• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:10
Ik was op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: In hoeverre mag ik het collegegeld van mijn vriendin als aftrekpost opvoeren? In het rekenprogramma staat de opdeling per persoon. Mijn vriendin kreeg een gedeelte van het jaar stufi. Mag ik bij mijn kosten (geen stufi gehad) haar collegeld opschrijven? Wij hebben een gezamenlijke huishouding, de rekening waar het collegegeld van betaald is, is onderdeel van mijn YP-pakket bij de ABN, maar staat wel op haar naam.

Ik ben even aan het zoeken geweest op de site van de belasingdienst en daar de pdf "Als u of uw fiscale partner in 2008 studiekosten of andere scholingsuitgaven had." Daarin staat het voor mij eigenlijk niet echt duidelijk.

Iemand enig idee of dit ook daadwerkelijk mag?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Fiscaal maakt het niet uit op welke naam een rekening staat. Als jullie fiscaal partners zijn, en (dus) een gemeenschappelijke huishoudig voeren, dan is het collegegeld door jullie samen betaald.

Vervelender is dat je weliswaar met aftrekposten mag schuiven, maar dan moeten het natuurlijk wel eerst aftrekposten zijn. Zoals je zelf al voelde aankomen is het collegegeld niet aftrekbaar vanwege de stufi.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:13

Deathchant

Don't intend. Do!

en als je dan geen recht meer had op STUFI maar wel een lening bij de IB groep had?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11-2025
MSalters schreef op zondag 08 februari 2009 @ 16:54:
Vervelender is dat je weliswaar met aftrekposten mag schuiven, maar dan moeten het natuurlijk wel eerst aftrekposten zijn.
Dat is niet vervelend, dat is juist een voordeel.
Zoals je zelf al voelde aankomen is het collegegeld niet aftrekbaar vanwege de stufi.
Niet waar.

In de PDF van de BD staan normbedragen genoemd. Deze bedragen kun je hanteren bij de berekening van de aftrekpost.

De aftrekpost kan als volgt worden berekend: normbedrag*12 -/- ontvangen stufi -/- drempel van €500 = aftrekpost.

Kijk anders ook eens hier: Belastingaangifte 2008 - Tips & Trucs In dit topic is het aftrekken van studiekosten één van de meest besproken onderwerpen.

[ Voor 5% gewijzigd door argro op 09-02-2009 09:28 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Inderdaad zoals Agro aangeeft is het zeker aftrekbaar met bepaalde voorwaarden. Nu je toch bezig bent, ze heeft een laptop neem ik aan? Die kun jij ook aftrekken, precies zul je het moeten nakijken maar het is iets van totale som-10%/3

• argro
n4m3l355 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:55:
Inderdaad zoals Agro aangeeft is het zeker aftrekbaar met bepaalde voorwaarden. Nu je toch bezig bent, ze heeft een laptop neem ik aan? Die kun jij ook aftrekken, precies zul je het moeten nakijken maar het is iets van totale som-10%/3
Wanneer je normbedragen hanteert dan is een laptop niet separaat aftrekbaar. Het normbedrag vervangt namelijk alle kosten (collegegeld, boeken, pennen, nietjes, gummetjes, laptop, excursies et cetera). Een uitleg hiervan staat overigens vrij duidelijk in de PDF van de BD en ook in bovengenoemd topic.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> WI

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
argro schreef op maandag 09 februari 2009 @ 10:36:
[...]
Wanneer je normbedragen hanteert dan is een laptop niet separaat aftrekbaar. Het normbedrag vervangt namelijk alle kosten (collegegeld, boeken, pennen, nietjes, gummetjes, laptop, excursies et cetera). Een uitleg hiervan staat overigens vrij duidelijk in de PDF van de BD en ook in bovengenoemd topic.
Mij lijkt dit niet al te practisch om het adhv een normbedrag te doen als je concreet weet wat je kosten waren. Menig opleiding kost maandelijks meer dan 130 euro en een beetje laptop a 1000 euro drijft de prijs maandelijks nog eens 25 euro op maandbasis op. (Bij mijn weten rekende mijn accountant ook per jaar afzonderlijk uit en paste de norm niet toe juist omwille dat het dan hoger uitvalt).

• argro
n4m3l355 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:25:
[...]

Mij lijkt dit niet al te practisch om het adhv een normbedrag te doen als je concreet weet wat je kosten waren. Menig opleiding kost maandelijks meer dan 130 euro en een beetje laptop a 1000 euro drijft de prijs maandelijks nog eens 25 euro op maandbasis op. (Bij mijn weten rekende mijn accountant ook per jaar afzonderlijk uit en paste de norm niet toe juist omwille dat het dan hoger uitvalt).
Het normbedrag ligt ook op niet op €130, maar op circa €180 per maand. Dat geldt althans voor HBO en WO, voor MBO ligt het normbedrag wel op circa €130.

Overigens is het niet zondermeer toegestaan om de werkelijke kosten op te geven. Eén en ander staat beschreven in de PDF van de BD over aftrek van studiekosten, compleet met rekenvoorbeelden.

[ Voor 19% gewijzigd door argro op 10-02-2009 11:38 ]

Pagina: 1