Denon 3808 / 4308 upgrades

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
Ik ben op dit moment in het bezit van een Denon 3808. Nu was ik even wezen checken op nieuwe firmware en deze was nog steeds actueel. Alleen kwamen er nu wel upgrade mogelijkheden te voorschijn. Deze upgrades zijn voor de volgende types beschikbaar: AVR-3808, AVR-4308, AVC-A1HD en AVP-A1HD.

De upgrades kosten 75pond en op een site uit de USA staat weer $100,- dus het hier in Nederland ook wel rond de €75,- uit komen. 100 euro dus :| Indien het apparaat niet door Penhold b.v. is geleverd wordt Euro 25,- extra in rekening gebracht voor administratiekosten.(lookenlisten.nl)
Audyssey Dynamic Volume
Imagine this: you are watching a movie at home through your A/V receiver. People on the screen are whispering and thus you have to put the volume level up to hear what they are saying. Suddenly, there is a huge volume peak (e.g. due to an explosion or TV commercials). You have to immediately decrease the volume again through your remote control to avoid damage to your speakers or your ears.

Audyssey Dynamic Volume™ monitors the audio signal moment-by-moment and constantly maintains the user’s desired listening level while optimizing the dynamic range to preserve the home cinema impact.
Audyssey Dynamic EQ
Loudness correction technology to solve the problem of deteriorating sound quality as volume is decreased. This is achieved by taking into account human perception and room acoustics.
Even at low playback volume, clear voices, dynamic bass and an enveloping surround soundstage are achieved. Audissey Dynamic EQ™ lets you enjoy the original rich sound at any volume.
CEC (Consumer Electronic Control) HDMI protocol
The Consumer Electronics Control (CEC) is an AV Link protocol that is used for remote control functions via HDMI.
The CEC feature allows the user to command and control multiple CEC-enabled products with one remote control and for individual CEC-enabled products to command and control each other without user intervention. An example of the latter is to allow the DVD player, when the drawer closes with a disc, to command the TV and the intervening A/V receiver (all with CEC) to power-up, select the appropriate HDMI inputs, and auto-select the proper video mode and audio mode. No remote control command is needed.
Dat CEC verhaal is leuk maar met me Logitech harmony komt dat ook wel goed ;) Maar Audyssey Dynamic Volume vind ik daarin tegen wel heel interessant want ik merk vaak genoeg dat er van die fluister scenes zijn waarbij je het volume moet aanpassen om het goed te horen. (vooral als je geen ondertitels hebt en iets in het engels wordt gezegd)
De Audyssey Dynamic EQ is ook wel leuk maar of ik dat gebruik vraag ik me af omdat ik bijna alles zo puur mogelijk doe afspelen.

Maar nu wie heeft er ervaringen met deze upgrades?

[ Voor 2% gewijzigd door The-Source op 07-02-2009 14:44 . Reden: prijs gevonden voor upgrade ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:08
Volgens mij heeft iedere av receiver van zeker de laatste 5 jaar een midnight mode wat hetzelfde doet: dynamische compressie.

Tevens heeft dolby een eigen compressie, maar daar kun je niet van uit gaan gezien je dan afhankelijk bent van het profiel dat bij het encoderen wordt aangegeven (als dat 'none' is doet het niks).

Die eq kan ook handig zijn, als deze een beetje fatsoenlijk klinkt. Je verliest nogal wat laag en een beetje hoog als je wat zachter afspeelt (en dat doe je, anders zat je niet aan het volume te draaien :) ).
Alleen dit zijn dus hun eigen algoritmen, wellicht zijn die wel beter, ik heb er geen ervaring mee. Maar ik zou zeggen probeer eerst eens wat de receiver nu al wel kan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:10
klaasbram schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:52:
Dynamic Volume[/i] vind ik daarin tegen wel heel interessant want ik merk vaak genoeg dat er van die fluister scenes zijn waarbij je het volume moet aanpassen om het goed te horen. (vooral als je geen ondertitels hebt en iets in het engels wordt gezegd)
De Audyssey Dynamic EQ is ook wel leuk maar of ik dat gebruik vraag ik me af omdat ik bijna alles zo puur mogelijk doe afspelen.

Maar nu wie heeft er ervaringen met deze upgrades?
Ik heb de 1909, die deze functies al heeft. Dynamic EQ is inderdaad een soort Loudness mode, maar afhankelijk van de afstelling van de speakers is het effect niet opmerkelijk vervormend, naar mijn mening. Wel blijft het geluid bij de verschillende volumes de dynamiek behouden.
Helaas kan Dynamic Volume niet gebruikt worden zonder Dynamic EQ.

Dynamic Volume werkt goed. Stereo, Dolby, DTS, welk signaal, of welke bron dan ook, er zitten tenminste geen overdreven volume verschillen meer in als je wisselt tussen signalen.
Er zijn nog verschillende niveaus; Day, Evening & Night. Ik gebruik Day momenteel.
ShittyOldMan schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 14:43:
Volgens mij heeft iedere av receiver van zeker de laatste 5 jaar een midnight mode wat hetzelfde doet: dynamische compressie.

Tevens heeft dolby een eigen compressie, maar daar kun je niet van uit gaan gezien je dan afhankelijk bent van het profiel dat bij het encoderen wordt aangegeven (als dat 'none' is doet het niks).

Die eq kan ook handig zijn, als deze een beetje fatsoenlijk klinkt. Je verliest nogal wat laag en een beetje hoog als je wat zachter afspeelt (en dat doe je, anders zat je niet aan het volume te draaien :) ).
Alleen dit zijn dus hun eigen algoritmen, wellicht zijn die wel beter, ik heb er geen ervaring mee. Maar ik zou zeggen probeer eerst eens wat de receiver nu al wel kan.
Nightmode heeft deze receiver ook, maar het effect van Dynamic Volume werkt beter.

Met de PC als bron hebben players ook zeer vaak een compressiemodus op Dolby signalen e.d. Maar naar mijn mening moet je bij een dergelijke versterker alles zo puur mogelijk doorsturen en de versterker het werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
heb deze upgrade nu 2 maanden op mijn 3808 Draaien en het is iedere euro waard!

Vooral Dynamic EQ, deze functie zorgt ervoor dat ook bij laag volume je nog een goed surround effect hebt verder is de bass veel strakker.dit is een totaal andere functie dan loudness. ben zeer te spreken over deze functie.kijk eigenlijk niet meer films zonder deze functie aan.

Dynamic Volume is ook erg handig, vooral tijdens het tv kijken.Deze functie zorgt dat de absurd hoge reclame pieken afgevlakt worden en je niet de hele tijd met de ab in je hand hoeft te zitten om het volume harder of zachter te doen. Deze functie werkt echt goed, anders dan midnight mode die alleen de bas weghaalt .

Ik kan het je zeker aanraden dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik overweeg de upgrade maar vindt het jammer dat ik niet kan proberen of het die 100 euro waard is. Verder is het flauw dat je moet betalen voor HDMI-CEC ondersteuning aangezien een vroege firmware hier al faciliteiten voor had die in latere versies verwijderd zijn. En nu moet je opeens betalen om terug te krijgen wat er oorspronkelijk al in zat....

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024

Boushh

of TFA

Ik heb een 3808 en ook ik heb de upgrade gekocht. Voornamelijk voor de nieuwe Dynamic Volume en Dynamic EQ functionaliteiten.

Mede omdat deze functies inderdaad tegenwoordig standaard op nieuwe receivers zitten, maar ook omdat 100 euro toch iets goedkoper is dan mijn 3808 inwisselen voor een andere receiver.

Persoonlijk heb wel het gevoel dat het laag een stuk strakker is geworden. Juist iets waarvan ik in het verleden het gevoel had dat het minder was. Ik heb zelfs zitten denken om een subwoofer in te zetten (heb een 4.0 setup), maar ik wordt nu al zo weggeblazen dat ik die niet meer nodig heb. En dat allemaal voor maar 100 euri :)

Ik kan mij voorstellen dat mensen over de upgrade twijfelen juist omdat je het niet van te voren kunt testen, en dat je van te voren dus niet weet wat de impact gaat zijn. Dat heeft mij ook een tijdje bezig gehouden. Maar nadat ik gelezen heb wat ze precies proberen te doen (namelijk de dynamiek van de film te 'restaureren' zodat het weer klinkt zoals de filmmaker het bedoeld had (Dynamic EQ) en het normaliseren van het geluid zonder dat dat ten koste gaat van de dynamiek (Dynamic Volume)), en het feit dat het de receiver een langere 'houbaarheid' geeft (omdat je hem niet hoeft te vervangen voor nieuwe mogelijkheden) hebben bij mij uiteindelijk de doorslag gegeven.

Als je die 100 Euro ook nog eens afzet tegen hoelang je de receiver gaat gebruiken, dan is het maar een klein bedragje voor zo'n upgrade.

Overigens kijk ik nooit TV (behalve dan formule 1 wedstrijden, maar dat is maar een 17 keer per jaar), dus ik kan niet zeggen hoe de nieuwe functionaliteit werkt als je TV kijkt. Maar Brimme geeft al duidelijk aan dat hij er veel profijt van heeft.

Kortom: voor een relatief klein bedrag kun je je receiver voorzien van nieuwe functionaliteiten, die wel degelijk een positive invoeld hebben op het geluid, en er voor zorgen dat hij niet zo snel 'verouderd' als normaal het geval zou zijn.

Vergeet ook niet dat de advies prijs van (in ieder geval) de 3808 met 100 euro is gestegen, dus de aanschaf zorgt ook niet voor waarde verlies.

P.S. De CEC functionaliteit was voor mij geen reden om de upgrade te doen. Ik heb al een Harmony en zou het erg vervelend vinden als de TV uitging als ik van Blu Ray naar HD DVD zou overschakelen. CEC staat bij mij dan ook uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Boushh op 09-02-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten22
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-04 19:48
De update is tegenwoordig gratis in Amerika. Door het volgende nummer te bellen +18779245818(gratis met Skype) kon ik gratis mijn Denon updaten naar de a versie. Ze vroegen mij enkel om mijn Upgrade ID(http://4308-3808-a1.denon...grade-s1a/upgrade-id.html) en het was geen enkel probleem dat het geen Amerikaans model was. Moest wel ruim een uur wachten voordat ik iemand aan de lijn kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
Blijkbaar niet voor niets topic al die tijd in mijn bookmarks gehouden :D
Ga er ook maar eens achteraan als ik er wat meer tijd voor heb ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519931

maarten22 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 17:22:
De update is tegenwoordig gratis in Amerika. Door het volgende nummer te bellen +18779245818(gratis met Skype) kon ik gratis mijn Denon updaten naar de a versie. Ze vroegen mij enkel om mijn Upgrade ID(http://4308-3808-a1.denon...grade-s1a/upgrade-id.html) en het was geen enkel probleem dat het geen Amerikaans model was. Moest wel ruim een uur wachten voordat ik iemand aan de lijn kreeg.
Ik ben ook sinds 2008 in het bezit van Denon AVR 3808.
De upgrade speelt al een tijdje door m'n hoofd. In mijn geval meer voor de HDMI uitbreiding.
Nadat ik dit las ben ik gaan bellen met Denon in Amerika en daarbij heb ik mn Upgrade ID doorgegeven.
Zij gaven aan dat binnen 24 uur de upgrade voltooid dient te zijn. Ben benieuwd!

Nog bedankt voor de info Maarten22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519931

Anoniem: 519931 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:59:
[...]

Ik ben ook sinds 2008 in het bezit van Denon AVR 3808.
De upgrade speelt al een tijdje door m'n hoofd. In mijn geval meer voor de HDMI uitbreiding.
Nadat ik dit las ben ik gaan bellen met Denon in Amerika en daarbij heb ik mn Upgrade ID doorgegeven.
Zij gaven aan dat binnen 24 uur de upgrade voltooid dient te zijn. Ben benieuwd!

Nog bedankt voor de info Maarten22.
Na 2 keer telefonisch contact te hebben gehad met Amerika zonder resultaat ook nog 2 maal een mail verstuurd. Zowaar kreeg ik vanmiddag bericht terug met daarbij een Access code erbij.
Tja waar moet je die code nou invoeren? Na urenlang zoeken ben ik op een update site van Denon terecht gekomen waar deze access code kon worden ingevoerd en nog wat andere gegevens. Binnen een minuut een automatische mail terug dat de Upgrade pakkage was geregistreerd en de update kon worden gestart. En inderdaad, hij is momenteel bezig met de update _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 07:21
Hoewel ik het jullie van harte gun, vind ik het bijzonder dat ik en vele anderen hier 110 euro voor hebben moeten betalen en dat men die codes nu voor nop uitgeeft.

Dat het nu minder kost, kan ik begrijpen, maar hieruit blijkt dat men hierop schandalig heeft zitten cashen.

Back on topic: Dynamic EQ is zeker wel een verbetering op deze versterkers, dus de moete waard om te doen. Dynamic volume vind ik niet denderend en heb ik dan ook uitstaan, ook op mijn X4000.

Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654978

Anoniem: 519931 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 22:19:
[...]

Na 2 keer telefonisch contact te hebben gehad met Amerika zonder resultaat ook nog 2 maal een mail verstuurd. Zowaar kreeg ik vanmiddag bericht terug met daarbij een Access code erbij.
Tja waar moet je die code nou invoeren? Na urenlang zoeken ben ik op een update site van Denon terecht gekomen waar deze access code kon worden ingevoerd en nog wat andere gegevens. Binnen een minuut een automatische mail terug dat de Upgrade pakkage was geregistreerd en de update kon worden gestart. En inderdaad, hij is momenteel bezig met de update _/-\o_
Hallo,

Ook ik ben geïnteresseerd in deze update.
Welk email adres heb je gebruikt?

Tevens ben ik benieuwd of je hier nog extra gegevens hebt (moeten) vermeld(en) (serienummer, aankoopbewijs, etc etc?) om zodoende de access code te verkrijgen.

Alvast vriendelijk bedankt voor je hulp,
Pagina: 1