Toon posts:

Verschil kwaliteit digitale output

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of de S/PDIF uitgang op elke geluidskaart niet gewoon hetzelfde signaal uitzend. (dus hetzelfde klinkt)

Als het signaal digitaal is zou het toch moeten betekenen dat de geluidskaart verder niets met het signaal doet? Het signaal wordt door de geluidskaart zelf niet versterkt of veranderd. Het was immers al digitaal voordat het de geluidskaart bereikte. Dus zou de kwaliteit van de kaart verder niet uitmaken.

Iemand een idee?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat is er mis met een beetje zoeken?

Het maakt over het algemeen inderdaad niet uit of het een geluidskaart is van 15 euro of van 150 euro, als de resampling maar in te stellen is.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Digitaal houdt niet in dat er geen sprake is van storingen, hoewel voor de meesten een SPDIF uitgang al veel beter klinkt (icm een DAC) dan analoge outputs op een geluidskaart.

Check dit eens, hiermee kun je perfecte SPDIF out krijgen dmv oa. Trust kaartjes van net geen 15 euro:

http://code.google.com/p/cmediadrivers/wiki/Bitperfect

''Most consumer grade soundcards aren't bitperfect by design: some sound hardware may be limited to only one sample rate to the effect that sound processing is mandatory (sample rate conversion in this case), in other soundcards' drivers there are annoying "features" which can't be fully disabled (e.g. karaoke, fake 3D sound, "crystalizer" and alike). The latter applies to the C-Media based soundcards: while the hardware is fully capable of bitperfect playback at a multitude of sample rates, all versions of the official driver process the sound. Some versions even cripple the sample size of the sound data from regular 16 bit down to 14 bit which results in a hefty loss of dynamic range (roughly estimated from 96dB/16 bit to 84dB/14 bit).
...
So in essence, in the past there have been only two options for the audiophile user: either accept the deterioration of sound quality induced by the driver's processing, or bite the bullet and buy an expensive professional grade soundcard. Not anymore: after reading the specs of a C-Media chip, I decided to write my own driver from scratch which completely avoids processing. It is compatible to C-Media based soundcards which are widely available for a mere 20 US$/€. The result is a slim and sleek driver which runs on all major Windows operating systems. It supports bitperfect playback for 16 bit sound streams at sample rates of 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz and 96kHz - this effectively covers almost all music on CDs and subsequent formats as well as audio from DVDs on sale today.''

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Hmm, ik zit in dubio. Ik heb een P5K met een onboard Realtek ALC883 chip + spdif out. Volgens mij wil deze alleen 48000Hz signaal. Binnenkort ga ik Logitech's Z-5500 aanschaffen, welke beschikt over zowel analoge als digitale ingangen op de pre-amp. De pre-amp zelf accepteert volgens mij alles van 44,1kHz t/m 96kHz.

Ik was net als de TS in de veronderstelling dat spdif signaal, ongeacht de geluidskaart, hetzelfde was tot deze bij de externe DAC komt om te worden gedecodeerd. Nu dit niet blijkt te kloppen zit ik een klein beetje met een probleem. Ik heb namelijk weinig vertrouwen in de analoge output van mijn Realtek. Daarom wil(de) ik alles digitaal aansluiten.

Mijn films zijn bijna allemaal DTS 5.1 1.5mbit @48kHz, dus die kunnen bitperfect worden afgespeeld als ik me niet vergis. Mijn muziek echter, is doorgaans gewoon 44,1kHz. Dit betekent dat ik moet gaan upsamplen. Of alles analoog moet doen.

Kortom, dit zou betekenen dat ik
- een goede analoge geluidskaart zou moeten kopen en mijn Z-5500 analoog hierop moet aansluiten;
- alles moet up- of downsamplen naar 48000Hz;
- of een geluidskaart moet vinden die alles bitperfect doorsluist naar de Z-5500 in Linux

Even ervan uitgaande dat de derde optie niet mogelijk is (moet ik nog ff uitzoeken), wat geeft dan de beste kwaliteit? Upsampled muziek via spdif? Of toch analoog signaal, maar dan wel op de native rate?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Met een Z5500 zou ik mij niet druk gaan maken om dit soort dingen, in ieder geval niet zo druk dat het tot aanschaf van nieuwe hardware gaat leiden.

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 00:28:
Met een Z5500 zou ik mij niet druk gaan maken om dit soort dingen, in ieder geval niet zo druk dat het tot aanschaf van nieuwe hardware gaat leiden.
Oké dat is duidelijk. Beetje offtopic maar maakt het dan ook nog veel uit of ik alles digitaal of gewoon analoog aansluit?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

LB06 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 00:46:
[...]

Oké dat is duidelijk. Beetje offtopic maar maakt het dan ook nog veel uit of ik alles digitaal of gewoon analoog aansluit?
Dat verschil zal waarschijnlijk groter zijn.

Kan zijn dat iemand anders wat anders gaat roepen m.b.t. de samplerates, maar mij is het nooit opgevallen :P .

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 00:57:
[...]

Dat verschil zal waarschijnlijk groter zijn.

Kan zijn dat iemand anders wat anders gaat roepen m.b.t. de samplerates, maar mij is het nooit opgevallen :P .
Hmmz, nou ik heb inmiddels mijn Z-5500 en hij heeft toch wel problemen met 44100Hz DTS-WAV. Alles wat ik uit mijn speakers krijg is geplop of getik ofzo, dus daar moet ik nog even naar kijken. Nu is het ook zo dat al mijn muziek gewoon stereo aac/ogg/mp3/flac is en dat doettie wel altijd goed, dus volgens mij maakt het allemaal niet zo heel veel uit.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
LB06 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:37:
[...]

Hmmz, nou ik heb inmiddels mijn Z-5500 en hij heeft toch wel problemen met 44100Hz DTS-WAV.
Dus niet bitperfect.

Een wat minder fraaie oplossing is om een software resampler te gebruiken en deze op 48khz te zetten als je geluidkaart alleen maar 48khz aankan. SSRC is wel een goede imo. Voor winamp en Foobar bestaat in ieder geval een SSRC plugin.

[ Voor 33% gewijzigd door Slogra op 16-02-2009 10:16 ]

• HarmoniousVibe
Slogra schreef op maandag 16 februari 2009 @ 10:12:
[...]

Dus niet bitperfect.

Een wat minder fraaie oplossing is om een software resampler te gebruiken en deze op 48khz te zetten als je geluidkaart alleen maar 48khz aankan. SSRC is wel een goede imo. Voor winamp en Foobar bestaat in ieder geval een SSRC plugin.
Misschien wel bitperfect op 48kHz, maar ik weet niet of en hoe ik dat kan testen. Ik heb nog niet geprobeerd om 44,1kHz DTS-WAV te resampled @48kHz af te spelen, dus dat zal ik binnenkort wel eens doen.

Overigens snap ik het eea nog niet helemaal. Ik hoop dat iemand mij het volgende kan uitleggen. Mijn muziek is gewoon 44,1kHz en deze werkt wél gewoon. Wordt deze dan automatisch geupsampled naar 48kHz tijdens het decoderen van mp3/aac/ogg/flac/wma->pcm (wat neem ik aan op mijn pc gebeurd en niet op de pre-amp)? Wat op zich een beetje vreemd is, aangezien ik niks heb ingesteld en DTS niét kan worden afgespeeld op 44100Hz.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
LB06 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:16:
[...]
Overigens snap ik het eea nog niet helemaal. Ik hoop dat iemand mij het volgende kan uitleggen. Mijn muziek is gewoon 44,1kHz en deze werkt wél gewoon. Wordt deze dan automatisch geupsampled naar 48kHz tijdens het decoderen van mp3/aac/ogg/flac/wma->pcm (wat neem ik aan op mijn pc gebeurd en niet op de pre-amp)? Wat op zich een beetje vreemd is, aangezien ik niks heb ingesteld en DTS niét kan worden afgespeeld op 44100Hz.
44.1khz DTS gaat niet werken omdat het geen PCM wave bevat, maar geencodeerde data. Als deze data geresampled wordt naar 48khz klopt er helemaal niks meer van. Jouw receiver kan het dus niet meer decoderen en je hoort dus alleen maar ruis.

Een software resampling gaat dus ook niet werken als je DTS wil doorsturen. Maar voor 44.1khz stereo muziek zal de geluidskwaleit waarschijnlijk wel beter zijn, omdat de software resampler beter is de resampler van de geluidskaart.

• HarmoniousVibe
Slogra schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 11:14:
[...]

44.1khz DTS gaat niet werken omdat het geen PCM wave bevat, maar geencodeerde data. Als deze data geresampled wordt naar 48khz klopt er helemaal niks meer van. Jouw receiver kan het dus niet meer decoderen en je hoort dus alleen maar ruis.

Een software resampling gaat dus ook niet werken als je DTS wil doorsturen. Maar voor 44.1khz stereo muziek zal de geluidskwaleit waarschijnlijk wel beter zijn, omdat de software resampler beter is de resampler van de geluidskaart.
Oh ja, natuurlijk. DTS kun je niet zomaar resamplen (tenzij je het decode, upsampled en weer encode uiteraard). Ik snap hem. Gelukkig heb ik geen materiaal in DTS/DD wat niet @48kHz is gesampled. Bedankt voor de info.

• HarmoniousVibe
Niet dat het op dit moment heel belangrijk is, maar hoe voer je je pre-amp een 5.1 signaal wat hij zelf niet kan decoderen, zoals 5.1 DTS-WAV of FLAC?

Kan dit alleen maar analoog? Want voor zover ik weet kan een spdif-aansluiting slechts 2 kanalen PCM versturen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dus dat veel geluidskaarten dus niet "bit-perfect" zijn ondanks dat er geen D/A conversie plaats vind.

Maar hoe is dit mogelijk? Een digitaal geluidsbestand wordt toch rechtstreeks in licht omgezet bij een S/PDIF uitgang? Welk onderdeel bepaalt de kwaliteit van het optische uitgangsignaal?

Heb ik trouwens gezocht op google maar ik vind alleen meningen en geen feiten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
LB06 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 01:25:
Niet dat het op dit moment heel belangrijk is, maar hoe voer je je pre-amp een 5.1 signaal wat hij zelf niet kan decoderen, zoals 5.1 DTS-WAV of FLAC?

Kan dit alleen maar analoog? Want voor zover ik weet kan een spdif-aansluiting slechts 2 kanalen PCM versturen.
Correct, tenzij je een geluidskaart (of software?) hebt die on-the-fly kan decoden en encoden is een formaat die de reciever wel ondersteunt.

Veel receiver hebben een analoge multichannel input die gewoon vanaf je pc kan aansluiten die je ook zou kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 19-02-2009 22:31 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• HarmoniousVibe
Ramon schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 22:29:
[...]

Correct, tenzij je een geluidskaart (of software?) hebt die on-the-fly kan decoden en encoden is een formaat die de reciever wel ondersteunt.

Veel receiver hebben een analoge multichannel input die gewoon vanaf je pc kan aansluiten die je ook zou kunnen gebruiken.
Ja, zoiets had ik wel verwacht, maar wat ik dan niet helemaal snap is Dolby Pro Logic II (http://www.dolby.com/consumer/technology/prologic_II.html). Stel je hebt een apparaat wat Dolby PLII kan zoals de Playstation 2 of de Wii. Deze consoles hebben een optische spdif-uitgang voor meerkanaals geluid. Zoals ik het heb begrepen werkt PLII alsvolgt: de bron bevat stereogeluid, welke door de console wordt gedecodeerd (mp3->pcm 2.0) en vervolgens door PLII geupmixed naar pcm 5.1. Mijn vraag is dan: hoe kan dit 5.1 signaal worden verstuurd over de TOSlink kabel?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
LB06 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:09:
[...]

Ja, zoiets had ik wel verwacht, maar wat ik dan niet helemaal snap is Dolby Pro Logic II (http://www.dolby.com/consumer/technology/prologic_II.html). Stel je hebt een apparaat wat Dolby PLII kan zoals de Playstation 2 of de Wii. Deze consoles hebben een optische spdif-uitgang voor meerkanaals geluid. Zoals ik het heb begrepen werkt PLII alsvolgt: de bron bevat stereogeluid, welke door de console wordt gedecodeerd (mp3->pcm 2.0) en vervolgens door PLII geupmixed naar pcm 5.1. Mijn vraag is dan: hoe kan dit 5.1 signaal worden verstuurd over de TOSlink kabel?
Dat komt omdat Dolby Prologic geen echte surround techniek is maar een manier om surround in een stereo signaal te matrixen.

Wikipedia: Dolby Pro Logic

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 22:17:
Ik begrijp dus dat veel geluidskaarten dus niet "bit-perfect" zijn ondanks dat er geen D/A conversie plaats vind.

Maar hoe is dit mogelijk? Een digitaal geluidsbestand wordt toch rechtstreeks in licht omgezet bij een S/PDIF uitgang? Welk onderdeel bepaalt de kwaliteit van het optische uitgangsignaal?

Heb ik trouwens gezocht op google maar ik vind alleen meningen en geen feiten.
Niet altijd dus. Soms ondersteund een geluidskaart bij het uitsturen enkel een 48khz signaal. Zou je een 44khz signaal daar bitje voor bitje insturen dan zou het geluid hoger klinken en sneller afspelen. Daarom wordt er alsnog wat resampling gedaan.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

LB06 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:09:
[...]

Het upmixen vindt pas plaats in de versterker. Dat de playstation 2 PLII ondersteund betekent dat hij het surround geluid zo kan encoderen dat het via stereo verstuurd kan worden. Over je optische lijntje gaat dus gewoon nog steeds een stereo signaal. Er bestaat geen PCM 5.1 signaal.

• HarmoniousVibe
Janoz schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:20:
[...]

Het upmixen vindt pas plaats in de versterker. Dat de playstation 2 PLII ondersteund betekent dat hij het surround geluid zo kan encoderen dat het via stereo verstuurd kan worden. Over je optische lijntje gaat dus gewoon nog steeds een stereo signaal. Er bestaat geen PCM 5.1 signaal.
Dus stereosignaal van een iPod is anders van aard dan dat van een playstation 2? Met andere woorden, moet DPLII signaal -iit tot gewoon stereosignaal- nog worden gedecodeerd om het af te kunnen spelen?

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens! Ik ben weer een stuk wijzer geworden :).

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

LB06 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:16:
[...]

Dus stereosignaal van een iPod is anders van aard dan dat van een playstation 2? Met andere woorden, moet DPLII signaal -iit tot gewoon stereosignaal- nog worden gedecodeerd om het af te kunnen spelen?

Bedankt voor jullie antwoorden trouwens! Ik ben weer een stuk wijzer geworden :).
Ja en nee. DPL gebruikt een soort matrix technologie. Er is dus eigenlijk wat onhoorbare extra informatie aan het signaal toegevoegd wat je normaal niet hoort. Het signaal kan gewoon stereo afgespeeld worden door stereo apparatuur en dan klinkt het gewoon normaal. Wordt het echter afgespeeld op iets dat DPL ondersteund dan kan die versterker uit de twee kanalen een berekening maken wat er uit de overige boxen ongeveer zou kunnen komen. Veel (analoge) TV uitzendingen worden bijvoorbeeld in DPL uitgezonden. Merk je niks van, todat je je tv op een surround set aansluit.

• HarmoniousVibe
Janoz schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:29:
[...]

Ja en nee. DPL gebruikt een soort matrix technologie. Er is dus eigenlijk wat onhoorbare extra informatie aan het signaal toegevoegd wat je normaal niet hoort. Het signaal kan gewoon stereo afgespeeld worden door stereo apparatuur en dan klinkt het gewoon normaal. Wordt het echter afgespeeld op iets dat DPL ondersteund dan kan die versterker uit de twee kanalen een berekening maken wat er uit de overige boxen ongeveer zou kunnen komen. Veel (analoge) TV uitzendingen worden bijvoorbeeld in DPL uitgezonden. Merk je niks van, todat je je tv op een surround set aansluit.
Bedankt! Betekent dit ook dat er over de optische en de tulip-uitgang van de PS2 eigenlijk hetzelfde signaal wordt verstuurd? Namelijk dat stereosignaal met die extra info?

Zo ja, waarom heeft de PS2 dan die optische poort? Puur om het kwaliteitsverlies door RF-straling tegen te gaan?

offtopic:
Aangezien je een unix quote in je sig hebt staan vraag ik dit ook maar even: kun je dat matrixed stereosignaal ook decoderen naar 5.1 in Linux? Ik ben aan het kijken naar liba52 maar tot dusver snap ik er niet veel van

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-02-2009 22:24 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
LB06 schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 22:18:
[...]

Bedankt! Betekent dit ook dat er over de optische en de tulip-uitgang van de PS2 eigenlijk hetzelfde signaal wordt verstuurd? Namelijk dat stereosignaal met die extra info?

Zo ja, waarom heeft de PS2 dan die optische poort? Puur om het kwaliteitsverlies door RF-straling tegen te gaan?
Voor dolby digital en dts van dvd's, dat gaat via die optische uitgang en weer niet via de analoge stereo tulp.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1