Welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 11:47
Ik heb net één van de topics bovenaan gelezen om een keuze te maken, maar ben nog niet echt wegwijs geworden.

Ik wil graag de volgende games er mee kunnen spelen op grote kwaliteit: GTA IV, COD WaW en Crysis.
Op internet viel mijn oog op de 9800GTX, alleen ben ik bang dat ik over 2 jaar weer een nieuwe kan kopen.
Nu ben ik niet echt een super gamer maar ik wil sowieso de games van over 2 jaar nog een beetje soepel draaien.
Kwa koeling komen er geen problemen, aangezien ik een NIne Hundred ga aanschaffen.
Mijn budget ligt ong. tussen de 150 / 200 euro.

En het zou mooi zijn als hij in de Nine Hundred zou passen kwa lengte.

Groeten Mathijs

[ Voor 5% gewijzigd door mattdice op 09-02-2009 08:21 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01
Wat is precies je vraag, of wij een videokaart voor je willen uitkiezen? Kijk gewoon in de pricewatch welke videokaarten in aanmerking komen binnen je budget, en ga dan op internet benchmarks zoeken welke kaarten de beste performance geven binnen dat segment.

• mattdice
Een videokaart waarmee ik nog 2 jaar de games kan draaien.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kort antwoord; de Radeon 4870 1GB.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:05
Het probleem is dat de computerbusiness zo snel veranderd dat je nu niet weet of een videokaart over twee jaar met alle spellen nog meedraait. Zeker als we straks ook over zijn op de nieuwe Windows 7.

Alleen met de aanschaf van een console ben je redelijk zeker van je zaak dat de games die over 2 jaar uitkomen ook vloeiend draaien.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:58
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat je over 2 jaar nog steeds games vloeiend moet kunnen spelen. Als je 3 jaar geleden een dikke videokaart kocht kon je daar een jaar geleden Crysis misschien net op de laagste specs draaien. DirectX 10 games kon je helemaal wel vergeten! Dit verhaal is zo snel veranderend dat je niet 2 jaar vooruit kunt plannen.

Wel kun je er vanuit gaan dat je (ligt natuurlijk aan de rest van je systeem en wat jij vloeiend noemt) met een Radeon 48701GB de meeste spellen behoorlijk vloeiend kunt spelen op behoorlijke instellingen! Hou er rekening meer dat als jij een resolutie van 1900x1200 met 8xAA en alles max gaat draaien crysis niet echt lekker zal lopen:)

Dit soort zaken wordt in meerdere topics besproken. Hier had je zelf ook achter kunnen komen. Tevens zul je in het vervolg je openingspost wat uitgebreider moeten maken. Met wat meer info over je eisen zal het makkelijker worden hier een zinnige reactie op te geven.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 11:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

PD2JK schreef op maandag 09 februari 2009 @ 08:36:
Kort antwoord; de Radeon 4870 1GB.
Te duur voor zijn budget?
Een 4870 512MB past wss beter.

Belangrijkste ontbrekende info: welke reso moet er gedraaid worden?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Edmin schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:04:
[...]

Te duur voor zijn budget?
Een 4870 512MB past wss beter.
Ja, ik zat even te kijken in de PW, maar alleen Pixmania kan 'm voor 195 euro incl. leveren. En of dat nou zo'n goede shop is betwijfel ik. En die extra 512MB heeft alleen nut wanneer je hoger dan 1280x gaat gamen.

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 09-02-2009 14:17 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

De eis van over 2 jaar nog de games kunnen draaien is hier een beetje het probleem, denk ik. Als je nu een videokaart pakt van 2 jaar oud kom je daar al niet zo ver meer mee, dus ik neem niet aan dat als je nu een videokaart koopt je daar over 2 jaar nog normaal mee kan gamen.

• mattdice
Mijn oog valt op een gtx 280 xxx tweedehands.
Nu heb ik een 520 watt voeding van CM
Mijn specs:
INtel E8500
MSI P7N Platinum
2GB OCZ
1dvd spelers, 1 640gb spinpoint f1 samsung
En dan dus gtx 280 xxx

Past dit op deze voeding?

Groeten Mathijs

• Spixo
djmathijs schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:28:
Mijn oog valt op een gtx 280 xxx tweedehands.
Nu heb ik een 520 watt voeding van CM
Mijn specs:
INtel E8500
MSI P7N Platinum
2GB OCZ
1dvd spelers, 1 640gb spinpoint f1 samsung
En dan dus gtx 280 xxx

Past dit op deze voeding?

Groeten Mathijs
Mits je met CM het merk CoolerMaster bedoeld moet het prima lukken. Je voeding beschikt toch gewoon over connectors voor je videokaart?

• mattdice
Ik bedoel kwa. vermogen.

Verwijderd

Een GTX280 OC trekt ie makkelijk. Ik ga er van uit dat het een CM M520(520 watt, modulair) is.

• Spixo
Ik ook :+

Een vermogen van 520W is ruim voldoende, mits je een voeding van een degelijk merk hebt. En aannemende dat CM staat voor CoolerMaster zit het qua merk wel in orde.

• mattdice
Ja coolermaster Real Power M520

• mattdice
Laat maar ik heb mijn keuze al gemaakt. Namelijk xfx GTX 280 XXX

• Spixo
djmathijs schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:59:
Laat maar ik heb mijn keuze al gemaakt. Namelijk xfx GTX 280 XXX
Ik ben opzich wel nieuwsgierig of je je originele budget van 150 - 200 euro nog hebt kunnen behalen. Want volgens mij doet de GTX 280 zelfs in het tweedehands circuit nog 200+.

Dare to share?

• mattdice
Ik heb hem tweedehands gekocht voor 260 euro. En met een nieuwprijs van 400+ kon ik dit aanbod niet afstaan.

Verwijderd

mmzz, er zijn ook 280gtx voor €300 hoor:

klik: een gtx280 super OC voor €293 incl verzending. Er zijn ook gtx280 voor €450, ik zoek nog uit wat het verschil is... maar op het eerste zicht zie ik weinig verschil tss de €300 en de retedure versie...

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Bij het lezen van je topic start had ik al het idee dat je niet teveel tijd wilde steken in het maken van een goede keuze. Deze kaart is namelijk ongeveer even snel en zeker geen 400 euro. Maar veel plezier met je nieuwe kaart.

specs

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:59
Je wilt graag een futureproof kaart met een niet al te hoog budget, en dan neem je een kaart die niet eens DX10.1 kan? vreemd..

Als ik trouwens de keuze had tussen een Radeon 4870 en een GTX280 had ik 't wel geweten, zeker gezien er nog steeds 60 euro prijsverschil in zit..

• mattdice
Wat is precies het verschil tussen dx10.0 en .1?
Bedoel je dan deze kaart: =http://www.alternate.nl/html/product/Grafische_kaarten_ATI_PCIe/Sapphire/HD4870/-1072134/?cmd=showRatings&show=5#tabberBox ?

Verwijderd

Misschien is het verstandig dat je je eerst even in gaat lezen in de technologie, bijvoorbeeld in de discussietopics van ATI en nVidia (Ik bedoel dan niet dat je deze vragen daar moet stellen).
Met de informatie die daar staat kun je waarschijnlijk heel goed zelf een keuze maken.

Hier op Tweakers.net wordt sowieso van de leden verwacht dat er al kennis aanwezig is of dat ze dat zelf op kunnen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 20:09 ]

• mattdice
Oke, maar ik kan niet begrijpen dat een videokaart van ong. 400 euro minder is als een 4870 van 200 euro.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:59
djmathijs schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:13:
Oke, maar ik kan niet begrijpen dat een videokaart van ong. 400 euro minder is als een 4870 van 200 euro.
Het gaat er niet om dat de een beter is dan de ander.. het gaat er nu om wat voor jou met je huidige budget en eisen, de beste keus is.

DX10.1 houdt feitelijk in dat games die daar gebruik van maken (wat er nu nog niet zoveel zijn, maar later wel, omdat grote game developers erachter staan), veel effectiever gerenderd kunnen worden wat èn mooiere plaatjes op levert, èn hogere framerates.

Echter vind ik dit wel erg basic informatie wat je eigenlijk zelf had moeten googlen.

Verwijderd

Dat is ook niet zo.
http://www.hardware-infos.com/tests.php?test=55&seite=15

Alleen heeft hij het specifiek over DX10.1. En de performance en/of performance winst.
http://www.pcgameshardwar...red_in_nine_games/?page=1
For the sake of fairness it has to be mentioned that Radeon exclusive DirectX 10.1 in Stalker: Clear Sky and Assassin's Creed offer even better Anti Aliasing.
AA op alpha textures. Daar word normaal met veel moeite AA op toe gepast(Door de Alpha textures eerst op hele hoge resolutie te renderen en daarna deze te verkleinen.). Dx10.1 kan de AA zonder dat trukje er op worden toe gepast. Dat levert dus prestatie en IQ winst op. Alpha textures worden vooral gebruikt op bomen, gras en hekwerk.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 20:36 ]

• mattdice
Sorry dat ik niet van te voren naar informatie heb gezocht. Maar ik dacht dat ik met een gtx 280 een groot stuk vooruit ging en de 1e 2 jaar nog vooruit kon (maar dan na 2 jaar niet meer op high natuurlijk).

Dus als ik voor een Sapphire hd4870 ga heb ik betere graphics t.o.v. Gtx 280 xxx ?
Opzich vind ik de gtx mooier staan in de kast, maar daar moet je voor de graphic iig niet opletten.

Verwijderd

djmathijs schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:41:
Sorry dat ik niet van te voren naar informatie heb gezocht. Maar ik dacht dat ik met een gtx 280 een groot stuk vooruit ging en de 1e 2 jaar nog vooruit kon (maar dan na 2 jaar niet meer op high natuurlijk).

Dus als ik voor een Sapphire hd4870 ga heb ik betere graphics t.o.v. Gtx 280 xxx ?
Opzich vind ik de gtx mooier staan in de kast, maar daar moet je voor de graphic iig niet opletten.
In het kort, Nee. Maar als een game DirectX 10.1 ondersteund zou het misschien wel zo kunnen zijn.

Verwijderd

Volgensmij word je een beetje van de wijs gebracht. Futureproof kan je toch nooit zijn. Ik vind DX10.1 hebben voor de toekomst een beetje onzin. Over een jaar heb je DX11 al weer en zo gaat dat maar door. Die GTX 280 XXX is voor 260 euro helemaal niet slecht.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 20:57 ]

• mattdice
En omdat ik niet zo'n ultieme gamer ben hoef ik ook niet alle nieuwste games.
Ik wil straks miss nog een 22/24 inch scherm kopen, en daarmee wil ik spellen als gta iv, cod waw etc. allemaal nog wel beetje kunnen spelen, maar ik denk niet dat als er weer nieuwe game uit komt ik de eerste ben die hem koopt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

k heb net één van de topics bovenaan gelezen om een keuze te maken, maar ben nog niet echt wegwijs geworden.

Ik wil graag de volgende games er mee kunnen spelen op grote kwaliteit: GTA IV, COD WaW en Crysis.
Op internet viel mijn oog op de 9800GTX, alleen ben ik bang dat ik over 2 jaar weer een nieuwe kan kopen.
Nu ben ik niet echt een super gamer maar ik wil sowieso de games van over 2 jaar nog een beetje soepel draaien.
Om je dat te kunnen vertellen hebben we een glazen bol nodig. Niemand kan zeker zeggen wat over 2 jaar de eisen gaan zijn. Maar dan nog, met een beetje eigen creativiteit kun je hier prima zelf op komen.

Wat dacht je van te kijken naar hoe goed 2-jaar oude kaarten het *nu* doen in actuele spellen en vervolgens een kaart nu kiezen in dezelfde prijscategorie als die kaarten 2 jaar terug zaten?
Kwa koeling komen er geen problemen, aangezien ik een NIne Hundred ga aanschaffen.
Mijn budget ligt ong. tussen de 150 / 200 euro.
Dit komt helaas toch weer neer op "zoeken jullie het even voor me uit". En dat is - zoals overigens in de eerste alinea van **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? duidelijk vermeld staat - niet de bedoeling. Daarom gaat dit topic dicht.

Als je specifieke vragen hebt waar je niet zelf uit kunt komen mag je er rustig een topic voor openen, maar we gaan niet een kaart voor je uitkiezen, en veel van de vragen die je verder in dit topic stelt had je zelf prima kunnen beantwoorden met een beetje moeite.
Sorry dat ik niet van te voren naar informatie heb gezocht.
Juist ja. Doe dat wel, dan weet je zelf meer, en als je dan een vraag hebt waarvoor je hier terecht komt, dan gaan je topic niet dicht ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.