Nieuwe videocard, welke voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 657 views

• matthijsg85
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo!

Ik heb net m'n nieuwe videocard binnen... een MSI Geforce N260GTX T20896, Maar kom er achter dat m'n voeding niet toereikend is... Dit staat er op de doos:

Minimum System Requirements:

- Minimum of 500W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 36A)..

Ik begrijp niet echt wat hier mee bedoeld wordt (dat stukje tussen haakjes dan)... Kan iemand me misschien hier mee helpen? Ik wil graag een budget oplossing voor de voeding.. kan iemand me vertellen waar ik op moet letten of een paar goedkope goede voedingen posten voor me met linkjes naar PriceWatch?

Alvast bedankt,

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een tip, bespaar niet op de voeding, dit is het hart/longen van je systeem. Een instabiele voeding zal jouw systeem alleen maar schade toebrengen of je zult er niet uithalen wat eigenlijk zou moeten.

Verder zou ik je willen doorverwijzen naar dit topic: Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Overigens hoeft een goede voeding ook niet weer zo hee lduur te zijn. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 17-02-2009 23:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Ik raad je de Zalman ZM600-HP aan, prima high-end voeding!

See you in another life, brother.

• matthijsg85
Bedankt voor de snelle reactie!

Ben nu dat topic aan het doorlezen... maar weet je/iemand toevallig wat ze met dat 'with a minimum 12V current rating of 36A' bedoelen?

Ben niet echt super thuis en voedingen... stam nog uit het tijdperk dat 300watt ruim voldoende was voor een computer...

• DM.Aram

DM.Aram

DMTZ.i

Je videokaart zal nooit 36A trekken. Haha, nee, met een Zalman ZM600-HP heb je meer dan genoeg en zit je veilig. Als je een iets betere voeding koopt, kan je die meestal later weer gebruiken. Deze is dan ook rond de 90€. A-merk is A-merk.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 18:49

Bolletje

Moderator Harde Waren
matthijsg85 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:15:
Ben nu dat topic aan het doorlezen... maar weet je/iemand toevallig wat ze met dat 'with a minimum 12V current rating of 36A' bedoelen?
Ja, dat betekent dat je voeding 36 ampere moet leveren op de 12 V lijnen. Hoe krachtiger deze lijnen zijn, hoe beter de voeding doorgaans is (dus niet altijd zo).

Je ziet dus soms wel dat van die goedkopere merken met voedingen van 500/600 Watt hebben. Deze halen het vermogen uit de andere lijnen (3,3/5 V) die minder belangrijk zijn.

Ik zelf zou gaan voor de Coolermaster M520. Die is redelijk goedkoop en ook nog eens modulair :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bolletje op 17-02-2009 23:23 ]

• DM.Aram

DM.Aram

DMTZ.i

Een paar goede voedingen, ik heb alleen ervaring met Zalman. Erg tevreden, modulair.

pricewatch: Cooler Master Real Power M520
pricewatch: Zalman ZM600-HP
pricewatch: be quiet! Straight Power BQT E5-650W

[ Voor 10% gewijzigd door DM.Aram op 17-02-2009 23:24 ]

• matthijsg85
DM.Aram schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:19:
Je videokaart zal nooit 36A trekken. Haha, nee, met een Zalman ZM600-HP heb je meer dan genoeg en zit je veilig. Als je een iets betere voeding koopt, kan je die meestal later weer gebruiken. Deze is dan ook rond de 90€. A-merk is A-merk.
Okay... maar het staat echt op de doos? Wat moet ik dan als minimum hanteren?

Bedankt trowuens voor de reacties met een concreet type voeding!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Maar daat heeft TS nog geen uitleg mee...

Waar het om draait is dat een voeding meerdere soorten apparaten tegelijk moet kunnen bedienen van het nodige sap. Niet alles draait echter op hetzelfde voltage, dus heb je verschillende soorten (en gelukkig ook verschillende soorten stekkertjes). De meest gebruikte lijnen zijn diegene die 12V leveren. Ook je grafische kaart werkt op deze lijn. Meneer MSI zet op de doos dat jouw 12V lijnen samen tenminste 36A moeten kunnen leveren. In de praktijk blijkt dat zwaar overdreven te zijn, maar MSI (en NV en alle andere merken) houdt een ruime marge aan, zodat ze geen claims krijgen dat de consument op het verkeerde been is gezet.

edit: ROFL, ik typ zo traag dat er alweer 3 posts tussen hangen... :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Edmin op 17-02-2009 23:26 ]

• matthijsg85
Nice! Qua prijs wil ik rond de 50 euro zitten *liefst goedkoper, ben en blijf een hollander*... maar het lijkt er wel op!

2e hands voedingen is dat een idee trouwens?

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Waaruit maak je op dat je voeding niet toereikend is? Wat voor type is je huidige voeding? Misschien eerst eens kijken of dat werkelijk het probleem is, alvorens te shoppen voor een nieuwe? Een 2de hands voeding lijkt me sowieso een minder goed plan, kijkende naar de huidige kosten van een "nieuwe" voeding. Je hebt voor een paar centen al een prima A-merk voeding mét voldoende vermogen. O-)

[ Voor 35% gewijzigd door richeh op 17-02-2009 23:31 ]

• DM.Aram

DM.Aram

DMTZ.i

Laten we uit gaan van 600Watt wat ruim voldoende moet zijn. Je zou eens in de Pricewatch moeten kijken!

• matthijsg85
richeh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:27:
Waaruit maak je op dat je voeding niet toereikend is? Wat voor type is je huidige voeding? Misschien eerst eens kijken of dat werkelijk het probleem is, alvorens te shoppen voor een nieuwe? Een 2de hands voeding lijkt me sowieso een minder goed plan, kijkende naar de huidige kosten van een "nieuwe" voeding. Je hebt voor een paar centen al een prima A-merk voeding mét voldoende vermogen. O-)
Heb een 400watt voeding.. wil niet het risico lopen dat m'n hardware beschadigd raakt en kan die 400watt voeding nog wel in een ander projectje gebruiken...

Ben maar arme student die z'n laatste spaarcenten aan die videocard heeft uitgegeven.. :) Dus ieder 10tje wat ik kan besparen is super!

• matthijsg85
Okay heb ff gekeken, begin met goedkoopste:
OCZ StealthXStream 600W

1 x 20+4-pin ATX
1 x 4+4-pin CPU (supports double CPUs/supplies stable voltage)
1 x 6-pin PCI-E
1 x 6+2-pin PCI-E
3 x SATA
5 x Peripheral
1 x Floppy

150 x 140 x 86mm (W x L x H)
ATX12V v2.2 and EPS12V
High efficiency
80% @ 115V (Typical load)
83% @ 230V (Typical load)
Overvoltage/Overcurrent/Short-Circuit protection
Active PFC
MTBF:100,000 hours

Is dit voldoende?

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
matthijsg85 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:35:
[...]

Heb een 400watt voeding.. wil niet het risico lopen dat m'n hardware beschadigd raakt en kan die 400watt voeding nog wel in een ander projectje gebruiken...

Ben maar arme student die z'n laatste spaarcenten aan die videocard heeft uitgegeven.. :) Dus ieder 10tje wat ik kan besparen is super!
Je moet het zo zien, als je investeerd in een onderdeel wil je natuurlijk wel dat het betreffende onderdeel zowel lang als foutloos functioneerd.. Dit bereik je natuurlijk niet door terug te houden op een ander vereist onderdeel zoals de voeding. In jouw geval zou ik gewoon een niet al te dure stabiele voeding nemen welke aansluit bij jouw systeem. :z

• matthijsg85
richeh schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:40:
[...]

Je moet het zo zien, als je investeerd in een onderdeel wil je natuurlijk wel dat het betreffende onderdeel zowel lang als foutloos functioneerd.. Dit bereik je natuurlijk niet door terug te houden op een ander vereist onderdeel zoals de voeding. In jouw geval zou ik gewoon een niet al te dure stabiele voeding nemen welke aansluit bij jouw systeem. :z
Ja okay, ben ik mee eensch :D....

Misschien handig om nog ff te posten: Heb simpele AM2+ /am3 MSI moederbordje, Nu nog een Phenom X4 9500 (volgende week wordt dat een Phenom II 940... Verder dus die MSI N260GTX videocard... 2 SATA hds, 2 optische drives en that's it eigenlijk....500W voldoende? Of 600W?

• matthijsg85
Super bedankt trouwens allemaal voor jullie nuttige reacties!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Tja, wattage zegt dus niet alles dus op zich maakt het niet uit. Maar een beetje ruim kan geen kwaad. Die OCZ is prima. Lees er maar een paar reviews op na. De voeding wordt feitelijk gemaakt door FSP . Net zoals Zalman trouwens, het is heel goed mogelijk dat de genoemde Zalman bijna hetzelfde is maar behoorlijk duurder. Je krijgt daar wel koeling met heatpipes voor dus dat prijsverschil is op zich wel terecht maar je kunt prima zonder.

Verwijderd

matthijsg85 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:42:
[...]

Ja okay, ben ik mee eensch :D....

Misschien handig om nog ff te posten: Heb simpele AM2+ /am3 MSI moederbordje, Nu nog een Phenom X4 9500 (volgende week wordt dat een Phenom II 940... Verder dus die MSI N260GTX videocard... 2 SATA hds, 2 optische drives en that's it eigenlijk....500W voldoende? Of 600W?
Nogmaals Welke voeding heb ik nodig? Deel 21. ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met bovenstaande ^^ : Welke voeding heb ik nodig? Deel 21

Dit is een vraag over een voeding, niet over een videokaart. De instructie op de doos/website/manual dat een 500W voeding benodigd is om mensen er op te wijzen hun voeding te controleren. Veel voedingen in OEM systemen zijn namelijk niet berekend op een upgrade van de grafische kaart naar een "zwaarder" model.
Die 500W is trouwens wel overdreven, maar dat wordt gedaan omdat er ook genoeg B-merk voedingen op de markt zijn wel 500W piekvermogen kunnen leveren ipv continu.
Koop een A-merk voeding van 450W of meer je zult wel goed zit, en zeker safe met een 500W A-merk. Echt geld uitsparen op een voeding raad ik trouwens af. Al je onderdelen van je PC zijn afhankelijk van de voeding, het is het belangrijkste component van je systeem. Dat wordt te vaak vergeten.

Beetje inlezen alvorens over zoiets een topic te openen kan geen kwaad he, dit is tig keer vaker langsgekomen.
offtopic:
Ik ben zelf ook een student die op de centen let, maar je laatste centen aan een videokaart uitgeven... Zou ik niet te vaak doen, maar het zijn jouw centen natuurlijk. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 18-02-2009 20:48 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.