ik ben opzoek naar een autolader voor de eee-pc, deze gebruikt 12v / 3amp. nu heb ik een paar van die dingen gezien op internet maar ik vind 35 euro best prijzig voor zo'n kreng. Nu zat ik te denken, als ik er nu zelf een maak wat max 3 amp spuugt dan moet dat toch ook voldoende zijn? of zie ik wat over het hoofd ? ik heb al op verschillende sites gelezen dat de eigenlijke lader in de laptop zef verwerkt zit en dat de juiste spanning / stroom voldoende is. Kan iemand dit bevestigen?
In principe klopt dat maar je hebt alsnog een boostconverter nodig. De laptop zal niet laden op 12V. En je wil het liefst dat dat ook een beetje veilig is... Heb je al op dealextreme gekeken?
Ik denk nu misschien te simpel, maar de boodspanning van je auto is toch ook 12v, je accu kan meer dan 3A leveren, maar daar gaat je EEE niet stuk van. Hooguit misschien van het feit dat als je rijdt, de spanning soms wat hoger (13, 14 volt) kan zijn.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
merci,
@de post daarboven, idd dat dacht ik dus ook.wist alleen niet zeker of het uitmaakt dat het amperage hoger is. maar voor 4 euro kan ik niet tegen op solderen denk ik
Dat ding van deal extreme is niet veel meer dan een sigarettenaansteker met een kabeltje eraan, zit geen spanningsregelaar in! Als je auto geparkeerd staat met de motor uit werkt ie prima (dan zal ie zo tussen de 12 en 12.5 volt zitten afhankelijk van de staat van je accu) maar zodra je de motor start zal dat naar ~14.4 schieten. Dat is dus waarschijnlijk teveel voor je EEE!
Ik denk stiekum dat je eee daar totaal geen problemen mee gaat hebben. Het eerste wat achter de stroomingang zit is een filter en een paar buck/boostconvertertjes.
Waarom zou er buck/boost achterzitten?
Intern is alles 3.3/5v of nog lager, als je een accu kiest die onder de 12V laadspanning zit heb je helemaal geen boost nodig.
Intern is alles 3.3/5v of nog lager, als je een accu kiest die onder de 12V laadspanning zit heb je helemaal geen boost nodig.
Heeft een eee-pc een 3- of 2/4-cel batterij? In het eerste geval zal het buckboost moeten zijn afhankelijk van zn SoC. Anders heb je gelijk.
Even weer een kick van dit topic 
Ik heb zelf binnenkort misschien ook een EEE (900) en wil hem dan ook in de auto gebruiken. Helaas geeft mijn laptop auto lader (art. nr 510510-89 van Conrad) op de laagste stand al 15V. Beetje jammer.
Nu zat ik er aan te denken, om dat ding van dealextreme te kopen, en er dan een 7812 ofzo in te stoppen. De input van de 7812 is dus de spanning die er uit de sigarettenaansluiting komt (12 - 14.4V ofzo)
Maar is er wel een uitvoering van de 7812 die 3A kan hebben? En hoe zit het met de ingangspanning? Wat als de ingangspanning 12V of lager is? Wat doet de 7812 dan?
En hoeveel volt heeft de 7812 nodig om netjes 12V te kunnen maken?
Hoe zit dat met warmte? 3A lijkt me niet gering voor zo'n klein chipje, dus ik zal wel iets met warmteafvoer moeten doen denk ik?
Ik heb zelf binnenkort misschien ook een EEE (900) en wil hem dan ook in de auto gebruiken. Helaas geeft mijn laptop auto lader (art. nr 510510-89 van Conrad) op de laagste stand al 15V. Beetje jammer.
Nu zat ik er aan te denken, om dat ding van dealextreme te kopen, en er dan een 7812 ofzo in te stoppen. De input van de 7812 is dus de spanning die er uit de sigarettenaansluiting komt (12 - 14.4V ofzo)
Maar is er wel een uitvoering van de 7812 die 3A kan hebben? En hoe zit het met de ingangspanning? Wat als de ingangspanning 12V of lager is? Wat doet de 7812 dan?
En hoeveel volt heeft de 7812 nodig om netjes 12V te kunnen maken?
Hoe zit dat met warmte? 3A lijkt me niet gering voor zo'n klein chipje, dus ik zal wel iets met warmteafvoer moeten doen denk ik?
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2009 02:24 ]
een 78xx heeft ~2.5V meer nodig dan de uitgang op stabiel te werken, nu zijn er nog wel LDO regelaars die maar 0.5V gebruiken
ik heb nog zo'n deal extreme ding liggen voor de liefhebber, dat is sneller dan bestellen bij dx ;-) dm me maar
Jouw naam in onder mijn Post
Iemand nog een idee om zelf goedkoop zo'n ding te maken met wat onderdeeltjes en zo'n sigarettenaansteker?
Verwijderd
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
Dit met een 7812 maken, en voeden met je 15V adapter (uiteraard kan de gelijkrichter dan weg).
De vermogenstransistor moet je wel goed koelen.
Dit met een 7812 maken, en voeden met je 15V adapter (uiteraard kan de gelijkrichter dan weg).
Die transistor krijgt zo'n 15watt te stoken, dus zet er idd wel een voldoende-groot koelblok op (en bouw die niet dicht zodat ie geen airflow heeft)Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 15:48:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33
Een 7812 wil 3V meer op zijn ingang. Dus 15V en door die weerstand in serie moet de spanning nog hoger zijn.
Je moet hiervoor een low drop spanningsregelaar hebben. En best een geschakelde regelaar dan kan je het koelblok kleiner houden.
Je moet hiervoor een low drop spanningsregelaar hebben. En best een geschakelde regelaar dan kan je het koelblok kleiner houden.
http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/
Ik ben net weer terug van vakantie, en had m'n omvormer ook mee: Tip! Goedkope auto omvormer voor laptop bij Action
M'n EEE werkte daar prima op
Ik moest het wel in een bepaalde volgorde aansluiten anders werkte het niet.
Als ik de lader al aan de EEE had hangen, en de omvormer werd uitgezet (contact eraf door sleutel bijv.) en de stroom kwam er daarna weer op, dan werkte het niet, en ging de lader brommen/zoemen.
Dit komt waarschijnlijk door de rare sinus die de omvormer uitspuugt.
Wel vreemd, want m'n HP DV5-1160ed, en een ThinkPad T42 werken niet op de omvormer.
M'n EEE werkte daar prima op
Ik moest het wel in een bepaalde volgorde aansluiten anders werkte het niet.
- Omvormer aanzetten
- Stekker van EEE lader erinsteken
- Plug van EEE lader in EEE steken
Als ik de lader al aan de EEE had hangen, en de omvormer werd uitgezet (contact eraf door sleutel bijv.) en de stroom kwam er daarna weer op, dan werkte het niet, en ging de lader brommen/zoemen.
Dit komt waarschijnlijk door de rare sinus die de omvormer uitspuugt.
Wel vreemd, want m'n HP DV5-1160ed, en een ThinkPad T42 werken niet op de omvormer.
Pagina: 1