Onboard netwerkkaart werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gisteren heb ik een nieuw systeem in elkaar gestoken. Allereerst had ik wat problemen met een defect geheugenreepje maar met twee werkt het ook.

Het probleem is dat de onboard netwerkkaart van het moederbord continu aangeeft dat de netwerkkabel niet aangesloten is. Continu is misschien een slecht woord. Je ziet hem even verbinding proberen te maken om daarna direct te zeggen dat er geen kabel aangesloten is. Dan probeert hij weer verbinding te maken enzovoort. Ook het LEDje aan de aansluiting vertoont dit patroon. Het gaat even branden om daarna uit te gaan, weer even te branden, enzovoort. Het lampje op de router brandt dan weer niet. In het BIOS brandt het lampje wel.

Wat heb ik al geprobeerd:
• Andere drivers gedownload (nieuwste van Realtek, van de Gigabyte site, van de Gigabyte CD)
• Drivers voor Vista geprobeerd (lampje bleef wel branden maar driver werkte uiteraard niet)
• Drivers voor Windows 2000 geprobeerd (zelfde probleem)
• BIOS update naar F5
• Green LAN in het BIOS ingeschakeld en de LAN Boot ROM eens aangezet
• Volledige Windows herinstallatie (was sowieso nodig)
• BIOS reset
• Andere kabel
• Andere router
• Allerlei instellingen in de drivers veranderen zoals wake-on LAN, powersave, etc.

Als ik Google naar dit probleem zie ik dat wel meerdere Gigabyte X58 borden hier last van hebben. Maar een concrete oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Vaak gaat het om een GA-EX58-UD5 bord en die heeft twee netwerkaansluitingen waardoor mensen gewoon de tweede nemen.

Mijn hardware en software:
• Intel Core i7 920
• Gigabyte GA-EX58-UD4P met een Realtek 8111D netwerkkaart
• Windows XP Home SP3 32-bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> NT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, ik wist niet goed waar ik het moest zetten aangezien het een onboard netwerkkaart is :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou even proberen de auto mdi/mdx uit te zetten. wellicht helpt het

Het klinkt een beetje als een zelfgemaakt kabel, maar je geeft al aan een andere kabel geprobeert te hebben

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het is geen zelfgemaakte kabel en er steekt nu een 3Com kaartje in dat wel perfect werkt. Ook heb ik die kabel eerder al met drie andere computers gebruikt zonder problemen. En een andere kabel werkt inderdaad ook niet.

Met auto mdi/mdx, bedoel je dan de snelheid? Die heb ik al eens handmatig op 100Mbps full duplex / half duplex en 10Mbps proberen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mobo retour - DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hmm, dat is liefst de allerlaatste optie aangezien dat enorm veel werk is. Een geheugenreepje was ook al DOA trouwens :(

Maar op Google vind je wel meer mensen die dit probleem hebben dus ik heb een vermoeden dat het softwarematig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hebben die mensen ook XP 32b erop draaien?

Ik heb een bak met dat mobo in m'n woonkamer staan momenteel en heb er met Vista64b geen last van.

Derde optie: die Realtek NIC is sowieso brak qua performance en CPU usage. Koop een goede PCIe NIC, bijvoorbeeld een Intel of 3Com. Dan gebruik je een van die twee loze PCIe slots boven je videokaart ook nog voor iets zinnigs :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het gaat regelmatig over Linux maar ik heb ook problemen gezien met Windows XP en Vista. Sowieso ben ik tevreden met Windows XP en ik heb geen Vista licentie meer dus Vista is zeker geen optie.

Een losse kaart wil ik eigenlijk ook niet. Ik heb hier een simpel 100Mbps netwerk liggen en gebruik dat voornamelijk voor surfen en daarvoor is een goedkope Realtek goed genoeg. En dat kleine beetje extra processorgebruik kan er wel vanaf met deze CPU ;) Momenteel heb ik er een 3Com PCI NIC inzitten maar dat is hopelijk slechts een tijdelijke oplossing.

Ik hoop dat Gigabyte snel een oplossing vindt. Anders gaat het bord terug en koop ik wel een ander :/ Het zou toch niet mogen dat zoiets simpel als een netwerkkaart niet fatsoenlijk werkt op een nog steeds veel gebruikt OS?

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-02-2009 13:35 ]

Pagina: 1