Omdat ik me zelf een ongeluk heb gezocht naar informatie over deze kast en wat hij allemaal kan, dacht ik, nu ik hem een maandje in gebruik heb, dat ik er maar eens een review over moest schrijven (en over alles wat ik erin heb gestopt). Bovendien heb ik wat keuzes gemaakt die anders zijn dan anderen, maar toch goed zijn uitgepakt. Misschien brengt dat anderen op een idee.
case: OrigenAE H6; gewoon omdat het een kwalitatief zeer goede microATX
-case is en een strak, eenvoudig uiterlijk zonder toeters en bellen heeft. Daarom past hij goed bij mijn andere audioapparatuur. Let wel op: hij is veel dieper dan audioapparatuur en past niet in een standaard wandmeubel!
moederbord: Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H; geen verrassingen hier, gekozen vanwege het microATX
-formaat, de geïntegreerde HD
-decoding en de SP/DIF
-out.
RAM: 2 x 1 GB Kingston HyperX DDR2 PC6400.
processor: AMD X2 4850E; doet inderdaad exact wat hij moet doen en wat door iedereen al is bevestigd; er is geen enkele noodzaak voor een snellere processor.
processorkoeler: Hiper HFC 30820-C1; hier heb ik gekozen voor een extreem lage serverkoeler: een massief blok koper met wat vinnetjes en een platte ventilator. Ik heb de ventilator direct verwijderd en vervangen door een
Arctic Cooling fan (Arctic 8 PWM), in mijn ogen de beste serie koelers die er op dit moment te koop is: PWM
-controlled en door de bijzondere constructie trillingsvrij.
hard disks: 2 x Samsung 750 GB SATA. Veel ruimte, maar ook veel trillingen. Dat heb ik opgelost met een dempende cage (zie hieronder).
hard disk demping: IBL Box HD20; verwacht geen schitterend afgewerkte HD cage, maar deze plaatjes staal en schuimrubberen matjes doen precies wat ze moeten doen. Heeft me van een nare brom afgeholpen.
voeding: Enermax MODU 82+ 425 W; volgens verschillende tests erg stil, erg efficiënt en modulair. Niet goedkoop, maar de investering waard, want ik hoor 'm niet.
Blu-ray drive: LiteOn iHES106.
netwerkkaart (draadloos): Linksys WMP54GS. Niks bijzonders, doet wat
-ie moet doen: draadloos communiceren met mijn pc een verdieping hoger. Bovendien is het handig voor o.a. MediaPortal, voor het downloaden van filminfo van de IMDB.
TV-kaart: Hauppauge PVR
-150. Dit is het enige onderdeel dat me tot nu tegenvalt. De beeldkwaliteit is zeer matig, en ik heb al vastgesteld dat het niet door het aangeboden signaal komt.
software: Windows XP 32
-bit met het
K-Lite Codec Pack en
MediaPortal. Dat laatste is een mooi en veelzijdig programma, maar ongeschikt voor iemand die terugschrikt voor een paar dagen knutselen en fora afzoeken
Zo ziet de kast eruit na installatie:
Zoals gezegd, de OrigenAE H6 heeft een strakke voorkant van geanodiseerd aluminium (hele case is overigens van alu), die overigens wel erg gevoelig is voor vette vingers (zie rechts naast de resetknop). De led (direct boven de powerknop) is ontzettend fel, echt irritiant. Heb ik opgelost door een minuscuul rolletje wit papier in het gaatje te duwen. Je ziet er niets van, maar het licht is nu veel zwakker. De letters op de display zijn eigenlijk te klein, die zijn van vier meter afstand echt niet meer te lezen. Jammer, want MediaPortal geeft er alle mogelijke informatie aan door. Het frontje van de drive is ook van alu; mooi, maar het is in mijn geval eigenlijk een Blu
-ray drive.
Op deze foto zie je de belangrijkste 'mod'. De case komt met een erg omslachtig te installeren drive cage die trillingen heel slecht dempt (de cage stond rechts vooraan, direct achter de wat merkwaardig geplaatste koeler, die ik overigens heb uitgeschakeld). Ik hoorde de kast vibreren en dat werd soms spontaan een veel snerpender geluid. Als ik bijvoorbeeld de drive cage een millimeter opzij duwde, verdween het geluid weer. Ik heb van alles geprobeerd, maar niets hielp. Uiteindelijk heb ik de IBL Box HD20 gekocht, die precies naast de optische drive past. Hij staat nu links, want die plek was helemaal leeg, en in de bodem van de plek waar de originele drive cage stond (rechts van de optische drive dus), zitten vier vastgelaste en uitstekende schroefgaten. De IBL Box werkt geweldig, helemaal geen resonanties meer. Om te voorkomen dat het metaal van de cage contact maakt met de case, kun je hem op een meegeleverde schuimrubberen mat (met dubbelzijdig lijm) zetten. Omdat de cage toch vrij goed is ingesloten en ik toch niet van plan ben met de case te gaan jongleren, heb ik ervoor gekozen de cage los neer te zetten, wél op de schuimrubberen mat, maar niet vastgekleefd. Ik heb links en rechts wel wat vilt geplakt, om te voorkomen dat de uitstekende thumbscrews contact maken met de case.
Een close
-up van de IBL Box HD20 cage. Hij past nét!
Mijn tweede 'mod': de processorkoeler. Ik las ergens dat zelfs de Scythe Ninja Mini nog te hoog is voor deze case, maar ik wilde wel goede koeling bij een minimaal geluidsniveau. Toen kwam ik bij deze Hiper serverkoeler uit: massief koper met een paar vinnetjes erop, en daarop een lage ventilator. Die heb ik er meteen afgehaald en vervangen door een sublieme Arctic Cooling PWM fan. Omdat die wat afwijkende schroefgaten heeft (niet doorgeboord), moest ik de fan op het al aanwezige metalen frame op de koeler lijmen. Dit heb ik gedaan met tweecomponentenlijm, de koeler zit nu muurvast. Omdat dit type koeler heel zacht kan draaien (door de PWM
-technologie) en op een speciale manier in rubbers is opgehangen in zijn frame, hoor je hem totaal niet. Mijn temperaturen blijven altijd onder de 45 graden, zelfs onder load (aldus
CoreTemp).
Een derde aanpassing: twee
Revoltec 60 mm fans. Er zat maar één 60 mm fan bij de case, en die maakte ook nog eens een zacht geluid. Ik heb deze twee Revoltecs gekocht, die via een doorlusje van de Arctic Cooling fan op de processorkoeler ook via PWM worden aangestuurd. Dat betekent dat ze standaard zachter blazen dan de opgegeven maximale 20 decibel, en alleen harder gaan blazen als de temperatuur oploopt. Ze blazen allebei (warme) lucht naar buiten en zijn dankzij PWM onhoorbaar.
De Hauppage WinTV PVR150 (uiterst links) en de Linksys draadloze netwerkkaart (rechts daarnaast). Met de laatste synchroniseer ik mijn muziek en foto's met mijn pc op een verdieping hoger, waar ik fotobewerking doe en dergelijke.
Conclusie na een maand knutselen en configureren: een 'bijna' naar tevredenheid werkend HTPC
-systeem

. Vanaf mijn zitafstand (vier meter) is de HTPC absoluut onhoorbaar. Soms zijn alleen de hard disks te horen als een hele zachte zoem, maar dat is niet hinderlijk en alleen (net) hoorbaar als het verder helemaal stil is. Alle 720p/1080p HD
-content, zowel vanaf Blu
-ray (via PowerDVD) als losse films, wordt moeiteloos afgespeeld. De HTPC zit overigens met een optische kabel aan mijn receiver, dus ik heb ook Dolby Digital en DTS. Alleen over de kwaliteit van de ontvangst van het tv
-signaal ben ik erg ontevreden. Ik weet nog niet waar dat aan ligt, dat zal ik de komende tijd uit gaan zoeken. Voorlopig heb ik dus mijn losse HD
-recorder nog nodig, helaas, omdat die wél in goede analoge kwaliteit opneemt.
Het configureren van MediaPortal was een enorme klus, maar het werkt nu wel. De details van die worsteling vallen buiten dit topic, dat komt later in het MediaPortal
-topic nog wel eens.