliteit inderdaad, bij de Cambridge heb ik wel een match qua gevoel en kwaliteit.

Eerlijk is eerlijk ik heb het nog nooit horen spelen....... het is een gevoel die ik zeker nog moet gaan beluisteren.

Ik ben onlangs in Breda geweest en heb diverse speakers geluisterd puur voor de informatie of er echt zoveel verschil in zit, en ja dat is dus zeer zeker.

Eerst op een Nad daarna op een Primare versterker, oa. de;

Dali ikon 5,

Klipsch

Monitor audio

Audio Physik Yara, deze kwam wat de looks betreft weer naar voren.

De Dali was op de Nad mooi, op de Primare niet veel.

Klipsch vond ik op beide wel mooi, op de Primaire misschien iets te gedetailleerd.

Audio Physik was op de Nad iets te scherp op de Primaire subliem...

Ik houd zelf van een gedetailleerd geluid met een mooi stereobeeld veel mid en hoog maar wel warm,
niet van die harde tonen.....en daarbij een vol laag, echt upper sub hoeft weer niet.

Mijn muzieksmaak wat ik draai is divers, te divers misschien o.a.;

Jaren 70 / 80 disco, vinyl

Pop jaren 80, Talk Talk, Depeshe Mode, abc, Joe Jackson

New Wave, New Order, Fad gadget, Gary Numan,

Funk, Sly family Stone, Johnny Guitar Watson

Jazzrock, Al di Meola, Stanley Clark, Weather Report.

Blaxpotation, Isaac Hayes Curtis Mayfield Roy Ayers

Jazzfunk, Lonnie Smith, Mandrill

Bossa, Astrud Gilberto, Paul desmond

Dance Leftfield, Underworld.

Techno, Prodigy, Sven Vath Green Velvet

Pink Floyd, Fleetwood mac, Carole King, Sade, enz,
en ook het moderne pop en dance spul.

Dit maakt het....... ook door een groot aanbod audio en speakers misschien niet makkelijker op 8)7

Mijn gestelde budget is eigenlijk zo rond de 3 mille, 750 voor een speaker, 750 voor de versterker en 750 voor een speler, hier kan natuurlijk in geschoven worden, ook in het totaal bedrag wel iets.

De Cambridge 840 is dus eigenlijk aan de dure kant zeker met passende speakers voor het vermogen,
de 740 komt dan meer in de richting.

Of een Nad of een Marantz of een ,............................... |:( iemand tips ?

Alvast bedankt voor jullie gegeven antwoorden hierboven.

Fijn weekend

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pimmetje651 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:54:
heb zelf ook een CA 540R en hierop Focal speakers, en kan je zeggen klinkt PERFECT.
Zal zeker geen JBL pakken.En zoals al gemeld CA samen met Monitor audio _/-\o_
Schrijf ik even op, .......................CA / MA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allemaal goed bedoelde adviezen, die ook nog nuttig kunnen zijn, maar...geen enkele garantie dat het aan jouw wensen tegemoet gaat komen.
Daarom enkele vuistregels:
1) Ga op zoek naar een deftige audiozaak, als je deze in je buurt vind is dat mooi meegenomen.
Vraag enkele luidsprekers te beluisteren in functie van je vereisten (vloerstaander, bookshelf etc..).
Als je een selectie gemaakt hebt, vraag ze enkele dagen op proef (want ze zouden thuis wel eens heel anders kunnen klinken, aarzel dan ook niet om meerdere merken/types gedurende een vooraf bepaalde periode te testen).
2) Uiteraard zoek je dan een passende versterker, maar ook al zijn er mogelijk verschillen tussen versterkers, deze gaan de zaak niet rechttrekken als je met "1)" geen of onvoldoende rekening houdt...
3) Misschien nog het allerbelangrijkste: aarzel niet thuis te experimenteren met de plaatsing van de speakers en eventueel wat aan je acoustiek te doen. Veel belangrijker en doeltreffender dan de keuze van de versterker, het kost je bovendien weinig of niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 291735 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 19:52:
[...]

De Cambridge 840 is dus eigenlijk aan de dure kant zeker met passende speakers voor het vermogen,
de 740 komt dan meer in de richting.
Wat bedoel je hiermee? Dat je speakers wilt die veel vermogen gebruiken? Vermogen is een beetje een non-issue, zeker het vermogen dat een luidspreker maximaal kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 01:07:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Dat je speakers wilt die veel vermogen gebruiken? Vermogen is een beetje een non-issue, zeker het vermogen dat een luidspreker maximaal kan hebben.
Ik denk dat Ron bedoelt dat het verschil tussen de 740 en 840 niet zodanig is om het prijsverschil te rechtvaardigen mbt het aansturen van de meest courante luidsprekers.
Deze stelling treed ik zonder meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 143259 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat Ron bedoelt dat het verschil tussen de 740 en 840 niet zodanig is om het prijsverschil te rechtvaardigen mbt het aansturen van de meest courante luidsprekers.
Deze stelling treed ik zonder meer bij.
Juist,........................................

Azur 840A V2
Uitgangsvermogen: 120W RMS into 8 Ohms
200W RMS into 4 Ohms

Azur 740A versterker
Uitgangsvermogen: 100W RMS into 8 Ohms
150W RMS into 4 Ohms

Dit scheelt bij 8 ohm niet zo heel veel,...............de prijs is ruim 400 euro duurder.

Het is volgens mij wel zo, hoe meer vermogen je versterker kan leveren je speakers daar ook op aangepast moet zijn, dus het aantal watt is toch niet helemaal een non issue.......volgens mij.

Ik ben me alleen nog maar aan het orienteren,............... dit kan misschien wel een toffe set zijn
die ik eens wil beluisteren;

http://www.cambridgeaudio...p?SID=36&Title=740+Stereo

Met deze speakers;

http://www.bowers-wilkins...lay.aspx?infid=2287&sc=hf

of deze

http://www.bowers-wilkins...lay.aspx?infid=2281&sc=hf

En dan later misschien deze DVD erbij, inclusief dvd audio en sacd;
http://www.cambridge-audi...DMI+DVD-Audio+SACD+Player

Ik ben nu ook uitgekomen bij NAIM audio, die wordt ook behoorlijk de lucht in geprezen qua kwaliteit,
iemand review over dit merk ?.

De orientatie en het lees onderzoek gaat verder zodat ik straks wat gericht zaken kan bekijken en beluisteren.

Ps,.........

cambridge heeft zelf ook een speaker lijn. :?

http://www.cambridge-audio.us/summary.php?PID=344

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 15:44
Een versterker met 200 watt kan 200 watt leveren, hij hoeft dat niet he ;)
Lees anders de FAQ even. Je kunt beter een versterker hebben die meer vermogen levert dan je speaker aankan dan een versterker die te weinig vermogen heeft om de speaker op hoge volumes onder controle te houden. De Cambridge versterkers die jij noemt hebben echter allebei wel genoeg vermogen dus ik zou dan alleen voor de 840 gaan als je het verschil met de 740 hoort op de speakers die je erbij neemt.
Ik denk ook dat je het verschil niet per se in vermogen moet zoeken maar in controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 15:35
ik zal geen B&W kiezen met CA !!Vind B&W te dof klinken.
Mag altijd keer bij mij thuis komen luisteren naar de CA 540 ism Focal Jmlab .
(en die JmLabs zijn nog te koop ook nog, omdat ik MA wil :D )

[ Voor 18% gewijzigd door Pimmetje651 op 23-02-2009 11:20 ]

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 22:20
Toch vind ik dat best belangrijk, de NAD c372 blijkt via een review veel dieper spelen met veel meer kracht en overtuiging.
Kwestie van smaak ook. Ik heb de Azur 840 en de NAD C372 naast elkaar gehoord. De NAD was naar mijn mening geen partij voor de 840. De Cambridge vond ik veel lekkerder klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pimmetje651 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:20:
ik zal geen B&W kiezen met CA !!Vind B&W te dof klinken.
Mag altijd keer bij mij thuis komen luisteren naar de CA 540 ism Focal Jmlab .
(en die JmLabs zijn nog te koop ook nog, omdat ik MA wil :D )
Kan jij deze stelling onderbouwen? Over welke B&W heb je het trouwens?
Heb je mijn eerdere reactie ivm acoustiek gelezen?
Van zulke ongenuanceerde reactie is TS allerminst gediend!
Je zou er best het volledige topic nog eens over nalezen, ik heb een sterk vermoeden dat je dit niet gedaan hebt.
Bovendien heb je ook nog wat te koop, zie je al komen.... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Tja, over smaak valt te twisten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 291735 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 19:27:
Het is volgens mij wel zo, hoe meer vermogen je versterker kan leveren je speakers daar ook op aangepast moet zijn, dus het aantal watt is toch niet helemaal een non issue.......volgens mij.
Nee hoor, speakers hoeven daar niet op aangepast te worden. Speakers die tot 100watt belastbaar zijn, kan je net zo goed aansluiten op een 10watt versterker als op een 1000watt versterker. In geen van beide gevallen sloop je je speaker. In beide gevallen zal je in de praktijk hooguit gemiddeld 0,01watt gebruiken met pieken naar 1, soms richting de 10watt (dat is behoorlijk stevig luid spelen). Verschil tussen 150 en 200watt is in praktijk in volume zo ongelooflijk klein - ik durf de bewering aan dat dat zelfs onhoorbaar is - dat dat echt niet het verschil gaat zijn tussen wel of niet kunnen.

Eigenlijk zouden ze gewoon moeten stoppen met het opgeven van vermogens bij speakers. Slopen kan je het toch wel als je zo extreem te hard speelt dat je het stuk hoort gaan (met beide combinaties) en gevaarlijk is het nooit. Watts zijn zwaar over rated :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eigenlijk hangt het er van af hoe gevoelig de speakers zijn.
Bij een weinig gevoelige luidspreker (<85db) zal een 10 watt-versterker gauw in ademnood komen.
Bij een hogere gevoeligheid (>90db) zal het meestal wel snor lopen.
Wat je tevens in de gaten moet houden is het impedantieverloop van de speaker. Sommige kunnen het een (ook krachtige!) versterker lastig maken. Bepaalde modellen van Infinity bijvoorbeeld dalen bij bepaalde lage frequenties tot lager dan 2 Ohm (uitschieters tot 1 Ohm!!), en dan gaat menig, zelfs zware versterker door de knieën....
Gelukkig zijn dit uitzonderingen, voor > 90% van de aangeboden luidsprekers geldt dit niet, alhoewel je met vele electrostaten ook moet uitkijken.
Als je dan toch een Cambridge 740 zou kiezen, zit je in vrijwel elk geval safe, die kan ook moeilijke speakers aan, laat je hierdoor dus niet afschrikken.
En als je een goedkoper alternatief mocht vinden (die zijn er vast), des te beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkool837
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 20:33
Heb zelf een 840A in combinatie met de Focal 1027BE.
Vind het echt een goede combinatie.

[ Voor 24% gewijzigd door pkool837 op 25-02-2009 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb zelf mijn set ook gekocht in Breda en gezien de merken die jij hebt geluisterd verwacht ik bij dezelfde winkel. Ik heb zelf uiteindelijk een CA 640R gekozen (de receiver dus) en bewust niet de versterker. Ik had hiermee meerdere doelen. Ik wilde nl ook per se mijn tv op kunnen aansluiten.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een combinatie van PMC en CA. Dit klonk mij zeer goed in de oren. (Muziekkeuze van mij is voornamelijk richting Pink Floyd, AC/DC, Queen)

Uit deze combi krijg ik een zeer strakke bas, gaat echt enorm laag (sommige subs komen nog niet zo laag), een mooi midden en hoog. Het was voor mij helemaal DE combi. Maar ik raad je aan ook daar eens naar te kijken. Ik heb wel in een iets duurdere klasse speakers gezocht, echter zijn er ook kleinere speakers dan diegene die ik heb van hetzelfde merk, die ook geweldig klinken en meer in jouw prijsklasse zitten. Ga gewoon op je gemak overal naar luisteren zou ik zeggen! Dat is de beste raad die ik je kan geven.

Klik hier voor mijn selectietraject en fotos

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor alle feedback, ;)

Ik heb nu toch een aantal tips gekregen m.b.t de speakers, ik ga binnenkort met wat luistersessie's beginnen, ik heb na alle tips en reviews toch een aantal handvatten gekregen om te beginnen
lijkt me zo.

@ Leeke, mooie set.

Het was niet in de zaak waar jij je Cambridge heb gekocht, ;). Daar ben ik mogelijk ook geweest als deze winkel in het ginneken zit, een mooie zaak met een vrij snelle verkoper, ik kreeg wel het idee dat hij weet waar hij over praat dat zeer zeker, ik ga daar ook een keer terug naar toe.

Die andere zaak wilde de verkoper niet veel aktie ondernemen, ik moest echt praten om een stukje geluid te krijgen, daarna zette hij mij bij wat speakers weg en mocht ik met het keuze paneeltje spelen, zelf ging hij weer achter de kassa zitten zonder enige tips of motivatie bij het geluid van de verschillende speakers.

Overmaat van ramp stond de balans van de versterker op een kanaal gedraaid terwijl de verkoper zelf het volume had bepaald, hoor je dat dan niet als verkoper of wilde hij mij een loer draaien of testen ???? ik weet het niet ?

De eerste 2 weken heb ik het nog erg druk, daarna ga ik aktie ondernemen en overal luisteren 8) en daar heb ik zin in.

PS, ..................... en bedankt hoor m.b.t de CA 640R (grapje),

Ik was net overtuigd dat ik een 2 kanaals versterker zou aanschaffen :) ;)

Ik luister 90% muziek, ik kijk bijna geen films wel af en toe een muziek dvdtje.

Wel wil ik in de toekomst net als jij een TV ontvanger DVD, Blueray of wat dan ook aansluiten zodat ik het signaal over de versterker kan luisteren.

Daar is het topic ook mee begonnen, waarom er geen digitale aansluitingen op een 2 kanaals versterker zitten, er zullen steeds meer spelers, tv''s, tv receivers ed. komen die digitale uitgangen hebben.

Dan toch maar een multikanaal versterker gebruiken als twee kanaals stereo, zodat ik allerlei aansluitingen heb waar ik van alles aan kan hangen, .................. nee nee nee 8)7

Ik wil in iedergeval geen 5.1 of 7.1, ik vind het voor puur muziek niet fijn en al die speakers en kabels in huis ook niet.

Muziek moet mooi vol overtuiging uit 2 speakers komen, niet een trommeltje hier en een gitaartje daar,
hee een trompet via de achterzijde.

Op het eerste gehoor klinkt het geweldig maar na een tijdje gaat het me vervelen en storen,. maar dat is mijn mening natuurlijk.

Zo dat was weer een lang verhaal.

RonK

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 291735 op 26-02-2009 12:17 . Reden: aangevuld ]

Pagina: 1