Ik heb hem kennelijk niet duidelijk genoeg uitgelegd. Het 'ikje' ging over het foute saldo, het telefoontje kwam de dag na de publicatie in de krant. Toen het NRC.next een 2-pagina's breed artikel schreef over de risico's van de OV-chipkaart, is dat verhaal erbij gezet. Ik kan dat artikel zo gauw niet vinden.
Zoals hiervoor al staat stond niet in het ikje dat er gebeld was, dat stond in een artikel 2 weken later. En ik hoop/neem aan dat het NRC zijn bronnen checkt, 't is niet de telegraaf

RM-rf schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 12:51:
[...]
Mensen die roepen dat wetgeving niks uit zou maken, 'omdat het toch overtreden kan worden' diskwalificeren zich volgens mij in een serieuze discussie over privacy-grenzen.
Overigens, ik ben dus wel tegen de toepassing van RFID uitleesmogelijkheden in de OV-kaart omdat ik vooral de fraudegevoeligheid sterk vrees... dat is echter een argument dat losstaat van de discusie ovver persoonlijke levenssfeer...d dan gaat het gewoon over de vraag of een systeem ook technisch kan voldoen aan de gestelde eisen
Ik neem aan dat je op mij doelt? In het verleden zijn al een paar keer dingen ingevoerd die absoluut niet de privacy zouden schenden, omdat de gegevens nergens aan gekoppeld zouden worden. Als ik me niet vergis valt het sofi-nummer daar ook onder. In verband met makkelijker opsporen van illegalen, gemak voor de consument en nog wat non-argumenten wordt dat nu juist gebruikt om alles aan elkaar te koppelen onder de noemer BSN. Wie zegt mij dat de OV-chipkaart niet hetzelfde lot heeft? Het is soms heel verstandig om in de geschiedenis te kijken.
_Christiaan_ schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:06:
Even over het GSM verhaal:
Ja ik heb een GSM, maar voor zover ik weet, en voor zover ik op Google heb kunnen zoeken, worden je locatiegegevens niet of slechts kort opgeslagen. De providers wìllen dit niet eens. Wat zou in godsnaam de zin zijn om 7 jaar de locatie vast te leggen? Het klopt gewoon niet.
Fout, de politie kan in elk geval een paar weken nadien nog de logs opvragen. Wettelijk verplicht ofzo.
Bovendien, als ik mijn GSM de ingebouwde positiebepaling puur aanzet "Op basis van netwerk" en zonder "Assisted GPS" en zonder "Ingebouwde GPS", dan zit je aan een zeer belabberde nauwkeurigheid. Daar bovenop, heb ik meer vertrouwen in mijn provider wat betreft privacybescherming. Het bedrijf TLS vertrouw ik voor geen meter. Ik word min of meer gedwongen hun product te gebruiken, tenzij ik mijn levensstijl drastisch verander (stoppen met studeren of erg veel werken om de vervoerskosten te betalen). Dat noem ik geen vrijheid.
GSM plaatsbepaling is echt veel nauwkeuriger dan OV-chipkaart-plaatsbepaling: het werkt continue (ook als je telefoon uitstaat, wanneer er een stukje software op is geïnstalleerd door de politie/geheime dienst), het werkt bij elke beweging, en een straal van 10km is voor veel doeleinden nauwkeurig genoeg.
Roenie schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:02:
Ik vraag me trouwens af wat voor automatische afschrijving je dan nodig hebt, want een abonnement is over het algemeen iedere maand hetzelfde bedrag. Anders zit je meer in de hoek van een 'strippenkaart' op naam. Ook best natuurlijk als je dat wilt, dar niet van.
Dat is al een paar keer gezegd: OV-Chipkaart is gecombineerd een strippenkaart en abbonementskaart. Als je buiten je abbonementsgebied komt moet je betalen, en daar is een automatische afschrijving handig voor.
Wat is er zo moeilijk aan een abonnementskaart te ontwikkelen die bij bepaalde stations/bussen het hekje open zet en bij andere juist niet, dat alles zonder reisgegevens op te slaan?
Veiligheid: op die manier is fraude niet te detecteren.
- Als jij 100x incheckt, maar nog niet hebt uitgecheckt, dan klopt er iets niet.
- Als jij incheckt in groningen, uitcheckt in amsterdam en 1 minuut later incheckt in eindhoven, dan klopt er iets niet.
- Als jij op een of andere manier de chip hackt, dan hoef je alleen nog maar naar het scanapparaat te zeggen dat jij toegang hebt, ipv iemand anders zijn id zoeken met genoeg saldo erop.
spoiler:en met dat systeem kan de politie niet traceren waar je bent

Probleem is dat de strippenkaart geen identificatiemiddel, abonnement en bankpas ineen was, de OV-chipkaart wel. Identiteitsdiefstal (met iemand anders zijn kaartje een moord plegen) en ordinaire geld-diefstal (reizen op andermans pas, waarbij het tegoed via automatisch in incasso wordt aangevuld) is belachelijk simpel: voor 100 euro koop je een kaartlezer, sluit je aan op je computer, en het enige wat je hoeft te doen is die 15 sec bij iemand zijn kaart in de buurt te houden. Om een strippenkaart te jatten moet je altijd nog in iemand zijn jaszak graven, dat is met een RFID systeem niet nodig.