Ik heb recentelijk een nieuwe processor gekocht (intel q9550) welke ik gisteren geinstalleerd heb. Alles goed en wel, ook redelijk weten te overclocken.. alleen nu start de PC niet meer op.. soms stopt hij al na 5 seconden, dan na 20.. geen idee wat er aan de hand is.. Dus ik schroef de kast open, haal alle componenten er 1 voor 1 uit om te kijken of er wellicht wat verkeerd verbonden is.. zie ik dat er geen thermal paste op de processor zit (fijne leverancier..)! Ik heb vervolgens m'n oudere processor erop gezet waarmee de pc probleemloos opstartte. Mijn vraag is nu; is de q9550 processor nu doorgebrand of zit er een intern bescherminsmechanisme in waardoor de pc telkens weigerde op te starten? Morgen koop ik iig even een tube, kijken of ik hem dan weer aan de praat krijg.
Wij kunnen niet ruiken of je cpu is doorgebrand, jij wel - letterlijk. 
Maar als je cpu gewoon koud is zal je echt wel moeten kunnen opstarten zonder pasta, wellicht dat deze dan na een paar minuten (te) heet wordt, maar dat merk je dan vanzelf.
Maar als je cpu gewoon koud is zal je echt wel moeten kunnen opstarten zonder pasta, wellicht dat deze dan na een paar minuten (te) heet wordt, maar dat merk je dan vanzelf.
Als een moderne processor merkt dat ie te heet word dan klokt ie zichzelf terug zodat ie niet in de fik vliegt.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Als het goed is schakeld de CPU uit bij een te hoge temp, maar denk niet dat de temp te hoog wordt (100+ graden) zonder koelpasta. Zolang de koeler er goed opzit moet de nog wel genoeg koelen denk ik.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dus je hebt je oude processor er weer op gezet zonder nieuwe koelpasta er op te doen?
Daar zat nog wat pasta op.Moning2 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:12:
Dus je hebt je oude processor er weer op gezet zonder nieuwe koelpasta er op te doen?
Heb je ook een nieuwe koeler erbij?
Want de pasta zit altijd bij de koeler en nooit bij de processor.
Dus heeft niks met een al dan niet fijne leverancier te maken als je zelf niet goed oplet.
Want de pasta zit altijd bij de koeler en nooit bij de processor.
Dus heeft niks met een al dan niet fijne leverancier te maken als je zelf niet goed oplet.
Oude rommelige pasta.. het beste kun je elke keer dat je de koeler verwijdert er opnieuw koelpasta op doen, maar dit zal het wel tot (over?)morgen volhouden
Oude pasta eraf en er nieuwe opdoen. Trouwens, waarom geef je de leverancier de schuld? Jij heb toch de proc vervangen? Heb je toen nie gezien dat er geen pastasticker op zit en dus de koeler kaal op de proc gemonteerd. Dus eigenlijk ligt de schuld bij jou, toch?
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
http://www.watbenjedan.com/ 
Nee maar even serieus. Gewoon de boel lostrekken, oude pasta er afhalen (met alcohol) en dan verse pasta er op en weer testen.
Nee maar even serieus. Gewoon de boel lostrekken, oude pasta er afhalen (met alcohol) en dan verse pasta er op en weer testen.
Ik heb de oude koeler waar nog wat pasta op zat nu op de nieuwe processor gezet als tijdelijke oplossing en het werkt weer. Temperaturen 53 53 47 47 graden dus dat houdt het wel even vol tot morgen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar de schuld afschuiven is zo makkelijk hemarquis schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:19:
[...]
Oude pasta eraf en er nieuwe opdoen. Trouwens, waarom geef je de leverancier de schuld? Jij heb toch de proc vervangen? Heb je toen nie gezien dat er geen pastasticker op zit en dus de koeler kaal op de proc gemonteerd. Dus eigenlijk ligt de schuld bij jou, toch?
55 graden houdt het wel vol tot in de eeuwigheid trouwens
Die dingen mogen makkelijk op 70+ draaien.
Zonder koelpasta werkt overigens meestal beter dan met oude hard geworden prutpasta
Maar het beste is nog altijd gewoon een klein drupje AS o.i.d.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
1+1=2 ?
Misschien dat ik wat grof door je post-history heen wandel maar ik zie niet in dat je eerst niet snapt dat je Q9550 zo warm wordt (maar blijkbaar wel werkt/werkte) en dan een paar uur later een topic maakt dat de hele machine zich ophangt.
/edit
Buiten dat misschien ook het advies om de handleiding (jaja...) van een, aan te schaffen, koelpasta te lezen. Sommige merken/typen stabiliseren zich pas na enkele tijd zoals een dag of 2; daarna zou je pas redelijk zeker je temperaturen kunnen gaan aflezen en bedenken of daar een nieuw topic over moet komen.
Misschien dat ik wat grof door je post-history heen wandel maar ik zie niet in dat je eerst niet snapt dat je Q9550 zo warm wordt (maar blijkbaar wel werkt/werkte) en dan een paar uur later een topic maakt dat de hele machine zich ophangt.
/edit
Buiten dat misschien ook het advies om de handleiding (jaja...) van een, aan te schaffen, koelpasta te lezen. Sommige merken/typen stabiliseren zich pas na enkele tijd zoals een dag of 2; daarna zou je pas redelijk zeker je temperaturen kunnen gaan aflezen en bedenken of daar een nieuw topic over moet komen.
[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 08-02-2009 00:53 ]
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Stijgende temperaturen zag ik als een logisch gevolg van het overclocken van de processor icm het aanpassen van het voltage.MAX3400 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 00:46:
1+1=2 ?
Verwijderd
Wel overklokken maar geen koelpasta. Wat is dat voor een redenering als ik vragen mag?
Zeg baas hoeft geen olie in ik rij zo wel, ff kijken hoe hard ie gaat.
Voor mij iig ongeloofwaardig.
Krijg er alleen maar honger van die pasta's, weer eens wat anders dan lasagna...
Zeg baas hoeft geen olie in ik rij zo wel, ff kijken hoe hard ie gaat.
Voor mij iig ongeloofwaardig.
Krijg er alleen maar honger van die pasta's, weer eens wat anders dan lasagna...
Toch is het zo. Heb maar een nieuwe koeler besteld voor de CPU. Asus Silent Square Pro. Hopelijk is het dan opgelost.
Pagina: 1