6 ohm speakers op versterker 8ohm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-07 20:43
Pas geleden heb ik een 2e hands versterker gekocht via marktplaats. Een FR-930e van Philips. Een bijzonder krachtig ding met een prima geluidsweergave. (RMS ca. 2x 105 W)

Ik heb echter mijn oude speakers van mijn oude miniset er op aangesloten. Dit zijn speakers van 6 ohm. De specificatie van de versterker is 8-16 ohm per kanaal (A en B). Dus ik gebruik nu de versterker buiten spec zeg maar.
Ik heb al heel wat rond gegoogled en na op heel wat fora er over te hebben gelezen heb ik het idee dat deze combi in principe kan, mits ik niet te hoge volumes ga draaien. De strekking is dan meestal dat bij vooral laag vermogen versterkers je veel eerder kans hebt op clipping of dat je eindtrap eruit fikt.

Aangezien mijn versterker echt ontzettende overkill is voor mijn appartementje gebruik ik slechts 20% max van het volume wat hij zou aankunnen. Het klinkt fantastisch en hij wordt een beetje warm, maar absoluut niet heet dus ik denk dat ik wel veilig zit.

Echter heb ik toch nog even wat vragen:

- In de handleiding staat dus dat per kanaal 8-16 ohm aan speakers aangesloten moet worden. Houdt dit in per speaker? Of per paar? Want als ik 2 speakers op een kanaal aansluit is het dan automatisch in serie of parallel??

- Heeft het zin om 1 speaker op kanaal A en 1 op kanaal B aan te sluiten?

- Kan bij lage volumes nog steeds mijn versterker gevaar lopen op oververhitting?

Ik ben een behoorlijke leek op dit gebied (wat waarschijnlijk al blijkt uit mijn vragen ;)..) maar hopelijk kan iemand toch het een en ander verduidelijken. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 00:58
mini set speakers moet je zoiezo al bij uitkijken dat je er niet teveel door gaat pompen, maar dat snap je wel. dat a en b maakt niet uit, want dat is binnenin gwn doorgelust! ehm het is per speaker ;) en voor de rest weet ik het niet echt

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126606

Je versterker moet die 6 ohm aankunnen. Ik weet uit ervaring dat je goede speakers kan beschadigen door ze aan te sturen met een te lichte versterker. Als je een surroundset wil gaan aansturen waarvan de 2 front speakers 4 of 6 ohm zijn en de overige speakers 8 ohm dan moet je eens kijken naar Onkyo versterkers. Ook de relatief betaalbare lagere modellen zijn in staat om dat aan te sturen. Vooral de wat oudere modellen zijn nu redelijk betaalbaar (zit nog geen hdmi op) als je puur voor audio gaat moet je daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Bedankt voor de reacties.

Ik snap dat de speakers binnenin doorgelust zijn, maar dat is dus denk ik parallel? Dus is de totale weerstand 3 ohm? Maar in principe zou dat dus wel moeten kunnen?

Voorlopig ben ik blij met mijn 2ehands versterker. Ik hoef niks HDMI of surround. Ik speel dvd's wel af met audio naar de receiver, maar het gaat bij mij vooral om de muziek en naar mijn idee is dan een stereo versterker nog steeds de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:41
- In de handleiding staat dus dat per kanaal 8-16 ohm aan speakers aangesloten moet worden. Houdt dit in per speaker? Of per paar? Want als ik 2 speakers op een kanaal aansluit is het dan automatisch in serie of parallel??
Met kanaal wordt bedoeld links en rechts. Dus niet A of B. Dus op links sluit je een speaker aan en op rechts sluit je een speaker aan. Sluit je in totaal 4 speakers aan dan wordt het parallel, en dus 3ohm.
- Heeft het zin om 1 speaker op kanaal A en 1 op kanaal B aan te sluiten?
Nee. A en B zijn 9 van de 10 keer met elkaar verbonden.
- Kan bij lage volumes nog steeds mijn versterker gevaar lopen op oververhitting?
Bij een laag volume kom je niet boven de 1W uit, dat gaat prima. Hoger volume gaat in dit geval ook prima.
Ik ben een behoorlijke leek op dit gebied (wat waarschijnlijk al blijkt uit mijn vragen ;)..) maar hopelijk kan iemand toch het een en ander verduidelijken. Bedankt alvast!
Houdt het volgende in je achterhoofd:
Iedere normale consumenten speaker werkt op iedere normale consumenten versterker. Daarmee zijn zo'n 100 vragen beantwoord.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Bedankt voor de uitleg, het is een stuk duidelijker zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:01
ShittyOldMan schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:56:
[...]
Met kanaal wordt bedoeld links en rechts. Dus niet A of B. Dus op links sluit je een speaker aan en op rechts sluit je een speaker aan. Sluit je in totaal 4 speakers aan dan wordt het parallel, en dus 3ohm.
Ik dénk dat hij bedoelt dat er op de versterker twee páár speakers kan worden aangesloten, namelijk paar A en paar B. Deze kan je dan ook meestal op de voorkant van de versterker individueel aan-of uitzetten. Dit was op mijn oude stereo-versterker ook het geval. Op de achterkant had je dan ook gewoon vier aansluitingen. Speaker-paar A en speaker-paar B.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Brad Pitt schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:03:
[...]

Ik dénk dat hij bedoelt dat er op de versterker twee páár speakers kan worden aangesloten, namelijk paar A en paar B. Deze kan je dan ook meestal op de voorkant van de versterker individueel aan-of uitzetten. Dit was op mijn oude stereo-versterker ook het geval. Op de achterkant had je dan ook gewoon vier aansluitingen. Speaker-paar A en speaker-paar B.
Klopt precies
Pagina: 1