• humolezer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 10:07
Hallo,

Ik heb een P3 CPU van 600MHz die ik zou willen veranderen met een P3 CPU van 1GHz. Ik heb gekeken dat zowat alles hetzelfde is; zelfde socket en allebei FC-PGA. Het enige verschil is dat de oude 1.65V nodig heeft en de nieuwe 1.75V. Zo staat het toch op de Intel site. Weten jullie of dit zou gaan?

extra info:
moederbord: http://www.motherboard.cz/mb/chaintech/CT-6VIA3.htm
oude CPU: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL3XW#
nieuwe CPU: http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL52R

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Dat kan idd, beide zijn Coppermine CPU's. Wellicht moet je wel je bios upgraden.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:20

Thandor

SilverStreak

Ik denk dat dat wel gaat werken :). De snellere Pentium III 'Coppermine' processoren hebben simpelweg een hogere vCore nodig om op te schalen. Omdat jouw moederbord (volgens die site). Jouw moederbord lijkt mij nieuw genoeg om in staat te zijn de benodigde spanning te leveren. Naast dat ken ik zo 1-2-3 geen S370 desktop moederborden die FC-PGA hebben en geen 1,75V kunnen leveren.

Mijn inziens kun je dus gaan met die banaan :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• humolezer
Misschien een noob-vraag, maar hoe upgrade je de bios? Wanneer ik de nieuwe CPU geplaatst heb, moet ik dan ergens het Voltage aanpassen of hoeft dat niet?

alvast bedankt ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
humolezer schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:22:
Misschien een noob-vraag, maar hoe upgrade je de bios? Wanneer ik de nieuwe CPU geplaatst heb, moet ik dan ergens het Voltage aanpassen of hoeft dat niet?

alvast bedankt ;)
Simpel gezegd, eerst opstart floppy maken, op de flop zet je de nieuwe bios met update programma. Deze vind je op de site van je mobo fabrikant. Daarna opstarten van flop en upgrade uitvoeren. Daarna pas CPU verwisselen. Voltage hoef je bijna nooit iets zelf aan te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bamboozled op 15-02-2009 21:33 ]

• humolezer
Bamboozled schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:33:
[...]

Simpel gezegd, eerst opstart floppy maken, op de flop zet je de nieuwe bios met update programma. Deze vind je op de site van je mobo fabrikant. Daarna opstarten van flop en upgrade uitvoeren. Daarna pas CPU verwisselen. Voltage hoef je bijna nooit iets zelf aan te doen.
Dit gaat toch ook met booten vanaf cd? Want bios is iets van een 7mb.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

7mb zal het niet zijn. Voor een P3 zal de bios waarschijnlijk 1 of 2Mb zijn, 4Mb komt ook wel voor, maar toen nog niet zo gek vaak. Dus met het flashprogje moet dat makkelijk op een diskette passen.

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
humolezer schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:49:
[...]

Dit gaat toch ook met booten vanaf cd? Want bios is iets van een 7mb.
booten is niet hetzelfde als het bios flashen hea ;) Bij sommige moederborden kan je het bios ook flashen met een usb-stick. Maar ik denk dat die van jouw daar te oud voor is.

Als het goed is, is het eigenlijke bios bestandje geen 7 MB maar eerder iets van 512 kB.

2JZ TT6 :D

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
(jarig!)
Dit wordt alleen maar verwarrender als mensen niet op hun Mb vs MB's en kb vs kB's letten.

De meeste biossen uit die tijd zijn ongeveer 2 Mb groot. Dat is dus 256kB en past dus heel gemakkelijk op een floppy.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• humolezer
Mhh dan zit ik toch verkeerd te kijken voor een BIOS volgens mij. Op de site van chaintech vond ik enkel het volgende over het mobo-> linky. Maar BIOS flashen vanaf cd gaat dus niet? Want volgens mij is mijn floppy drive ook kapot. :s
Zou ik dus mijn CPU niet kunnen veranderen zonder BIOS te flashen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom zou je niet kunnen flashen vanaf CD? Heb dat zo vaak gedaan.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Er zit trouwens geen flash tool in die ZIP van 7MB, alleen heel veel verschillende biossen voor dat moederbord, je zult dus ook nog zelf ergens een flashtool vandaan zien te toveren die jouw moederbord ondersteund.

http://specs.tweak.to/15535

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2025
Maak 't jezelf niet te moeilijk en probeer eerst of de "nieuwe" CPU werkt. Als hij niet goed wordt herkend kun je de oude terugzetten en als nog je bios flashen.

Mbt het voltage dit staat waarschijnlijk op "auto" ingesteld (met jumpers of swtches op je moederbord). Kijk in je moederbord boekje als je liever niet gokt dat 't wel goed zit.

success :)

Verwijderd

Ik heb hier een 600e sl3xu en die draaid gewoon 800 mhz ( hoewel hij nu in een juwel case ligt )
De fsb van 100 naar 133 verhogen. Voor de zekerheid heb ik wel een flinke socket A cooler gebruikt.
Mocht je een 1 ghz hebben liggen gewoon proberen en lukt het niet ff bios flashen
Pagina: 1