De OV chipkaart, iedereen heeft er wel van gehoord. Tegenwoordig moet je al met je OV chipkaart in de Rotterdamse metro in- en uitchecken. Dit hoeft dus nog niet te betekenen dat commerciële bedrijven weten waar je bent, aangezien dit alleen over de metro gaat.
Over een paar jaar echter, is dit wel het geval, als bij alle treinstations, bussen, trams, eigenlijk overal van die poortjes staan. Dat betekent dus dat commerciële bedrijven, en de overheid (met speciaal verzoek, ik weet niet hoe dat precies zit) ten alle tijde weten waar je je bevindt met een bepaalde straal van x meter.
Dit bevalt me eigenlijk voor geen meter. Als student ben ik min of meer verplicht om de kaart te gebruiken. Er bestaan ook anonieme OV chipkaarten, maar dit is niet te combineren met een OV studentkaart. Het is niet zo dat ik iets te verbergen heb (nog niet), maar het geeft me gewoon geen veilig gevoel dat een aantal willekeurige personen precies kunnen zien waar ik ben op bepaalde tijdstippen. Ze zien mijn naam en toenaam, adres, bankgegevens, alles eigenlijk. In combinatie met de wanprestaties van TLS in het verleden (OV chipkaart gekraakt) geeft me dat geen goed gevoel.
Ik ben benieuwd of er meer studenten/tweakers zijn die hier een probleem mee hebben, en belangrijker: of hier iets tegen te doen is (rechtszaak?).
edit: even een uitbreiding van deze TS met een quote van wikipedia:
Over een paar jaar echter, is dit wel het geval, als bij alle treinstations, bussen, trams, eigenlijk overal van die poortjes staan. Dat betekent dus dat commerciële bedrijven, en de overheid (met speciaal verzoek, ik weet niet hoe dat precies zit) ten alle tijde weten waar je je bevindt met een bepaalde straal van x meter.
Dit bevalt me eigenlijk voor geen meter. Als student ben ik min of meer verplicht om de kaart te gebruiken. Er bestaan ook anonieme OV chipkaarten, maar dit is niet te combineren met een OV studentkaart. Het is niet zo dat ik iets te verbergen heb (nog niet), maar het geeft me gewoon geen veilig gevoel dat een aantal willekeurige personen precies kunnen zien waar ik ben op bepaalde tijdstippen. Ze zien mijn naam en toenaam, adres, bankgegevens, alles eigenlijk. In combinatie met de wanprestaties van TLS in het verleden (OV chipkaart gekraakt) geeft me dat geen goed gevoel.
Ik ben benieuwd of er meer studenten/tweakers zijn die hier een probleem mee hebben, en belangrijker: of hier iets tegen te doen is (rechtszaak?).
edit: even een uitbreiding van deze TS met een quote van wikipedia:
en:De OV-chipkaart slaat alle reisbewegingen gekoppeld aan de unieke identificatiecode op de chipkaart op in een centrale database. Dat betekent dat iedereen die toegang tot deze database heeft, een compleet overzicht heeft van alle reisbewegingen die een individu per metro, bus, tram of trein heeft gemaakt. Het is voor een reiziger zelfs mogelijk om zijn reisgegevens via internet te bekijken. Hierdoor zullen er zeer strenge eisen aan de beveiliging van de centrale database gesteld moeten worden. Over de technische specificaties van de gebruikte beveiliging was eind 2004 echter nog niets bekend. Dat betekent dat de privacy van de gebruikers van de OV-chipkaart toen nog niet gegarandeerd beschermd werd.
De anonieme versie van de chipkaart is op dit moment duurder dan de persoonsgebonden versie, waardoor men dus meer betaald voor privacy. Bovendien zijn abonnementen en kortingen niet beschikbaar voor gebruikers van een anonieme chipkaart. De huidige abonnementen en kortingskaarten zijn al uitgevoerd met een (niet-anonieme) OV-chipkaart. Ondanks de vele voordelen die de OV-chipkaart gaat opleveren, is het de vraag in hoeverre deze ten koste gaan van de privacy van de reiziger.
Op 20 februari 2006 maakte de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) Jacob Kohnstamm bekend dat de NS niet zomaar mag vastleggen waar hun klanten naartoe reizen. De NS zegt met de invoering van de OV-chipkaart de reisgegevens te willen registreren om reizigers op maat gesneden aanbiedingen te kunnen doen. Klanten die bezwaar maken, kunnen zich uit dit register laten schrappen. Volgens Kohnstamm kan dit niet door de beugel. "De NS moet aantonen wat de noodzaak is deze op personen herleidbare reisgegevens te bewaren. Alleen commerciële redenen zijn niet genoeg."
In maart 2008 wordt duidelijk dat het CBP sancties gaat opleggen aan openbaar vervoerbedrijven die over de schreef gaan met het bewaren van reisgegevens van reizigers. Mede door deze uitspraak zijn de bedrijven begonnen met het vernietigen van gegevens die niet meer bewaard mogen blijven. De NS lijken echter nog roet in het eten te gooien door geen openbare mening te geven over de eisen van het CBP.
Misschien verheldert dit een beetje waarom ik liever niet mijn NAW, bank en locatiegegevens aan het OV-chip systeem overlaat.Naast de privacy-issues zijn er tevens diverse beveiligingsproblemen aan het licht gekomen. Men valt met name over het feit dat het gehele systeem gesloten is en dat er gebruik wordt gemaakt van "zelfgemaakte speelgoed-cryptografie", in plaats van peer-reviewed, gecertificeerde en bewezen algoritmen. Het gevolg hiervan is dat er niet alleen gratis gereisd kan worden, maar ook op kosten van andere personen.
[ Voor 51% gewijzigd door _Christiaan_ op 05-02-2009 20:37 ]
NOSIG