Toon posts:

Externe HD, hoe kan ik hem het beste formatteren?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan binnenkort een externe HD te kopen voor backups etc, waarschijnlijk wordt het de MSI 500GB Starbox (goedkoop, snel genoeg en genoeg opslag) maar die wordt ongeformatteerd geleverd.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik deze het best formatteren, ik weet dat NTFS "normaal" is, maar de helft (al dan niet meer) van m'n tijd zit ik op Ubuntu, die weer niet zo goed met NTFS om kan gaan.
Ik heb dit topic gevonden (onderste reactie).
Kan ik inderdaad beter als fat32 met als nadeel dat als ik een groot bestand heb, denk aan een image van een film oid, ik een probleem heb of zou NTFS op een externe HD met Ubuntu (8.04 overigens) niet enorm moeten uitmaken. Ik ben niet zo'n expert op het gebied van hoe het precies zit met schrijfrechten van Linux naar NTFS..

Alvast bedankt voor de hulp. Timo

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 20:45 . Reden: url werkte niet ]

Verwijderd

Koop een NAS en maak gebruik van CIFS (Samba). Je zit dan niet met met het NTFS probleem, maar kunt nog wel een journaling filesystem gebruiken dat grote bestanden aankan, bijvoorbeeld ext3.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan de schijf natuurlijk ook als EXT2/3 indelen en dan deze gewoon onder windows gebruiken met EXt2 IFS for windows
Een EXT2/3 en NTFS partitie kan ook natuurlijk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie Windows Clients - FAQ (weliswaar met name Windows) of Wikipedia: Comparison of file systems voor nog veel meer filesystems.

Het lijkt me dat op basis van al die gegevens je deze keuze prima zelf kunt maken. Dit topic lijkt me dan een beetje overbodig en gaat op slot.

Dit topic is gesloten.