Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HDD led vervangen voor een blauwe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hoi,

Ik wil de rode led's die de HDD activiteit aangeven vervangen voor blauwe. De blauwe leds maken gebruik van een lager voltage, dus moet ik dan een weerstandje ertussen doen?

Weet iemand wat de uitgangsspanning van het mobo op de hdd led pinnetjes is? Ik dacht 3,5 volt, maar weet het niet zeker. Heb helaas geen multimeter om het even te checken.

Mensen ervaring met het vervangen van deze leds?

ALvast bedankt!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 00:00
Dit hoor denk ik toch wel thuis in het elek topic en niet in casemodding.

• Wiethoofd
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wat let je om een multimeter te pakken en het huidige lampje door te meten?

Vervolgens kijken wat het blauwe lampje nodig heeft en aan de hand van de gemeten en opgegeven waarden ga je rekenen wat voor weerstand je nodig hebt ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het net, ik heb geen multimeter...:(

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
tsjaa, dat is toch wel een van de vereiste spullen die je nodig hebt voor een knutselfabriek ;) Ik had gezegd haal er eentje, heb je altijd profijt van. Vind je het te prijzig dan leen je het van iemand. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het al heb opgelost! Ik had nog wat slooopspul staan van oude kasten en er zat een blauwe powerled tussen... Zo te zien zit er onder de shrinktube/krimpkous wathever spul een kleine koolfilm weerstand. Zal later vermelden wat voor 1 het er is...

Aan de kleurencode te zien gaat het om een weerstandje van 47 Ohm met een tolerantie van 5%.

U[v]-U[w] / I =R

met U[v]= spanning voeding en U[w]= werkspanning led
U[w] voor een blauwe led is 3,3 Volt
I is 20mA = 0,02A

dus U[v]-3,3/ 0,02 = 47
U[v]=4,24....

De gok van 3,5 volt zou dus kunnen kloppen.....

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 00:33 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Helpt dit of denk ik nou te simpel?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Dat helpt zeker ;-) Ik had al gegoogled met andere zoektermen...maar daar kon ik niet veel mee vinden.

Er zijn ook mensen die dus gewoon hun blauwe led's direct aan het mobo hangen:
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/49544/

Aangezien blauwe leds dus meer volt nodig hebben dan de standaard rode is bij blauw eigenlijk geen weerstandje vereist. Wat ik nu niet snap is dat er bij de rode leds dus zeker een weerstand aanwezig moet zijn om doorbranden te voorkomen, zit die weerstand dan al in de led zelf ingebouwd ofzo? Ik kan ze namelijk niet vinden...

EDIT:
[bron: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1346088]
Further to other answers, the HDDA LED is running from a 5V source via a suitable resistor built into the motherboard (and a transistor switch in the HDD). So a straight swap to any colour is possible. Same goes for the case power LED

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2009 00:41 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

de weerstand zit bij het moederbord ingebouwd, en de blauwe led kan gewoon met dezelfde weerstand als n rode? of mis ik nou wat? (zo zit het namelijk bij mijn pc ook gewoon)

[ Voor 38% gewijzigd door AlexanderB op 03-02-2009 10:00 ]

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Je kan niet zomaar zeggen: "Een blauwe LED heeft meer stroom nodig dan een rode." Of in elk geval, dat is niet noodzakelijk juist.

Er zijn heel veel verschillende soorten LEDs en sommige geven meer licht bij gelijkblijvende stroom. Er zijn hele famillies superbrights en ultrabrights die veel meer licht afgeven dan een standaard LED. Verder kan er ook nog verschil zijn tussen LEDs van verschillende fabrikanten. Er is dus niet een standaard blauwe LED en een standaard rode LED.

Zolang je niet weet welke LED je precies hebt, kunnen wij niks zeggen over de preciese waarde van de weerstand die er eventueel tussen moet. Gelukkig maakt dat allemaal niks uit. Je zet gewoon een draaiknopje tussen je LED en de aansluiting op het moederbord. Daar draai je aan totdat je de gewenste lichtsterkte hebt. Loskoppelen, waarde meten met een multimeter (kost een tientje, heb je nodig) en dat is de weerstand die je er tussen stopt.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Je hebt toch ook aansluitingen die gelijk de goede voltage en stroom geven? Dit is toch bijv. bij je moederbord aansluiting voor je power ledje en je hdd ledje?

Zo heb ik het een keer gehoord althans.

[ Voor 11% gewijzigd door danielkraak op 03-02-2009 15:42 ]

• remmelt
Goed voltage, maar voor wat? Het geleverde voltage (en amperage) door het moederbord variëert niet, de enige variabele is de LED. Uiteindelijk komt het er op neer dat sommige LEDs feller zullen branden dan andere. Het probleem is dat de LED bij te lage stroom niet aan gaat (jammer) en bij te hoge stroom door zal branden (heel jammer).

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Argh, mensen zullen we eerst even in goede termen gaan praten? :X Spanning, stroom en vermogen dus.

Je moederbord zal een bepaalde spanning op je ledje zetten, en er is idd al een weerstand ingebouwd om de stroom tot de juiste waarde te beperken. Ik weet niet hoe je aan de opmerking komt dat de blauwe led een lagere spanning dan een rode, want in principe is het omgekeerde waar. In de praktijk komt het erop neer dat je blauwe ledje het prima doet op de standaard aansluiting, maar wellicht wat minder licht geeft ;)

Casemod: Cubeleon

• Wiethoofd
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Let wel dat LED's in verschillende kasten allemaal anders (kunnen) zijn maar uiteindelijk toch allemaal branden, ongeacht het moederbord ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Al is je vraag denk ik al beantwoord, voor de goede orde even een move naar EL.

• rickyy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 11:10
Klein stukje blauw doorkijk papier ervoor maken, zegmaar een oorbelletje zo klein :P. (spul heet vliegerpapier dacht ik)

Core i5 4670k, 8gb, MSI GTX460 HAWK TA

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 20:00
Ik heb gewoon een rode eruit gesloopt en een gele erin geplakt. Was geen enkel probleem bij mij...
Zou er nieteens over nadenken, als ie het niet doet, dan plak ik de rode er toch weer in?

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
ID-College schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 22:18:
Ik heb gewoon een rode eruit gesloopt en een gele erin geplakt. Was geen enkel probleem bij mij...
Zou er nieteens over nadenken, als ie het niet doet, dan plak ik de rode er toch weer in?
Ik heb pas het rode ledje van mijn N64 met een blauwe vervangen. De rode liep stond onder 2.0V en de blauwe na het erin doen onder 3.3V (hoort bij het ledje zijn specs) en er ging 20mA door.

Ik zou graag willen weten hoe het kan dat de electronica zich zo aanpast. :?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
^ het is erg aannemelijk dat men vanuit de +5V zal voeden, dus daardoor is er wat ruimte (qua spanning) voor een ander type led. Gezien led's een constante stroom (20mA) vereisen, bij variabele spanning (ander ledje, andere kleur,...) is het beter om deze aan te sturen met een constante stroombron.
Door zo'n constante stroombron is het mogelijk om door een willekeurige belasting dezelfde stroom te bekomen, waardoor je dus elke kleur van led kan gebruiken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn ledjes eergister vervangen door blauwe zonder weerstand oid, het moederbord past zich dus gewoon aan op de aangesloten led's en zorgt ervoor dat er niet een te hoge stroom doorheen loopt. (Zeg ik het goed zo??, correct me if I am wrong!)

• remmelt
Hoe moet het moederbord weten hoeveel ampere je LED kan/wil hebben?

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In je moerderbord zit een 5V spanningsbron en een weerstand (de waarde van de weerstand staat als het goed is in je mobo handleiding). Als je de rode LED verandert in blauwe, dan zal de stroom door de hdd led afnemen (omdat de spanningsval over de blauwe LED ong. 1-1.5 V groter is dan een die van een rode led). Als je een felle blauwe LED neemt maakt dat niet zo veel uit, omdat deze nog steeds erg fel zal branden bij een stroom van 10mA.

[ Voor 3% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 16-02-2009 16:29 ]

Verwijderd

//bah, F5 enzo. verhaaltje was ook niet helemaal juist, poster hierboven legt het beter uit.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 16:31 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het moederbord zal niets weten.....

Het vervangen van een gewone led door een blauwe bij een dezelfde serieweerstand zal de stroom omlaag brengen. Als de gewone LED 20mA kreeg zal de blauwe een 12 mA krijgen (spanningsval over de serieweerstand gaat van 3 naar 2 volt) wat genoeg is voor voldoende licht, je moet namelijk niet vergeten dat een blauwe LED meestal al uit zichzelf meer licht geeft.

Overigens wordt de aanbevolen stroom voor een LED op 20mA gezet maar zal ook prima branden op 10mA en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat blauwe LED's ook prima branden met nog geen 5mA

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1