Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik had een vraag met betrekking tot welke cursussen en dergelijke ik zou moeten volgen om als programmeur te werk te gaan.

Ik werk op het moment als magazijnmedewerker en ben 19 jaar. Omdat ik het voorraadsysteem wat wij hadden niet vond deugen bood ik eens een keer aan om in mijn vrije tijd een beter systeem te ontwikkelen. Heb al veel ervaring met programmeren in veel diverse talen, sterker nog, ik ben hier op mijn 7e mee begonnen met QBasic en DOS.

Toen ik een demo van mijn programma liet zien en hoe efficient en sneller deze al was dan het oude systeem kreeg ik de mogelijkheid om op mijn werk aan dit systeem verder te ontwikkelen. Vervolgens kwam hier later ook het onderhouden van de website bij nadat mij enkele dingen werden gevraagt of ik die kon, aangezien het bedrijf wat zij hiervoor inhuurde dit niet kon/wou doen. Deze dingen kon ik wel, en heb daarvoor een aantal PHP modificaties voor het X-Cart systeem gebouwt en totaal naar hun wensen afgesteld. Daarna ook aan het HTML van de website gewerkt, opnieuw ingericht en SEO.

Mijn systeem heb ik daar verder ontwikkeld en diverse krachtige functies gebouwd. Het systeem werkt via MySQL en hierdoor kan ik ook de voorraden en vrije voorraad uitlezen via PHP op de website. Ook is het systeem gekoppeld aan de kassa, die een dBase database met hIper-six indexes gebruikt. Op dit moment word er ook veel tijd bespaart door mijn applicatie, en kan deze zeer proffesionele kleuren etiketten uitdraaien met EAN-13 barcodes en diverse setkaarten (voor het plaatsen op setjes in de showroom, met setkorting).

Dit alles heeft er toe geleid dat mijn baas even overlegt had. Ik kreeg later te horen dat zij mij een contract aan willen bieden van 2-3 jaar als programmeur, nadat mijn oude contract als magazijnmedewerker afloopt, om het systeem verder alles te laten automatiseren en af te maken. En om aan de website te werken en als systeembeheerder. Hierbij boden zij mij aan om op hun kosten cursussen te volgen en opleidingen om daarna in de ICT verder te kunnen. _/-\o_

Alleen dat komt er nu op neer dat ik even moet researchen wat nou exact de mogelijkheden hiervan zijn en wat ik moet volgen. Heb zelf al een aantal cursussen gevonden zoals MCTS van microsoft bijvoorbeeld.

Ik beschik over slechts een VMBO diploma, ik heb op de middelbare school er een zooitje van gemaakt en ben van VWO naar VMBO gezakt. Hier heb ik veel spijt van gehad omdat ik er nu vrijwel niks mee kan met wat ik wil bereiken. Ook heb ik veel slechte ervaring met scholen en ben daarom niet echt van plan weer met school te beginnen. Met name ook omdat veel van de opleidingen die ik wil toch echt op HBO niveau beginnen.

Ik beheers onder andere C#, C++, VB .NET, PHP, (My)SQL, Delphi, ASP, HTML.

Ik zou graag als programmeur verder willen, echter heeft mijn baas noch ik er echt verstand van wat een verstandige keus van cursussen endergelijken zou zijn.

Iemand een idee?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 22:32

Xof

Met name ook omdat veel van de opleidingen die ik wil toch echt op HBO niveau beginnen.
Dat zou niet eens zo'n heel groot probleem zijn. Je kunt een toelatingsexamen doen en als je die haalt kun je gewoon een HBO opleiding doen.
Je bent nog jong, dus ik zou eerder voor een HBO diploma gaan dan cursussen doen.

Een HBO papiertje staat nou eenmaal beter op een CV. (werkgevers kijken hier nou eenmaal naar)

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Een toelatingsexamen is pas mogelijk vanaf 21 jaar. Eerder topic: Toelatingstest HBO

• truegrit
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 10:21
Ik denk dat als je verder wilt gaan met Microsoft technologieen dat je dan met die MCTS cursussen wel goed zit. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar veel mensen op dit forum hebben het erover.

Wat je wel zou kunnen doen is iets van software architectuur gaan doen. Ik weet niet hoe goed je dat nu beheerst, maar als je daar nog wat onzekerheid in hebt kan je daar mee wat gaan doen. Daar weet ik er echter ook geeneen van op te noemen, maar dit is misschien wel wat: http://www.learnit.nl/cur...signing_J2EE_Applications

Je zegt dat je 19 bent, vanaf je 21ste kan je volgens mij bij een hogeschool een test doen waarna je een HBO opleiding kan gaan doen ongeacht je vooropleiding.

hallo

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 10:04
Enkele cursussen, of zelfs een hele hoop cursussen, zijn geen vervanging voor een opleiding (lees: HBO of WO), eerder een aanvulling erop.
Bij de meeste bedrijven gaat je CV zonder opleiding helaas resoluut naar de prullenmand, dat is de realiteit.
Dus ik sluit me aan bij de andere mensen hier: koste wat kost een echt diploma behalen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 10:37
Ik zou dit projectje aanpakken, en op den duur een duale HBO-Informatica opleiding doen. In de tussen tijd certificaten halen om je kennis vast te leggen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de beste optie is gewoon tot me 21e te wachten om een toelatingsexamen te doen?
Ik wil namelijk niet echt stil zitten. Mijn huidige werkgever biedt mij een contract programmeur om mijn systeem volledig af te werken, daarbij ook een hoger loon en de mogelijkheid om opleidingen/cursussen te volgen. Dus gewoon cursussen volgen tot mijn 21e?

EDIT:

Ik werk op dit moment full-time, 40 uur in de week. Zou dat graag wel willen houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 16:58 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Behalve cursussen kan je ook veel leren uit (studie)boeken over de onderwerpen die je wellicht interessant vind. Ik denk dat voor iemand die zichzelf heeft leren programmeren het vooral interessant is om eens te kijken naar softwarepatronen, ontwikkelmethoden en modelleertechnieken als je later professioneel verder wilt gaan met softwareontwikkeling.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

phobosdeimos schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:41:

Bij de meeste bedrijven gaat je CV zonder opleiding helaas resoluut naar de prullenmand, dat is de realiteit.
Bij de meeste wel, maar gelukkig hebben ze niet allemaal oogkleppen op.

Als ik het verhaal van de topicstarter zo lees dan is hij gemotiveerd (zelf zoiets aanbieden, uitzoeken, enz.) en kan hij zelfstandig, in de praktijk, dergelijke processen automatiseren. Dat is veel waard. Ik ken afgestudeerde programmeurs op HBO-niveau die niet kunnen denken in oplossingen, alles letterlijk nemen, geen tijdsinschattingen kunnen maken en het alsnog voor elkaar krijgen om troep af te leveren.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om cursussen te volgen zou ik dat zeker doen. Verder in je eigen tijd boeken lezen over hoe je je programmeerskills naar een hoger niveau kan krijgen (wat diepgaander, zoals Johnny hierboven noemt). En zeker op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Met de juiste motivatie, en als ik het zo lees heb je die wel, kom je er dan wel :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 21:48
Gezien wat je allemaal al kunt, vermoed ik dat je ook op universitair niveau uit de voeten zou kunnen. Kijk eens naar een informatica opleiding bij de OU (www.ou.nl).

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08-2025
Dus ik sluit me aan bij de andere mensen hier: koste wat kost een echt diploma behalen.
Ik ken iemand die +20 jaar programmeur ervaring heeft, waarvan +10 jaar effectief voor werkgevers(/klanten) en die heeft een diploma auto-mechanieker. Als hij zijn CV voor de lol even op stepstone of zo zet, dan staat zijn telefoon meteen roodgloeiend.

Het is dus dikke onzin, dat je CV zonder opleiding resoluut naar de prullemand gaat. Als je als werkgever niet openstaat voor talent en enkel naar dat éne papiertje gaat zien, dan gaan vrij regelmatig de beste mensen aan je neus voorbij en ben je binnen de korste keren bankroet.

Maar het is inderdaad zo dat een papiertje, het veel gemakkelijker maakt. Zonder papiertje moet je echt al veel ervaring opdoen, om hetzelfde te kunnen bereiken. Maar als je geen ervaring hebt, en geen papiertje dan geraak je meestal al niet binnen. Dus veel ervaring opdoen zonder dat papiertje is aartsmoeilijk en enkel mogelijk in gouden tijden. (Of je moet een talent zijn zoals de TS en onderaan de ladder beginnen en je zo opwerken in het bedrijf waar je werkt.) En daar wringt juist het schoentje he? ;)

Al bij al, ben ik het mee eens met al de anderen : Dat ene papiertje maakt een wereld van verschil uit, en als ik jou was zou ik dat kost wat kost behalen. Het is niet onmogelijk om het zonder papiertje te doen, maar het kost meer moeite dan je lief is, en er zal altijd een wolk van discriminatie rond jou hangen als het erop aankomt (bijvoorbeeld voor die ene promotie of die ene grote opslag enzovoorts ..)

[ Voor 25% gewijzigd door makila op 15-02-2009 17:46 ]

• phobosdeimos
makila schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:39:
[...]

Ik ken iemand die +20 jaar programmeur ervaring heeft, waarvan +10 jaar effectief voor werkgevers(/klanten) en die heeft een diploma auto-mechanieker. Als hij zijn CV voor de lol even op stepstone of zo zet, dan staat zijn telefoon meteen roodgloeiend.
We kennen allemaal wel een voorbeeld van iemand die zonder diploma toch een goeie job te pakken gekregen heeft. Maar daar tegenover staan wel een paar honderdduizendtal waarbij dergelijke truuc NIET gelukt is.
Je beperkt je kansen en mogelijkheden enorm als je zonder diploma moet beginnen te solliciteren.
Bijna elk bedrijf, en ZEKER elke overheidsinstelling, wil gewoon een bachelor (HBO) diploma als minimum.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties :)

Ik zal zeker nog verder kijken richting een opleiding. Wil echter dan wel een dagopleiding waarbij ik nog minimaal 32 uur kan werken ... en eentje waar ik zonder goede vooropleiding terecht kan.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Het vervelende is zonder papieren kom je inderdaad nagenoeg nergens binnen, natuurlijk kent iedereen wel 1 voorbeeld van iemand die het tegendeel bewijst maar vaak zijn dit of verhalen of is dit iemand die zichzelf op zijn schouder mag kloppen dat ie het zover heeft gebracht.
Dat daar gelaten als je je kansen wilt gooien op geluk kun je inderdaad hopen dat jij de tweede bent maar ik zou dit niet doen. Je bent op een VWO begonnen en afgezakt naar een VMBO, dan heb ik het idee dat je niet al te dom bent aangezien je toch in de eerste instantie jezelf op het VWO hebt weten te plaatsen. Hoezo doe je niet een MBO om mee te beginnen? (Ik heb geen idee hoe je je hierin kunt plaatsen overigens) echter na 3 a 4 jaar MBO heb je tenminste iets in je pocket en zeker gezien dat je een VWO hebt gedaan zou je een MBO met weinig moeite moeten kunnen afronden en vervolgens kun je alsnog naar een HBO. Er lopen op de HBO avond-opleiding genoeg 25+ jarige rond die alsnog een ingeving kregen.
Overigens ondanks dat je een mooi systeem in elkaar gedraait hebt zou ik niet te snel denken dat MBO niets voorsteld, daar zul je waarschijnlijk op een gestructeerdere manier leren werken dan dat je op dit moment doet waarbij HBO/WO enkel dit nog verder proberen uit te diepen. Zelf geloof ik overigens niet zozeer in MBO'ers die daarna nog in de HBO stromen maar dat is weer een verhaal apart.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

n4m3l355 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:23:
Overigens ondanks dat je een mooi systeem in elkaar gedraait hebt zou ik niet te snel denken dat MBO niets voorsteld, daar zul je waarschijnlijk op een gestructeerdere manier leren werken dan dat je op dit moment doet waarbij HBO/WO enkel dit nog verder proberen uit te diepen. Zelf geloof ik overigens niet zozeer in MBO'ers die daarna nog in de HBO stromen maar dat is weer een verhaal apart.
No offense, maar qua software engineering is MBO vrij nutteloos en zijn de opleidingsmogelijkheden zelfs bijna niet-bestaand. Ik wil geen kritiek uiten op het niveau van MBO in het algemeen, voor veel beroepsrichtingen kun je er een mooi papiertje halen, maar als je professioneel de softwareontwikkeling in wil gaan zul je toch echt naar het HBO moeten.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
is er niet bij het MBO, net zoals bij veel HBO opleidingen de mogelijkheid om de opleiding verkort(1-2 jaar ipv 3-4 jaar) te doen en alsnog je papiertje te halen zodat je sneller kan doorstromen naar het HBO?

Verwijderd

n4m3l355 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:23:
Zelf geloof ik overigens niet zozeer in MBO'ers die daarna nog in de HBO stromen maar dat is weer een verhaal apart.
En mag ik vragen waarom? Ik ben ook op VWO begonnen, afgezakt naar MAVO, vervolgens via MBO naar HBO (waar ik met een dikke 8 en verder een prachtige lijst ben afgestudeerd) en nu ben ik begonnen aan de uni? Kan het je goedkeuring verdragen. 'Het is een MBO laagstromertje, dus het zal wel kansloos zijn'?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 07:34 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:10:
Ik beheers onder andere C#, C++, VB .NET, PHP, (My)SQL, Delphi, ASP, HTML.
Vanaf wanneer beheers jij iets? Als je de syntax van de taal kent? ;) Of als je in die taal veilig kan programmeren, wat misschien nog wel belangrijker is dan een taal kennen? Of als je alle in- en outs kent van die taal en eventuele frameworks en build-in functies? (wat bij zo'n hoeveelheid talen exclusief PHP en HTML onmogelijk is). Ofwel: Definieer 'beheersen'.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 16-02-2009 07:45 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 07:32:
[...]

En mag ik vragen waarom? Ik ben ook op VWO begonnen, afgezakt naar MAVO, vervolgens via MBO naar HBO (waar ik met een dikke 8 en verder een prachtige lijst ben afgestudeerd) en nu ben ik begonnen aan de uni? Kan het je goedkeuring verdragen. 'Het is een MBO laagstromertje, dus het zal wel kansloos zijn'?
Diegene die ik als instromers meemaakte van een lager niveau waren toendertijd op een practisch niveau erg sterk echter het conceptmatig/pragmatisch denken was ver te zoeken. Ik geloof er dan ook niet in dat dit zeker op latere leeftijd nog aan te leren valt.

Dat terzijde lijkt mij een MBO nog altijd beter dan helemaal niets en misschien (geen idee heb ik hiervan overigens) dat je daar qua programmeren niets leert maar je hebt tenminste iets.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-01 10:49

racoon

mooowwww

Je kan bijvoorbeeld op MBO niveau een van de volgende studies doen.

http://www.dirksen.nl/Inf...en-besturingssystemen.htm

Duurt geen 4 jaar en toch heb je na afloop een MBO diploma.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Verwijderd

n4m3l355 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 07:58:
[...]

Diegene die ik als instromers meemaakte van een lager niveau waren toendertijd op een practisch niveau erg sterk echter het conceptmatig/pragmatisch denken was ver te zoeken. Ik geloof er dan ook niet in dat dit zeker op latere leeftijd nog aan te leren valt.
Akkoord, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Overigens vond het HBO verre van conceptueel/abstract en ook vooral praktisch ingesteld en mistte echt heel veel theoretische diepgang. Enerzijds te verwachten binnen beroepsonderwijs aan de andere kant vond ik dat erg jammer.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik je verhaal zo lees denk ik dat een HBO opleiding jouw niet gaat lukken. Niet omdat je niet slim genoeg bent, maar wel omdat je ook onderdelen die je niet leuk/interesssant vindt wel moet doen.
Ga jezelf verder ontwikkelen met gerichte cursussen op jouw vakgebied, Zoek eens op Google of bij bedrijven Als www.computrain.nl en volg cursussen die jouw aanspreken en aansluiten bij waar je mee bezig bent. Wat ik van je lees ben je vooral een doener en minder een denker. Succes en grijp vooral de kans die je nu krijgt want deze ervaring telt veel zwaarder dan een papiertje van een HBO.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik onder het beheersen van de talen die ik opgenoemt heb versta, bedoel ik onder andere dat ik hierin zelf applicaties kan ontwikkelen/designen zonder daarbij vast te komen zitten. Ook zoals mijn huidige werkgever al vaker is opgevallen is dat alles wat zij mij tot nu toe gevraagt hebben, ik altijd heb gezegt dit wel te kunnen ... en dit vervolgens ook daadwerkelijk heb uitgevoerd, soms met diepgaand research (neem als voorbeeld het DBase database met HiPer-sIx indexes waar ik het eerder over had, dit is niet met een standaard DBase driver uit te lezen en heeft mij dan ook even gekost om een juiste oplossing te vinden).

Heb ervaring met OpenSource programmeren en heb op jongere leeftijd aan diverse (vrijwillige) kleine projectjes en grote projectjes gewerkt. Heb onder andere ook ervaring met DirectX applicaties van scratch op te bouwen. En om maar een voorbeeld te noemen van wat ik in het verleden heb gedaan, bijvoorbeeld een modificatie voor een spel gebouwt (redfaction) hierbij maakte ik een programma die een proxy winsocket DLL injecteerde in het programma om vervolgens alle inkomende/uitgaande data naar wensen aan te passen. MBV etherdetect het protocol omcijferd en zo een soort van Firewall, Punkbuster en zeer geanvaceerde servertool met allerlei uitbreidingen gebouwt. (het spel bevatte tientallen lekken om buffer overloads te veroorzaken en zo gemakkelijk clients/servers te crashen).

Echter genoeg over de kennis.

Het punt waarom ik deze topic starte is omdat ik graag wil weten wat ik nu verder moet gaan doen ... wat vind een werkgever belangrijk en wat kan ik in combinatie met mijn werk volgen? Ik wil richting programmeren gaan. Als hierbij een diploma toch echt bijna de enigste uitkomst is ... tja, dan zal ik hier toch echt verder naar moeten kijken.

Het liefsts vergaar ik echter een aantal certificaten waarmee ik mijn kennis aan kan tonen, referenties heb ik gelukkig inmiddels al :)

Ben ook zeer geinterresseerd in nieuwe dingen te leren. Maar juist daarom denk ik dat een MBO opleiding mij niet gaat interresseren. Van alles wat ik nu heb gelezen beheers ik dat al jaren.

Op dit moment is mijn speciliateit VB .NET (dan wel .NET, aangezien ik VB 6 nogal flut vind qua mogelijkheden), maar beheers bijvoorbeeld bijna net zo goed C# .NET of C++. Tegenwoordig lijken al die talen steeds meer op elkaar, merk ook vooral aan VB .NET dat het langzaam ook een beetje richting C nijgt (in beperkte mate). zou dus iets met die talen willen doen ...

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 09:24

r0b

Waarom begin je nu niet met een aantal certificeringen, en stapt daarna (21+) over op een deeltijd HBO opleiding? Als je het goed regelt kan je nog weer een aantal vrijstellingen voor de HBO opleiding krijgen ook. :)

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:39
Volgens mij is er ook zoiets als een 18+ toets voor HBO of is dat alleen op de HKU.

https://bettyskitchen.nl

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 23:42
Als je al fatsoenlijk .Net kan programmeren, dan zou ik gewoon eens gaan solliciteren bij wat kleinere developmentbureaus (< 10 man), denk dat je daar meer leert, en de meeste kleine werkgevers zijn wel geïnteresseerd in mensen met talent en zonder papiertje. Bovendien een goede opstap.

Echer, als je ranzige troepcode schrijft, ga dan lekker back to school.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Bedenk dat je op school niet zozeer de taal zal leren maar meer:
• Een werkplan maken;
• Logisch en gestructureerd denken;
• Opmaakmodellen;
• etc...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Het gestructureerd en logisch coderen heb ik al zeer veel ervaring mee. Dit is ook noodzakelijk bij het type applicatie wat ik in deze situatie ontwikkel. (Overigens in bijna alle situaties, aangezien bij complexe projecten de code over enkele honderden pagina's gaat, en wanneer hier een bug of ander probleem in voorkomt dit bijna niet op te lossen valt)

Even gewoon wat off-topic side info :)

Mijn applicatie is gericht om aan meerdere databases gekoppeld met een vrij groot artikeldatabase (4700+ records) op een efficiente, snelle en nauwkeurige wijze te werken. Hij maakt gebruik van 2 databases, een van het kassasysteem VMSII die in de showroom van de winkel wordt gebruik (dBase database, met hiPer six tabelindeling, uitleesbaar met Apollo). En een MySQL database voor mijn systeem voor magazijnvoorraden en locaties. Tevens wordt de MySQL server ook door de website gebruikt om de vrije voorraad uit te lezen en klanten op de hoogte te stellen wanneer een product niet op voorraad is.

Mijn applicatie begint met zoeken na elke keystroke die de gebruiker intoetst, en dit over 2 databases. Performance is hierbij erg belangrijk (er mag namelijk vrijwel geen wachttijd zitten tussen het intoetsen), zonder gestructeerde en optimaal benutte code is dit vrijwel onmogelijk.

Mijn applicatie maakt speciale afleverbonnen welke ondertekend kunnen worden, hij leest hiervoor de orders uit van de kassa. Daarnaast gebruik ik dit orderbestand om ook voor elke dag een picklist uit te kunnen draaien waarop alle locaties staan waar de hoeveelheid artikelen moeten worden gepakt. Ook controleert mijn applicatie de artikelen op de orders van de aankomende week, of deze artikelen daadwerkelijk op voorraad zijn (het gebeurt namelijk nogal eens in drukke tijden dat op het laatste moment allerlei producten met spoed bij de leverancier moeten worden opgehaalt).

Er is ook een optie om artikelen een bepaalde prioriteit te geven (hardlopers etc.) en wanneer hiervan de voorraad laag raakt, automatisch een mail wordt gestuurd naar degene die verantwoordelijk is voor bestellingen.

Voor de rest produceert hij met de gegevens van de database zeer proffessionele etiketten om producten aan te prijzen. Zowel prijskaartjes (met barcodes) als grotere kaarten om bepaalde setjes van tuinmeubelen aan te kunnen prijzen. Hierbij berekent hij automatisch de korting die over de set komt (nadat artikelen zijn toegevoegd en setprijs ingevult) en vult hij automatisch alle productgegevens in op deze kaarten, waarvan meerdere ontwerpen kunnen worden geselecteerd.

Ook heb ik aan de kleinere details gedacht. Wanneer er inventarisatielijsten worden afgedrukt geeft mijn systeem de optie om een momentopname te maken van de database. Mijn systeem gaat daarna over in een inventarisatiemodus (over het gehele netwerk, het systeem wordt door meerdere computers gebruikt) totdat de inventarisatielijsten allemaal ingevoerd zijn. Tijdens deze inventarisatiemodus zal het systeem bij een mutatie vragen of de locatie al getelt is (dit is te zien adv. bepaalde lijsten) en aan de hand hiervan zal hij het product af/bijboeken of alleen maar aan de mutatiegeschiedenis toevoegen (wanneer de locatie dus nog niet geteld is). Na het invoeren van de lijsten worden deze verwerkt waarbij het systeem de momentopname met de actuele database vergelijkt, hier worden daardoor mutaties zichtbaar die na de tellingen hebben plaatsgevonden en dus over de getelde lijsten kunnen worden gemuteerd. Dit zorgt voor een nauwkeurige telling (aangezien het tellen vaak 2 a 3 dagen duurt en in deze tijd in vrijwel alle gevallen veel producten weg gaan).

Ik ben op dit moment het systeem zoveel mogelijk op performance aan het richten. Ook zorg ik ervoor dat het systeem eenvoudig naar eigen voorkeuren aangepast kan worden (aangezien er nog bepaalde mensen geinterreseerd waren in mijn systeem en hiervoor aan andere wensen zal moeten voldoen.)

Het is al een zeer groot project geworden, groter dan ik had gedacht in de eerste instantie.

Maar genoeg off-topic.

Ik heb nu een beter idee wat mijn opties zijn. Ik ben van plan om toch voor een opleiding te gaan, aangezien dit toch echt nodig zal zijn. Ik ga nog verder informeren bij een HBO school wat de mogelijkheden zijn en zal ook nog even verder kijken naar de openuniversiteit.

Het liefst zou ik hiernaast nog een deeltijd HBO opleiding volgen. In de tussentijd zal ik verder kijken naar cursussen die ik bij mijn werkgever kan volgen.

In ieder geval bedankt voor alle reacties :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou zeggen ga lekker als ZZP'er aan de slag. Dan heb je gewoon zelf de ruimte om je te ontwikkelen en zadel je je opdrachtgevers niet met veel risico's op. Zelf ben ik nu een 2,5 jaar bezig en dat bevalt mij prima, het is ook wel een beetje een levensstijl. Geen enkele dag is hetzelfde bij mij iig.

En er is nog echt zat werk, er zijn zoveel rotte systemen in omloop.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
Ik ben het wel met de algemene teneur hier eens. Een volwaardige opleiding op HBO of universitair niveau is een verzekeringspremie voor een carriereverloop. Daarnaast is het een opening voor een beroep anders dan programmeur.

Omdat een toelatingstest nog niet mag zou ik voorlopig inzetten op het doen van cursussen waarbij certificaten verkregen worden. Ik denk dan met name aan C# gezien de dominante rol die dat op dit moment in de markt speelt. Vul dit aan met een aantal cursussen voor de bijbehorende informatica concepten, bijvoorbeeld object georienteerd modelleren (UML), overweeg ook eens een cursus voor ontwikkelprocessen (bijvoorbeeld agile, XP).

Doe geen informatica opleiding op MBO niveau aangezien je er niets mee opschiet en de markt er geen waarde aan toekent. Val ook niet in de valkuil dat cursussen en certificaten een vervanging zijn voor een volwaardig HBO of universitair diploma.

Op het eerste moment dat je een toelatingstest mag doen zou ik adviseren om HIO (HBO) of (Technische) Informatica (uni) te doen. HIO wordt ook duaal aangeboden (laatste paar jaar in elk geval wel), uni is wellicht in deeltijd te volgen.

De valkuil die ik zie is dat er wellicht geen motivatie is om de opleiding af te ronden. Dat is immers ook de achtergrond (VWO -> ... -> VMBO). In een dergelijke situatie is dagonderwijs een uitdaging, deeltijdonderwijs een gebed zonder einde met onzekere uitkomst, en duaal praktisch en werkbaar. Ik vind duaal daarom wel passend.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 21-02-2009 10:29 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:17
Kun je ook een goed architectuurdocument schrijven over wat je gedaan hebt? Verder zeg je dat je code schrijft die goed performt. Dat is goed, maar is-ie ook onderhoudbaar, schaalbaar en begrijpelijk voor gewone stervelingen :) ?

Ik denk dat je bekwamen in requirements engineering ook een goed plan is. Nu wist je vanuit je dagelijkse praktijk wat je baas nodig had, maar later moet je daar bij nieuwe klanten ook achterkomen. Vaak weten klanten stiekem ook niet wat ze écht willen en levert klakkeloos bouwen wat ze vragen geen bevredigend resultaat op.

Ik heb zelf trouwens uni gedaan, dingen waar ik nog elke dag veel plezier van heb zitten vooral in de hoek van de abstracte en formele benadering van problemen. Plus kennis van algoritmen, complexiteitsleer en dergelijke. Ik pas ze lang niet altijd direct toe, maar het heeft mijn denkproces wel ten goede gevormd.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
makila schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:39:
[...]

Ik ken [1] iemand die [...] heeft een diploma auto-mechanieker. Als hij zijn CV voor de lol even op stepstone of zo zet, dan staat zijn telefoon meteen roodgloeiend.

Het is dus dikke onzin [...]
Is iets in de wetenschappelijke hoek niks voor jou? _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Config op 21-02-2009 10:39 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
Het is volstrekt overbodig om zo op de man te spelen. Laat dus maar achterwege en richt je op de inhoudelijke discussie.

Verwijderd

Ik ben een HBO'er met twintig jaar ervaring in de IT. Mijn HBO-opleiding heeft veel deuren voor mij geopend en dat is ook nodig; ik ben geen hoogvlieger en moet het hebben van keihard werken en certificaten behalen om de klant te overtuigen dat ik waardevol ben.

Als ik jouw verhaal lees, dan bekruipt mij het gevoel dat je een natuurtalent bent. Hoewel het lastig is vergaande conclusies te trekken op basis van wat je geschreven hebt, vraag ik me af of je niet geweldig veel tijd gaat verspillen als je een HBO-opleiding gaat volgen. Je moet je zeker gaan ontwikkelen, maar ik denk niet dat het -in jouw geval- nodig is een HBO-opleiding (of zelfs een Universitaire opleiding) te gaan volgen.

Als je korte cursussen volgt en bij een werkgever met bovenstaand enthousiast verhaal aan komt, dan ga je het gewoon ver brengen in de IT. Verder dan al die zogenaamd "hoogopgeleiden", waar ik er zelf overigens ook een van ben. Een HBO'er zal niet snel zeggen dat een dergelijke opleiding soms overbodig is (al is het alleen maar om voor zichzelf goed te praten dat hij er vijf jaar van zijn tijd in gestoken heeft). Realiseer je ook dat je 80% van je HBO-studie bezig zult zijn met onderwerpen die je wellicht niet interesseren.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo op het eerste gezicht lijkt mij dat jouw route niet langs het HBO hoeft te leiden. Dat die route je zelfs zal afleiden waarmee je nu bezig bent. Ik heb zelf het meeste geleerd van zelfstudie na het HBO en niet van al die HBO lesstof die zogenaamd "verdieping" biedt. Ik dnk overigens wel dat IT een van de weinige vakgebieden is waarvoor dit geldt.

Veel succes!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Een diploma heb je niet nodig als je jezelf goed kan verkopen, je goed werk aflevert en de nodige motivatie en doorzettingsvermogen hebt als je nog relatief jong bent. Wordt je ouder en komen andere functies in beeld, dan zal men in de regel toch gaan selecteren op een afgeronde opleiding op HBO of Universitair niveau. Je carrière kan dan een plotseling stop doormaken, wat erg nadelig is aangezien je voor de functies die je vervulde ook steeds duurder wordt en je concurrentie positie daar ook afneemt.

Ik ben het dan ook eens met iedereen die een op z'n minst een HBO opleiding adviseert, het is iets waar je later veel profijt van zal hebben.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:27

Onbekend

...

De kunde om een programma goed te schrijven zegt meestal meer dan een diploma.
Al heb je zo'n mooi diploma, als gebruikers steeds vastlopers hebben en constant foutmeldingen krijgen ben je niet geschikt om als programmeur aan de slag te gaan.
Ik programmeer nu bijna een jaar Magic, en toen ik kwam werken als Magic programmeur had ik 0,0 ervaring daarmee. De eisen voor een programmeur past zich vanzelf aan naar het aanbod van programmeurs. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

defiant schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:58:
Wordt je ouder en komen andere functies in beeld, dan zal men in de regel toch gaan selecteren op een afgeronde opleiding op HBO of Universitair niveau. Je carrière kan dan een plotseling stop doormaken, wat erg nadelig is aangezien je voor de functies die je vervulde ook steeds duurder wordt en je concurrentie positie daar ook afneemt.
Dat begrijp ik niet helemaal. Het lijkt me juist dat hoe ouder je bent, hoe meer ervaren, dus hoe minder het van belang is wat voor opleiding je hebt gevolgd. Als je in de praktijk hebt leren werken en jezelf zo omhoog werkt doordat je kunne toont, dan maakt het toch niet meer uit dat je ooit met een bijv. VMBO-BBL bent begonnen?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
TerraGuy schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:56:
Dat begrijp ik niet helemaal. Het lijkt me juist dat hoe ouder je bent, hoe meer ervaren, dus hoe minder het van belang is wat voor opleiding je hebt gevolgd. Als je in de praktijk hebt leren werken en jezelf zo omhoog werkt doordat je kunne toont, dan maakt het toch niet meer uit dat je ooit met een bijv. VMBO-BBL bent begonnen?
Als je binnen je vakgebied blijft en daar je ervaring in kwijt kan, is er nog niet zoveel aan de hand nee. Maar als je eenmaal carrière maakt dan komen uiteindelijk toch andere functies in beeld: projectleider, manager, etc. Bij dat soort functies die een bredere skillset vereisen wordt door werkgevers vaak weer de HBO of hoger vereiste van stal gehaald, zeker als je opnieuw gaat solliciteren.

Naast het bevorderen van je verticale arbeidsmobiliteit, bevorderd een HBO/Uni diploma ook je horizontale arbeidsmobiliteit, je kan iets makkelijk een zijstap maken als je je eigen vakgebied eigenlijk wel gezien hebt na 10 a 20 jaar.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• phobosdeimos
Een diploma is belangrijk in elk stadium van je carrière. Bij het begin is het waarschijnlijk het meest doorslaggevende element, maar ook later zal het grotendeels bepalen tot hoe hoog je kan doorgroeien.
Het heeft zelfs een grote invloed op je salaris, ongeacht welke job je precies doet (in veel bedrijven is het zo dat je ingeschaald wordt op basis van je functie EN je diploma, dus een hoger diploma levert meestal een hoger salaris op bij eenzelfde functie).

Software ontwikkeling is iets wat me enorm moeilijk lijkt om echt onder de knie te krijgen zonder een degelijke opleiding achter de rug te hebben om de basis te leggen.
Je kan natuurlijk ervaring opdoen met wat hobby projecten, en een paar C# boeken lezen, maar dat is maar een placebo ten opzichte van je 4 jarige HBO of 5 jarige WO opleiding.

[ Voor 27% gewijzigd door phobosdeimos op 22-02-2009 11:11 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 22:48
phobosdeimos schreef op zondag 22 februari 2009 @ 11:09:
Een diploma is belangrijk in elk stadium van je carrière. Bij het begin is het waarschijnlijk het meest doorslaggevende element, maar ook later zal het grotendeels bepalen tot hoe hoog je kan doorgroeien.
Het heeft zelfs een grote invloed op je salaris, ongeacht welke job je precies doet (in veel bedrijven is het zo dat je ingeschaald wordt op basis van je functie EN je diploma, dus een hoger diploma levert meestal een hoger salaris op bij eenzelfde functie).

Software ontwikkeling is iets wat me enorm moeilijk lijkt om echt onder de knie te krijgen zonder een degelijke opleiding achter de rug te hebben om de basis te leggen.
Je kan natuurlijk ervaring opdoen met wat hobby projecten, en een paar C# boeken lezen, maar dat is maar een placebo ten opzichte van je 4 jarige HBO of 5 jarige WO opleiding.
Geld is nou niet meteen het meest belangrijke van een baan. Als je ergens alleen maar voor het geld werkt heb je de verkeerde baan genomen. Geld is leuk, maar ik vindt het veel belangrijker dat ik het werk leuk vindt en een goede sfeer op de vloer.

Zo kreeg ik laatst salaris verhoging aangeboden (vlak nadat ik in vaste dienst kwam en al een flinke verhoging had gekregen), van mij hoefde het niet maar als ze het aanbieden :P

Een beetje programmeur verdiend volgens mij toch al ver boven het gemiddelde, dus dat beetje extra dat je met een diploma zal krijgen is "leuk meegenomen".

En hoe ver wil de TS door groeien? misschien wil hij later wel helemaal geen management functie.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
MewBie schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:35:
En hoe ver wil de TS door groeien? misschien wil hij later wel helemaal geen management functie.
Als je op latere leeftijd, bijvoorbeeld 45 jaar, door pech wordt ontslagen en je moet opnieuw solliciteren, dan kijken de meeste werkgevers toch eerst naar het HBO/Uni papiertje en dan pas naar je werkervaring, je werkt er potentieel tot je 65 (of 67e) en dan wil de werkgever wel garanties over brede plaatsbaarheid. Je hebt hierdoor gewoon een achterstand op degenen die dit wel hebben.

• phobosdeimos
MewBie schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:35:
[...]
Geld is nou niet meteen het meest belangrijke van een baan. Als je ergens alleen maar voor het geld werkt heb je de verkeerde baan genomen. Geld is leuk, maar ik vindt het veel belangrijker dat ik het werk leuk vindt en een goede sfeer op de vloer.
Er valt 1x de vermelding "geld" en jij maakt er al meteen van dat ik m'n job enkel voor het geld doe?
Leuk zwart/wit denken.
Ik ga elke morgen met plezier naar m'n werk.
Maar op mijn afdeling ben ik de enige die dit jaar opslag gekregen heeft, en wel eentje van meer dan 600 euro, grotendeels verantwoord door mijn diploma.
Denk dat niemand zoiets zou afslaan, toch? ;)
Je kan er de kranten en vacature tijdschriften op nalezen: het wordt telkens belangrijker om een hoog diploma te hebben. Stukje bij beetje is MBO al uit de boot gevallen, tegenwoordig verwacht iedereen een HBO diploma. De inkomenskloof tussen de diploma's blijft overigens elk jaar aangroeien.

[ Voor 16% gewijzigd door phobosdeimos op 22-02-2009 18:53 ]

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

defiant schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:47:
[...]

Als je op latere leeftijd, bijvoorbeeld 45 jaar, door pech wordt ontslagen en je moet opnieuw solliciteren, dan kijken de meeste werkgevers toch eerst naar het HBO/Uni papiertje en dan pas naar je werkervaring, je werkt er potentieel tot je 65 (of 67e) en dan wil de werkgever wel garanties over brede plaatsbaarheid. Je hebt hierdoor gewoon een achterstand op degenen die dit wel hebben.
Ik zit dan nog niet (helemaal) in de werkende klasse, maar als je al meer dan 20 jaar werkervaring hebt en je hebt bewezen dat je het kunt, wat maakt die 4 jaar wel of geen onderwijs in het verre verleden dan nog uit? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat als je een fatsoenlijke CV hebt maar geen diploma, dat ze je dan afwijzen. Helemaal als je het zonder diploma tot een hbo of uni-functie hebt geschopt, dan ben je toch zeer capabel? Kijk, als je 22 bent en je hebt geen diploma, dat lijkt me logisch dat ze je niet aannemen. Maar hoe meer jaren je hebt gewerkt, hoe verder je al ontwikkeld bent dan iemand die op z'n 22ste z'n hbo of uni-diploma in ontvangst neemt. Het hangt er dan gewoon vanaf wat je allemaal gedaan hebt in de periode dat je gewerkt hebt, als je je gewoon blijft ontwikkelen lijkt me een papiertje weinig meer uitmaken na een aantal jaren.

Alleen moet je er wel het type persoon voor zijn, die zich zonder school uitstekend kan ontwikkelen. De één gedijt na fatsoenlijk onderwijs, de andere ontwikkelt zich beter door zelfstudie of door werkervaring.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• StevenK
  • Laatst online: 28-01 21:48
TerraGuy schreef op maandag 23 februari 2009 @ 00:47:
[...]

Ik zit dan nog niet (helemaal) in de werkende klasse, maar als je al meer dan 20 jaar werkervaring hebt en je hebt bewezen dat je het kunt, wat maakt die 4 jaar wel of geen onderwijs in het verre verleden dan nog uit?
Heel weinig, behalve bij de recruiters die zelf nauwelijks weten waar ze het over hebben en bij de organisaties waar opleiding een keiharde eis is voor toegang tot een bepaalde functie of salarisschaal.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1