• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2025
Beste Tweakertjes, ik probeer 1080p content te weergeven op mijn LCD tv, het vreemde is dat ik regelmatig framedrops krijg tijdens wat drukkere momenten.

Mijn setup:

Intel Core 2 Duo E8400
Kingston 800mhz DDRII 8GB
Club3d ATI HD4650 Passive

Als ik een 1080p bestand opstart komen de belasting van de CPU en GPU beide niet boven de 30%. Als ik op de pc monitor kijk loopt het dan ook perfect. Zodra ik het op mijn Samsung LE-32A552 via HDMI out wil bekijken loopt het opeens allemaal wat minder soepel, met framedrops af en toe van ongeveer 3-5fps. Dit is erg storend tijdens het kijken. Ik gebruik een DVI-HDMI verloopje op de grafische kaart, vervolgens heb ik er een 5meter HDMI kabel tussenliggen. Het geluid gaat ook over de grafische kaart, ik heb het uit en aangezet of te kijken of dit prestatieverschil oplevert maar dit is ook niet het geval.

Ik heb geen idee waar de oorzaak ligt van de framedrops. Het ligt niet aan de systeembronnen die het niet trekken of een slechte film encode. Het enige wat ik kan bedenken is dat de kabel te weinig bandbreedte heeft op sommige momenten om het zaakje goed over te dragen. Het was namelijk een erg goedkope kabel van kabeltje.com, maar wel met vergulde uiteinden en HDMI 1.3.

Iemand een idee waar het aan kan liggen? :'(

Verwijderd

He Xanthium,

Ik zit precies met hetzelfde probleem

Op de computer draait alles prima maar zodra ik mijn computer (ook via een hdmi verloop plug) aan mijn Samsung 46inch LCD hang gaat hij ligt schokken. Frame drops inderdaad.

Mijn specs zijn als volgt:

Intel Core 2 Duo E8400 3Ghz
4 GiG intern geheugen (Kingstong HyperX 800mhz)
Geforce 8400GS

Ik heb inmiddels gemerkt dat het zo wie zo niet aan de player ligt. Wat voor player je ook gebruikt hij blijft frames droppen.
Wat ik wel heb gemerkt is dat zodra ik het geluid over SPDIF laat lopen, het stukken slechter gaat.

Tot nu toe is mijn beste resultaat:

Zoom player MAX met de Haali renderer
AC3 Filter voor het geluid
Coreavc 1.8.5 pro voor de .mkv files

Met deze combo draait het beter maar nog steeds frame drops.

Ook ik heb een goedkope HDMI kabel gekocht. Misschien moeten we het toch in die hoek zoeken.

Ik ben nu bezig om de .mkv te remuxen. Misschien dat het dan beter gaat?

Mijn LCD draait op 60hz. Ik heb geen idee of dit nog iets uit maakt.

Weet jij een manier om de frame drops zichtbaar te maken met een tooltje? Misschien dat ik daar dan iets meer mee kan.

Misschien kunnen we elkaar helpen om dit op te lossen?

Iemand misschien nog suggesties?

Thanks

• Xanthium
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 11:31:
He Xanthium,

Ik zit precies met hetzelfde probleem

Op de computer draait alles prima maar zodra ik mijn computer (ook via een hdmi verloop plug) aan mijn Samsung 46inch LCD hang gaat hij ligt schokken. Frame drops inderdaad.

Mijn specs zijn als volgt:

Intel Core 2 Duo E8400 3Ghz
4 GiG intern geheugen (Kingstong HyperX 800mhz)
Geforce 8400GS

Ik heb inmiddels gemerkt dat het zo wie zo niet aan de player ligt. Wat voor player je ook gebruikt hij blijft frames droppen.
Wat ik wel heb gemerkt is dat zodra ik het geluid over SPDIF laat lopen, het stukken slechter gaat.

Tot nu toe is mijn beste resultaat:

Zoom player MAX met de Haali renderer
AC3 Filter voor het geluid
Coreavc 1.8.5 pro voor de .mkv files

Met deze combo draait het beter maar nog steeds frame drops.

Ook ik heb een goedkope HDMI kabel gekocht. Misschien moeten we het toch in die hoek zoeken.

Ik ben nu bezig om de .mkv te remuxen. Misschien dat het dan beter gaat?

Mijn LCD draait op 60hz. Ik heb geen idee of dit nog iets uit maakt.

Weet jij een manier om de frame drops zichtbaar te maken met een tooltje? Misschien dat ik daar dan iets meer mee kan.

Misschien kunnen we elkaar helpen om dit op te lossen?

Iemand misschien nog suggesties?

Thanks
Hmm als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat de oorzaak dus niet bij de videokaart ligt (aangezien jij een totaal andere kaart gebruikt). Ik gebruik zelf de CCCP codec pack, met MPC als player. Wat voor serie is je Samsung TV? Ik struinde net door de topics hier en kwam terecht in dit topic over juddering.

Wellicht kan het hiermee te maken hebben (dat de 24p mode aanslaat als je met tv-out gaat werken), als jij ook een 5 serie hebt zou dat het in ieder geval bevestigen. Ik heb er trouwens niet zo'n last van bij het kijken van dvd's.

Toen ik de eerste keer TV in ging stellen, stonden de instellingen van zowel de PC monitor als voor de LCD tv beide op 59 hertz?! Vreemde waarde, zou hier iets achter zitten? Heb ze beide meteen op 60Hz gezet vanaf het begin.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanthium op 07-02-2009 12:31 ]

Verwijderd

ik heb de 5 serie: LE46A552P.....

Ik heb net gelezen (handleiding van Samsung) dat je de pc op HDMI 2 moet aansluiten en vervolgens via het menu van de tv hem moet instellen op PC (dus de HDMI 2 port).
Je ziet gelijk een lichte verbetering. Of het helemaal weg is durf ik niet te zeggen.

Heb jij deze ook zo ingesteld?

Ik draai ook op 60HZ. Volgens mij is de waarde nooit helemaal 60HZ maar iets eronder, waardoor je op de 59HZ komt.

Ik heb ook een iets zwaardere kaart getest. Zelfde gezeur. Volgens mij maken .mkv files meer gebruik van je CPU dan van je kaart.

Ik denk inderdaad dat het Judder probleem ons de nek om draait, goed kloten hoor.

Maar om het beste eruit te halen doe het volgende:

- zet je pc op de hdmi 2 poort
- stel deze poort in op PC (via het menu van de tv)
- stel je pc in op 60HZ
- gebruik voor .mkv bestanden CoreAVC codec profes. (heb ik eventueel voor jou)
- gebruik het AC3 Filter (is gratis te downloaden)

Ik ga nu een firmware upgrade proberen op mijn tv.

Mocht dit geen verschil geven, dan probeer ik ReClock software. Kijken of het daar iets beter mee gaat.

Ik hoor van jou of de instellingen zoals ik ze heb gedaan ook voor jou goed werken.

• Xanthium
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 14:16:
ik heb de 5 serie: LE46A552P.....

Ik heb net gelezen (handleiding van Samsung) dat je de pc op HDMI 2 moet aansluiten en vervolgens via het menu van de tv hem moet instellen op PC (dus de HDMI 2 port).
Je ziet gelijk een lichte verbetering. Of het helemaal weg is durf ik niet te zeggen.

Heb jij deze ook zo ingesteld?

Ik draai ook op 60HZ. Volgens mij is de waarde nooit helemaal 60HZ maar iets eronder, waardoor je op de 59HZ komt.

Ik heb ook een iets zwaardere kaart getest. Zelfde gezeur. Volgens mij maken .mkv files meer gebruik van je CPU dan van je kaart.

Ik denk inderdaad dat het Judder probleem ons de nek om draait, goed kloten hoor.

Maar om het beste eruit te halen doe het volgende:

- zet je pc op de hdmi 2 poort
- stel deze poort in op PC (via het menu van de tv)
- stel je pc in op 60HZ
- gebruik voor .mkv bestanden CoreAVC codec profes. (heb ik eventueel voor jou)
- gebruik het AC3 Filter (is gratis te downloaden)

Ik ga nu een firmware upgrade proberen op mijn tv.

Mocht dit geen verschil geven, dan probeer ik ReClock software. Kijken of het daar iets beter mee gaat.

Ik hoor van jou of de instellingen zoals ik ze heb gedaan ook voor jou goed werken.
Hmm grappig want ik zat er nog aan te denken of het inderdaad aan de HDMI poort van de TV zou kunnen liggen, dat de HDMI3 waar ik 'm nu aan heb hangen minder bandbreedte heeft dan HDMI1&2 die op het achterpaneel zitten.

Ik ga vanmiddag jouw configuratie proberen als ik thuis ben, je hoort het nog :)

• Xanthium
zo ff het spul aan HDMI2 gehangen, en ik moet zeggen dat er wel wat verschil te merken is. Framedrops komen nog steeds voor, maar zijn minder heftig (al blijft het wel irritant) In de handleiding staat inderdaad dat je de apparatuur zoals de PC aan HDMI2 moet hangen.

Waarschijnlijk zal je niet dichter bij de oplossing komen dan dit.. :+ ik gooi het op een fout in de 5 series |:(

[ Voor 33% gewijzigd door Xanthium op 07-02-2009 18:59 ]

Verwijderd

Ik heb inmiddels de firmware geupdate naar de laatste versie (via de samsung site). Dit maakt voor zover ik kan zien geen verschil.

Ik heb ook met Reclock getest. Dit gaat ook weer iets beter maar helemaal weg is het niet. Helaas.

Hopen dat er snel een oplossing komt.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Veel MKV HD materiaal is geen 60fps maar 24fps. Stel in zo'n geval de resolutie in op 1920x1080 @ 24Hz en je bent van de judder af.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

ari3 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 21:48:
Veel MKV HD materiaal is geen 60fps maar 24fps. Stel in zo'n geval de resolutie in op 1920x1080 @ 24Hz en je bent van de judder af.
Ari de fout zit in de Samsung 5 serie. 24Hz maakt geen verschil.

Wel met Reclock. Als ik hem op 25fps laat draaien met een refresh rate van 60Hz, dan loopt het prima en is de judder volledig weg.
Goed zou je denken, jammer dat alleen het geluid via Spdif stukken mist :S
Pagina: 1