GRUB Boot error 17 & 21 na Ubuntu(op extern hdd) (XP intern)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit - Probleem opgelost, zie bericht ergens onderaan -

Nieuwe externe harde schijf aangeschaft, meteen de mogelijkheid met linux te spelen op mijn nieuwe schijf was mijn gedachte. Ik heb nul verstand van linux. Ik met Gparted de nieuwe schijf als volgt ingedeeld:

NTFS data partitie aan het begin (sdb3)
ext3 partitie, primary, bestemd voor ubuntu 8.10 (sdb2)
linux-swap achteraan (sdb1)

Ubuntu 8.10 vervolgens geïnstalleerd, maar wanneer nu boot ondervind ik Grub error 17 indien de externe hdd aan de laptop gekoppeld is en error 21 indien er geen externe hdd is aangesloten

Het een en ander ben ik al tegen gekomen door te searchen,
Zo blijkt het volgende niet te werken, zelfde errors blijven:

1-Open je de terminal. Hier typ je in: "sudo grub" (zonder " natuurlijk)
2-Dan typ je in: "find /boot/grub/stage1" Nu krijg je een antwoord (bijv. hd0,1 of hd0,2 enz..) *bij mij is dit (hd1,1)
3-Typ: "root (antwoord bij punt 3)". Zet het antwoord tussen haakjes dus BIJV. zo: "root (hd0,1)"
4-Typ: "setup (hd0)"
5-Typ: "quit"

Ik weet inmiddels dat ik m.b.v Fixmbr in ieder geval mijn XP weer kan booten mocht het dual-booten niet gaan lukken,

maar zijn er nog andere dingen te proberen zodat ik deze errors kan laten verdwijnen en linux vanaf mijn externe hdd kan draaien?

Mijn fdisk -l ziet er als volgt uit:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 200.0 GB, 200049647616 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x2527a2c7

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 5934 47664823+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 5935 24321 147693577+ 7 HPFS/NTFS

Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x469d60df

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 121080 121601 4192965 82 Linux swap / Solaris
/dev/sdb2 119117 121079 15767797+ 83 Linux
/dev/sdb3 1 119116 956799238+ 7 HPFS/NTFS

Partition table entries are not in disk order

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Je hebt bij installatie GRUB laten draaien op de verkeerde schijf. Voor jou was het denk ik makkelijker geweest om je interne schijf te laten zoals die is met de Windows bootloader en die externe te voorzien van GRUB. De Ubuntu installer is niet heel duidelijke op welke schijf hij de bootloader zet en volgens mij kom je tegen een limitatie van je BIOS aan en dat is dat ie bij het booten van je interne schijf de USB schijf negeert (daardoor kan de stage van GRUB niet worden geladen). Bij alleen interne schijven had je dat probleem niet gehad denk ik.

Daarom zou ik je interne schijf fixen met fixmbr en dan Ubuntu opnieuw installeren met je interne schijf uitgeschakeld (in BIOS even de controller channel uitzetten ofzo).

Probleem is ook dat de hd# nummering niet altijd gelijk is. Als je boot van CD, USB of interne hdd kan dit telkens anders zijn, door je BIOS die een andere volgorde van devices presenteert.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 07-02-2009 18:30 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik
  • Laatst online: 21-07 08:41

Erik

hehehe

gertvdijk schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 18:29:

Daarom zou ik je interne schijf fixen met fixmbr en dan Ubuntu opnieuw installeren met je interne schijf uitgeschakeld (in BIOS even de controller channel uitzetten ofzo).
Andere manier is om even nogmaals met ubuntu cd'tje te booten, dan je schijf mounten, chrooten en even de grub installatie uitvoeren in die omgeving.

Die afzonderlijke stappen kun je met google wel vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Erik schreef op zondag 08 februari 2009 @ 02:33:
Andere manier is om even nogmaals met ubuntu cd'tje te booten, dan je schijf mounten, chrooten en even de grub installatie uitvoeren in die omgeving.
Ik vrees dat dat niet een goede oplossing gaat zijn als /boot/grub/stage1 op zijn externe hdd staat. :+
Booten zonder externe hdd gaat dan niet. :P

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2009 02:38 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op zondag 08 februari 2009 @ 02:37:
[...]Daarom zou ik je interne schijf fixen met fixmbr en dan Ubuntu opnieuw installeren met je interne schijf uitgeschakeld (in BIOS even de controller channel uitzetten ofzo).[...]
De harde schijf uitschakelen is nergens een mogelijkheid in (mijn) BIOS, slechts de bootvolgorde aanpassen.
Maar goed, ik had fixmbr toegepast zodat xp in ieder geval weer mogelijk was. Vervolgens heb ik de externe hdd (exHHD) opnieuw gepartitioneerd ditmaal dusdanig dat de partitie 'vooraan' ook sdb1 is en geen sdb3:
- linux sdb1 - linux swap sdb2 - ntfs sdb3
Vervolgens opnieuw Ubuntu geïnstalleerd en was ik gelukkig af van error 17 en zolang ik maar bootte met de exHDD aan de laptop gekoppeld vercheen er GRUB (om xp of ubuntu te booten). Helaas kwam ik er snel genoeg achter dat booten zonder de exHDD niet mogelijk was: grub error 21.

Nu las ik (in dit GoT topic) dat je de GRUB alleen op je exHDD moet plaatsen -en dat was ook wat jij, gertvddijk, bedoelde denk ik-. Dus fixbmr opnieuw toegepast zodat xp werkte en vervolgens met de ubuntu live cd het volgende geprobeerd wat niks bleek uit te halen:
# Terminal openen and typen sudo su
# Typen grub-install /dev/sdb "to reinstall or repair Grub!"

Toen (ik weet niet waarom het zou moeten helpen, maar toch) opnieuw het volgende geprobeerd vanaf de live cd:
#Open je de terminal. Hier typ je in: "sudo grub" (zonder " natuurlijk)
#Dan typ je in: "find /boot/grub/stage1" Nu krijg je een antwoord (bijv. hd0,1 of hd0,2 enz..) *nu bij mij hd0,1
#Typ: "root (antwoord bij punt 3)". Zet het antwoord tussen haakjes dus BIJV. zo: "root (hd0,1)"
#Typ: "setup (hd0)"
Dit wil ook niet werken, na de setup (hd0) komt er te staan dat er iets niet gemount kan worden.

Kortom met de exHDD aangesloten kan ik niks booten (geen grub error, maar iets van 'media test failure check cable' waarna verschijnt 'non system disk or disk error replace and strike any key when ready' oid)

Ik moet constateren dat het dus gewoonweg niet mogelijk is om linux (of iig geval ubuntu) op een externe harde schijf te installeren (iig met grub) indien je ook wil kunnen booten zonder die externe schijf eraan te hangen (zonder trucjes zoals op de intene schijf een kleine distro installeren om GRUB te laten werken).
Ik ben benieuwd of iemand hier het tegendeel kan bewijzen uit eigen ervaring.

Dit terzijde maar waarom is dat GRUB gewoon niet zo gebouwd dat het indien het niet alle besturingsystemen vindt toch de optie biedt om de OSen die hij vindt te laten booten. Sjongejongejonge. 8)7
Linux (hier: ubuntu) mag dan nog net zo goed zijn, maar als er in zo'n gewenste 'simpele' situatie al problemen optreden is linux lang nog niet geweldig.

Mochten jullie toch iets denken te kunnen betekenen voor mij dan hoor ik dat graag natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-09 16:49

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Lijkt mij toch als je grub gewoon in de MBR van je hoofd schijf installeerd, en naar de installatie van je ubuntu laat kijken op je externe hardeschijf dat het gewoon moet werken? Dan kun je dus je lokale windows booten, en als je usb hdd aangesloten zit ook je ubuntu.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 03:48:
[...]

Dit terzijde maar waarom is dat GRUB gewoon niet zo gebouwd dat het indien het niet alle besturingsystemen vindt toch de optie biedt om de OSen die hij vindt te laten booten. Sjongejongejonge. 8)7
Linux (hier: ubuntu) mag dan nog net zo goed zijn, maar als er in zo'n gewenste 'simpele' situatie al problemen optreden is linux lang nog niet geweldig.
Linux afserveren omdat de bootloader 1 bepaalde situatie niet aankan vind ik een beetje raar. Grub zet een deel van zijn bestanden en configuratie op de boot-schijf van ubuntu (en daardoor heeft het een stuk meer features dan veel andere bootloaders), een stuk software gebruiken waarvan maar de helft van de benodigde dingen aanwezig is, noem ik persoonlijk geen "simpele situatie".
DAMAGE schreef op zondag 08 februari 2009 @ 04:57:
Lijkt mij toch als je grub gewoon in de MBR van je hoofd schijf installeerd, en naar de installatie van je ubuntu laat kijken op je externe hardeschijf dat het gewoon moet werken? Dan kun je dus je lokale windows booten, en als je usb hdd aangesloten zit ook je ubuntu.
Dan mist grub van alles, wat misschien wel werkt is op de interne harde schijf een kleine /boot-partitie maken, of een eenvoudiger bootloader gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Oorzaak van de vele problemen met Grub in Ubuntu is dat er teveel automatisch gaat in de installatie'wizard'. Ten eerste moet je je er al van bewust zijn dat de mapping hd# -> sd[a-z] al niet consistent is bij het gekozen bootmedium in het BIOS. (gewoon booten na installatie werkt in aantal gevallen gewoon niet) Daarnaast gaat een /boot installatie op een extern medium zonder waarschuwing op een extern medium en overschrijft hij wel het MBR van de interne harddisk. Dat is een serieuze ongelukkige samenloop van omstandigheden als je alleen maar op next klikt. Daarom vind ik de installer dan ook nog voor verbetering vatbaar. Wat bijvoorbeeld al zou helpen is een eenvoudigere debug met de Live CD om even snel Grub te kunnen fixen en een waarschuwing bij installatie van /boot op een extern medium.

Voor TS is er wel een oplossing en dat is bij de installatie'wizard' goed opletten waar Grub naar wordt weggeschreven. Er zijn diverse 'advanced' knopjes meen ik, waarmee je automatische dingen zelf kan aanpassen. Het is namelijk wel mogelijk om gewoon Grub+Ubuntu op je externe schijf te hebben en Windows bootloader+Windows op je interne schijf. Zo heb ik het ook eens gedaan op een USB stick wat ook veel gezeik veroozaakte op mijn gare BIOS op mijn Asus mobo (dit i.t.t. tot het BIOS op mijn laptop die de devices wel netjes in consistente volgorde presenteert aan de Grub scan). De makkelijke oplossing is dan altijd alle interne schijven disablen of loskoppelen (maar helaas staat niet elk BIOS dat toe, helaas).

[ Voor 47% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op zondag 08 februari 2009 @ 12:25:
(...) een /boot installatie op een extern medium (...) bij installatie van /boot op een extern medium
gertvdijk heeft het hierboven over een /boot ( slash boot ) installatie. Nu heb ik tijdens het partitioneren de partitie voor Ubuntu als / ( slash ) opgegeven. Hebben mijn problemen misschien hier iets mee te maken?

Ik heb geprobeerd om via google meer te weten te komen over (het verschil tussen) deze twee opties, helaas neemt google (en de tweakers search ook meen ik) de slash in een zoekterm niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 18:13:
gertvdijk heeft het hierboven over een /boot ( slash boot ) installatie.
Ik heb het niet specifiek over een aparte /boot partitie, maar over de plek waar je /boot staat. Kan dus ook in je / partitie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp nu even iets niet over dat /boot gebeuren:
Indien ik tijdens de ubuntu-installatiewizard bij manual partion preparen voor de ext3 partitie kies voor een 'mounting point' '/boot' kan ik niet verder en krijg ik het bericht 'no root file system is defined'. Als ik '/' als mounting point selecteer, wel.

Moet ik er wel of niet voor zorgen dat er een partitie met mouting point '/boot' aanwezig is om Ubuntu vanaf een externe hdd te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:34:
Moet ik er wel of niet voor zorgen dat er een partitie met mouting point '/boot' aanwezig is om Ubuntu vanaf een externe hdd te draaien?
Niet nodig. Een /boot is optioneel. Hij kan in je / staan gewoon, maar als je een exotisch filesystem (of raid of lvm of ...) als / wil gebruiken moet je een GRUB compatibel partitietje maken die we in de regel als /boot mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op zondag 08 februari 2009 @ 12:25:
(...) Er zijn diverse 'advanced' knopjes meen ik, waarmee je automatische dingen zelf kan aanpassen. Het is namelijk wel mogelijk om gewoon Grub+Ubuntu op je externe schijf te hebben en Windows bootloader+Windows op je interne schijf. (...)
Lang leve de koningin, het is gelukt. Inderdaad verschijnt er bij de Ubuntu (8.10) installatie op de laatste pagina voordat er echt wordt geinstalleerd (stap 7 van 7), een advanced knop waar je ervoor kunt kiezen om GRUB op je (andere) gewenste schijf te installeren, bij mij mijn externe harde schijf. (Ubuntu installatie ook gewoon op een ' / ' partitie)

Dit topic zal zeker nog nuttig zijn voor toekomstige searchgebruikers.
Bedankt voor de kwalitatieve reacties en gertvdijk jij bent kooning _/-\o_
Hier kan een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mooi dat het gelukt is. Zo'n 'advanced' knopje moet gewoon weg en er moet een dikke controleer-dit-goed sectie van gemaakt worden. Dat vermindert nogal het per ongeluk overschrijven van de bootloader op een schijf waar je intuïtief gezien helemaal niks op wil installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hbe hetzelfed eproblem gehad
flash jhe bios naar de nieuwsye versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:50:
flash jhe bios naar de nieuwsye versie
Echt niet elk BIOS is het probleem en ook niet elke nieuwe versie zal het oplossen.

Pagina: 1