Toon posts:

Windows XP geeft te weinig RAM aan

Pagina: 1
Acties:
  • 563 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2x Kingston 1GB 400MHz PC3200 CL3 (3-3-3) op een K8N Neo2 Platinum (MS 7025) geprikt.
Nu geeft Windows XP aan dat ik maar 1GB heb, dus heb ik het programma Everest gebruikt om te kijken wat daar naar voren kwam.
Everest gaf ook aan dat ik maar 1GB RAM heb...

Daarna tijdens de boot gekeken (op TAB drukken tijdens booten) hoeveel geheugen mn pc laat zien.
Helaas blijft het opstart scherm te lang in beeld om te kunnen zien hoeveel geheugen aan wordt gegeven...

Ik de 2 reepjes in slot 1 en 2 gedrukt (dual channel), ook heb ik slot 3 en 4 geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Via google of de MSI website kom ik helaas niet verder, heeft iemand misschien een advies hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Heb je ze afzonderlijk ook al geprobeerd, is niet 1 van de 2 defect?
En wat zegt memtest?

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:04
wat geeft je bios aan? ander bankje al geprobeerd?

How are you doing?

Verwijderd

Slot 1 en 3 of 2 en 4 al geprobeerd

Verwijderd

Topicstarter
Even in het BIOS gekeken, daar geeft ie ook 1048MB aan.

Ik heb hier 4x 1GB reepjes liggen, allemaal Kingston PC3200 400MHZ.
Als ik ze omwissel of 1 reepje gebruik op welke plek dan ook, dan blijft het systeem de helft vh geheugen aangeven :(

De 2 reepjes die nu in mn pc zitten zijn vanmiddag binnen gekomen van Interngeheugen.com (super snelle levering btw).

edit.
Had nog speciaal opgezocht of deze reepjes werden ondersteund door dit mobo (ja dus ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 16:20 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-07 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

je kunt het spash scherm (plaatje) ook uitzetten in de bios hoor. en zit er in de bios niet een info pagina die deze informatie toont (niet zeker)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

leuk_he schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 16:23:
je kunt het spash scherm (plaatje) ook uitzetten in de bios hoor. en zit er in de bios niet een info pagina die deze informatie toont (niet zeker)
desnoods kun je de pauze / break knop nog eens proberen. Enfin, ondersteund je moederbord het geheugen? (checken op de website van MSI en zoeken naar de QVL). En heb je Dual sided of single sided geheugen gehaald? Eventueel een bios update proberen.

-_-

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 00:23
Als je geen info kunt checken in het eerste scherm, dan kan het vaak nog wel in het scherm dat vlak achter de POST aan komt (staan ook je schijven vermeldt en zo). Echter zul je dan wel je Splashscreen uit moeten zetten.

Als ook dat niet lukt is Memtest 86 nog wel een optie om te kijken hoeveel geheugen er aanwezig is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer wat met de volgorde vd reepjes geprutst (blijf hoop houden ;) ) en nu geeft het systeem in BIOS en XP 2,5GB aan met 4x 1GB...volgens mij moet dit toch 3,5GB zijn aangezien niet de volledige 4GB benut kan worden in XP.

Edit.
Geheugen werd door BIOS gezien als 166MHZ, dit heb ik handmatig naar 200MHZ gezet aangezien het DDR400 geheugen is, hoeveelheid RAM blijft hetzelfde.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 16:43 ]

Verwijderd

xp ondersteund geen 4 gb

Geheugen werd door BIOS gezien als 166MHZ, dit heb ik handmatig naar 200MHZ gezet aangezien het DDR400

Een bekent euvel van kingston

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2009 17:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voor je op GoT een topic opent.

In dit geval staat er veel in de PMG FAQ over hoe je kunt zien hoeveel geheugen je max in je systeem kunt prikken. Je hebt daar - voorzover in je posts te lezen is- niets mee gedaan. Dan is een topic voorbarig. Begin eens met zelf uit te zoeken welke dichtheden je chipset aankan en wat de chipdichtheid van de chips op je DIMMs is :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.