PC met DAC vs Netwerkspeler

Pagina: 1
Acties:

• Davinci1991
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-01 20:12
Het "PC DAC vs Netwerkspeler" topic

Wat iedereen graag wil is goed geluid, want immers met beter geluid kan je je beter in of bij de muzikant(en) zelf wanen. Nu vraag ik en vele anderen met mij zich af waarom en of een netwerkspeler beter klinkt als een PC.

Ik heb het zelf ook getest, heel simpel door een Logitech Duet met Musical Fidelity V-dac rechtstreeks te vergelijken met een pc met dito dac.

Hierbij klonk de Logitech veel en veel beter, maar hoe kan dat?
- Komt dat doordat de Dac bij de pc was aangesloten op de usb poort?
- Of omdat de PC geen aparte voeding heeft.
- Of was het omdat er een prut geluidskaart in die pc zat (onboard).
- Of was het omdat hij toch langs het moederbord enzovoort moet en het signaal daardoor wordt verstoord?

Dit lijken me genoeg hypotheses ik hoop dat ze beantwoord kunnen worden.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Netwerkspeler hoeft maar 1 ding goed te doen; muziek weergeven. Alle componenten zijn dus daarop gericht, terwijl de PC nog 1001 dingen moet kunnen. Extra componenten; extra kans op storingen etc, noem het maar op.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Als je die vdac met usb aansluit heeft de brakheid van de onboard kaart er weinig mee te maken. Al vraag ik me af in hoeverre je dan nog van een dac kunt spreken, in feite is het dan gewoon een externe geluidskaart.
Het wordt een interessant vergelijk als je van beide de digitale uitgang gebruikt, deze herklokt met bijv de cc1 van grimm en de vdac in laat gaan. Als er dan nog verschil is te horen dan komt dat door de signaal verwerking. Is het verschil weg dan bleek jitter de oorzaak.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Davinci1991
ShittyOldMan schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:57:
Als je die vdac met usb aansluit heeft de brakheid van de onboard kaart er weinig mee te maken. Al vraag ik me af in hoeverre je dan nog van een dac kunt spreken, in feite is het dan gewoon een externe geluidskaart.
Het wordt een interessant vergelijk als je van beide de digitale uitgang gebruikt, deze herklokt met bijv de cc1 van grimm en de vdac in laat gaan. Als er dan nog verschil is te horen dan komt dat door de signaal verwerking. Is het verschil weg dan bleek jitter de oorzaak.
|:( Ik snap het niet.

• ShittyOldMan
  • Nu online
Als je die vdac met usb aansluit heeft de brakheid van de onboard kaart er weinig mee te maken.

Omdat je 'm niet op de geluidskaart aansluit, maar via een usb aansluiting en dus rechtstreeks op het moederbord/computer zelf, gaat het geluid niet meer via de geluidskaart. De kwaliteit van de geluidskaart doet er dan ook niet meer toe. Sterker nog, je kunt de onboard kaart ook uitschakelen.

Al vraag ik me af in hoeverre je dan nog van een dac kunt spreken, in feite is het dan gewoon een externe geluidskaart.

Een dac is een vrij simpel apparaat welke enkel een digitale geluid input heeft en een analoge geluid output. Je hebt dan nog een geluidskaart nodig om het geluid zelf te genereren. Wederom, omdat je aangaf deze v-dac via usb aan te sluiten, is deze dus niet aangesloten op een geluidskaart. Het maakt gebruik van zijn eigen geluidskaartje in de behuizing. Het is dus niet alleen een externe dac, maar ook een externe geluidskaart. Net zoals alle andere externe geluidskaarten.

Je kunt dus beter vergelijken als je de v-dac zowel op de pc als op de netwerkspeler enkel laat functioneren als dac, en dus niet als geluidskaart (via usb). Althans, het is afhankelijk wat je wilt vergelijken. Nu heb je:
- de geluidskaart van de netwerkspeler + de dac van de v-dac
tegenover
- de geluidskaart van de v-dac + de dac van de v-dac

Ik ga er van uit dat het gaat om:
- de geluidskaart van de netwerkspeler + de dac van de v-dac
tegenover
- de geluidskaart van de PC + de dac van de v-dac

Dus het vergelijk van de 2 verschillende bronnen, netwerkspeler en PC.
Dan moet je nog achterhalen wat de oorzaak is. Een veelgenoemde oorzaak is "jitter", veroorzaakt door een instabiele klok. Zie link voor meer info: http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html. Nu zal een onboard geluidskaart gebruik maken van de systeemklok welke gevoelig zal zijn voor storingen (speculatie van mijn kant). Hoe dan ook, zonder een discussie te starten wat de invloeden zijn van jitter, het is een veelgenoemde oorzaak, en je kunt het oplossen door een stabiele klok te gebruiken. Als je voor beide apparaten dezelfde stabiele klok gebruikt (zoals een CC1) dan valt dat argument weg wat het verschil veroorzaakt. Stel nu dat je zo'n stabiele klok er tussen hangt, en je hoort opeens geen verschil meer tussen de netwerkspeler en de pc, dan weet je dat daarvoor het verschil werd veroorzaakt door jitter, en heb je dus een antwoord op je vraag. Stel dat je nog steeds grote verschillen hoort, dan weet je dat het ergens anders aan ligt.

Nu is zo'n klok niet een apparaat dat je even koopt om te testen, het ding is tweeduizend euro dacht ik, maar als je ooit een grote test wilt uitvoeren kan het een manier zijn, misschien ergens lenen.

[ Voor 3% gewijzigd door ShittyOldMan op 15-02-2009 13:03 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat je, voordat je naar dingen als jitter gaat bekijken, eerst eens zal moeten nagaan of hetgeen er uit de SPDIF van de PC komt überhaupt wel correct is? Is deze geresampled, staat volume control uit, gebruik je ASIO of kernel streaming? Al die dingen hebben nogal invloed op het afspelen van geluid via de PC, en hebben echt honderden malen meer invloed dan jitter die misschien wel of niet aanwezig is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Davinci1991
voodooless schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:23:
Ik denk dat je, voordat je naar dingen als jitter gaat bekijken, eerst eens zal moeten nagaan of hetgeen er uit de SPDIF van de PC komt überhaupt wel correct is? Is deze geresampled, staat volume control uit, gebruik je ASIO of kernel streaming? Al die dingen hebben nogal invloed op het afspelen van geluid via de PC, en hebben echt honderden malen meer invloed dan jitter die misschien wel of niet aanwezig is.
Jazeker ik heb het afgespeeld met zowel Kernel Streaming bij Foobar2000 en met ASIO. Ik heb zowel 44.1 kHz FLAC bestanden gebruikt en 96 kHZ/24 bit FLAC bestanden.

Ik zou het eigenlijk liever de algemene kant op schuiven: denken jullie dat een pc net zo goed of beter klinkt als een netwerkspeler?

• ShittyOldMan
  • Nu online
Had je die vdac op de pc nu met usb aangesloten of op de onboard kaart?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Davinci1991 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:16:
Jazeker ik heb het afgespeeld met zowel Kernel Streaming bij Foobar2000 en met ASIO. Ik heb zowel 44.1 kHz FLAC bestanden gebruikt en 96 kHZ/24 bit FLAC bestanden.
Kun je op de DAC zien wat de sampling rate is?

Normaal gezien zou ik zeggen dat de verschillen, als ueberuapt merkbaar, gewoon minimaal zouden moeten zijn.

Als je een SPDIF input hebt kun je natuurlijk gewoon een stuk opnemen van zowel PC als Netwerkplayer, en dit dan op bitniveau vergelijken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

GaMeOvEr

Is een hork.

Davinci1991 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:16:

Ik zou het eigenlijk liever de algemene kant op schuiven: denken jullie dat een pc net zo goed of beter klinkt als een netwerkspeler?
Als je beide digitaal laat outputten op de juiste samplerate: Dan klinken ze beide gelijk.

Als je iets laat resamplen, dan klinkt dat wat resampled slechter.

Als je iets analoog aansluit, hangt het allemaal van de kwaliteit van de dacs af in desbetreffend apparaat. Kortom, er is geen ja/nee antwoord mogelijk.

Aannames zijn fataal.

• Davinci1991
Dus ik kan hieruit concluderen dat een pc net zo goed kan klinken, maar je zou wel eens nog meer geld aan moeten besteden?
Pagina: 1