[GTX-285] Kaart maakt geluid!?

Pagina: 1
Acties:

• M!zuno
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2020
Hallo Tweakers,

Ik ben sinds vandaag in het bezig van een Club3D Nvidea GTX285. Dit is een vervangende kaart voor mijn eerdere Asus Nvidea GTX260TOP. Deze kaart maakte namelijk lawaai, componenten op de kaart begonnen de meest rare geluiden te maken onder elke grafische belasting ( Vista performance test, 3DMark06, zelfs bij het openen van een foto). Nou ik net dus blij, nieuwe kaart binnen, stop nieuwe kaart erin, drivers geinstalleerd en meteen hetzelfde probleem! :( (Dan kan je me wegdragen).

Ik snap er welliswaar helemaal niks van. Heb net dit forum doorgelezen en het asus forum, maar kan geen gelijkwaardig probleem vinden. De kaart zelf lijkt het wel gewoon goed te doen, ik scoor met mijn configuratie 14817 punten in 3Dmark06, wat volgens mij wel goed is. Tijdens 3DMark werd hij niet super heet, 65 graden.

Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd;
- De kaart zit er zeker goed in de pc, raakt nergens iets anders aan ofzo.
- Hij krijgt genoeg stroom, lampje brand groen en voeding (700W) trekt het prima.
- Drivers van CD eerst gebruikt, daarna nieuwste (181.22) nvidea drivers.
- Kaart eruit, oude gpu erin. Dan niks aan de hand, 285 erin, probleem weer terug.

Systeem;
Intel E8500
Asus P5Q Deluxe
Corsair PC8500 Dominator 4gb
Club3D Nvidea GTX285
Samsung F1 1TB
Coolermaster RealPower 700W

Is er misschien iemand die een idee heeft?

In mijn ogen kan het nu 2 kanten op gaan, of het licht aan mijn pc of aan de kaarten. Maar 2 kaarten op rij kapot uit de doos? Dat lijkt me nou ook weer erg sterk. Al moet ik wel zeggen dat de GTX260TOP wel defect verklaard was door Azerty. En dat de kaart die ik vandaag kreeg wel in een beschadigde doos geleverd was.

Ik ben benieuwd.

Groeten Stefan.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Google: Coil Whine

Meet ook je voeding eens door, kijk of je kaart nog steeds herrie maakt als je hem op een (on)geaard stopcontact aansluit.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Wat voor geluid? Is het niet gewoon de ventilator?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

licht?

Mss is het gewoon het ontwerp. Ik heb dit ook gehad met kaarten en het enige dat je kunt doen is de kaart terugbrengen en een andere zoeken. Luister trouwens ook eens goed of het toevallig niet je voeding is.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-05 16:37
Dit komt heel vaak voor bij grafische kaarten. Vaak zit er een speakertje op (zwart, rond) als je dat dicht plakt is het vaak weg. Maar het kan ook zijn dat gewoon een component is dat op de frequentie reageert.

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik heb precies hetzelfde bij mijn EVGA GTX280, heb geen idee hoe dat komt maar is niet mijn eerste videokaart die deze rare geluiden maakt.

Heb ook ATi videokaarten gehad met dezelfde kuren, heb geen idee hoe dat komt maar ik stoor me er ook niet aan :) .

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Alle GTX260/280/285/295 kaarten maken een licht piepgeluid bij een Load-belasting van de GPU.
Zo ook mijn GTX295. Dit is echter normaal. Het zijn de spanningsregulatoren op de kaart zelf die dit geluid produceren. ;)
Elke 3D applicatie/Game zal dit zachte piep-geluid in dus enige mate veroorzaken en is absoluut geen defect.
Naarmate de belasting van de GPU veranderd zal dit geluid ook enigszins kunnen veranderen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zie ook: GTX285 - Scherpe Toon bij 3D/Load

Precies de zelfde kaart, precies het zelfde probleem.

• M!zuno
Ik had bovenstaande post nog niet gevonden maar bedankt.

Ik kan mezelf alleen niet voorstellen dat dit normaal is. Het is best luid aanwezig, met de GTX260 had ik meteen mijn pc uitgezet omdat ik dacht dat de kaart elk moment in rook kon opgaan. Lijkt wat overdreven maar sta echt te kijken van het geluid. En nu weer.

Voor mensen met 3DMark ervaringen, is de 14817 een normale score voor mijn systeem? Om even uit te sluiten dat de kaart zelf toch niet helemaal goed zou functioneren.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
verder word daar ook door div mensen gemeld dat het geluid met een paar dagen minder word en niet meer hoor baar zal zijn.
Dat ook gelezen in dat topic ? Kijk het anders een paar dagen aan. Mijn 8800GT deed het eerst behoorlijk hard en bij mij is het ook minder geworden.

De score is volgens mij wel prima, kan je trouwens ook checken op de 3dmark site. Als je PC niet in de kamer staat waar je slaapt, kan je em misschien gewoon een nacht aan laten staan. Zou kunnen dat het de volgende dag dan minder is.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 03-02-2009 22:32 ]

• M!zuno
Ja had ik gelezen, ik denk ook dat ik het maar even aan zie. PC staat in mijn kamer, maar laat hem morgen wel een dag een filmpje draaien.

Blijf het wel vreemd vinden maar is even niet anders denk ik.

Heb nu sinds mijn laatste post een filmpje laten draaien, veranderd nog niet veel in het geluid. Wat mij wel opviel heb nog even goed zitten luisteren, is dat de voeding ook geluid maakt. Het moet nu niet gekker worden.
Iemand gaf de opmerking dat het misschien ook de voeding kon zijn, voltage`s zijn gewoon goed.

[ Voor 39% gewijzigd door M!zuno op 03-02-2009 23:44 ]

Verwijderd

Vaak trillend spoeltje in de voeding of de videokaart niks ernstigs. ;)
Pagina: 1