Brandlucht Uit PC

Pagina: 1
Acties:

• Wilbur13
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik zat gisteren GTA IV te spelen op mijn pc toen ik opeens een brandlucht rook. (toevallig stond de auto waar ik in het spel in reed in de brand dus het was erg realistisch)
Maar goed ik heb toen meteen de stekker uit mijn systeem getrokken en heb alles nagezocht.
Ik rook wel een brandlucht maar het was niet duidelijk waar hij vandaan kwam.
De brandlucht rook naar een kunststof die aan het branden was (rubber of plastic)
Ik heb dus niets kunnen vinden en na een controle heb ik het systeem weer aangezet en ben weer GTA gaan spelen.
Ik heb toen nog minstens een uur zitten spelen maar niets geks meer geroken.

Toen ik mijn pc echter uitzette hoorde ik een hoge piep toon alsof er nog ergens spanning op staat.
Toen ik de aan/uit schakelaar achter op mijn pc omzette verdween deze toon.

Vanmorgen moest ik ook nog iets van mijn PC hebben en hem ik hem ook opgestart.
Bij het uitzetten hoorde ik weer die hoge piep toon en wat me ook opviel is dat de 2 lampjes van mijn cardreader niet branden. deze branden namelijk altijd, ook als mijn pc uitstaat.
Na het uit en inschakelen van de pc via de schakelaar op de achterkant verdween de pieptoon en branden ook de lampjes weer gewoon.

Specs:

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, S775, i975X, DDR2, ATX (2,5 jaar oud)
Voeding: 450 Watt SmartPower 2.0 ATX12V V2.0 voor AMD en Intel (2,5 jaar oud)
Behuizing: Antec Sonata II Piano Black Quiet Midi Tower, 450W (2,5 jaar oud)
Grafische kaart:Club 3D ATI hd 4870 1024 (1 maad oud)
CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 / 2.83 GHz processor (1 maad oud)

Ik heb mijn MoederBord overclocked om mijn cpu te ondersteunden.

Weet er iemand waar dit aan zou kunnen liggen

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Klinkt alsof je voeding beetje vervelend aan het doen is (spoeltjes piepen namelijk, kan zijn dat er 1 kapot gegaan is)

Ik zou zeggen: test even een andere voeding indien mogelijk :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10-2025

Hot Pixel

King of no pants

*sluit zich hierbij aan*
Juist omdat je net een nieuwe (relatief dikke) graka en CPU erin hebt gezet, én overgelocked hebt. Het zou kunnen dat het net ff teveel is voor't beestje.

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-01 08:38
Het zou inderdaad de voeding kunnen zijn. Zo'n oude voeding kan niet veel hebben. Heb ik zelf ook nog in een oude kast hangen en daar rook ik dezelfde lucht. Kwam omdat de fans de hitte niet weg konden werken.
Kijk eens of de fans wel draaien van je voeding. Draaien ze niet heb je een doorgebrande voeding en moet je die dus vervangen.

Het kan ook zijn dat je voeding niet meer voldoet aan je huidige systeem. Het is een oudje.

Alle vragen hebben een antwoord

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Controleer ook de moederbordplug van je voeding even. Die kan gaan smelten/verkolen wanneer er een wat te hoge stroom doorheen loopt.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Ik sluit me verder hier ook bij aan, vaak de voeding die zulke geluiden tonen.

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2025
Check ook de processor fan. Als die aanloopt krijg je ook zo'n lekker luchtje (spreek uit ervaring), en wanneer je de PC uit en de fan vast blijft zitten heb je kans dat ie niet direct weer los genoeg komt om te gaan draaien wanneer je de PC aanzet. En wanneer ie ziet dat de fan niet draait kan ie ook piepen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Sebazzz

3dp

Theorie: Een transformator in de voeding is te warm geworden, en om zo'n transformator zit vaak plastic (maar ook in de transformator), plastic is gaan smeulen en heeft een brandlucht veroorzaakt. Voeding is verkeerd voltage gaan leveren of heeft andere gekke dingen gaan doen waardoor de een spoeltje in de voeding is gaan loskomen (ze zitten soms tegen de PCB vastgelijmd tegen piepen) en kon gaan piepen.

Smartpower klinkt mij niet in muziek in de oren als A-merk, of is het een productnaam? In beide gevallen een nieuwe voeding halen, maar neem de volgende keer als les mee om een A-merk ala Zalman, Asus, Coolermaster, ... te halen ;) Bovendien lijkt mij voor een overgeklokt systeem met een dikke graka en quadcore erin 450 Watt nogal mager.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Eventueel kan het ook een condensatortje zijn wat bol staat of geklapt is. Dat kan overal zijn, bijv. in je voeding of je moederbord. Een visuele check kan dat duidelijk maken. Vaak komt er bruine troep uit.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Sebazzz schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 12:08:
Theorie: Een transformator in de voeding is te warm geworden, en om zo'n transformator zit vaak plastic (maar ook in de transformator), plastic is gaan smeulen en heeft een brandlucht veroorzaakt. Voeding is verkeerd voltage gaan leveren of heeft andere gekke dingen gaan doen waardoor de een spoeltje in de voeding is gaan loskomen (ze zitten soms tegen de PCB vastgelijmd tegen piepen) en kon gaan piepen.

Smartpower klinkt mij niet in muziek in de oren als A-merk, of is het een productnaam? In beide gevallen een nieuwe voeding halen, maar neem de volgende keer als les mee om een A-merk ala Zalman, Asus, Coolermaster, ... te halen ;) Bovendien lijkt mij voor een overgeklokt systeem met een dikke graka en quadcore erin 450 Watt nogal mager.
SmartPower is de modulaire voeding naam van Antec. Dus dat is wel ok :)

Xbox Live ID:Notna8310

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
Probeer ook eens of zonder overklokken het geluid weg is. Door overklokken dacht ik onlangs eventjes dat ik een defecte harde schijf had (zitten er 3 in mijn pc, 1 ervan deed het niet meer, systeem startte wel normaal op). Na wat terugklokken werkte hij ineens weer prima. Kan dus zijn dat je door overklokken een interface over de rooie jaagt.

• Wilbur13
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb in middels een nieuwe voeding besteld.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mischien voor sommige wel interessant om te weten of het werkt of niet ;)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
werkt het nu weer naar behoren?

• Orfu
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 19:03
Ik denk dat het ergens anders aan ligt...

Gebruik je Firefox?
:+

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-01 22:41

Wiethoofd

Broadcast TOM

quote: PMG FAQ
Q: Er komt rook van mijn moederbord/hardware. Is 'ie nu stuk?
A: Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer :+
Je zou zodra je nieuwe voeding binnen is je oude open kunnen schroeven en zoeken naar bolle condensatoren, zodra de bovenkant er af is kun je ook beter ruiken waar de brandlucht weg komt ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1