Stereoset Mid-End/High-end

Pagina: 1
Acties:

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik heb vandaag mijn eerste luistersessie gehad en hoop hier nog wat input te hebben voor mijn volgende sessie en eventueel wat tips. Ik zal eerst vertellen wat ik van de eerste sessie vond.

Ik ging naar de audiozaak om eerst eens inzicht te krijgen in wat ik precies zoek en kreeg daar 3 speakers voorgeschoteld:
  • Kef XQ-40
  • Dali Mentor 6
  • B&W 804S
Dit geheel zat aan een NAD cd speler en NAD versterker. Vanwege de tijd en mijn doel van deze luistersessie maar 1 cd geluisterd, die ik echter wel goed ken: Dark side of the Moon - Pink Floyd. M.i. een perfecte cd vanwege de muzikale diversiteit (great gig in the sky tov Money bijv) om goed de kwaliteiten van een speaker weer te geven.

Wat ik graag wil:
Ik zoek een geluid dat helder is en dat goed van de speakers af komt (ik wil dat het lijkt alsof ik bij de muzikant in de studio zit). Ook wil ik erbij vermelden dat ik later waarschijnlijk naar een 5.1 set wil uitbreiden, maar gezien mijn hoge wensen is daar niet in 1 keer het geld voor. Ik luister veel muziek-dvd's en wil al kunnen genieten van het geluid van een paar goede speakers en stereo is toch de manier om muziek te luisteren. Dit wordt dus later nog wel uitgebreid, wanneer er weer geld voor is. Ik ga nu uit van een max. van 2000 euro per speaker.

Wat ik heb bevonden:
Als eerste heb ik de Dali Mentor 6 geluisterd. Een heel helder geluid, dit viel mij meteen op. Echter je hoort m.i. duidelijk dat er een speaker staat waar het geluid uit komt. Het klink op zich wel ruimtelijk, maar nog steeds uit de speaker. Wel kwam bij mij meteen de vraag op: 'Zou dit niet vermoeiend zijn, zo helder en af en toe misschien te helder.'

Vervolgens de B&W 804s. Ongeloofelijk wat een dynamiek in die speaker, dit is inderdaad het geluid dat ik zoek en waarbij ik echt bij David Gilmour in de ruimte lijk te zitten. Er zit waarschijnlijk niet voor niets 500 euro/ speaker verschil in. Wel heb ik het idee dat de speaker wat warm klinkt, misschien zelfs iets aan de 'verdoezelende kant' als jullie hiermee snappen wat ik bedoel.

Tenslotte de KEF XQ-40. Deze zit qua helderheid tussen de Mentor en de 804s in en is wat mij betreft perfect. Wel vind ik dat deze speaker erg vlak klinkt. Het vlakst van allemaal. Daarnaast mist hij m.i. wat bass. Ik vernoem hem echter wel vanwege de vragen die ik heb.

Ik heb de meneer van de audiozaak precies hetzelfde verteld als hier staat. Hij denkt dat ik de 804s het mooiste blijf vinden. Hij zal nu voor komende zaterdag een aantal speakers op gaan stellen (weet niet welke, maar ook eens andere versterkers aansluiten zodat misschien dat verdoezelende eraf gaat. Volgens hem was de NAD nl een vrij neutrale versterker en zou een meer analytische dit wel kunnen verhelpen. Dit valt dus nog te bezien.

Vragen:
- Gaat een andere versterker denken jullie veel uitmaken? Wat voor merken moet ik aan denken gezien mijn smaak?
- Hebben jullie tips gezien dit verhaal over speakers die ik moet luisteren, omdat jullie denken dat die voldoet aan mijn wensen, zoals ik ze hier heb uitgelegd.

Uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden van mijn volgende sessies en evt keuzes die ik maak met mijn redenaties erbij. Wie weet kan iemand anders dan nog wat hebben aan mijn mening... :)

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Dit is misschien een interessant draadje:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=12940261

Portfolio

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:08
Met een dergelijk budget moet je meer luisteren dan slechts 3 speakers. Heel veel meer.
Ik ben zelf een keer gaan luisteren naar een stuk of 20 speakers en kwam toen uit op een voor mij onbekende fabrikant (ALR Jordan), met tevens een zeer redelijke prijs. Een andere keer in een andere winkel kwam ik uit op een Dali Suite.
In beide gevallen heb ik geen rekening gehouden met budget (in de eerste winkel stonden de prijskaartjes er met opzet niet bij), en enkel uitgegaan van de klank. Beperk jezelf dus niet teveel door enkel naar de duurdere modellen te luisteren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Ik heb zelf een tijdje bij Stassen gewerkt, denk dat volgende punten voor je heel belangrijk zijn.
Onafhankelijk van speakers of versterkers, de akoestiek van je luisterruimte zal bepalend zijn voor de klank van je setup.
Thuis een houten vloer, en in de winkel vloerbedekking of plavuizen is een wereld van verschil, zelfde geld voor gordijnen, ramen.
Parallelle muren veroorzaken bijvoorbeeld room modes, dat zijn frequentiedrukgebieden gebaseerd op spiegelende golflengtes waardoor muziek soms heel nasaal kan klinken, of juist heel bassig.
http://www.google.nl/sear...m+modes&btnG=Zoeken&meta= Ook als er veel kale oppervlaktes zijn kan flutter optreden, Dat zijn snelle weerkaatsingen in de hogere frequentieregionen, hierdoor kan je geluid in een kamer nog veel helderder, maar ook erg onrustig worden.

Reken voor de gein eens uit hoeveel Sabines er in je luisterruimte thuis zitten, maw, hoeveel geluid absorbeert je ruimte. Ook op google kan je zoeken wat een ideaal aantal sabines is voor een luisterruimte met jouw afmetingen. Hiervoor zijn dus bepaalde ratio's die goed klinken of juist een eigen sound hebben beschikbaar.

Een "gekleurde" versterker, of analytische bewerking op de versterker zal alleen maar je akoestiek proberen te corrigeren. Neem ook je huidige boxen en versterker mee naar de luisterruimte van de audiozaak, dan kan je de prestaties en klank vergelijken met de klank in de winkel.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 07:57

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:39:
Ik heb zelf een tijdje bij Stassen gewerkt, denk dat volgende punten voor je heel belangrijk zijn.
Onafhankelijk van speakers of versterkers, de akoestiek van je luisterruimte zal bepalend zijn voor de klank van je setup.
Thuis een houten vloer, en in de winkel vloerbedekking of plavuizen is een wereld van verschil, zelfde geld voor gordijnen, ramen.
Parallelle muren veroorzaken bijvoorbeeld room modes, dat zijn frequentiedrukgebieden gebaseerd op spiegelende golflengtes waardoor muziek soms heel nasaal kan klinken, of juist heel bassig.
http://www.google.nl/sear...m+modes&btnG=Zoeken&meta= Ook als er veel kale oppervlaktes zijn kan flutter optreden, Dat zijn snelle weerkaatsingen in de hogere frequentieregionen, hierdoor kan je geluid in een kamer nog veel helderder, maar ook erg onrustig worden.

Reken voor de gein eens uit hoeveel Sabines er in je luisterruimte thuis zitten, maw, hoeveel geluid absorbeert je ruimte. Ook op google kan je zoeken wat een ideaal aantal sabines is voor een luisterruimte met jouw afmetingen. Hiervoor zijn dus bepaalde ratio's die goed klinken of juist een eigen sound hebben beschikbaar.

Een "gekleurde" versterker, of analytische bewerking op de versterker zal alleen maar je akoestiek proberen te corrigeren. Neem ook je huidige boxen en versterker mee naar de luisterruimte van de audiozaak, dan kan je de prestaties en klank vergelijken met de klank in de winkel.
Niks maar aan toe te voegen ;) ..voor de TS luister zeker ook naar VISONIK. Van Hollandse bodem en zeker de moeite waard!!

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:39:
Ik heb zelf een tijdje bij Stassen gewerkt,
Hmmm... waarom ben je weggegaan? (Offtopic, shoot me)

Verwijderd

silitek schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:45:
[...]

Niks maar aan toe te voegen ;) ..voor de TS luister zeker ook naar VISONIK. Van Hollandse bodem en zeker de moeite waard!!
Phonar P5 uk edma, ook echt een aanrader.
Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:46:
[...]

Hmmm... waarom ben je weggegaan? (Offtopic, shoot me)
Kort verhaal, was aangenomen voor technisch ondersteuning en niet voor een commerciële functie. Dat kwam helaas na een paar maanden niet meer overeen met de bedrijfsvoering.

• leeke1984
Ok hier het volgende deel na een lange luistersessie bij dezelfde zaak. Natuurlijk wil ik mij niet beperken tot deze luistersessie en ga ook zeker allerhande andere merken beluisteren in allemaal verschillende zaken. Ik ga dan ook zeker niet overhaast kopen.

Om in te gaan op Project_Escape:
Natuurlijk is de akoestiek van de ruimte zeer bepalend voor het geluid dat je uiteindelijk krijgt, ik wil daar ook zeker rekening mee gaan houden door te proberen de speakers enz mee naar huis te krijgen. Ik wil echter wel eerst bepalen wat voor klankkleur ik mooi vind en hoe ik die het beste kan omschrijven, zodat ik voor mezelf een shortlist kan maken. Er is zoveel op de markt dat je die long en shortlist alleen kan maken door veel en nog meer te luisteren. Dit is dan ook wat ik beoog. Een ding is zeker, de akoestiek in mijn woonruimte zal voorlopig verre van ideaal zijn, aangezien ik starter ben (net begonnen met werken dus) en dus nog niet erg groot kan wonen. (woon nu dan ook in een flat, met laminaat, wel goed gevuld en aardig wat gordijnen enz om het te bevorderen.) Ik houd hier dus rekening mee, maar pas op een later tijdstip. Maar toch bedankt voor de tip!

Nu de luistersessie:
Ik had gevraagd gezien de ervaringen die ik hierboven had gesteld om daar wat mee te doen. Ik kwam vanochtend aan en de verkoper was bezig geweest het een en ander aan te passen. Hij was van mening dat ik voorlopig niets beters zou vinden dan de B&W en heeft daar op voortgeborduurd. (dit kwam voornamelijk door mijn commentaar dat het geluid zo mooi van de box afkwam en ik vond dat je echt niet hoorde dat het uit de luidspreker kwam, precies wat ik zoek). Wat hij had gedaan was i.t.t. donderdag, toen ik zomaar kwam binnenlopen, de boel bi-amp aangesloten (wat ik ervan weet is dat het dan bass en mid/hoog apart worden versterkt. Hij had 2 av receivers (met het oog om later uit te breiden, wat ik wilde) neergezet, de marantz sr8002 en de denon 4308.

Als eerste de B&W icm de marantz. Ongeloofelijk wat een verschil met de NAD van donderdag!!! Een stuk helderder en er lijkt op eens een deken van de luidspreker zijn weggetrokken. Flink wat muziek geluisterd, het was super m.i. Maarrrrrr....

Bij de complexere stukken (voornamelijk in Pink Floyd, waarin een lage diepe bas zit maar waar ook gewoon nog veel mid en hoog aanwezig is) die ik beluisterde merk ik toch wel dat ie moeite heeft de bas vast te houden op een constant niveau. De toonhoogtes lijken zich een beetje te vermengen. Daarnaast lijkt de bas wat te veel te (vibreren noem ik het maar, net alsof je zeg maar slechte speakers hebt die je te hard zet, dan trilt het ook te veel... en dit is niet zo mooi)Ik heb een beetje de indruk dat dit niet aan de speaker ligt maar aan de versterker. Die lijkt wat kracht te kort te komen op dat gebied.

Tijd voor de Denon. Dit is weer een heel ander geluid en meer naar mijn smaak. Helder, wel iets minder dan de Marantz, maar lekker rustig om naar te luisteren. De bas wordt door de denon lekker strak weergegeven. Ik was diep onder de indruk van de av-receiver die stereo toch zo goed presteert. Heerlijk! Dit is wat mij betreft al waar ik naar op zoek ben. Echter, ik wil dit niet als einde zien....

Wat heb ik dus besloten. Ik heb nu 3 speakers gehoord in deze klasse en dit is veeeel te weinig. Ik wil eigenlijk proberen elke sessie 3 speakers te horen en er zo een aantal te doen. Ik ga elke keer de beste opschrijven en deze combinatie onthouden. Zo maak ik mijn eigen shortlist en kan ik bepalen wat het mooist is door ze daarna naast elkaar te zetten. Het enige moeilijke is, is dat het bij verschillende zaken is, maar daar vind ik wel wat op. Eerst maar eens de shortlist maken. Wanneer ik weer iets nieuws beluisterd heb ga ik het hier weer eens inzetten. (ik ga nu nog even kijken bij een andere zaak denk ik, wie weet komt er nog wat uit ;-) ) Ik heb de smaak in ieder geval goed te pakken! Mochten jullie nog altijd tips hebben dan hoor ik dat graag.

Ik heb trouwens nog wel een vraag. Wat is het belang van speakerkabels en aansluitingen bij deze klasse speakers. Is dit echt van belang? Of moet ik me nog steeds niet gek laten maken?

Verwijderd

leeke1984 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:03:

Ik heb trouwens nog wel een vraag. Wat is het belang van speakerkabels en aansluitingen bij deze klasse speakers. Is dit echt van belang? Of moet ik me nog steeds niet gek laten maken?
Je moet je nog steeds niet gek laten maken.

Verwijderd

mischien ook leuk om de Sonus Faber Grand Piano (3350,- euro) aan je lijstje toe te voegen als je opzoek bent naar een lekker vol geluid gecombineerd met een erg chique uiterlijk. Bovendien kun je dan nog wat meer spenderen in bron of versterking.

Afbeeldingslocatie: http://www.beterbeeldengeluid.nl/images/bbgimages/r1.jpg
(tegen meerprijs (3500,-) in Teak)

Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=14949.0;attach=19063;image

Of de Living Voice Auditorium (3399,- euro).
Afbeeldingslocatie: http://my.hifi.nl/userimages/uid1117_65c9e90db533cbb2939ba6ee315072e8.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 16:37 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Als je van het geluid van Dali's houdt en je toch al in die prijsklasse kijkt, kun je ook naar de Helicon of zelfs voor nog een beetje meer geld de Euphonia serie kijken. Vooral die laatste vind ik persoonlijk erg mooi. Klinkt super gedetailleerd en de afwerking is echt top.

Verwijderd

dat die dali lekker klink bij nad is niet zo vreemd
Dali is namelijk van nad .
Verder de b&w is ook een zeer goeie speaker.

Verder ook even kijken naar een denon versterkers met bi-amp functie.
Zijn zeer goeie versterkers (warm van klank net als maranz)

b&o speakers zijn ook erg goeie speaker met eigen versterker (kan je aan sturen met een voorversterker) biolab 3 (kubes) klinken erg goed zonder dat er veel ruimte in je huis verliest

Maar het beste tip
Ga lekker luisteren en vraag of je een demo kan draaien in je eigen huis omdat je huis anders is opgebouwt.
Lekker goed luisteren en goed over na denken met je aankoop

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:05:

b&o speakers zijn ook erg goeie speaker met eigen versterker (kan je aan sturen met een voorversterker) biolab 3 (kubes) klinken erg goed zonder dat er veel ruimte in je huis verliest

Maar het beste tip
Ga lekker luisteren en vraag of je een demo kan draaien in je eigen huis omdat je huis anders is opgebouwt.
Zover ik weet zijn Dali en NAD niet aan elkaar gerelateerd. Ze worden wel allebei door ANDbenelux geimporteerd, maar meer ook niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:05:

Maar het beste tip
Kan hij beter kijken naar de Beolab 9. Vind ze persoonlijk niet zo mooi, maar ze klinken wel erg goed :) Afbeeldingslocatie: http://www.poulissen.nl/NL/gallerygifs/168_9696_1172480064.jpg
De Beolab 3 die je noemt zijn heel erg goed voor hun omvang, maar zo'n grote vloerstaander overtreft ze met gemakt (ook logisch natuurlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2008 17:47 ]

• mac1987
Ze matchen inderdaad vaak goed en worden ook vaak bij zaken als Hobo Hifi in paketten verkocht, maar het blijven verschillende merken. Ik dacht vroeger (ook mede doordat ze beiden door ANDbenelux geimporteerd worden) dat NAD van hetzelfde merk was, maar NAD is Engels en Dali is Deens.
Je hebt trouwens gelijk dat de wat 'killere' Dali speakers (bijvoorbeeld de Ikon serie) heel goed matchen met Denon, maar het blijft een kwestie van smaak natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door mac1987 op 29-03-2008 17:47 ]

• ShittyOldMan
Hij was van mening dat ik voorlopig niets beters zou vinden dan de B&W en heeft daar op voortgeborduurd. (dit kwam voornamelijk door mijn commentaar dat het geluid zo mooi van de box afkwam en ik vond dat je echt niet hoorde dat het uit de luidspreker kwam, precies wat ik zoek). Wat hij had gedaan was i.t.t. donderdag, toen ik zomaar kwam binnenlopen, de boel bi-amp aangesloten
Als het geluid bij een speakerset erg loskomt van de speaker loont het de moeite even te checken of deze niet uit fase is aangesloten. Ik heb dit zelf namelijk eens meegemaakt (bij Feedback).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04
Ik moet zeggen dat ik dit een leuk topic vind, met hoe je jouw ervaringen hier post.

Ben je trouwens van plan om echt nog heel veel speakers/versterkers te beluisteren of heb je al vrij vlot zoiets van 'Dit klinkt weergaloos, ik geloof het verder wel'? Teveel beluisteren lijkt mij namelijk op een gegeven moment alleen maar verwarrend worden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• leeke1984
ShittyOldMan schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 18:02:
[...]

Als het geluid bij een speakerset erg loskomt van de speaker loont het de moeite even te checken of deze niet uit fase is aangesloten. Ik heb dit zelf namelijk eens meegemaakt (bij Feedback).
Wat bedoel je hiermee, ik moet zeggen dat ik redelijk ver mee kan gaan, maar uit fase heb ik nog niet van gehoord. Kan je het uitleggen? Is het iets dat expres wordt gedaan of niet? Als verkooptruc of niet?

@ Abbadon:

Ik wil zeker genoeg geluisterd hebben om met recht te zeggen dat ik voor mijzelf de beste keus heb gemaakt. Ik vind het nl toch een behoorlijke investering en wil dan ook het goede doen, zonder er spijt van te krijgen. Voorlopig zal ik dan ook nog wel even luisteren, voornamelijk in de weekenden, dus dan kunnen jullie updates verwachten. Ik zag hier toch regelmatig ook mensen die op zoek zijn naar speakers in verschillende prijsklassen. Ik ben echter van mening dat ik op deze manier goed inzichtelijk maak hoe zo'n selectietraject nou werkt, waar je op kan letten enz. Ik denk ook dat veel mensen toch te overhaast een aankoop als deze doen, omdat het bijvoorbeeld de enige audiozaak in de buurt is waar men kijkt en er niet verder wordt gekeken vanwege deze reden. Door hier dit te posten zien mensen misschien dat meteen kopen niet altijd slim is.

In ieder geval, vanmiddag weer naar een andere zaak gegaan en heb weer wat nieuws voorgeschoteld gekregen.

Laat ik voorop stellen dat ik deze zaak echt als een liefhebberszaak zie als ik hier binnenkom. Veel minder commerciele merken, maar wel een stukje persoonlijkheid. Ik zag een B&W CM-setje. Hier heb ik even naar geluisterd en terwijl aan de verkoper uitgelegd wat ik tot nu toe gehoord had en wat ik zocht. (Het CM-setje viel me niet tegen voor het geld overigens! Mooie set voor het geld, maar je merkt toch wel dat het allemaal wat minder goed van de box afkomt, wat vlakker geluid, ik heb natuurlijk vandaag wel veel duurdere speakers gehoord, dus het is misschien niet helemaal eerlijk).

Maargoed ik heb dus mijn wensen uitgelegd. Hij sleepte me meteen mee naar een andere hoek van de winkel en liet mij daar een paar hele kleine boxen luisteren. Ze waren van het merk PMC, type DB1+. Nog nooit van gehoord, maar een indrukwekkend geluid dat daar uitkwam! Ongeloofelijk. Toch had ik meteen het idee dat ik wat body miste. Vooral in het laag. Maar ook bij de lagere noten op een gewone gitaar. Dan wil ik graag de akoestiek van de kast van de gitaar horen en die ontbrak een beetje vond ik. Ik denk overigens wel dat dit icm een sub echt een enorm goede speaker is voor mensen met weinig ruimte. Ze geven m.i. een beter geluid dat een B&W CM7. Ontzettend gecontroleerde speaker.

Ik vroeg dus of ze een grotere versie hadden, bij voorkeur een zuil. Ik wil toch naar die 5.1 toe uiteindelijk, dus die kleine boxen blijven wel in the picture, alleen niet voor dit moment. Ik kreeg het 'tussenmaatje' te horen. De PMC-FB1+. Ongeloofelijk wat een geluid. Hier is niet eens een sub meer voor nodig. Geeft geluid weer vanaf 28 Hz!! En nog erg gecontroleerd ook. Totaal geen resonanties of vibraties. Heerlijk gewoon. Lekker strak en ongelooflijk helder en dan heb ik nog niet gesproken over de dynamiek en ruimte die de speaker weergeeft!!!! Een wereld van verschil met de B&W 804s van vanmorgen, die stukken minder helder klinkt. Hier moet je van houden of niet. Ik vond dit altijd al een moeilijk punt. Het minder helder zorgt nl vaak ook voor een rustiger beeld. Maar deze speaker was door zijn controle ook ontzettend rustig, maar ook helder. Beter kan ik dit niet omschrijven. Wel moet gezegd worde dat B&W de ruimtelijkheid bijna benaderd. De PMC overtreft dus wat mij betreft de B&W 804s. Maar ik moet ze toch nog een keer luisteren naast elkaar. Voorlopig een echte topspeaker als je het mij vraagt.

Nu is het wel zo dat er een pure audio versterker op zat, een perreaux sx25i denk ik als ik de site bekijk. Ongeloofelijk wat een klein ding en dan zo'n geluid! Maar hij heeft 1 groot nadeel. Hij kan maar 1 bron aan. In dit geval dus een cd-speler. Omdat ik veel muziek-dvd's bekijk en samen met mijn tv wil koppelen gaat dit dus al niet op. Ik ben erg ondersteboven van deze speaker, maar moet hem nog horen met een av-receiver in stereo. Er werd mij daar aangeraden: Cambridge Audio 640R. Deze had de verkopers verbaasd zeiden ze, voor een AV-receiver dan. Het was echter ondertussen einde van de dag dus ik ga zeker ook daar nog eens luisteren.

Dit zal dan ook vast en zeker mijn volgende verslagje worden. Toch heb ik na vandaag de indruk gekregen dat je mening telkens veranderd. Krijg ik nou echt elke keer wat beters te horen, of onthouden je hersenen niet alles en passen ze zich aan? Ik ga dus ook proberen deze eens tegenover de 804s te zetten. Overigens is het qua prijs in het voordeel van de PMC. Die zijn rond 1650 euro per stuk geloof ik (2000 voor de B&W)... Maar dit zal mijn oordeel niet beinvloeden, ik beeindig deze dag in ieder geval met de beste speaker tot nu toe. De PMC!

• ShittyOldMan
leeke1984 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 20:19:
[...]

Wat bedoel je hiermee, ik moet zeggen dat ik redelijk ver mee kan gaan, maar uit fase heb ik nog niet van gehoord. Kan je het uitleggen? Is het iets dat expres wordt gedaan of niet? Als verkooptruc of niet?
Het is geen verkooptruc, maar gewoon een foutje met een verrassend effect. Het komt als je de ene speaker rood op rood aansluit en zwart op zwart, en bij de andere speaker rood op zwart en zwart op rood. Met als gevolg, als op de ene speaker de conus naar voren en dan naar achter beweegt, zal deze op de andere speaker naar achteren en dan naar voren bewegen. Precies het tegenovergestelde. Uit fase dus.
Het gevolg is dat het geluid niet recht van voren lijkt te komen, maar meer om je heen hangt. De plek waar het vandaan komt kun je niet goed aanwijzen. Veel "surround met 2 speakers" technieken maken o.a. hier gebruik van.

Een bijkomend gevolg is dat de lage tonen bijna uitdoven. Je zult dus vrij weinig laag horen als de speakers uit fase staan. Vandaar dat het ook geen verkooptruc is, want het wordt er niet beter van. In het geval van biwire kan het wellicht nog zijn dat de hoge tonen units enkel uit fase staan, en de lage tonen wel goed. Hoe dan ook is het fout.

Als het geluid nou iets meer loskomt zal het wel prima zitten. Maar als het verschil vrij groot is vergeleken met andere speakers, en tevens de laag weergave is wat beperkt, dan zou ik het even nalopen/navragen.

Verwijderd

Een ding is zeker, de akoestiek in mijn woonruimte zal voorlopig verre van ideaal zijn, aangezien ik starter ben (net begonnen met werken dus) en dus nog niet erg groot kan wonen. (woon nu dan ook in een flat, met laminaat, wel goed gevuld en aardig wat gordijnen enz om het te bevorderen.) Ik houd hier dus rekening mee, maar pas op een later tijdstip. Maar toch bedankt voor de tip!

[/quote]

Lijkt mij erg op het paard achter de wagen te spannen.
Ik zou de aanbeveling van Project_Escape ivm akoestiek toch maar niet te licht nemen, en er voor zorgen dat je EERST hier wat aan doet, vooraleer je de aankoop van één van voornoemde, stuk voor stuk , prijzige luidsprekerparen in overweging zoudt nemen.
Ik denk dat, als je dit niet overweegt het je achteraf, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, wel eens zuur zou kunnen opbreken... :?

Verwijderd

Als je trouwens in de buurt van Hilversum woont kun je bij Beter Beeld & Geluid langsgaan om de eerder genoemde Sonus Fabers en Living Voice, plus een boel andere fraaie speakers te beluisteren ;).

• leeke1984
@ jempivs:

Ik neem het advies zeker niet te licht. Ik zeg alleen dat ik daar ook niet alles van af laat hangen, ik verwacht nl in het komende jaar ook wel ergens te verhuizen. Maar moet ik dan afhankelijk van wat voor soort ruimte dan ook, ik weet natuurlijk niet waar ik terecht kom, maar geen boxen kopen, ik vind in deze dat ik ga voor een klankkleur en bepaalde kwaliteiten die een speaker heeft. Deze aspecten zijn m.i. nl vast en kunnen niet aangepast worden. Akoestiek van een ruimte kan je beinvloeden en dus zijn ze m.i. minder belangrijk. Ik zal dit dan ook zeker zo goed mogelijk proberen te maken en zoals ik zeg proberen de luidsprekers thuis te luisteren om toch echte problemen te kunnen verhelpen. Ik houd er dus zeker rekening mee!

Verwijderd

Aha! PMC! Ik wou het nog voorstellen maar gelukkig ben je er zelf al bij uitgekomen. Ik had ooit eens de TB2 in huis en die verbaasde mij ook enorm met zijn fantastische geluid. Geweldig merk, als je het mij vraagt.

Verwijderd

leeke1984 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:35:
@ jempivs:

Ik neem het advies zeker niet te licht. Ik zeg alleen dat ik daar ook niet alles van af laat hangen, ik verwacht nl in het komende jaar ook wel ergens te verhuizen. Maar moet ik dan afhankelijk van wat voor soort ruimte dan ook, ik weet natuurlijk niet waar ik terecht kom, maar geen boxen kopen, ik vind in deze dat ik ga voor een klankkleur en bepaalde kwaliteiten die een speaker heeft.
Hier heb je natuurlijk een punt.
Toch veel suc6 toegewenst met je keuze, je gaat blijkbaar niet over 1 nacht ijs (en zo hoort het), dus zie ik het wel goed komen.....

Verwijderd

Natuurlijk is de akoestiek van de ruimte zeer bepalend voor het geluid dat je uiteindelijk krijgt, ik wil daar ook zeker rekening mee gaan houden door te proberen de speakers enz mee naar huis te krijgen. Ik wil echter wel eerst bepalen wat voor klankkleur ik mooi vind en hoe ik die het beste kan omschrijven, zodat ik voor mezelf een shortlist kan maken. Er is zoveel op de markt dat je die long en shortlist alleen kan maken door veel en nog meer te luisteren. Dit is dan ook wat ik beoog. Een ding is zeker, de akoestiek in mijn woonruimte zal voorlopig verre van ideaal zijn, aangezien ik starter ben (net begonnen met werken dus) en dus nog niet erg groot kan wonen. (woon nu dan ook in een flat, met laminaat, wel goed gevuld en aardig wat gordijnen enz om het te bevorderen.) Ik houd hier dus rekening mee, maar pas op een later tijdstip. Maar toch bedankt voor de tip!

Waar ga je vaak naar je speakers luisteren? is dat in de luisterruimte van de winkel waar ze zo goed klinken, of bij jou thuis? ;)

Speakerkabels zijn het onderdeel waar de geluidswinkel zijn winstmarge op haalt. Ze zullen je dus kwaliteitskabel willen verkopen, en dat kan flink in de kosten lopen. Verkopers gebruiken het argument dat bij een goede installatie goede kabels horen, stel 2x 5 meter a 25 euro per meter, 250 euro, terwijl je in jouw situatie het verschil no way gaat horen met normal kabel a 10 euro per 25 meter. Op het moment dat je je stroom hebt gefilterd en gescheiden laat insturen, je versterkers van elkaar heb afgeschermd, je ruimte optimaal heb ingericht, conform een Db(a) weging, en Fletcher-Munson curves etc. dan en pas dan mag je imho gaan nadenken over kabels duurder dan 10 euro per meter. Beter kijk je eerst goed naar de wegwerking van je kabels, liggen deze niet in elektrische zones van bv. adapters, halogeenlampen, versterkers,speakers, tv en andere apparatuur.
leeke1984 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:35:
@ jempivs:

Ik neem het advies zeker niet te licht. Ik zeg alleen dat ik daar ook niet alles van af laat hangen, ik verwacht nl in het komende jaar ook wel ergens te verhuizen. Maar moet ik dan afhankelijk van wat voor soort ruimte dan ook, ik weet natuurlijk niet waar ik terecht kom, maar geen boxen kopen, ik vind in deze dat ik ga voor een klankkleur en bepaalde kwaliteiten die een speaker heeft. Deze aspecten zijn m.i. nl vast en kunnen niet aangepast worden. Akoestiek van een ruimte kan je beinvloeden en dus zijn ze m.i. minder belangrijk. Ik zal dit dan ook zeker zo goed mogelijk proberen te maken en zoals ik zeg proberen de luidsprekers thuis te luisteren om toch echte problemen te kunnen verhelpen. Ik houd er dus zeker rekening mee!
Eens! Natuurlijk zijn goede speakers en goede versterkers belangrijk, anders heb je geen goede bron. Toch ben ik van mening dat als je slim met je ruimte omgaat dat het je 1. veel luistergenot gaat geven, en 2. je veel geld kan schelen. Uit ervaring kan ik zeggen dat door een slechte plaatsing en andere akoestische problemen zelfs boxen van 60k per paar(JBL Everest DD 66000) nog steeds als een goed creative setje klinken. Ik denk dat in verhoudingen de akoestiek en plaatsing 60% van je geluid bepaalt, en je set 40%.

Dit begint echt een leuk topic te worden, mocht het je interesse hebben wil ik graag voor je een akoestische analyse maken. Allereerst natuurlijk via een gedetailleerde plattegrond, waarin ook materialen en onderlagen zijn verwerkt. Dan geef ik je een indruk van drukgebieden, luisterposities, en kleine aanpassingen op gerichte plekken. Hoeveel demping je nu hebt, en hoeveel demping je nodig hebt voor een ideaal geluid, probleem frequenties en nog een hoop andere dingen die echt van belang zijn!

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2008 10:33 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 09:43:Uit ervaring kan ik zeggen dat door een slechte plaatsing en andere akoestische problemen zelfs boxen van 60k per paar(JBL Everest DD 66000) nog steeds als een goed creative setje klinken.
Dat lijkt me toch echt heel erg sterk. Natuurlijk is akoestiek belangrijk, maar zelfs in een ruimte met perfecte akoestiek blijft een Creative setje een Creative setje en niet meer dan dat. Dat JBL ding zal onder vrijwel alle omstandigheden een beter figuur slaan, ook als de akoestiek niet zo goed is.

Verder staan speakers vaan in een huiskamer en niet in een dedicated studio of luisterkamer. Derhalve moeten maatregelen om het akoestisch beter te maken vaan door een strenge keuring heen >:) , en dat loopt niet bij iedereen positief af :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

voodooless schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:05:
Dat lijkt me toch echt heel erg sterk. Natuurlijk is akoestiek belangrijk, maar zelfs in een ruimte met perfecte akoestiek blijft een Creative setje een Creative setje en niet meer dan dat. Dat JBL ding zal onder vrijwel alle omstandigheden een beter figuur slaan, ook als de akoestiek niet zo goed is.
Ik zeg ook, een goed creative setje. Met de JBL Everest DD 66000 is dit waargebeurd, maar dat zijn ook exceptioneel lastige maar goede speakers. Uitdovende faseproblemen, muurplaatsing ed, het is wat overdreven, ok I admit, maar het klonk echt nergens naar. Echt, goede boxen in een redelijke ruimte klinken oké, maar goede boxen in een slechte ruimte klinken gewoon slecht, dan gooi je gewoon geld over de balk.
Verder staan speakers vaan in een huiskamer en niet in een dedicated studio of luisterkamer. Derhalve moeten maatregelen om het akoestisch beter te maken vaan door een strenge keuring heen >:) , en dat loopt niet bij iedereen positief af :P
Je zult toch een keer moeten gaan kiezen, goed geluid of minder geluid met een hoge FAF ( female acceptance factor >:) )

• leeke1984
Dit begint echt een leuk topic te worden, mocht het je interesse hebben wil ik graag voor je een akoestische analyse maken. Allereerst natuurlijk via een gedetailleerde plattegrond, waarin ook materialen en onderlagen zijn verwerkt. Dan geef ik je een indruk van drukgebieden, luisterposities, en kleine aanpassingen op gerichte plekken. Hoeveel demping je nu hebt, en hoeveel demping je nodig hebt voor een ideaal geluid, probleem frequenties en nog een hoop andere dingen die echt van belang zijn!
Hartelijk bedankt voor dat aanbod, daar ga ik zeker gebruik van maken. Ik zal voor de ruimte waar het nu om gaat, wel eens een goede plattegrond maken! Ik ben benieuwd wat dit oplevert. Misschien is het bij je analyse leuk om te zeggen waar je op let, wat goed en slecht is enz voor een goede akoestiek in een ruimte. Dan kan ik daar nl (en ook anderen die dit lezen), wanneer ik ga verhuizen, zowieso bij mijn eerste set-up rekening mee houden :)

Overigens de speakers klonken mooi in de winkel zelf. Deze was akoestisch ook niet goed ingericht had ik het idee. Een heel grote ruimte was het. De boxen stonden met de achterkant naar een grote ramenpartij gericht met een enkele plant ervoor. (op ong. 1 meter). Ik zat op ong 3-4 meter van de speakers daar, maar achter mij was zeker nog zon 10 m ruimte. Wat wel belangrijk was, denk ik, is dat de vloer van vloerbedekking was, wat toch zorgt voor een goede akoestiek, ik heb eigenlijk niet gelet op het plafond, maar ik vermoed dat dit een plafondsysteem is en deze hebben meestal akoestische panelen met een klein beetje tot veel demping ook afhankelijk van het plenum.(grootst onafgebroken oppervlak, dus qua akoestiek de meeste winst te halen). Maar ik zal eens aan het werk gaan voor een platte grond te maken (zo goed mogelijk op schaal natuurlijk).

Bij ons is echter vloerbedekking uit den boze, vanwege de welbekende allergie. Dus dit is gewoon geen doen. Maar er zijn vast andere oplossingen...

Nu weer een vraag, hoort misschien niet helemaal in audio en hifi, maar toch maar de vraag. Ik kreeg de raad dus in de audiozaak om als receiver, de cambridge audio azur 640R te nemen. Ik heb hier eens wat naar gezocht en overal lees ik dat het in zijn prijsklasse de beste is in het weergeven van geluid. Dit is voor mij wel erg belangrijk natuurlijk. Wil het feit dat ik van mijn ouders ook een nieuwe tv mocht uitzoeken (wordt de panasonic 46pz85 :9 ) Echter wat ik vervelend vind aan de CA is dat hij geen hdmi 1.3 ondersteund en geen DTS HD en Dolby True HD. Hoe zit dit nou precies? Als ik een bron heb die dit wel ondersteund, bijvoorbeeld een PS3 (1.3a), en ik sluit die aan met hdmi (zal 1.0 wel zijn denk ik op de CA) zal de CA dit dan beperken? Of geeft hij het gewoon door? Oftewel is het gemis van deze kwaliteiten van belang of heft een goede bron dit zeg maar op?

Daarnaast las ik dat de CA ook niet kan Bi-ampen. Nou heb ik hier ook al veel over gelezen en dat dit toch wel een voordeel kan zijn. Zou dit mij beperken in mijn geluidservaring of niet? (en dan gaan we maar even uit van de beste situatie, dus dat mijn akoestiek prima in orde is :P, want ik snap wel dat dit meer invloed heeft dan bi-ampen ;))

[ Voor 26% gewijzigd door leeke1984 op 01-04-2008 15:56 . Reden: toevoeging van een vraag ]

• mac1987
Als die CA HDMI 1.2 is kan de PS3 die formaten omzetten in LPCM en dan heb je alsnog dezelfde kwaliteit surroundgeluid uit je speakers. Het decoderingsproces moet dan alleen in de PS3 i.p.v. in de receiver plaatsvinden. Bi-ampen zorgt inderdaad vaak voor een verbetering omdat er meer vermogen per speaker beschikbaar is en omdat de speaker 2 gescheiden signalen ontvangt. I.v.m. bepaalde factoren (ben geen natuurkundige, maar schijnt iets met feedback en het filter ofzo te maken te hebben) kan dit dus voor een verbetering zorgen. Een goede versterker met enkele versterking kan echter nog steeds beter klinken. Dit zul je zelf moeten testen door een vergelijkende luistertest te houden bij een hifi-zaak. Dit zou ik sowiezo doen voordat ik wat koop, want het kijken en luisteren is minimaal even leuk als het in bezit hebben van apparatuur ;).

Verwijderd

mac1987 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 16:42:
Bi-ampen zorgt inderdaad vaak voor een verbetering omdat er meer vermogen per speaker beschikbaar is en omdat de speaker 2 gescheiden signalen ontvangt. I.v.m. bepaalde factoren (ben geen natuurkundige, maar schijnt iets met feedback en het filter ofzo te maken te hebben) kan dit dus voor een verbetering zorgen. Een goede versterker met enkele versterking kan echter nog steeds beter klinken. .
Hierover is het laatste woord nog niet gezegd, er zijn minstens evenveel tegen-dan voorstanders. Waar bijna iedereen het wél over eens is dat, als je bi-amping toepast, je best gelijke versterkers toepast, zowel voor laag als voor hoog/midden. Bij aansluiting van niet-gelijke versterkers moeten deze, qua output, mooi aan elkaar gekalibreerd worden, wat meetapparatuur vereist en moeilijk op het gehoor kan gebeuren wat meestal geen sinecure blijkt en waaraan de leek zich best onthoud om het zelf uit te proberen.
Je krijgt iig wel een ANDER geluidsbeeld, maar of het dan echt BETER is, moet je wel zelf uitmaken.
Bovendien moet je rekening houden dat het budget voor de luidsprekerkabel ook hoger zal uitvallen.

• mac1987
Hij heeft het over een receiver die zijn surroundback versterkerblokken kan gebruiken voor bi-amping van de voorspeakers. De versterkerblokken in een receiver zijn allemaal klankmatig wel hetzelfde mag ik hopen ;). In het slechtste geval krijg je alleen meer vermogen beschikbaar voor je voorspeakers, dus slecht zal het niet zijn. Ook staan je voorspeakers samen met je center vaak het dichtste bij je receiver, dus veel geld zal je ook niet kwijt zijn aan extra speakerkabel. 2*2,5mm^2 met een beetje redelijke afscherming is genoeg. Als je immers al niet in bi-amping geloofd zullen we het ook maar niet over speakerkabel van 20 euro de meter hebben he ;)?
Bovendien, als hij naar een CA 640R kijkt kan die drie tientjes voor extra speakerkabel er ook nog wel vanaf lijkt me :P
Ik gaf alleen antwoord op zijn vraag: bi-amping kan voor een verbetering zorgen, maar een betere versterker zonder bi-amping kan toch nog steeds beter klinken dan een slechtere met bi-amping.
Lijkt me dat in die conclusie niks foutiefs staat.

Verwijderd

mac1987 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:40:

Ik gaf alleen antwoord op zijn vraag: bi-amping kan voor een verbetering zorgen, maar een betere versterker zonder bi-amping kan toch nog steeds beter klinken dan een slechtere met bi-amping.
Lijkt me dat in die conclusie niks foutiefs staat.
Hier ben ik volmondig mee eens, wou enkel wijzen op de gevaren van bi-amping in het algemeen, als het niet oordeelkundig gebeurt... :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2008 20:09 ]

• mac1987
Daar heb jij dan weer gelijk in ;)
(Wat zijn we toch lief voor mekaar he :P)

• leeke1984
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2311/2385958488_0f37aabf33.jpg?v=0

Bij deze dan de beloofde plattegrond. De vloer is compleet van laminaat, wel een kurken ondervloer eronder, maar dat moet ook geloof ik. Denk niet dat het veel uitmaakt voor de akoestiek. Het laminaat weerkaatst het geluid toch wel. De hoogte van het appartement is 2.55m. Dit is dus de huidige situatie en zoals jullie misschien zien (of ik ben verwend) is het vrij logisch dat ik wil verhuizen (beetje klein voor 2 mensen). De tekening is op schaal. Voor een grotere afbeelding moet je denk ik naar hier. klik

Ik ben benieuwd wat je hierover kan zeggen. Als je nog extra aanvullende gegevens nodig hebt dan zal ik die uitzoeken voor je.

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je grotere afbeelding doet het geloof ik niet, krijg zelf in elk geval dezelfde afbeelding voorgeschoteld.

Kan overigens best begrijpen waarom je weg zou willen, althans, een eigen slaapkamer is toch tegenwoordig ook wel standaard, en staat ook wel even anders natuurlijk als je visite krijgt etc :)

Ben zeer benieuwd naar wat er allemaal uitgezocht gaat worden voor je, niet omdat ik het zelf ook wil, maar wil wel weten wat daar allemaal bij komt kijken, vooral als er met een best leuk budget (naar mijn eerlijke studenten mening) gespeeld mag worden :)

Verwijderd

leeke1984 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 21:27:
[afbeelding]

Bij deze dan de beloofde plattegrond. De vloer is compleet van laminaat, wel een kurken ondervloer eronder, maar dat moet ook geloof ik. Denk niet dat het veel uitmaakt voor de akoestiek. Het laminaat weerkaatst het geluid toch wel. De hoogte van het appartement is 2.55m. Dit is dus de huidige situatie en zoals jullie misschien zien (of ik ben verwend) is het vrij logisch dat ik wil verhuizen (beetje klein voor 2 mensen). De tekening is op schaal. Voor een grotere afbeelding moet je denk ik naar hier. klik

Ik ben benieuwd wat je hierover kan zeggen. Als je nog extra aanvullende gegevens nodig hebt dan zal ik die uitzoeken voor je.
Ik ga hier na het weekend mee aan de slag, dus maandag of dinsdag heb ik wat voor je. Verwacht geen hocus pocus, maar een ruwe inschatting. Wat heel belangrijk is, zijn de totale oppervlaktes per materiaal. Dus gordijnen, van deze of deze stof in m2, raamoppervlakte & dubbel of enkel, vloerkleed van deze dikte. maar ook houten muurkasten, diepe vensterbanken , ik zal als ik thuis ben dit weekend even een complete lijst posten van informatie die handig is om mee te nemen.

• leeke1984
Prima, ik zal dit soort dingen voor je opmeten dan, zover dat nog niet gedaan is :)

• leeke1984
Ik zal alvast even de dingen die je hebt gevraagd posten (als het er niet instaat kan je er vanuit gaan dat ik het niet heb)

Object Soort Afmeting (m2)
Raamoppervlakte Dubbelglas 6,82
Gordijnoppervlakte (hangt geplooid) Katoen 11,22
Verwarming (onder raam) Metaal 4,4
Planten Vetplanten 5
Planten Loof 2
Banken Stof nvt
Kasten 3x Hout nvt

Verwijderd

enige vertraging wegens vrij hoge koorts, zodra ik me weer wat beter voel komt dit in orde,

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12 10:00
Ik ben niet diep onderlegt op audio gebied, maar kan een SR8002 van Marantz of Denon 4306 de B&W 804S wel goed (lees het uiterste) uit de speakers halen? Gisteren ben ik even bij mijn audiozaak geweest ivm met de aanschaf van wat nieuwe componenten. Ik bewandel de weg van surround naar stereo omdat de nieuwe huiskamer eigenlijk geen mogelijkheden bied voor surround.
Qua versterking heb ik gekozen voor de Marantz PM7001 en ik houd mijn Kef iQ5 speakers nog even. Toen ik vroeg of de B&W CM7 later op de PM7001 konden dacht de verkoper dat dat niet zo'n goede combinatie zou zijn. Nu heeft een SR8002 of AVR4306 wel qua wattage meer juice aan boord, maar is niet volledig op stereo gericht.

Gewoon een vraag van iemand die ook graag de 804S in huis zou willen halen ;)
Maar dat is op dit moment nog toekomstmuziek

Edit: Zeker een leuk topic over de ervaringen e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door m4yall op 09-04-2008 10:50 ]

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-12 09:58

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 10:02
http://www.finalsound.com/

Ik heb het even vluchtig gelezen, ik ben zelf ook opzoek naar een goed geluidssysteem, ik heb deze set beluisterd en echt waanzinnig hoe helder de mid en hoog zijn, icm de bijpassende sub komen de lage tonen echt super strak en ongelovelijk helder.

Naja misschien ook een idee ;-)

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• JAHRASTAFARI
PsychoHellDude schreef op woensdag 09 april 2008 @ 13:44:
http://www.finalsound.com/
..., ik heb deze set beluisterd en echt waanzinnig hoe helder de mid en hoog zijn, icm de bijpassende sub komen de lage tonen echt super strak en ongelovelijk helder.
Waar heb je deze beluisterd, en wat kost dat?

• PsychoHellDude
bij boelman en co in leeuwarden en assen kun je ze uitgebreid beluisteren.

ik was er zo van onder de indruk, ik hoef niet eens iets anders meer verder te beluisteren. Het is wel zo, is het jou smaak dan wil je niet anders, twijfel je er aan, dan zou ik verder luisteren.

de dealer kun je op de website vinden. Ik kwam ze bij toeval tegen bij de elektronic partner in dokkum.

Ik heb 2 x de 300i in combinatie met de s110 subwoofer geluisterd. Uiteraard met de Final FVSS-201 dvd receiver.

Als je de 2 elektrostaten, sub en receiver los koopt ben je 3200 euro kwijt. In set prijs zou het mij 2500 euro kosten.

Ik moet er nog even wat voor achteruit houden (eerst de inrichting van ons huis goed :))

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• JAHRASTAFARI
PsychoHellDude schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:00:
bij boelman en co in leeuwarden en assen kun je ze uitgebreid beluisteren.

ik was er zo van onder de indruk, ik hoef niet eens iets anders meer verder te beluisteren. Het is wel zo, is het jou smaak dan wil je niet anders, twijfel je er aan, dan zou ik verder luisteren.

de dealer kun je op de website vinden. Ik kwam ze bij toeval tegen bij de elektronic partner in dokkum.

Ik heb 2 x de 300i in combinatie met de s110 subwoofer geluisterd. Uiteraard met de Final FVSS-201 dvd receiver.

Als je de 2 elektrostaten, sub en receiver los koopt ben je 3200 euro kwijt. In set prijs zou het mij 2500 euro kosten.

Ik moet er nog even wat voor achteruit houden (eerst de inrichting van ons huis goed :))
Jammer, is voor mij 250km verderop. Ik heb nu Infinity Omega's, en die hebben het mid-hoog en hoog elektrostatisch, klinkt erg lekker! Altijd al op zoek geweest naar een goede set "full" elektrostaten (nou ja, op het sub laag dan na). Een tijd geleden nog naar Monsoon gekeken, maar deze zijn ook bijna nergens te krijgen en beluisteren. Deze waren in ieder geval goed betaalbaar.

Mijn set:

Afbeeldingslocatie: http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/DSC_1004.jpg

• PsychoHellDude
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:17:
[...]
Jammer, is voor mij 250km verderop. Ik heb nu Infinity Omega's, en die hebben het mid-hoog en hoog elektrostatisch, klinkt erg lekker! Altijd al op zoek geweest naar een goede set "full" elektrostaten (nou ja, op het sub laag dan na). Een tijd geleden nog naar Monsoon gekeken, maar deze zijn ook bijna nergens te krijgen en beluisteren. Deze waren in ieder geval goed betaalbaar.
Je moet ook een beetje de nederlandse markt sponsoren ;) final heeft ook een full range, maar ja wil je wel zulke grote elektrostaten in de woonkamer hebben staan?
klik de linkerdelink in mn vorige post van de dealers, in heel nl kan je ze beluisteren als je wilt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door PsychoHellDude op 10-04-2008 08:43 ]

• JAHRASTAFARI
PsychoHellDude schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:41:
[...]
Je moet ook een beetje de nederlandse markt sponsoren ;)
Zeker met je eens!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Als ik het zo zie is je mid- en hoog helemaal niet elektrostatisch maar magnetostatisch. Heeft wel min-of-meer dezelfde eigenschappen maar klinkt toch wel anders.

• JAHRASTAFARI
Seers schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:59:
Als ik het zo zie is je mid- en hoog helemaal niet elektrostatisch maar magnetostatisch. Heeft wel min-of-meer dezelfde eigenschappen maar klinkt toch wel anders.
Je hebt helemaal gelijk, is ook zo. Ik kwam even niet erop.

• leeke1984
Een tijd geleden maar toch even een update. Na veel luisteren en nog eens luisteren (en natuurlijk sparen) is het dan bijna zo ver. Mijn aangeschafte set is eindelijk binnen! Donderdag wordt hij geleverd en geinstalleerd en dan kan het grote luisterplezier beginnen! De keuze is zoals eerder al een keer genoemd gevallen op de PMC speakers. Om precies te zijn de FB1i(eiken vineer). Ik ga deze dan aansluiten op de meebestelde Cambridge Audio Azur 640R. De kabels kreeg ik er gratis bij (AudioQuest Rocket 44)

Dit geheel heb ik ondertussen thuis beluisterd en het klinkt echt heerlijk. Een ongeloofelijke open soundstage en enorm ruimtelijk weergegeven. Zelfs al zit je niet op de sweetspot, dan heb je nog het idee dat er een band aan het spelen is in de kamer. Ik zal in de week na levering wel proberen wat foto's te posten, omdat ik die jullie natuurlijk niet wil onthouden.

Toekomstplannen:
Ja ja die zijn er zeker ook nog, ik heb in de audiozaak waar ik dit heb gekocht werkelijk een nog veel mooiere combinatie gehoord die het geluid dusdanig verbeterd dat ik die eigenlijk ook wil. Deze oplossing had goedkoper geweest, ware het niet dat mijn 5.1 aspiraties niet konden met deze combi. Vandaar de CA eerst. Hetgeen ik nog voorogen heb is om de set compleet te gaan maken, na nog een tijd sparen :P , met het volgende:
  • Een Perreaux SX25 voor de FB1i speakers via de pre-amp out op de CA.
  • Een paar PMC TB2i surround speakers
  • Een centerspeaker (nog aan het twijfelen tussen PMC TB2M-Ci en CB6i)
  • Een sub (maakt niet uit wat voor merk)
Al met al nog genoeg plannen om uit te breiden, maar eerst maar eens genieten van mijn voorlopige stereo 'tussenoplossing' :9~

Nog een vraag voor de mensen hier op het forum, zijn er meer mensen die PMC in hun huiskamer hebben staan. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen omtrent deze speakers. Er is namelijk erg weinig over deze speakers te vinden (aan gebruikerservaringen). Hetzelfde geldt voor de CA 640R. Alom lovende reviews enz. maar dus weinig ervaringen. Dus mochten jullie deze wel hebben, graag eens een review hier :)

• JAHRASTAFARI
leeke1984 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:59:
Een tijd geleden maar toch even een update. Na veel luisteren en nog eens luisteren (en natuurlijk sparen) is het dan bijna zo ver. Mijn aangeschafte set is eindelijk binnen!
Graag wat pics en verdere details/review!

Verwijderd

leeke1984 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 09:59:
Een tijd geleden maar toch even een update. Na veel luisteren en nog eens luisteren (en natuurlijk sparen) is het dan bijna zo ver. Mijn aangeschafte set is eindelijk binnen! Donderdag wordt hij geleverd en geinstalleerd en dan kan het grote luisterplezier beginnen! De keuze is zoals eerder al een keer genoemd gevallen op de PMC speakers. Om precies te zijn de FB1i(eiken vineer). Ik ga deze dan aansluiten op de meebestelde Cambridge Audio Azur 640R. De kabels kreeg ik er gratis bij (AudioQuest Rocket 44)

Dit geheel heb ik ondertussen thuis beluisterd en het klinkt echt heerlijk. Een ongeloofelijke open soundstage en enorm ruimtelijk weergegeven. Zelfs al zit je niet op de sweetspot, dan heb je nog het idee dat er een band aan het spelen is in de kamer. Ik zal in de week na levering wel proberen wat foto's te posten, omdat ik die jullie natuurlijk niet wil onthouden.

Toekomstplannen:
Ja ja die zijn er zeker ook nog, ik heb in de audiozaak waar ik dit heb gekocht werkelijk een nog veel mooiere combinatie gehoord die het geluid dusdanig verbeterd dat ik die eigenlijk ook wil. Deze oplossing had goedkoper geweest, ware het niet dat mijn 5.1 aspiraties niet konden met deze combi. Vandaar de CA eerst. Hetgeen ik nog voorogen heb is om de set compleet te gaan maken, na nog een tijd sparen :P , met het volgende:
  • Een Perreaux SX25 voor de FB1i speakers via de pre-amp out op de CA.
  • Een paar PMC TB2i surround speakers
  • Een centerspeaker (nog aan het twijfelen tussen PMC TB2M-Ci en CB6i)
  • Een sub (maakt niet uit wat voor merk)
Al met al nog genoeg plannen om uit te breiden, maar eerst maar eens genieten van mijn voorlopige stereo 'tussenoplossing' :9~

Nog een vraag voor de mensen hier op het forum, zijn er meer mensen die PMC in hun huiskamer hebben staan. Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen omtrent deze speakers. Er is namelijk erg weinig over deze speakers te vinden (aan gebruikerservaringen). Hetzelfde geldt voor de CA 640R. Alom lovende reviews enz. maar dus weinig ervaringen. Dus mochten jullie deze wel hebben, graag eens een review hier :)
Gelukwensen Leeke, en veel luisterplezier! :)

• leeke1984
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:45:
[...]
Graag wat pics en verdere details/review!
Fotos

De review volgt later, daar wil ik eerst nog meer voor luisteren...Voorlopig in ieder geval alles zeer netjes verpakt geleverd gekregen en door de winkelier prachtig geholpen met de installatie. Echt toppie! Zit al lekker een weekend te genieten!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12 07:22
Ik vind het intigrerende luidsprekers. Zo op het eerste oog zien ze er niet uit alsof er een fors geluid uit kan komen. De techniek met de interne weerkaatsing welke wordt verraden door de opening onder zal het gebrek aan een aantal (grote) konussen wel kunnen compenseren. Zelf heb ik ze nog nooit mogen beluisteren, maar zodra ik er aan toe ben om mijn set uit te breiden zal ik deze zeker eens gaan beluisteren. Ik denk wel dat ik eerst het maatje kleiner een kans zou geven, de GB, want 3000 euro is toch wel erg veel geld. :)

• leeke1984
Zeker doen, het is ongeloofelijk hoe gecontroleerd en diep het laag is, mits goed aangestuurd. De GB en FB gaan nagenoeg even laag en het laagste dat bereikt kan worden 28 Hz volgens de producent is toch bewonderenswaardig. Daar is menig speaker jaloers op ;) Daarnaast zijn het zeer makkelijk te plaatsen speakers door de transmissielijn.

Luisteren zou ik zeker eens doen. Ze spelen menig speaker weg. Ik heb zelfs ook naar de kleine broertjes geluisterd. Mocht je niet veel geld beschikbaar hebben zou ik die ook aanraden i.c.m. een sub. Zelfs de kleine DBi vond ik beter in mid en hoog dan andere speakers die ik in dit topic heb genoemd. Alleen mis je dan wat laag, vandaar de sub.
Pagina: 1