NAS-server met eisen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiseros
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:33
Hallo mede Tweakers,

Ten eerste hoop ik dat ik deze topic in het goede forum plaats. (ik twijfelde nogal).

Momenteel ben ik op zoek naar een goede NAS-server.
Ik gebruik momenteel een Aopen Cube als server maar het stroomverbruik loopt mij toch te hoog op.
Ik vind hier en daar wel een aantal leuke NAS-servertjes, maar ik blijf met nog aardig wat vragen zitten.

Dit leek me wel een leuke NAS-Server: http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-037629
Leuke prijs en aardig wat onderdelen.

1. Er staat bij Compatibele besturingssystemen ook Linux bij. Kan ik deze dan zelf helemaal configureren
zoals ik zelf wil? Ik wil er namelijk Ubuntu-server op zetten zodat ik makkelijk kan downloaden via
nieuwsgroepen en Bittorrent.

2. Hoe zuinig is een NAS kwa stroomgebruik? Kan je deze het best uitzetten of altijd aan laten staan?

3. Ik wil mijn printer ook koppelen aan de NAS, is dit mogelijk? Zo ja, kan ik dan printen via mijn draadloos
netwerk? Dus gewoon de printer koppelen aan de USB-poort.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Bart Keizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 16:07
Je zal er geen ubuntu op kunnen zetten, compatible besturingssystemen zijn de besturingssystemen waar hij zn files aan kan serveren, niet wat je erop kunt installeren. Er zal wel een aangepaste linux op draaien (conceptronic kennende, dus wellicht is het mogelijk om hiermee alsnog te downloaden, maar dat zou je uit moeten zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiseros
IcE_364 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 19:20:
Je zal er geen ubuntu op kunnen zetten, compatible besturingssystemen zijn de besturingssystemen waar hij zn files aan kan serveren, niet wat je erop kunt installeren. Er zal wel een aangepaste linux op draaien (conceptronic kennende, dus wellicht is het mogelijk om hiermee alsnog te downloaden, maar dat zou je uit moeten zoeken)
Kan je dat OS dan niet gewoon overschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
In principe wel, echter is een default Linux installatie gewoon niet geschikt voor dergelijke hardware, zeker niet een allround product als Ubuntu. Daar komt bij dat je ook nog eens moet zorgen dat alle hardware van het apparaat ondersteunt wordt, hetgeen niet erg waarschijnlijk is.

Tot slot, een NAS-server bestaat niet. Het is of een NAS of het is een fileserver. Wellicht maakt dat enig zoekwerk ook makkelijker.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiseros
kalizec schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 21:02:
In principe wel, echter is een default Linux installatie gewoon niet geschikt voor dergelijke hardware, zeker niet een allround product als Ubuntu. Daar komt bij dat je ook nog eens moet zorgen dat alle hardware van het apparaat ondersteunt wordt, hetgeen niet erg waarschijnlijk is.

Tot slot, een NAS-server bestaat niet. Het is of een NAS of het is een fileserver. Wellicht maakt dat enig zoekwerk ook makkelijker.
Bedankt voor de info.
Inderdaad, het is een NAS of fileserver.
Is het mogelijk om de NAS van conceptronic bijvoorbeeld zelf hellanzb te installeren?

Bij welke NAS kan ik wel zelf programma's installeren, zodat ik mijn printer kan sharen en kan downloaden via nieuwsgroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiseros
Momenteel zie ik de Synology Disk Station DS107+ staan. Deze heeft heeft een printerserver- en nieuwsgroep- download aan boord. Kan ik hier wel meer dingen zelf op installeren, zoals bijvoorbeeld Tomcat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51
Ik zou zeggen...

[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

Of...

[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

En anders...

Het grote DIY RAID NAS topic deel 2

EDIT: Het is overigens niet toegestaan binnen 24 uur je topic te kicken, gelieve dan je laatste reactie te wijzigen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Realone op 05-02-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiseros
Bedankt voor je reactie.

Momenteel heb ik een keuze kunnen maken uit de vele keuzes.
Momenteel blijven de volgende 2 nog over:

Synology DS 107+

QNAP TS-109 turbo

Ze kunnen beiden overweg met nzb(usenet).
Welke moet ik nemen? Want ik zie door de bomen het bos niet meer. Ze lijken erg veel op elkaar te lijken.
Alleen de QNAP is wat sneller en stiller, deze heeft geen fan.
Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
Hier staan wel wat reviews, waar de door jou genoemde types ook voorkomen lees die is rustig door zou ik zeggen.

http://www.hardware.info/...Zg/grouppage/NAS_devices/

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaiseros
Bedankt voor de reacties.
Ik heb de Synology Disk Station DS107+ aangeschaft.
Dit topic kan gesloten worden
Pagina: 1