• Lof102
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01-2025
Beste mede Tweakert,
Met mijn nieuwe system heb ik een probleem. Ik heb het systeem in onderdelen besteld en zelf geassembleerd.
Wanneer ik de ‘power’ knop indruk dan hoor aan het geluid van het systeem (fans, HDD’s, etc) dat deze opstart zoals iedere reguliere computer dat zou doen. Echter geeft die van mij geen beeld weer. Mijn beeldscherm blijft aangeven dat er geen input aanwezig is. De specificaties van mijn systeem staan onderaan.

Ik heb de volgende acties zelf al uitgevoerd:
- Diverse beeldschermen geprobeerd (2x een Samsung SyncMaster T200 en een Acer AL2216W);
- Andere videokabel (DVI) geprobeerd;
- Andere videokaart geprobeerd (Asus EN7950GX2 en een Asus ENGTX260 TOP);
- Opgestart zonder geheugen, moederbord gaf de bekende ‘ik heb geen geheugen’ piepjes.
- Verschillende geheugenbankjes geprobeerd in verschillende sloten (Allen een Corsair 2048MB DDR2 PC6400 TwinX C5 bankje);
- CPU opnieuw geplaatst;
- Socket bekeken op verbogen/slechte pinnetjes (niet aanwezig);
- CMOS gereset op meerdere manieren:
o Dmv. jumper zoals aangegeven in de manual;
o Power uit, batterij eruit, power aan voor een aantal seconden, batterij erin, power aan;
o De 2 bovenstaande stappen in combinatie met elkaar.
Bij iedere bovenstaande stap was enkel een PS2 toetsenbord, een beeldscherm (DVI) en de power kabel aangesloten.

Zijn er misschien nog mogelijkheden waar jullie van weten die ik zelf kan uitproberen? Op het Internet kon naast bovenstaande punten niets meer vinden mbt. dit onderwerp. Heeft een van jullie hier ‘ervaring’ mee gehad en weet hij/zij een oplossing?

Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
PSU – Tagan TG530-U15 (530Watt);
CPU – C2D E8500;
GPU – Asus ENGTX260 TOP;
MEM – 2 x Corsair 4096MB DDR2 PC6400 Matched Pair TwinX C5;
MOBO – Asus P5Q PRO (BIOS update laten uitvoeren door de leverancier, laatste BIOS versie sinds 13/02/2009 staat erop);
HDD1 – 2 x Samsung 320Gb SATAII SpinPoint F1 RAID Class HE322HJ;
HDD2 – 2 x Samsung 500GB SATA II SpinPoint F1 RAID Class HE502IJ;
DVD – 2 x Samsung SH-223F SATA.

Indien er nog additionele informatie benodigd is, dan zal ik deze zsm. toevoegen.
Ik wou iedereen die bereid is een hulpzame reactie achter te laten alvast bedanken voor zijn/haar hulp.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij en ga nogmaals aan de slag.

Verder heb ik niets kunnen lezen over een speakertje die je op je moederbord hebt aangesloten om aan de hand van de beepcodes af te kunnen leiden wat het moederbord zelf denkt dat er fout is, probeer dat dus nog eens ;) (behalve natuurlijk bij het zonder geheugen opstarten)

Ik zou de grafische kaart(en) en de processor testen in een ander systeem en kijken of die überhaupt willen werken. En natuurlijk zo kaal mogelijk opstarten, geen harde schijven, 1 reep geheugen, 1 fan, het liefst buiten de kast en kijken of je een POST krijgt.

[ Voor 32% gewijzigd door Wiethoofd op 16-02-2009 21:34 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Lof102
Wiethoofd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:31:
Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er bij en ga nogmaals aan de slag.

Verder heb ik niets kunnen lezen over een speakertje die je op je moederbord hebt aangesloten om aan de hand van de beepcodes af te kunnen leiden wat het moederbord zelf denkt dat er fout is, probeer dat dus nog eens ;) (behalve natuurlijk bij het zonder geheugen opstarten)

Ik zou de grafische kaart(en) en de processor testen in een ander systeem en kijken of die überhaupt willen werken. En natuurlijk zo kaal mogelijk opstarten, geen harde schijven, 1 reep geheugen, 1 fan, het liefst buiten de kast en kijken of je een POST krijgt.
Wiethoofd,
Ja, er is een speakertje aangesloten op het moederboard, deze gaf (muv. de piepjes bij geen geheugen) geen enkele keer een ‘piep’.
Grafische kaarten werken, deze hebben namelijk beide dezelfde dag nog gedraaid in een ander systeem. De processor is inderdaad nog een optie om deze elders te testen, echter heb ik geen ander ondersteunend moederbord meer tot mijn beschikking.
Qua ‘kaalte’ heb ik hem nu zelfs geboot zonder ook maar enig extra hardware, enkel MOBO, CPU en een bank geheugen. Dit gaf helaas geen resultaat.

Het topic dat jij aangeeft heb ik ook doorgenomen en ik heb de dingen die voor mij van toepassing zijn ook daadwerkelijk nagezocht/gekeken en bem hierbij geen conflicten tussen hardware of andere dingen tegengekomen. Misschien dat ik het hele zwikje maar gewoon moet retouren en de leverancier moet laten uitzoeken over het 'hoe-en-wat'. Enige nadeel hierbij is weer de tijd die je kwijt bent, etc.

En buiten de kast 'booten' maakt dat verschil met in de kast?

[ Voor 12% gewijzigd door Lof102 op 16-02-2009 21:46 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Lof102 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:41:
En buiten de kast 'booten' maakt dat verschil met in de kast?
Ja, je kunt uitsluiten of je kortsluiting maakt met de mobotray. Verder is het zo dat je makkelijker je hardware kunt bekijken en eventueel ruiken mocht er iets stuk gaan. Ook is het een extra controle dat je bij het uitbouwen en het later inbouwen toch al je kabels weer eens controleert of je ze wel aangesloten hebt.

Controleer achterop je moederbord eens alle lanes die gesoldeerd zijn of ze nog wel intact zijn. En dan natuurlijk op zoek naar een vriendelijke tweaker die je processor even op z'n bord wil drukken om te testen. Eventueel een oudje er op drukken om handmatig je er zeker van te maken de nieuwste bios er op te flashen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• epTa
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-07 09:19
Andere display port (meestal 2 op graka)? Anders gewoon terugsturen.

[ Voor 36% gewijzigd door epTa op 16-02-2009 21:50 . Reden: beter lezen ]

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-06 20:03
Toevallig postte ik vandaag precies hetzelfde probleem:
pc geeft geen beeld
Ik denk, ik post de link maar even, zodat we misschien iets aan elkaars antwoorden hebben.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Alles ontmantelen net alsof ie net uit de doos komt en opnieuw samensteken maar lijkt mij een mobo issue toch zeker als je zegt dat leverancier geflashed heeft :) en dat je grafische kaart getest hebt op ander systeem + andere GFX in je nieuwe systeem hebt geprobeerd.
Al eens gezocht op compatibiliteits issues wat betreft je mobo?
Geen leds aanwezig op mobo die ook codes weergeven tijdens opstart?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17
Die videokaarten zelf, moeten daar ook geen PCI-e stroomkabel(s) aan vanuit de voeding?
Ik zie je er niets over zeggen, dus ik vraag het maar even.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-07 17:57
Met iedereen dus, ik denk ook aan je moederbord!

Haal alles eruit en sluit het buiten je pckast aan. Kijken oftie nu wel boot!
Kan je aan een testmobo komen?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:32

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je de optie hebt: sluit je voeding aan op een ander systeem om die uit te sluiten, probeer je CPU te testen in een ander systeem. Als je die twee uitsluit, dan lijkt het er sterk op dat er een probleem met je mobo is. Ik kan het niet specificeren, maar als je graka geen of verkeerde data over PCIe zou ontvangen, kan ik me voorstellen dat iets dergelijks gebeurt.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-07 01:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zie je inderdaad - zoals Wiethoofd ook zegt - niets zeggen over al dan niet gebruiken van afstandsbusjes tussen je moederbord en kast. Als je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen hebt zou je daar ook naar gekeken moeten hebben (en het zootje buiten de kast testen). Klinkt mij in de oren als óf kortsluiting mobo-kast, óf inderdaad een defect aan je mobo.

Bovendien:
- Verschillende geheugenbankjes geprobeerd in verschillende sloten (Allen een Corsair 2048MB DDR2 PC6400 TwinX C5 bankje);
Test met één reepje geheugen, of doe je geheugen gewoon in je geheugensockets zoals in het boekje van je moederbord staat.

[ Voor 25% gewijzigd door Mad Marty op 16-02-2009 23:30 ]

Rail Away!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 22:32

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik had een tijd geleden eenzelfde probleem met mijn pc, er werd eerst gedacht dat ik het moederbord niet goed had aangesloten oid.
Het bleek uiteindelijk dat het geheugen niet compatible was!
Ik raad je daarom ook aan om het eens met ander geheugen te proberen, is waarschijnlijk niet heel moeilijk.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Lof102
Heren, bedankt voor de reacties!

Ik moet helaas toegeven dat ik in het boekje uit de QVL-lijst voor geheugen bij het verkeerde lijstje heb gekeken… Onder het lijstje voor DDR2-667MHz staat namelijk wel Corsair genoemd. Helaas niet in het lijstje voor DDR2-800MHz. Ik heb nu zo’n vermoeden dat dit mijn eerste uitgangspunt zou moeten zijn mbt. het ‘defect’.

@Wiethoofd,
Vanavond zal ik dan zeker nog eens proberen om m’n computer op te bouwen buiten de kast. De resultaten laat ik nog weten.

@Driftkikker,
Bedankt voor de URL, ik zal dadelijk in mijn pauze ;) eens het door jouw geopende topic doornemen.

@Graviton12,
Net zoals Wiethoofd voorstelt zal ik dat vanavond nog proberen, maar gezien het geheugen issue zal dat ook wel niet gaan doen wat ik hoop dat het gaat doen.

@Nitro X Infinity,
Bekend issue inderdaad, ik heb er gelukkig deze keer wel aan gedacht!

@Tomino,
Ik wacht eerst het buitend de kast verhaal en het geheugen af alvorens ik andere moederborden ergens vandaan laat komen.

@Ed_L,
De voeding is goed, die heeft namelijk diezelfde ochtend nog in een ander systeem gezeten. CPU testen daar wacht nog even mee na het geheugen verhaal.

@Mad Marty,
Ik mag toch wel hopen dat het gebruiken van afstandsbusjes bij menig persoon die zijn computer in elkaar zet bekend is (of ben ik nu te positief). Ze zitten er bij mij in ieder geval zeker tussen!
Met het testen van het geheugen op het moederboard had ik wat duidelijker kunnen zijn: Ik heb 4 geheugenbankjes, allen van hetzelfde type. Die heb ik 1 voor 1 getest in de verschillende geheugensloten op het moederbord, oftewel: 16 combinaties.
Maar gezien het geheugen niet genoemd wordt in de QVL-lijst zal het geheugen wel de mogelijke oorzaker zijn.

@pythagorasABC,
Is nu zeker een lopend issue.

Ik voel nu een beetje ‘dom’ om het zomaar uit te drukken mbt. het geheugen, ik had daar beter naar moeten kijken! Ander geheugen zal ik bestellen/ruilen (in overleg met de leverancier) en dan laat ik jullie daar zsm. de uitkomst van weten!

Nogmaals, bedankt!
Pagina: 1