BIOS checksum error en Dual BIOS wordt actief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sinds kort heb ik een nieuw systeem maar dat heeft me toch al wat kopzorgen bezorgd. Zie ook Onboard netwerkkaart werkt niet goed

Regelmatig gebruik ik de S4 functie die onder Windows XP slaapstand en onder Vista sluimerstand heet. Hierbij wordt dus de inhoud van het werkgeheugen naar de harde schijf weggeschreven en bij het booten terug in het geheugen geladen.

Hierbij gaat het af en toe fout. Ik schat zo'n 1 op de 10 keer blijft het laadbalkje van de slaapstand bij het booten hangen helemaal op het einde. Als ik dan de resetknop van de computer induw en ervoor kies om van dezelfde gegevens op te starten dan doet hij het wel. 1 van de 3 keren ongeveer geeft hij na die reset echter een fout. Ik krijg dan een zwart scherm waarop staat: "Main BIOS checksum error....." en dan daaronder "loading image from backup BIOS.....". Hierna kan ik wel weer gewoon booten en blijft het balkje dus niet hangen.

Het is wel erg vervelend want zo gaat de snelheidswinst van booten uit S4 wel verloren.

Het vreemde is dat mijn BIOS instellingen wel bewaard blijven. Ook blijft BIOSversie F5 actief hoewel ik niet zeker weet met welke versie het moederbord geleverd werd. Voor alle duidelijkheid, het is dus een moederbord met dual BIOS mogelijkheden.

Nu weet ik echt niet wat ik moet vinden van deze fout. BIOS checksum error doet mij denken aan een lege BIOS batterij maar doorgaans verliest het moederbord dan ook de CMOS instellingen en krijg je de fout vaker. Ook krijg ik de fout alleen maar bij een mislukte boot uit S4, anders heb ik hem nog niet gezien.

Naar aloude gewoonte reageert Gigabyte niet bij een vraag over dit probleem :/

De hardware:
Core i7 920
Gigabyte GA-EX58-UD4P met BIOS versie F5
3 x 1GB OCZ Gold Low Voltage PC3-12800 op SPD settings
Samsung HD401LJ harde schijf
Antec NeoHE 550W voeding
Asus EAH4670 512MB

De software:
Windows XP Home Edition SP3
Nieuwste Intel chipset drivers
Catalyst 9.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Een vergelijkbaar probleem heb ik ook gehad, echter niet vanuit hibernation of sleep maar gewoon bij een Vista boot die bleef hangen, hard reset: bios checksum error en bios restore van de tweede chip.

Dit was kort nadat ik had geflashed naar versie F5, het moederbord kwam met versie F3 en die is toen ook weer teruggezet, sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen. CMOS settings bleven inderdaad gewoon bewaard. Ik vermoed misschien iets met bios F5, heb sindsdien niet teruggeflashed en gewoon op F3 gelaten en het probleem is niet meer voorgekomen *klopt af*.

Edit: Voor alle duidelijkheid, het gaat bij mij om hetzelfde moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door Greebs op 15-02-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan zal ik maar eens proberen te downgraden naar F4 of F3. Probleem is dat ik niet weet welke versie mijn backup BIOS heeft maar als er daadwerkelijk een kopie van het backup BIOS is teruggezet dan zou die ook F5 zijn.

Werkt jouw onboard netwerkkaart trouwens naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Nog geen problemen gehad met de netwerkkaart, heeft vanaf het begin prima gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gisteren heb ik ook nog Memtest86+ laten draaien maar die geeft geen fouten aan. Daar ligt het dus ook niet aan.

Het is erg vervelend dat het niet altijd gebeurt. Zo is het moeilijk de oorzaak te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vandaag is het weer twee keer gebeurd. Na de eerste keer heb ik het BIOS geüpdatet naar F6 maar dat mocht niet baten. Een keer is het nog gelukt om uit slaapstand komen maar de tweede keer bleef hij weer hangen en na een reset werd het BIOS teruggezet naar F2. Hierna een BSOD van Windows over "Niet overeenkomende kernel- en HAL-kopieën" wat volgens mij iets te maken heeft met dat het BIOS versie veranderd is.

Ik heb veel zin om deze Gigabyte rommel de deur uit te gooien :(

Edit: ondertussen start de computer niet meer op na een laatste mislukte boot met een CMOS checksum error. Alle lichtjes en ventilatoren gaan aan voor een halve seconden en dan weer uit, dan weer aan, enz.

Normaal zou ik ook de PSU verdenken maar gezien de eerdere problemen met dit moederbord acht ik dit onwaarschijnlijk. Ook was de PC onder load altijd uiterst stabiel.

CMOS reset mag helaas niet baten. Morgen maar eens verder troubleshooten :/

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-03-2009 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gisteren heb ik het probleem dus kunnen vernauwen naar het moederbord. Ook zonder iets buiten de voeding en de CPU aangesloten vertoonde het moederbord het probleem. Een andere voeding mocht ook niet baten.

Ik heb het moederbord dan maar omgeruild voor een Asus P6T Deluxe. Deze werkt nu als een zonnetje alleen de ventilatorcontrole is minder goed maar daar pas ik wel een mouw aan :)

De medewerker van de winkel vertelde wel dat er meer dan normale uitval is wat betreft bootproblemen bij die Gigabyte moederborden.
Pagina: 1