Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik erger me dood aan het feit dat mijn lcd niet de juiste brighness heeft. Is er een bestandje wat je op je geheugen kaart kan zetten met verschillende grijstinten zodat je je lcd af een toe kan 'kalibreren'

Een jpg op een sd kaartje zetten werkt niet

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan dat niet gewoon op 't oog ?.. Brightness kan je gewoon aanpassen in je cam toch?
dsrl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 01:41:
Kan dat niet gewoon op 't oog ?.. Brightness kan je gewoon aanpassen in je cam toch?
dsrl?
Dat is heel lastig, maar qua brightness kan het wel redelijk.
Ikzelf heb het probleem dat van mijn ene camera (wat ouder) een scherm heeft met een veeeeel te laag contrast.
En mijn nieuwe camera heeft een scherm met een veel te hoog contrast.
En dat kun je (meestal?) niet aanpassen.
Voorbeeld: bij een gezicht dat aan 1 kant wat meer belicht is lijkt verre van zacht belicht (1 kant is veel lichter dan de andere kant) terwijl achteraf blijkt dat je toch heel mooi zacht licht hebt.
Nu overdrijf ik een beetje, maar je snapt het idee.

Vraag je nu wat DSLR betekend :? = Digitale single lens reflex

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Je hebt voor je LCD toch ook van die plaatjes van wit naar zwart, waarom niet voor de LCD van je camera? Gewoon afschatten vind ik lastig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar kan jij je lcd van je pentax zo precies instellen dan, mijn canon heeft slechts 5 a 7 stapjes ofzo?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Frank|A schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:49:
Je hebt voor je LCD toch ook van die plaatjes van wit naar zwart, waarom niet voor de LCD van je camera? Gewoon afschatten vind ik lastig namelijk.
Dan maak je toch een foto van je LCD scherm waarop een zwart/wit verloopje staat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Jij bent goed! Thanx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet mogelijk om gewoon in PS een verloop te maken en die naar je camera te kopieren? Zover ik weet kan dat ook gewoon . :) Lijkt mij beter dan een foto van eerlijk gezegd :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Een foto moet je dan ook goed belicht nemen anders helpt het nog niet ;) das wel waar. Mij lukt het niet om een foto terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Misschien heb je er op de lange termijn meer aan om te leren het histogram af te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tom schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:55:
Misschien heb je er op de lange termijn meer aan om te leren het histogram af te lezen :)
Histogram vertelt je ook niet zoveel hoor. Alleen dat je èrgens een dichtlopend zwart hebt en èrgens wat overbelicht hebt etc.

Daarom gebruik ik liever een lichtmeter O-) . Ik kan me nog steeds goed voorstellen van Frank dat hij dat lcd schermpje zo goed mogelijk wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:06:
[...]

Histogram vertelt je ook niet zoveel hoor. Alleen dat je èrgens een dichtlopend zwart hebt en èrgens wat overbelicht hebt etc.

Daarom gebruik ik liever een lichtmeter O-) . Ik kan me nog steeds goed voorstellen van Frank dat hij dat lcd schermpje zo goed mogelijk wil hebben.
Het klopt wel maar het probleem is dat het omgevingslicht direct invloed heeft op het contrast van een lcd schermpje. Als de brightness in de zon precies goed is wil dat zeggen dat binnen bij gloeilamplicht het lcd weer veel te fel en dus te contrastrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Nomad schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:06:
[...]

Wel meer dan dat :)
Valt prima uit af te lezen of een foto over het algemeen donker of licht is. Daarbij vind ik het belangrijker dat het detail in je raw zit, hoe de exposure precies is bepaal ik wel op een gecalibreerd scherm achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Histogram bekijk ik regelmatig. Maar zeker met foto met veel zwart, zoals in mijn Amanda op de bank serie kan je het gewoon verdomt slecht zien, wat er dicht gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tom schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 17:26:
[...]

Wel meer dan dat :)
Valt prima uit af te lezen of een foto over het algemeen donker of licht is. Daarbij vind ik het belangrijker dat het detail in je raw zit, hoe de exposure precies is bepaal ik wel op een gecalibreerd scherm achteraf.
Je ziet hoeveel je van een waarde je in je totale foto hebt zitten, maar niet waar wat zit èn dat maakt een histogram alles behalve ideaal.
Een mooie normaalverdeling in mijn histogram lijkt heel leuk, maar bied gewoon geen garanties.
Daarom snap ik het van Frank goed dat hij zijn lcd zo goed mogelijk wilt hebben. Daarvan kun je wel zien wat waar in een foto dicht loopt en overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Upgrade je K10D naar een K20D :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Uit een recent topic in LA en algemene activiteit in ons subforum Fotoworkflow (FGW) blijkt dat dit nog steeds relatief onbekend is en soms niet geheel duidelijk wat er nu precies onder de workflow valt, en wat er dus allemaal thuis hoort in FGW. We zullen de komende tijd wat actiever 'reclame' maken voor FGW zodat dit subforum net zo mooi kan bloeien als de rest van de fotografie fora. Onderdeel van deze 'campagne' is het verplaatsen van topics die momenteel ergens anders staan, maar eigenlijk beter in FGW passen. Dit topic valt daar ook onder. Bij deze dus een move naar FGW!

Mocht je hier nog vragen of opmerkingen over hebben, stel die dan graag in een van de feedback topics of per DM. Niet in dit topic, om onnodige vervuiling te voorkomen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1