Laptop booten zonder extern HDD (GRUB)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst Ubuntu geïnstalleerd op mijn externe HDD, nu wil het dat als mijn externe HDD niet ingeplugd is. Dat ik een foutmelding krijg van GRUB.

Stage 1.5

Error 21

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen zodat ik gewoon kan werken als ik eens mijn externe HDD vergeet.

Edit: btw: ik heb een Acer Aspire 5310.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand die kan helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik neem even aan dat op de interne schijf van je pc nog steeds Windows XP/Vista staat? Ik denk dat toen je Ubuntu hebt geinstalleerd, GRUB in de MBR (Master Boot Record) van de interne schijf is komen te staan. Dat gedeelte van GRUB stuurt vervolgens door naar de /boot op je externe schijf (daarin staat namelijk de informatie waar alle OS-en zich bevinden). Als je externe schijf er dan niet in zit, krijg je de foutmelding die je postte.
Om dit op te lossen kan je denk ik (als ik je OS-verdeling goed gegokt heb), het beste de MBR van je interne schijf herstellen (kan met de windows installatiecd), zodat daarmee alleen nog maar windows boot. Vervolgens zoek je op hoe je GRUB installeert op je externe schijf. Als je nu wil booten naar het een of het andere OS, kan je dat op BIOS niveau regelen. Andere optie is een kleine linux-installatie voor of achter je Windows installatie op je interne schijf, om GRUB te regelen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-34541.html kan je raadplegen. Zie daar het laatste bericht. Wat je dus kan doen is GRUB op je externe HD zetten en dan via Windows recovery console de XP/Vista bootloader terug zetten op je laptop HD.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn interne HDD staat inderdaar Vista. ik ga straks het een en ander proberen, ben nu op het werk namelijk. Alleen even kijken, voor Vista cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maak6t het dan ook nog uit in welke volgorde ik dit doe?

Eerst grub of eerst MBR van vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, dat maakt niet uit, want je 'scheidt' de twee schijven in feite van mekaar, ze krijgen allebei hun eigen bootloader. Waar je nog wel op moet letten:

Als je de mbr van vista terugzet, zal je daar geen problemen ondervinden. Echter, als je grub installeert op de 2de schijf, en die dan vervolgens boot via je bios-selectie, dan kan het zo zijn dat grub deze schijf nu ziet als hd0, en niet hd1 (grub telt vanaf 0). In je oude situatie stond Vista waarschijnlijk (voor grub) op hd0,0 en Ubuntu op hd1,0. Als je nu grub installeert op de externe schijf, en je een foutmelding krijgt bij het kiezen van Ubuntu in het menu, moet je op de betreffende entry in het menu gaan staan en op e drukken, dan kan je hd1,0 veranderen in hd0,0. Druk vervolgens op enter en dan op b (uit mn hoofd) om te booten. Je zult dan daarna wel handmatig die instelling permanent moeten maken in je /boot/grub/menu.lst.

Als laatste nog een tip: mocht je bang zijn een fout te maken; voer de procedures op elke schijf uit terwijl de andere is losgekoppelt.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de interne loskoppelen? lijkt mij zelf niet zo handig, aangezien GRUB dan niet laat naja ik zie straks wel, eerst vista cd vinden. deze was niet geleverd bij me laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Om grub opnieuw te installeren, kan je het beste van de live-cd starten. Het maakt dus niet uit welke schijven er dan aan of niet aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Hoi remunj,
Je topic zo snel al weer (binnen een uur) omhoogschoppen wordt hier op GoT door veel mensen als irritant ervaren. Daarom staat ook in het algemeen beleid dat dat niet de bedoeling is.

Je schiet er ook niet heel veel mee op; je topic staat na het posten bovenaan, en een uur later zal hij nog niet al te veel gezakt zijn, zeker niet tussen 8 en 9 uur 's ochtends.

Ik hoop dat je dat begrijpt en daar voortaan rekening mee wil houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 11:07:
Hoi remunj,

[...]

Je topic zo snel al weer (binnen een uur) omhoogschoppen wordt hier op GoT door veel mensen als irritant ervaren. Daarom staat ook in het algemeen beleid dat dat niet de bedoeling is.

Je schiet er ook niet heel veel mee op; je topic staat na het posten bovenaan, en een uur later zal hij nog niet al te veel gezakt zijn, zeker niet tussen 8 en 9 uur 's ochtends.

Ik hoop dat je dat begrijpt en daar voortaan rekening mee wil houden :)
Ik zal er voortaan opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De MBR van Vista heb ik weer terug gezet, GRUB moet ik nog aanpassen. Maar dat zal wel loslopen.
Pagina: 1