pc wil niet starten zonder load plate ?!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb vandaag mijn E6750 gelapped met een schuurmachine, nu heb ik het probleem dat mijn IHS zodanig dun geworden is dat hij niet meer raakt met mijn Zalman WB2.

Wat ik vervolgens gedaan heb is de load plate verwijderd, waardoor de cooler weer goed contact maakte met de CPU.
Echter wil de pc niet meer doorstarten hierdoor, ik heb al vanalles geprobeerd (3u aan bezig geweest) van het keihard aanspannen van de cooler (zit vast met bouten door de mounting holes) tot het lossen van de cooler tot hij nog net genoeg spant om goed contact te hebben.

Me dunkt kan het geen warmteprobleem zijn omdat de cpu mooi plat gelapt is en die een mooie vlakke 'stempel' achter liet op de cooler.

Het rare is dat de pc in alle omstandigheden waarbij de load plate verwijderd is, de fans 4 à 5 seconden aan gaan, uitvalt, weer 4 à 5 min aan gaan, weer uitvalt, .. zo gaat het oneindig verder.

Volgens mij maakt de CPU gewoon niet juist/ (?) contact met de LGA.
Als ik 2mm koelpasta op de processor leg, zodat die contact maakt met de cooler, EN de load plate gebruik, POST de pc direct.
Zonder load plate dus geen POST.

Kan iemand verklaren waarom de pc niet start zonder load plate ?

Specs:
Asus P5K-E Wifi/AP
E6750
Sapphire 4870
3GB Corsair XMS2

[ Voor 3% gewijzigd door Ward Vr op 11-02-2009 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Scheurtje in je moederbord / CPU wat je met de loadplate weer aanklemt?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Hmmm .. lijkt mij onwaarschijnlijk ? Zet die loadplate dan zoveel druk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Anders in ieder geval. Daarnaast heb je het zaakje ook wel aardig mishandeld of niet :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Doe anders eens wat foto's?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:43
Mijn conclusie zou zijn dat je je processor vakkundig gemold hebt. Hoe kom je er ook bij om daar een schuurmachine voor te gebruiken? Zoek eens naar tutorials voor lappen op internet, ze waarschuwen allemaal dat je het rustig aan moet doen en er waarschijnlijk meerdere uren in zult moeten steken... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Omdat een schuurmachine zowat de enige manier is om hem mooi vlak te krijgen. (voor mij dan :p )
(Uiteraard heb ik tutorials gekeken, maar ben niet voor niets een tweaker hé >:) >:) )

Heb telkens maar 3sec. erop gegaan, en ertussen gewacht tot hij weer afgekoeld was, geen probleem met dit vriesweer.
Telkens als de schuurmachine ervan ging kon ik er met mijn handen nog goed aankomen.

De CPU draait overigens perfect met een dikke laag koelpasta (en loadplate) ertussen.
Heb zelfs 10mins GTA4 kunnen spelen op die manier, toen de temperatuur boven de 60°C kwam heb ik de pc afgelegd.

Ik denk niet dat foto's veel gaan uithalen ? Ik denk immers niet dat mijn lap poging het probleem is ...

btw ik heb dit al eens voorgehad toen ik de proc voor het eerste gelapt had, heb het toen ook eens geprobeerd zonder load plate omdat ik (onterecht) dacht de cooler al teveel tegen de load plate zat , en de pc toonde toen dezelfde symptomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ward Vr op 11-02-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou een penny-mod toe kunnen passen, 5ct op het aanschroefgedeelte van je koeler om zo de base van de koeler strakker op de processor te krijgen.

Toch denk ik dat je met je schuurmachine te veel van je IHS hebt afgehaald en je nu met een waardeloos stukje metaal opgescheept zit. Dit zou je aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunnen bevestigen of juist uit kunnen zoeken waar het wel aan ligt.

@ Martinator, hier op GoT hebben we ook een topic ;) Lappen: het hoe en wat topic

[ Voor 16% gewijzigd door Wiethoofd op 11-02-2009 22:08 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Penny-mod had ik al gelezen in het lappen-topic, maar lijkt mij redelijk zinloos aangezien de Zalman al met een veersysteem en bouten aan het mobo vast zit. (al geprobeerd van zeer hard of zeer los of gewoon, .. aan te spannen maar de symptomen blijven hetzelfde)

Hangen en Opstartproblemen nog eens doorgenomen (eerst niet naar gekeken, heb redelijk wat ervaring qua hardware, maar dit vind ik toch wel zeer bizar). Ik ga morgen eens de FSB zo ver mogelijk omlaag zetten om een te hoge temp toch wel absoluut uit te sluiten. Ga ook eens de L2 cache uitschakelen.
BIOS is al maanden onveranderd.

Ik vraag mij af of de proc niet 1 optimale druk heeft (op de lga pinnetjes/veertjes:D), die bekomen wordt door de load plate.

[ Voor 46% gewijzigd door Ward Vr op 11-02-2009 22:19 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
voldoende druk is inderdaad een vereiste voor goed contact. Maar dat is het ook voor goede koeling!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Drukt je loadplate - het ding op je moederbord wat je processor naar beneden moet houden - je processor wel hard genoeg aan? Als dit ook niet gebeurd maakt het niet uit hoe hard je de koeler er op schroeft, een lichte verschuiving zorgt er dan al voor dat er verminderd contact is.

Verwijderd

@ Wiethoofd
Als ik het zo lees wil hij juist zijn pc zonder loadplate laten booten

Gokje maar kan het misschien zijn dat die loadplate ergens een pinnetje indrukt waardoor je stroomtoevoer naar de procc onderbroken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
@ hierboven: ja idd, mét load plate werkt alles naar behoren
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:46:
@ Wiethoofd
Gokje maar kan het misschien zijn dat die loadplate ergens een pinnetje indrukt waardoor je stroomtoevoer naar de procc onderbroken wordt?
Heb er nog geen gezien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:46:
@ Wiethoofd
Als ik het zo lees wil hij juist zijn pc zonder loadplate laten booten

Daar gokte ik ook op idd, vaag verhaal zo, en anders is je load plate misschien ook te lappen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Als je nou je loadplate ook even met de schuurmachine behandeld, raakt je koeler je CPU misschien wel weer gewoon en is je probleem opgelost.

edit Oeps, spuit 11... /edit

[ Voor 10% gewijzigd door Joor op 13-02-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Dat bedoelde ik dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Dan zal er niet veel overschieten van mijn load plate, want er is echt een flink stuk van mijn heatspreader.
Ik wil ook de garantie van mijn mobo liever niet schaden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Net nog eens goed het S775 socket mechanisme bestudeerd, en er moet echt een gigantische druk op de processor zitten:
De load plate die los in een lichte V geplooid is wordt gewoon recht gebogen als je het hendeltje van de socket toedoet.
Enige pogingen om de load plate met de hand eens te vervormen zijn mislukt :P Het is keihard dat ding.
Dus volgens mij moet ik mij cooler gewoon nog veel harder aanspannen.
Morgen eens een soort backplate maken dan :p Want nu zit het gewoon vast met 2 bouten door de gaten, en 2 plastiekjes als scheiding met het mobo.

Mensen die de IHS volledig verwijderd hebben moeten met hetzelfde probleem zitten, dus kom maar op met die reacties ! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:04
Mijn idee is:
Die load-plate drukt de processor op de juiste plekken aan. Nu maakt hij geen goed contact, want je drukt op de verkeerde plaats.
De enige oplossing is denk ik zorgen dat de cooler contact maakt terwijl de load-plate er gewoon opzit.
Er iets tussen plaatsen (penny-mod) is een oplossing
Of de cooler op de plaats waar hij de load-plate raakt iets afschuren.
De load-plate afschuren kan ook, maar het zou kunnen dat hij dan te dun wordt voor de kracht.

Maar of je uiteindelijk meer rendement uit je koeler haalt na deze actie?

Ik zou in ieder geval niet verder gaan met je experimenten om de processor zonder load-plate aan te drukken, of alvast wat geld opzij zetten voor een nieuw moederbord met bijpassende processor.

[ Voor 15% gewijzigd door Tonne op 14-02-2009 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
simpele oplossing, shim tussen de IHS en de cooler doen.

iets moeilijker maar beter:

De cooler te lijf gaan zodat deze ALLEEN de IHS nog maar raakt, en de loadplate niet.

dus aftekenen waar hij contact maakt met de IHS. dat stuk ongemoeid laten, de rest (de rand dus) wegschuren/vijlen

volgens mij kun je ook dat prima doen met een schuurmachientje. je weet al hoe dat moet :)

succes!!

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
I can confirm the E1200 is not soldered. Do you recommend any method to apply pressure to the cpu. Just using my Tuniq Tower 120 doesn't seem to work. I took off the top part of the loading plate but it's still not making enough pressure. Anyway, I put the ihs back on and apparently it still works. Any suggestions, other than a smaller heatsink?
I am not sure if the TT120 is a screw down type, if it is simply screwing it down more will work. Other than that try and lay the computer on it's side so the weight of the heatsink sits on the die, this also works for many as long as it stays laying down.
bron: http://www.overclock.net/...ls-how-do-should-i-3.html

Dus inderdaad harder aanspannen lijkt mij ?!

[ Voor 14% gewijzigd door een moderator op 14-02-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb even wat reacties hier weggehaald.
Of het verstandig is of niet om je cpu te modden is iets dat aan Ward Vr zelf is. Hij wil het risico nemen en zoekt nu naar een oplossing voor een probleem. Laten we het daar dus niet over hebben, maar ontopic reageren en kijken of er een oplossing is voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Uit het Lappen: het hoe en wat topic Linkje naar topic van de foto :*)
Afbeeldingslocatie: http://justoverclockit.com/Fhbiewrbfi/2.jpgDat krijg je als je door je IHS heen bent.

Tevens is het zo dat je met een (band)schuurmachine misschien wel je koeler vlak krijgt, maar nooit met de fijne grits die je met los schuurpapier kunt gebruiken waardoor hij op microscopisch niveau vlak wordt.

Verder kom je hier met een probleem waar je na deze zelf veroorzaakt te hebben komt klagen waarom je moederbord zonder loadplate niet op start. Deze loadplate zit er niet voor niets, namelijk om je processor op z'n plek te houden. Als je je processor minder ver had geschuurd had deze nog genoeg dikte gehad om (net) boven de loadplate uit te kunnen komen en je koeler dus probleemloos gemonteerd had kunnen worden. Er staat in het lap-topic niet voor niets in de Disclaimer
quote: Disclaimer
Lappen is op eigen risico, /me <jijzelf> bent aansprakelijk voor defecte of slecht functionerende hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Het is niet dat ik dit topic open om mijn hart te komen luchten hé :/
Ik begrijp gewoon niet waarom de pc niet boot zonder load plate.
[b]Wiethoofd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:49
Tevens is het zo dat je met een (band)schuurmachine misschien wel je koeler vlak krijgt, maar nooit met de fijne grits die je met los schuurpapier kunt gebruiken waardoor hij op microscopisch niveau vlak wordt.
Dit had ik inderdaad niet vermeld omdat het mij niet meer dan logisch lijkt, maar achteraf ben ik er nog eens zacht overgegaan met een fijne grit en zowat de fijnste staalwol die er bestaat (zachtheid 000).
Zo goed als alle groeven van de schuurmachine zijn weg, en ik heb een mooi spiegelend oppervlak.

Moest ik met de hand en dus grove grid begonnen zijn had ik zeker een bol oppervlak, mezelf kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ward Vr schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 14:24:
Ik begrijp gewoon niet waarom de pc niet boot zonder load plate.
Waarschijnlijk gaat hier de vlieger op: It's not a bug, it's a feature
Dit had ik inderdaad niet vermeld omdat het mij niet meer dan logisch lijkt, maar achteraf ben ik er nog eens zacht overgegaan met een fijne grit en zowat de fijnste staalwol die er bestaat (zachtheid 000). Zo goed als alle groeven van de schuurmachine zijn weg, en ik heb een mooi spiegelend oppervlak.
Als je het niet vermeld kunnen wij niet ruiken/zien/tussen de regels door lezen dat je na de bandschuurmachine nog eens de boel met een fijne grit hebt afgemaakt, kort had je kunnen zeggen: nikkellaag verwijderd met een bandschuurmachine, dan was dat meteen duidelijk geweest ;)
Moest ik met de hand en dus grove grid begonnen zijn had ik zeker een bol oppervlak, mezelf kennende.
Daarom wordt ook een glasplaat aangeraden om je schuurpapier op vast te plakken en de koeler/processor hier op te verplaatsen in plaats van het schuurpapier op een stil liggende processor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Wiethoofd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 14:40:
Als je het niet vermeld kunnen wij niet ruiken/zien/tussen de regels door lezen dat je na de bandschuurmachine nog eens de boel met een fijne grit hebt afgemaakt, kort had je kunnen zeggen: nikkellaag verwijderd met een bandschuurmachine, dan was dat meteen duidelijk geweest ;)
Ok, sorry dacht dat dat logisch was. O-)
[b][message=31501103,noline]
Daarom wordt ook een glasplaat aangeraden om je schuurpapier op vast te plakken en de koeler/processor hier op te verplaatsen in plaats van het schuurpapier op een stil liggende processor :+
Idd, dat zal al een stuk helpen, maar dan nog zal de druk op het einde altijd iets groter zijn.
Grote lenzen worden/werden trouwens zo gemaakt.

Een foto uit dit topic: http://www.xtremesystems....hread.php?t=200658&page=2
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2182/2063250376_a80ddf2af2.jpg?v=0
Blijkbaar ben ik dus toch niet de enige met het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Problem solved: Backplate gemaakt, cooler helemaal ten einde geschroefd, en pc bootte terug als vanouds !

Het is dus zoals ik dacht, die loading plate zet echt heel grote druk op de cpu.
Daarom moet ook je cooler heel hard aangespannen zijn.

Morgen zal ik zal nog even de nieuwe temps posten.
edit:temps van de E6750
@ stock: tijdens GTA4 komt die niet boven de 39°
@ 3.45Ghz // 1.4vCore ~51 à 52°

Dit met watercooling // dual 12cm rad met 2 papst fans op low.
Temps tijdens load kan waarschijnlijk nog een 5° na beneden met verse koelpasta en beter polijsten van cpu en cooler.

[ Voor 32% gewijzigd door Ward Vr op 14-02-2009 18:00 ]

Pagina: 1