• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb sinds een week een nieuwe PC met een E8400.

Ik heb net boxed koeler mijn fan controller aangesloten en ik kreeg bij speedfan en AI suite de melding de de CPU op 100 graden zit. Ik heb dus snel de PC uitgezet en de CPU fan weer op Mobo aangesloten. Ik heb ook 2 keer de boxed koeler er af gehaald komt te kijken of er iets tussen zat, maar dat is niet het geval. Maar ook toen de koeler op het mobo aansloot stond er dat de CPU 110 graden was. Bij de bios stond er
94 graden. En ik heb niet overgelockt.

Wat kan ik nu het beste doen. Is er iets kapot? Vanaf de buitenkant ziet het nog hetzelfde uit. Er is wel bij het eraf halen van de koeler een beetje koelpasta weg gegaan. Zou het hier aan liggen? Ik durf mijn PC eigelijk niet meer aan te zetten.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

haal de koeler van je processor en kijk goed of je pasta beide oppervlakten geraakt heeft. Is dat zo? plaats de koeler (met een vers laagje pasta) weer terug op zijn plek en trek je niets meer aan van temperaturen, je sensor in de processor is niet goed uit te lezen. Wees gerust, hij schakelt zelf uit / klokt zelf terug zodra de processor vind dat hij te heet wordt.

in het tweede geval zit je koeler dus blijkbaar niet goed op de processor en moet je toch wat meer prutsen. Goed contact is een vereiste. (kans is nog steeds aanwezig dat je sensor niet fatsoenlijk uitleesbaar is).

-_-

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je moet die boxed koeler echt flink door drukken wil ie goed vast zitten. Ik heb het vermoeden dat ie er maar ietsjes op zit, en zeker niet zoals ie zou moeten zitten.

• japie06
  • Nu online
Ik heb wat moeite om de koeler goed vast te krijgen. Moet ik het moederbord er eerst uit halen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

japie06 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:52:
Ik heb wat moeite om de koeler goed vast te krijgen. Moet ik het moederbord er eerst uit halen?
Misschien wel handig... Maar over het algemeen kunnen de meeste koelers vastklikken terwijl het bord in de kast zit.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PilatuS
  • Niet online
Let er ook op dat de 4 pushpins in de juiste stand moeten staan. Als ze in de stand staan waarmee de koeler los gaat kan je ze niet vast klikken.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

waarschijnlijk heb je de standaard koelprut van de standaardkoeler gebruikt..
die zul je dus moeten schoonmaken, en nieuw koelspul moeten kopen voor ertussen..
daarnaast dus ff zorgen dat alle 4 de pusht pins *goed* in het moederbord zitten, daarvoor moet je het moederbord eerst uit je kast halen, koeler eropzetten, en dan weer terug in de kast doen. (ja, de koeler trekt het moederbord krom)

• M2M

M2M

medicijnman

AlexanderB schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 17:58:
waarschijnlijk heb je de standaard koelprut van de standaardkoeler gebruikt..
die zul je dus moeten schoonmaken, en nieuw koelspul moeten kopen voor ertussen..
daarnaast dus ff zorgen dat alle 4 de pusht pins *goed* in het moederbord zitten, daarvoor moet je het moederbord eerst uit je kast halen, koeler eropzetten, en dan weer terug in de kast doen. (ja, de koeler trekt het moederbord krom)
offtopic:
Als je dan toch koelpasta gaat halen is het misschien verstandig om het meteen goed te doen, en die pushpins te vervangen voor normale bouten en moeren (vergeet de rubbertjes niet, dus per bout 5 moeren en twee plastic! ringetjes), twee moeren om de bout vast te zetten aan het moederbord, 1 moer voor de onderkant van de klem en 2 moeren om de bovenkant vast te zetten. als je te kleine moertjes hebt (ze vallen door het gaatje van de koeler heen, gebruik dan een stel ijzeren ringetjes ;))

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 05-02-2009 18:10 . Reden: misschien toch een beetje overdreven werk. ]

-_-

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
heb je nu je cpu fan op je fancontroller aangesloten? draait deze fan op deze manier wel?

• japie06
  • Nu online
Ik heb geen koelpasta meer, is dat erg?

Ik heb hem er deels ingekregen, ik kreeg 1 hoekje er maar niet ingedrukt. Maar de Temp is 50 graden, want al een grote verbetering is.

• PilatuS
  • Niet online
M2M schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:03:
[...]

Als je dan toch koelpasta gaat halen is het misschien verstandig om het meteen goed te doen, en die pushpins te vervangen voor normale bouten en moeren (vergeet de rubbertjes niet, dus per bout 5 moeren en twee plastic! ringetjes), twee moeren om de bout vast te zetten aan het moederbord, 1 moer voor de onderkant van de klem en 2 moeren om de bovenkant vast te zetten. als je te kleine moertjes hebt (ze vallen door het gaatje van de koeler heen, gebruik dan een stel ijzeren ringetjes ;))
Koop dan gelijk een andere koeler. Om zo moeilijk te gaan doen met een boxed koeler is nogal onhandig vind ik. Ook krijg ik het idee dat de TS nou niet bepaald erg veel weet van PC's, en dan zoiets te gaan doen is eigenlijk vragen om problemen.

En op zich werken pushpins prima, als ze er maar goed in zitten. Om ook nog eens zoiets te maken zonder veren lijkt me ook niet echt een goed idee. Zonder veren is de druk goed krijgen op de CPU erg moeilijk. Iets te weinig druk en je temps zijn slecht. Iets te veel druk en je crushed je CPU.
japie06 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:07:

Ik heb hem er deels ingekregen, ik kreeg 1 hoekje er maar niet ingedrukt. Maar de Temp is 50 graden, want al een grote verbetering is.
Koelpasta tussen CPU en koeler is erg belangrijk. Ook moeten echt alle 4 de pins er goed in zitten. Nu is de druk op de CPU niet goed verdeelt.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 05-02-2009 18:10 ]

• M2M

M2M

medicijnman

PilatuS schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:07:
[...]

Koop dan gelijk een andere koeler. Om zo moeilijk te gaan doen met een boxed koeler is nogal onhandig vind ik. Ook krijg ik het idee dat de TS nou niet bepaald erg veel weet van PC's, en dan zoiets te gaan doen is eigenlijk vragen om problemen.

En op zich werken pushpins prima, als ze er maar goed in zitten.

[...]

Koelpasta tussen CPU en koeler is erg belangrijk. Ook moeten echt alle 4 de pins er goed in zitten. Nu is de druk op de CPU niet goed verdeelt.
je hebt helemaal gelijk. Die euri's die je kwijt bent aan bouten en moertjes kun je beter besteden aan een goedkoop cpu-koelblok. Scheelt ook nog een berg herrie ook ;)

-_-

• Chillosophy
  • Laatst online: 15-07 19:27
Ja. Ik kan arctic silver 5 aanraden, erg goede kwaliteit.
Deels is nog steeds niet goed. Hij moet er aan alle vier kanten goed ingedrukt zijn. Zoals eerder gezegd, check de pushpins, ze moeten precies een kwartslag gedraaid zijn in de meeste gevallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Chillosophy op 05-02-2009 18:13 . Reden: linkje erbij ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-07 20:35
ja
Maar die ongelijke belasting omdat er één pin niet vast zit, is slecht.Zet dat ding goed vast en dan pas weer je pc aan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:20

Thandor

SilverStreak

Ik sloop eerst even die lelijke '!!!! help' uit de titel, dat is nergens voor nodig :).

Kijk eens naar PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!) waar een filmpje staat over LGA775 ofwel jouw socket. Bottomline is dat de pootjes goed moeten staan en je moet er goed stevig op duwen. Alle pootjes moeten een keer klik zeggen en dan zit het stevig vast :). Overigens kan het moederbord wel wat hebben dus je hoef niet bang te zijn dat 'ie in twee stukken breekt ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• japie06
  • Nu online
OK, ik ga gewoon ff het moederbord eruit halen en alles goed en nauwkeurig er in zetten.
Maar ik ga dalijk trainen dus ik zal morgen laten weten hoe het is gegaan. Bedankt voor alle hulp!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:25
Thandor schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:15:
Ik sloop eerst even die lelijke '!!!! help' uit de titel, dat is nergens voor nodig :).

Kijk eens naar PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!) waar een filmpje staat over LGA775 ofwel jouw socket. Bottomline is dat de pootjes goed moeten staan en je moet er goed stevig op duwen. Alle pootjes moeten een keer klik zeggen en dan zit het stevig vast :). Overigens kan het moederbord wel wat hebben dus je hoef niet bang te zijn dat 'ie in twee stukken breekt ;).
Ik moet wel zeggen dat bij die kerel de pushpins wel érg makkelijk blijven zitten. Hier moest ik de vaste pushpins ingedrukt houden anders schoten ze er zo weer uit. Dus bij nr 4 had ik 3 pushpins nog ingedrukt met mijn vingers. En toen nr 4 erin zat zat ie vast. Zo makkelijk als in dat filmpje gaat het volgens mij bijna nooit gezien alle klachten op pushpins..

3600Wp@ zuid

• PilatuS
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:29:
[...]

Ik moet wel zeggen dat bij die kerel de pushpins wel érg makkelijk blijven zitten. Hier moest ik de vaste pushpins ingedrukt houden anders schoten ze er zo weer uit. Dus bij nr 4 had ik 3 pushpins nog ingedrukt met mijn vingers. En toen nr 4 erin zat zat ie vast. Zo makkelijk als in dat filmpje gaat het volgens mij bijna nooit gezien alle klachten op pushpins..
Dan doe jij iets verkeerd. Bij mij blijven ze er tot nu toe allemaal gewoon in 1 keer drukken in zitten. Heb echt tig van die koeler gemonteerd en de problemen die jij noemt ben ik nooit tegen gekomen.

Ik denk dat je de pushpins dan in de verkeerd stand had staan. Normaal is 1x klikken gelijk goed.

Zo makkelijk als in dat filmpje is het bij mij tot nu toe altijd nog gegaan. Gewoon simpel 4x drukken en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 05-02-2009 18:35 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:25
PilatuS schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:31:
[...]

Dan doe jij iets verkeerd. Bij mij blijven ze er tot nu toe allemaal gewoon in 1 keer drukken in zitten. Heb echt tig van die koeler gemonteerd en de problemen die jij noemt ben ik nooit tegen gekomen.

Ik denk dat je de pushpins dan in de verkeerd stand had staan. Normaal is 1x klikken gelijk goed.

Zo makkelijk als in dat filmpje is het bij mij tot nu toe altijd nog gegaan. Gewoon simpel 4x drukken en klaar.
Nope, allemaal gecontroleerd, en nadat ie geïnstalleerd was was de koeling ook goed. Mogelijk dan het moederbord dat nét te grote gaatjes had tov pushpins? Tevens moest ik ze allemaal draaien om de koeler er weer uit te krijgen voor een werkelijk degelijk exemplaar :)

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 05-02-2009 18:38 ]

3600Wp@ zuid

• M2M

M2M

medicijnman

PilatuS schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:31:
[...]

bij de koeler van mijn pa (die gelukkig slechts een weekje dienst heeft hoeven doen) kreeg ik die pushpins er ook niet allemaal in. Met veel geweld wel, maar dan kreeg ik het moederbord niet meer in de kast omdat dat zo krom zat dat zelfs met nog meer geweld de schroefjes de afstandsbusjes niet konden bereiken. Een goede inspectie bleek dat een van de pootjes net een stukkie korter was dan de rest...

-_-

• PilatuS
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:37:
[...]

Nope, allemaal gecontroleerd, en nadat ie geïnstalleerd was was de koeling ook goed. Mogelijk dan het moederbord dat nét te grote gaatjes had tov pushpins?
De gaten zouden allemaal exact het zelfde moeten zijn. Denk dan eerder dat je toevallig net een slechte koeler bent tegen gekomen. Wel erg vreemd probleem wat jij had.

Ik heb minimaal 100 van die stock koelers gemonteerd, en geen enkele gaf de problemen die jij aangeeft.

• japie06
  • Nu online
Oke, Ik weet nu zeker dat ik de koeler goed heb gemonteerd, maar in de bios looopt de temp nog steeds op naar 93 graden. Ik de gewoon de koelpasta laten zitten die bij de boxed koeler er op zit. Of er is een temperatuur meter kapot of de koelpasta is niet goed meer. wat denken jullie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De koelpasta vervangen na het plaatsen van een nieuwe koeler is sowieso aan te raden, al zou dat geen 93 graden moeten veroorzaken.
Wordt het ding ook daadwerkelijk zo warm (bij 93 graden moet het ding toch behoorlijk wat voelbare warmte uitstralen) of kun je je hand nog makkelijk tegen de heatsink houden?

Een verkeerde uitlezing (vanuit het bord, of een defecte diode in de cpu) is ook altijd mogelijk.

• japie06
  • Nu online
De heatsink voelt erg koel aan, terwijl in de bios 92 graden C staat. Dus ik denk dat er een sensor kapot is, maar zit die op de CPU of op het moederbord?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:32

Edmin

Crew Council

get on my horse!

japie06 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 14:16:
De heatsink voelt erg koel aan, terwijl in de bios 92 graden C staat. Dus ik denk dat er een sensor kapot is, maar zit die op de CPU of op het moederbord?
Dat is verkeerdom redeneren. Als de koeler koud aanvoelt en je temps hoog zijn, dan maakt het koelblok (nog steeds) slecht contact. Ik had dat laatst ook met mijn Q9550 toen ik die net installeerde. Ik had al redelijk wat LGA775 ervaring (had daarvoor een E8400) en was overtuigd dat de koeler goed zat; tot ik de temps zag en mijn koelblok erg koel aanvoelde. Opnieuw monteren van de koeler leverde loadtemps op van 38 graden C en het koelblok voelde goed warm.

Tip:
Allereerst zet je alle pushpins in de juiste stand (roteren).
Daarna zet je de koeler los op je proc en wiebelt de pushpins zodat ze allemaal exact boven het gat zitten.
Druk eerst het moeilijkst bereikbare pinnetje 1 klik door, aansluitend druk je het pinnetje er schuin tegenover 1 klik door.
Daarna de twee andere pins licht doordrukken.
Controleer of alle pins netjes door het gaatje zitten.
Duw nu alle pins stuk voor stuk een klein beetje verder door; en daarna een 3e ronde vol doordrukken.

Zo heb je imho de beste garantie dat de druk evenwijdig over de heatspreader verdeeld is.

• japie06
  • Nu online
Ik ben vandaag ziek, dus ik kon niet naar school, maar ik had wel de tijd om mijn computer weer helemaal opnieuw in elkaar te zetten. De CPU temp zit nu rond de 32 graden. Dus dit betekent dat ik van het probleem af ben. Bedankt voor alle hulp die ik van jullie gekregen heb!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat heb je nou veranderd, of weet je dat niet?

• japie06
  • Nu online
Il heb denk ik gewoon niet hard genoeg gedrukt. Maar nu kon ik achter moederbord kijken of al die zwartje pinnetjes er doorheen kwamen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Edmin schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 14:26:
[...]

Dat is verkeerdom redeneren. Als de koeler koud aanvoelt en je temps hoog zijn, dan maakt het koelblok (nog steeds) slecht contact.
Dat is een oorzaak, maar het kan ook goed zijn dat de temp gewoon verkeerd uitgelezen wordt.

Daarom is het verstandig om als het koelblok koel blijft, te voelen wat de cpu doet. Als die wel heet wordt is het een brakke overgang van je cpu naar het koelblok, anders ligt het probleem in de uitlezing of in de diode.
Pagina: 1