Toon posts:

Toelatingstest HBO

Pagina: 1
Acties:
  • 1.869 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus de volgende opleiding van Loi gaan volgen voor de komende 3 jaar (System & Network Engineering), maar bij gebrek aan enige achtergrond(diploma's) zal ik dus wel een toelatingstest moeten doen.

Wat houdt deze precies in? Zijn er hier nog enige vereisten aan verbonden dan behalve ouder dan 21 jaar? Hoe is deze test?

Op een halve Mavo/Havo van heel vroeger nog die ik niet afgemaakt heb, is er ook niet veel van over. Ik heb vooral werkervaring gebaseerd op het meeste wat overheenkomt in deze opleiding.

Er zijn natuurlijk ook andere opleiding, maar die kies ik opzettelijk niet omdat ik daar toch echt de basis van mis. En halvewege moeten afbreken ivm gebrekkige basis lijkt me ook niet tof (zeker niet het jaarbedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je 21 bent of ouder wordt er van je verwacht dat je wel zo ontwikkeld bent dat je een dergelijke opleiding kan doen zonder een speciale vooropleiding, dit geldt ook bijv. voor universiteiten. Om toch te voorkomen dat er mensen op een opleiding komen die te moeilijk voor hun is (en het dus voor het instituut teveel tijd kost om iemand de stof te leren) is er een dergelijke toelatingstest.

In principe niets om bang voor te zijn, voor sommige opleidingen is wel een bepaalde kennis nodig als het gaat om wiskunde e.d.. Wat je eventueel kan doen is dan wat (tweedehands) schoolboeken kopen die deze stof bevatten en die doornemen. Of natuurlijk bij NHA ofzo alsnog een diploma halen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja als het dus al komt op wiskunde dan zou ik bij die test al vallen mocht ik er niets bijwillen leren maar om welke boeken van wiskunde gaat dat dan precies?

En anders zou ik een tussenopleiding eventueel kunnen doen, waarin wel die dingen die ik nodig heb als leerstof aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:03

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gezien de informatie op de pagina van LOI lijkt me niet dat veel je speciale opleidingen nodig hebt. Het minste dat je nodig hebt is MAVO/VMBO niveau 4, je geeft aan dat wel te hebben gevolgd maar nooit afgemaakt, dan lijkt me dat je die kennis nog wel machtig bent.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kreeg net per DM een link naar google, wat verassend veel resultaten gaf. Kan er niet zoveel wijs uitmaken bij welke paketten je precies als test gaat krijgen, mischien zou ik Loi zelf even moeten bellen of vragen wat voor vakken je krijgt, en dat ik daar eventueel voor ga bijleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
offtopic:
titel onttagt en move naar WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 02:59:
Ja als het dus al komt op wiskunde dan zou ik bij die test al vallen mocht ik er niets bijwillen leren maar om welke boeken van wiskunde gaat dat dan precies?
Als het om wiskunde gaat is het volgende boek wel geschikt, WisWijs (wiskunde als voorbereiding op de voortgezette studie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
Ik wil niet veel zeggen, maar heb je die site uberhaupt wel goed gelezen??

Je zegt een relevant CV te hebben en je Mavo tot een bepaald jaar afgemaakt te hebben. Ik zou zeggen:

Lees dit (wat opde pagina genoemd staat die je zelf gelinkt hebt):
Vooropleiding

Voor deelname aan de HBO-opleiding HBO Technische informatica geldt dat je in het bezit moet zijn van een HAVO- of VWO-diploma of een MBO-diploma niveau 4. De volgende vakken zijn gewenst: Wiskunde en Engels (oude stijl) of uitstroomprofiel 3 of 4 (nieuwe stijl).
Verzoek tot toelating

Beschik je niet over een van deze diploma's maar ben je 21 jaar of ouder en heb je een vergelijkbare vooropleiding of relevante werkervaring, dan kun je ook worden toegelaten. Vul in dat geval op het formulier Toelatings-en/of vrijstellingsverzoek bij gevraagde vooropleiding de relevante opleidingen en/of werkervaring in.

Voor een dergelijk verzoek brengen wij € 50,– in rekening. Hiervoor geef je een machtiging af. Schrijf je je vervolgens in dan wordt dit bedrag in mindering gebracht op je lesgeld.

Bij je verzoek tot toelating dien je een uitgebreid cv plus een kopie van diploma's, certificaten of cijferlijsten mee te sturen (onvolledige verzoeken worden retour gezonden). De toetsingscommissie laat binnen drie á vier weken weten of je verzoek is ingewilligd.
Bel vervolgens met de LOI om en vraag daar gewoon om uitleg. Die mensen zitten er om dit soort vragen te beantwoorden. Daar zal een aardige meneer of mevrouw zitten die je haarfijn uit kunnen leggen welke opties je hebt en wat je kans van slagen is als je er met een toelatingsverzoek af kan komen. En als je toch een toelatingstoets moet doen, wedden dat ze precies weten welke voorbereidingen je ervoor moet doen. Misschien hebben ze er zelfs nog wel cursus materiaal voor.

Kortom, RTFM en handel een beetje zelfstandig. Niet bang zijn, van iemand die 21+ is mag verwacht worden dat die zelfstandig kan handelen.

Verder, bedenk wel dat het een hele inspanningis, een studie naast je huidig werk. Misschien nog niet gedaan, maar praat er is over met je huidige werkgever. Wie weet willen ze het wel voor je betalen. Zeg nou zelf, er zitten certificeringen in het kost in verhouding tot reguliere beroeps cursussen echt geen drol. Een weekje cursus kost als snel tussen de 3 a 5 DUIZEND (!!) euro. En voor dat geld kan jij ook 3 jaar een studie doen.

Kortom...

DOE EEN VOORSTEL AAN JE WERKGEVER!! :P Serieus! Doen!!! Je loopt geen enkel risico, zelfs als je baas wil dat het middels een studie schuld en een afschrijving gaat (je schuld wordt dan elk jaar/maand iets kleiner) dan nog loop je geen enkel risico. Want elke euro die je baas heeft afgeschreven hoef jij zelf niet meer te betalen. Ook niet als je toch besluit te gaan job-hoppen.

Een beetje werkgever zal je hier best in willen ondersteunen.

[ Voor 0% gewijzigd door The - DDD op 07-05-2007 09:23 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 22:51
Kan zelfs als je nog niet 21 bent:-)

Alleen laten ze je dan enkel het eerste schooljaar doen en dien je je propadeuse binnen 2 jaar behaald te hebben, vervolgens moet je dan wachten tot je 21e voor je je prop echt ontvangt en verder kan gaan met de rest van de studie of een andere studie uiteraard.

De toelatingstest stelt niks voor maar als je ff googled zijn er wel cursussen voor niet zo veel geld te vinden die je in een weekendje alles bijbrengen wat je moet weten. En anders kan je je inschrijven voor een examen cursus wiskunde voor havo of vwo, die cursussen zijn nu vollop gaande en brengen je efficient alles bij voor nog geen 100 euro.

Ik ben zelf overigens 19 en heb mijn havo examen niet afgerond en zit eraan te denken op het voorstel van LOI om mijn prop te halen in te gaan. Ben momenteel bezig met een eigen onderneming. (enigzins relevante werkervaring)

TIP: Bel ze op en leg je situatie uit, heb er zelf goede ervaring mee.

[ Voor 17% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 07-05-2007 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja :) Ik heb ook het e.a mailcontact gehad met Loi zelf. Als ik zo'n pre-cursus kan nemen en daarmee wel goed op weg kan op de toelatingstest dan ga ik dat zeker overwegen!

Is er overigens iemand die deze opleiding doet? very basic question: Had je al kennis van PC's of ben je begonnen als leek?

Vraag mij af hoeverre m'n eigen ervaring met PC's in het algemeen mij opweg kan helpen in zo'n opleiding, op wiskundig gebeuren na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
In principe moet je er vanuit gaan dat je met basale PC kennis zo'n opleiding kan voltooien.

Echter enige bekendheid en zeker relevante ervaring helpt natuurlijk altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2007 @ 17:36:
Ja :) Ik heb ook het e.a mailcontact gehad met Loi zelf. Als ik zo'n pre-cursus kan nemen en daarmee wel goed op weg kan op de toelatingstest dan ga ik dat zeker overwegen!

Is er overigens iemand die deze opleiding doet? very basic question: Had je al kennis van PC's of ben je begonnen als leek?

Vraag mij af hoeverre m'n eigen ervaring met PC's in het algemeen mij opweg kan helpen in zo'n opleiding, op wiskundig gebeuren na :)
Er zijn mensen die het begrip HD niet snappen en wel informatica op HBO afmaken, dus nee, je hebt geen voordeel van je nerdkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christoph schreef op maandag 07 mei 2007 @ 19:21:
[...]

Er zijn mensen die het begrip HD niet snappen en wel informatica op HBO afmaken, dus nee, je hebt geen voordeel van je nerdkennis.
Dus? Dat wil nog niet zeggen dat het met kennis niet makkelijker is.
Pagina: 1