[nVidia] Rare crash bij nvidia driver, niet bij open driver

Pagina: 1
Acties:

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mijn Intel P4 2.4 GHz/Asus P4C800/2GB met geForce FX5200 (Ubuntu 8.04), die het altijd perfect heeft gedaan, crasht tussen de 1 en 60 seconden nadat X start. Alles verschijnt gewoon, ik krijg geen meldingen in mijn x.log, en ik gebruik dezelfde xorg.conf die ik al jaren gebruik.

Na enig zoeken kwam ik er achter dat dit alleen door het starten van X gebeurt, en als ik de "nvidia" proprietary driver in xorg.conf vervang door de "nv" open driver, dan doet mijn computer het perfect.

Ik speel afentoe eens Unreal of UT, maar over het algemeen zet ik hem aan en uit zonder er ooit heen te switchen (KVM) om te gebruiken als file- en webserver. Ik weet dus niet precies wanneer het is gaan spelen. En ik update niet zo vaak, eens in de paar maanden, maar ik kan nergens zien welke nvidia versie ik heb, en of ie dus recent is upgedate.

Het lijkt heel erg op een kapotte videokaart, ware het niet dat ie het met de open driver wel gewoon doet. Ik heb dit probleem ook al voorgelegt op een ubuntu forum, maar daar kon men ook niet echt helpen, behalve vermoedens uit te spreken dat het toch geen kapotte videokaart is.

Ben erg benieuwd of mijn videokaart dan toch gaar is of dat er een software iets corrupt is geraakt of is gaan conflicteren. Maar ik wil ook niet de ingerichte computer fftjes formatteren en opnieuw installeren om te checken.

Ik heb alle andere kernels in grub (die na kernel/header updates blijven staan) geprobeert, allemaal het zelfde probleem. Alle harddisks force-check gedaan. Geen fouten gevonden. Ook heb ik alle options in xorg.conf uitgecomment, maar dat helpt ook niet. Het lijkt me trouwens dat het probleem niet in xorg.conf zit.

Daarnaast probeerde ik al een liveCD om daarmee de nvidia driver 'live' te installeren maar dat lukt steeds niet. Misschien dat de live omgeving daar niet geschikt voor is. De restricted driver manager verschijnt trouwens niet in de liveCD versie 8.04 maar wel in 7.10. Wil niet starten, en een kopietje van mijn huidige xorg.conf zorgt dat x niet meer wil starten.

Iemand ideeën? Een BartPE XP liveCD met ingebouwde nvidia ondersteuning zou me iig kunnen overtuigen dat mijn videokaart niet stuk is, maar ik weet niet of dat bestaat. (Niet gevonden nog maar lijkt me sterk dat het er niet is.)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Er is een kans dat ie stuk is, want met de nvidia driver staat standaard ook compiz aan en wordt het 3D deel dus (licht) gebruikt. Bij de nv driver is dat niet. Zet dat soort gelikte window manager grappen eens uit en kijk of dat helpt. Kan natuurlijk ook een software issue zijn. Ook geen meldingen in de syslog e.d.?

Als de nvidia driver geladen is, kun je de versie achterhalen met
code:
1
cat /proc/driver/nvidia/version

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nvidia ontwikkelaars maken helaas ook fouten. Grote kans dat je in de loop van de tijd een upgrade hebt gedaan naar een buggy driver, of dat je X systeem dusdanig is aangepast dat het niet meer compatible is met de nvidia driver die je gebruikt.

* _JGC_ mompelt een paar lelijke woorden over closed binary drivers. Rotzooi is het, altijd problemen.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
Vertel eens precies welke versie van de nVidia driver je gebruikt.

De huidige 180.xx versies voor Linux doen 't niet goed op mijn laptop (grafische corruptie e.d.), daarom gebruik ik nu een 177.xx versie die 't wel goed doet. Probeer eens een oudere of nieuwere nVidia driver.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken!

@alx
Ik heb het een paar keer geprobeert, maar wanneer ik de nvidia driver laadt is alles tekens al gecrasht voor ik de console kan bereiken. Ik zie verder ook geen meldingen in het syslog. Maar die versie wil ik graag achterhalen, is er ook een manier om dat te checken wanneer de driver niet geladen is?

@_JGC_
Zover ik weet heb ik die driver niet geupdate. Ik update weinig en ik kijk altijd in de lijst om te zorgen dat ik audio en video updates UITSCHAKEL want ik heb er altijd wel eens problemen mee. Maargoed, ik ben ook een mens dus ik HOOP dat daar wel het probleem ligt. Want anders zou ik zeggen dat de restricted driver een stukje videokaart gebruikt die kapot is, terwijl de open driver dit stukje overslaat omdat dit niet bekend is.
Ik heb compiz trouwens standaart uitstaan, gewoon metacity (geloof ik) wordt gebruikt (zelfde bij nv als bij nvidia).

@jj71
Dan hoop ik dat dat het is, hoewel de geForce 5200 FX veel verkocht is en je zou verwachten dat ik dan wel veel soortgelijke topics op het ubuntuforum tegenkwam (niet dus).
Ik moet een truukje zien te vinden om er achter te komen welke versie ik heb, zonder hem te hoeven laden. Hoe installeer ik eigenlijk een oudere versie? Ik heb gewoon dat vinkje bij "restricted drivers" aangezet, en daar staat verder ook niets over een versie ofzo.

Misschien werkt Envy op deze computer, maar ik ben inmiddels een beetje Envy-schuw omdat de 3 computers waarop ik het in de loop der tijd heb geprobeert het alleen maar rommel maakte. Toegegeven waren dat iets oudere computers.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Gelukt te starten met nvidia en METEEN tijdens het verschijnen van de muiscursor naar een andere TTY switchen!
code:
1
cat /proc/driver/nvidia/version
Kernel Module 169.12 - Feb 14 2008
Kortom.. wth? :P Toch een stukje restricted videokaart stuk? Kan dat?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je ondertussen nog kernelupdates gehad? Als je wel je kernel bijwerkt, maar niet je nvidia drivers krijg je ook rare effecten.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik update al twee jaar lang mijn kernel (iedere keer perongeluk trouwens want eigenlijk wil ik dat niet :P), vandaar ook het lijstje in grub, maar dat heeft nooit voor problemen gezorgt.

Geen idee hoe dat allemaal werkt, maar elke keer werkt mijn video gewoon nog. En als er iets mis is (wat meestal gebeurt wanneer ik zelf iets kernellerigs doe ipv dat aan apt over te laten), dan laadt de driver gewoon niet en staan er wat meldingen in het x log. Wat ik heb is complete gekte en mijn computer doet ook compleet onlogisch dan. (ssh werkt soms, 1 commando per minuut..) Daarom denk ik dat het er niets mee te maken heeft.

Maar daar los ik het niet mee op. Dus ik probeer graag wat ik zou moeten doen als het daar aan ligt. Want ja, om je vraag te beantwoorden, ik heb de recentste kernel dus wie weet kwam het daar allemaal door.

Hoe update ik nu de video driver? Hij biedt dat niet automatisch aan ofzo. Ik dacht altijd dat dat expres was omdat er voor de FX5200 geen nieuwere drivers waren. En ik heb duidelijk een oude versie :P (169.12)

-update-

Mijn versie:
$ uname -a
Linux MC-RED 2.6.24-23-generic #1 SMP Mon Jan 26 00:13:11 UTC 2009 i686 GNU/Linux
Maar ik zie nu in synaptic ook de versie van mijn nvidia-glx-new driver:
169.12+2.6.24.16-23.56
Dat is tevens de 'latest version' die synaptic kan installeren, en die is voor mijn huidige kernel, waarvoor ik tevens de linux-restricted-modules en headers bezit.

Dus ehm.. wie had er ookalweer 180.x? Ubuntu doet daar iig nog niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 19-02-2009 04:15 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• alx
  • Niet online

alx

Ik draai 180, maar ik installeer handmatig vanwege de laatste CUDA support. Op de NV site staat trouwens ook een nieuwere dan 169.12 voor je FX5200, maar dat zul je ook handmatig moeten doen of met Envy. Handmatig/met-Envy installeren betekent wel dat je bij iedere kernel update de driver opnieuw moet installeren zonder X.

Ik draai Ubuntu 8.10. Mss is dat wat, die gaat tot 17?.??. Is wel een ingrijpende operatie die even duurt en niet meer ongedaan te maken is zonder reinstall. Je kunt ook een partitie/schijf vrijmaken (na backup) en daarop een schone install van 8.10 doen om te kijken of het een software of hardware probleem is. Als ok, dan data overzetten. Als ook rot, dan kon het wel eens aan de hardware liggen.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
[b][message=31523096,noline]Op de NV site staat trouwens ook een nieuwere dan 169.12 voor je FX5200, maar dat zul je ook handmatig moeten doen of met Envy. Handmatig/met-Envy installeren betekent wel dat je bij iedere kernel update de driver opnieuw moet installeren zonder X.
Is dat easy in een tty? Zovan ik ken envy alleen als dat GUI ding. Is het zo makkelijk als envy-update-driver intiepen en dat je gewoon de zelfde xorg.conf houdt?

Ik heb in het verleden zoveel problemen gehad met handmatig dingen doen dat ik me echt een stuk dommer ben gaan voelen dan dat mijn moeder zegt dat ik ben, en daarmee ook alle vertrouwen in en ervaring met alles wat niet automatisch gaat verloren. :P
Je kunt ook een partitie/schijf vrijmaken (na backup) en daarop een schone install van 8.10 doen om te kijken of het een software of hardware probleem is.
Ik denk dat dat het beste idee is. Ik kan zowel geen Ubuntu Live CD of BartPE vinden die restricted drivers zonder reboot wil fixen, dus dan maar zo.

Paar vraagjes daarover. Excuses als ik teveel vragen stel :$

Update ie netjes mijn huidige grub bij 2 ubuntu's, of gijzelt ie de oude en zet ie m op de nieuwe /boot?
Als ik sda1 verwijder (oude linux) en sda8 (nieuwe) wordt sda7, hoe kapot is alles dan? Moet ik fstab fixen met een liveCD? Is de uuid dan anders en moet ik moeilijk doen?
/ /var /usr /home en /tmp zijn aparte partities. Kan ik die linken aan de nieuwe linux zonder problemen? (vooral var, usr en home staan vol met mijn spul) (Tijdens de installatie kan je ze iig niet opgeven zonder dat ze verwijdert worden, maar fstab kan mss iets)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• alx
  • Niet online

alx

Ah, tijd om je zelfvertrouwen op te vijzelen. :D

Nieuwste NVIDIA Linux driver met de hand installeren onder Ubuntu 8.04/8.10 (FAQje?):
Voordelen:
- nieuwste driver support/fixes/bugs
? betere CUDA support met de versie van CUDA Zone (waarom synct NV dit niet :?)

Nadelen:
- Na iedere kernel update + reboot moet de driver opnieuw eroverheen geinstalleerd worden in text mode.
- Onwerkbaar als je wel eens verschillende kernels op dezelfde installatie wilt booten.
- Geen idee wat er gebeurt na een major OS upgrade; wss hetzelfde als een kernel update, maar ik zou eerst de driver uninstallen (zie onderaan).
- Ik heb extreem slechte driver ervaringen met het wisselen van NV en AMD/ATI kaarten in dezelfde installatie. Geen idee of dat anders is als je de restricted drivers gebruikt. Eerst uninstallen helpt NIET |:(
- De 71.86.06-pkg1 voor hele legacy hw compileert de wrapper niet onder Ubuntu 8.10 kernels (>= 2.6.27).
- Geen support van de kernel devvers.
- Zelf kernel devven nagenoeg ondoenlijk (maar kernel bugs toevoegen kun je toch beter aan iemand anders overlaten :)).

Nogal wat genoemde nadelen zijn meestal niet van toepassing, maar de lengte van de voordelen lijst geeft al een hintje. Maar goed, we zijn tweakers, dus triomfeert het eerste voordeel over alle nadelen :+.

Voordat je begint even checken op/installeren van:
- de laatste kernel update (anders geniet je zo kort :)),
- de bijbehorende kernel headers (voor het compileren van de wrapper) (Ubuntu pkg linux-headers-generic + deps),
- gcc (de standaard versie in je distro (waarmee ze de kernel hebben gebakken)). Als je 'gcc' naar een andere versie verwijst, terugzetten,
- de nieuwe driver downen 8)7,
- als je niet zo handig bent met een editor in text mode (vim, emacs, ...), wijzig dan nu een kopie van je xorg.conf. Zie hieronder, en
- de restricted driver uitzetten (gewoon in GUI mode) en rebooten als die aan was (mss kan gdm restarten ook wel).
Onder Ubuntu X/gdm verlaten en de driverinstaller starten:
code:
1
2
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo sh ./NVIDIA-Linux-ARCH-VERSION.run

Tijdens installatie:
- Als je niet de juiste compiler/headers etc hebt, stopt de boel.
- Als de driver waarschuwt vanwege een verkeerd runlevel, ga je onder Ubuntu gewoon door.
- Als de driver vraagt of ie de precompiled wrapper mag downen, kun je dat doen, maar als je met kernel updates bijblijft, mislukt dat altijd. Geen nood, de wrapper wordt gecompileerd.
- Dan wordt de driver geinstalleerd. Als je hierna terug wilt, moet je uninstallen (zie onderaan).
- Als je de 64 bits drivers installeert, bevestig dan het installeren van de 32 bit compat libs, zodat 32 bits OpenGL progs ook werken.
- Je kunt de NV driver de xorg.conf laten genereren, maar onder Ubuntu heb ik daar de laatste tijd slechte ervaringen mee. Je kunt beter je bestaande xorg.conf backuppen en de volgende toevoegingen en wijzigingen doen. Moet je wel in text mode met een editor om kunnen gaan of dat van tevoren doen en dan nu de nieuwe over de oude heenzetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Section "Module"

Load    "glx"
EndSection

Section "Device"

Driver    "nvidia"

Option    "NoLogo"    "1"
    Option    "Coolbits"    "1"

EndSection

De Option dingen zijn niet echt nodig, maar dat NV logo hoeft van mij niet en Coolbits enabled een menutje waarmee je kunt overclocken.
Dan rebooten. (geen idee of je ook kunt doen: sudo modprobe nvidia && sudo /etc/init.d/gdm )
Bewaar de installer voor als je moet uninstallen.

Uninstallen vanuit text mode gaat met:
code:
1
sudo sh ./NVIDIA-Linux-ARCH-VERSION.run --uninstall

En daarna je xorg.conf backup terugzetten en rebooten.
Dus daarom bestaat Envy :D

Ik zou gewoon een nieuwe install ernaast zetten, eerst alleen om te testen waar je probleem zit. Niet data overzetten en de oude verwijderen voordat het probleem weg is op de nieuwe. En dan nog kun je eerst proberen de oude te fixen. Upgraden van 8.10 kost minder tijd en verloopt grotendeels zonder aanwezigheidsplicht :).
Als het probleem helemaal niet weggaat, nieuwe kaart testen. Als opgelost, oude kaart weggooien, nieuwe install met bovenstaande handleiding slopen en ook weggooien ;).

Ik herinstalleer niet zo vaak, dus ik weet niet uit m'n hoofd wat er wel en niet allemaal gebeurt. Dir trees kun je alleen makkelijk delen als het aparte partities zijn. Partities hergebruiken kun je tijdens installatie opgeven + formateren of niet aanvinken (IIRC). Maar ik zou niet meer delen dan /home, want als het probleem in de installatie zit, wil je dat niet delen :). Hopelijk heb je uid=1000 (type 'id'), want dat krijg je op de nieuwe install als 1e user account ook. Als je /home een andere uid/gid heeft, kun je niet inloggen (zie System->Administration->Logon Window->Security). En standaard ook niet als root...

Voor /boot zou ik de installer runnen om te zien of ie iets meldt/detecteert/aangeeft. Mss kun je de oude / op, zeg /mnt/old, mounten en dan /boot op, zeg /mnt/old/boot. (Weet iemand dit? Is daar bij de Ubuntu installer niet een wat verborgen menutje voor?)

Succes

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Goeie post zeg!
Moet ik toch eerlijk zeggen dat ik liever voor de niet-nieuwste maar altijd automatisch goed updatende driver ga.

Ik probeer later 8.10 er naast te installeren, kijken of de video werkt. Prioriteit van mijn vrije tijd gaat naar mijn xubuntu media center die ik (ook kapot) dit weekend heb vervangen. Ik installeerde 8.10, waarin een smb library al maanden lang een bug bevat waardoor fusesmb niet goed werkt en de enige driver die bij de MX440 videokaart werkt buggy is met wine. En ik gebruik toch altijd lekker utorrent, notepad++ en project64, dus moet het wel allemaal ff lekker werken.

Wat zijn dagen toch kort, vooral icm studie en/of werk. :(

Maar wanneer ik uitsluitsel heb over deze videokaart zal ik meteen rapporteren!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ubuntu 8.10 geinstalleerd, prima.
Restricted driver erbij, zwart scherm en geen mogelijkheid naar TTY te switchen meer.

Volgens mij zijn er een paar transistoren kapot die alleen door de restricted drivers worden aangesproken. Wat jammer zeg dat hardware na 6 jaar al niet betrouwbaar meer is. Vroeger was dat wel anders..

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• alx
  • Niet online

alx

Helaas, dat is balen. Meeste niet-mechanische hardware doet het nog wel na 6 jaar, hoor. Maar ik denk dat je gewoon pech hebt.
Pagina: 1