Geschil met Apple oplossen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Een tijdje terug begon mijn Macbook plotseling uit te vallen wanneer hij zonder netstroom werkte. Een kort onderzoek leerde mij dat ik niet de enige was met dit probleem, en dat Apple er zelfs een speciaal programma voor heeft waarbij efecte accu's kostenloos worden vervangen.

Omdat Apple zelf geen technische dienst heeft, ondanks dat ze zowel de fabrikant als de verkoper zijn. Ik moet hem naar een AASP (Apple Authorized Service Point) brengen, wat ik dus gedaan heb. Ik heb vooraf nog gevraagd welke gegevens ik moest meesturen, het serienummer van de Macbook zelf was voldoende.

Bij het AASP heeft men de accu onderzocht en geconstateerd dat hij inderdaad niet functioneert zoals je dat kan verwachten van een accu van minder 2 jaar oud (~1% van de originele capaciteit met minder dan 80 laadcyclussen). Technisch voldoet hij dus aan alle punten van het programma.

Dan krijg ik opeens te horen van de AASP dat Apple de accu niet wil vervangen omdat het serienummer van mijn Macbook niet in hun lijst voorkomt van Laptops waarvan de accu moet worden vervangen en laten mij bellen naar het (betaalde) servicenummer van Apple. Bij Apple zelf verwijst men mij door naar de AASP, die hebben tenslotte accu in kwestie en kunnen evengoed, zelfs beter contact opnemen Apple.

Dus ik leg het probleem weer voor bij de AASP, deze vraagt me vervolgens weer dat ik de originele factuur naar hun stuur en komen weer later met het excuus dat Apple de accu niet wil vervangen vanwege het serienummer en dat ik weer naar het servicenummer moet bellen, waar ze me ongetwijfeld weer lang laten wachten en me vervolgens afwimpelen.

Zelf heb ik nogal moeite met de logica van Apple waarbij problemen niet worden erkend omdat het volgens het serienummer niet mogelijk is. Ze erkennen de diagnose van hun eigen AASP's niet, en hebben geen technische dienst om de accu zelf te laten zoeken.

Ik ben het een beetje zat om van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Twee jaar geleden had ik hetzelfde probleem met mijn iBook G4 die plotseling kapot ging, wat Apple pas een jaar later toen ik hem al lang had weggedaan erkende, maar alleen in Denemarken omdat de consumentenbond er daar achteraan zat. Ik vind het zelf helemaal niet leuk om een vervelende klant te moeten zijn, maar dit is voor mij echt de druppel die de emmer doet overlopen.

Mede om deze reden ben ik deze keer niet van plan om over me heen te laten lopen. Ik weet alleen niet achter wie ik nu aan moet gaan, Apple of de AASP. Het systeem lijkt te zijn ontworpen om klagende klanten uit te putten door ze te laten bellen naar dure nummers, lang laten wachten en dan ze afwimpelen met smoesjes en ontkenningen door helpdeskmedewerkers die een telefoonscript aflopen.

Mijn vraag is dus, wat is mijn volgende stap? Bij wie moet ik zijn en hoe moet ik contact met ze opnemen, en wat zeg ik dan om dit probleem op te lossen?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:37

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Op de website staat toch, dat bij driehonderd-zoveel cycles nog minimaal 80% van de laadcapaciteit over moet zijn? Vaag dat ze dan over serienummers beginnen.

Lijkt me sterk maar:

MacBook heeft een accu uit een verkeerde batch gekregen?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:44

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Offtopic vraagje:
Is het verplicht dat een accu minstens 2 jaar moet volhouden? Mijn Dell accu van 1,5 jaar oud is nu al kapot.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Zelf zou ik een mailtje sturen naar Tros Radar, het is toch van de zotte dat een eigen AASP zelf de diagnose stelt en dan opeens weg gooien omdat het zogenaamd niet in hun lijstje valt.
Voet bij stuk houden, Apples zijn al niet goedkoop dus mag je daar ook wel wat voor terug werwachten.
Ik denk dat je bij Apple zelf meer kans maakt om daar aan de bel te trekken. De AASP heeft toch die diagnose gesteld, kan toch gewoon zijn dat de wiring in de batterij net goed is. Dan hoef je niet speciaal in dat programma te vallen, maar toch moeten ze het vervangen mits binnen de garantie termijn.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:57
Heb je ook aan de Apple helpdesk gevraagd of zij je serienummer willen checken in hun systeem of jouw macbook voldoet aan het batterij-omwisselprogramma?

Ik heb het namelijk met zowel mijn macbook als die van m'n zusje meegemaakt dat de accu kapot ging. De mijne kon volgens de AASP wel vervangen worden, maar een paar maanden later toen die van m'n zusje kapot ging kwam zij er niet voor in aanmerking. Dit terwijl de serienummers vrijwel gelijk waren aangezien ze tegelijk besteld zijn.

De fout bleek hem te zitten in een wat minder competente medewerker van de AASP die, in tegenstelling tot zijn collega een paar maanden eerder, niet de goede lijst had gebruikt.

Wanneer je de helpdesk je serienummer laat verifiëren en het blijkt dan toch in aanmerking voor vervanging te komen, vraag dat of ze een Customer Satisfaction code voor je aan kunnen maken. Bij de AASP kunnen ze dan aan de hand van je serienummer zien dat jouw reparatieaanvraag goedgekeurd is door Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Bedankt voor de feedback, zelf vind ik het nog niet nodig om naar een consumentenprogramma zoals Tros Radar te stappen, dat is echt het laatste stap, afgezien van een rechtszaak aanspannen.

Ik zag zojuist in het topic Macbook Pro batterij probleem mensen met soortgelijke problemen. Waarin ook wordt verwezen naar een topic in het consumentenbondforum.

Ik heb het onderzoeksrapport bij de AASP opgevraagd en ben nu van plan om het samen met een kopie van de factuur en een begeleidende brief naar Apple, en als er dan geen acceptabel voorstel komt nog een keer met een aangetekende brief.

De AASP heeft me het volgende lijstje opgestuurd, met de serienummers die binnen het programma vallen, waarom ze die niet meteen op de pagina van het programma zelf vermelden is me onduidelijk.
2. Eligibility for battery replacement

A. Eligible models: To see if the battery is eligible for replacement, check the computer's CCC code (the last 3 digits of the computer's serial number) using the table below.

Model CCC Code
MacBook Pro* THV, THX, TJ0, V19, V4T, V5Z, V7K, V7L, V7M, V8J, V8K, VGD, VGW, VGX, VGY, VJ0, VJ1, VJ2, VJ3, VJ5, VJ6, VJ7, VJM, VMU, VSD, VTZ, VU0, VWA, VWB, W2Q
MacBook Pro (Glossy)* VWW, VWX, VWY, VWZ, VXW, VXX, W3N, W92, W93, W94, W9F, W9Q, WAG, WAW, WB8, WBE, WBF, WBH, WBJ, WD7, WD8, WD9, WDA, WDB, WDC, WDD, WTS, WW0, WW1, WW2, WW3
MacBook Pro (17-inch) THY, TJ1, VTG, VVV, VW3, VW8, W32, W3P, W3Q, W3R, WQW, WVS, WVT, WVU, WVY, WVZ, WWU
MacBook (13-inch) White U9B, U9C, U9D, U9E, VTH, VTJ, VWR, VWT, VWU, VXU, VXV, WBB, WBG, WBK, WBV, WBX, WBY, WB7, WB9, WC0, WC4, WE7, WE8, WWP, W91, W9N, W9P

MacBook (13-inch) Black WBC, WBD, WBW, WE9, WWT, W90, VMM, VMN, VWS, VWV

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou eens naar een andere AASP gaan, misschien kunnen die je wel goed helpen, mijn ervaring verschilt per AASP heel erg, die in Sittard van Am Bridge was bijvoorbeeld uitstekend terwijl ik in een andere stad een of andere verwaande kwast achter de toonbank trof die elke vraag al teveel vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb zelf een macbook pro 15" die 1 jaar en 3 maanden uit is ,net buiten de garantie :'( waarvan de cyclus 170 is. De computer valt na 10 minuten niet aangesloten op het stroom uit, en dit ook nog zonder waarschuwing (normaal krijg je een melding en valt hij even later in slaapstand). Ook is het zo dat hij dan al uitvalt als aangegeven word dat mijn batterij nog op 60 % is.

Mijn idee was dus dat ik wel een nieuwe batterij zal krijgen van apple, en dat ben ik dus ook gaan proberen.
Heb 1 keer gebeld waar mij het advies werd gegeven om naar een AASP punt te gaan en mijn batterij te laten controleren en die zouden een rapport maken waarmee ik een nieuwe batterij zal krijgen.

Eenmaal sta ik bij de AASP een kwartier rijden van mijn huis. Daar krijg ik te horen dat Apple een code moet geven voordat de AASP überhaupt een controle gaat doen naar mijn batterij. Dus ik de volgende dag gebeld naar apple om een code te vragen. (laptop stond nog steeds bij AASP). Krijg ik te horen dat ik geen code krijg, zonder dat hier een rede voor word gegeven... Vervolgens gaat de persoon met mij aan de telefoon controles uitvoeren om te kijken of mijn batterij in aanmerking komt voor vervanging.

is hij verbogen - > Nee
is hij verkleurt - > Nee
hoeveel cyclus heeft ie - > 170
bla bla...

Ik kwam in aanmerking voor een defecte batterij met de 170 cyclus (onder de 300). Nou gaf deze persoon mij weer het advies om toch langs te gaan bij de AASP en dat heb ik dus gedaan. Maar toch bleven ze melden bij het AASP dat ze niks zouden doen zonder dat ik een code zou hebben.

Ik heb dus weer gebeld naar apple om vanuit het AASP punt met de laptop op mijn schoot toch een nieuwe batterij proberen te verdienen. Nou kreeg ik weer een andere man aan de telefoon. Deze begon al met het melden dat het 1ste gesprek wat ik heb gehad met apple niet in hun systeem is opgenomen. (dit is fout nummer 1, normaal om een klacht/reperatie sneller te verhelpen zetten ze alles in het systeem). Vervolgens zegt de persoon dat er een fout advies is gegeven door de 2de persoon, omdat mijn laptop al over de garantie is kan ik niks beginnen. Als excuus durft hij ook nog te geven dat deze persoon die de fout heeft gemaakt een beginner is. Mij lijkt toch dat je dit niet als excuus kunt geven. Dan moeten ze maar wat beter aan hun opleiding of systeem werken.

Na dus 5 uur telefoneren en 2 keer op en neer gereden naar de AASP ben ik niks verder.

Het is gewoon een erkend probleem bij apple maar toch blijven ze zo eigenwijs om geen batterijen terug te halen die gewoon na een jaar kapot gaan. Ben al lang apple klant en heb meerdere producten waar ik nooit problemen heb gehad. Maar dit slaat toch alles. Dit heb ik nooit achter apple gedacht om zo stroef te doen over een defect product van hun!!!

Graag zou ik willen weten of er misschien nog personen zijn die hetzelfde probleem hebben als ik?
Ook of er personen zijn die wel na het verlopen van hun garantie een nieuwe batterij hebben gekregen... en hoe ze dit dan hebben gedaan?

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Waar heb je je laptop gekocht, bij een reseller of rechtstreeks bij Apple zelf? Dit is relevant waar je 'wettelijk' gezien moet gaan zeiken, een reseller mag je namelijk niet doorverwijzen naar Apple omdat zij de leverancier van de laptop zijn en niet Apple.

Daarnaast mag je ervanuit gaan dat een batterij het minstens 2-3 jaar meegaat, misschien iets verminderd qua capaciteit maar niet dat hij vrijwel onmiddelijk uitvalt. Apple/reseller kan wel zeggen dat je volgens hen geen garantie meer hebt maar in NL is het gelukkig zo geregeld dat je garantie hebt over de verwachte levensduur van een apparaat. De één jaar garantie is dus gewoon b#llsh#t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
Ik heb hem bij apple zelf gekocht, via de web store!

Kun je ergens op internet vinden waar dit aangegeven staat van de levensduur garantie?
Ik ga zelf wel weer bellen volgende week ofzo na de carnaval :) laat op deze topic wel weten hoe het verder verloopt! i.i.g. bedankt dit geeft weer een beetje hoop.

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

paQ

'k vind de topic titel wel leuk :')
/sorry

Houd het een beetje serieus. De smiley heeft daarnaast een negatieve lading die niet bij een grappige constatering hoort.

[ Voor 60% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2009 21:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Nu online
Hier kun je even direct zien hoe de vork in de steel zit.

Overigens vind je op deze site nog veel meer informatie, dus ik zou even rondsnuffelen.

@halo

Ik win :+

[ Voor 3% gewijzigd door FailFr8er op 17-02-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
op deze sites staan de garantie voorwaarden die minimaal in Europa gelden.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
http://www.consuwijzer.nl...ettelijke_garantietermijn

[ Voor 12% gewijzigd door aegis op 17-02-2009 15:52 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
hartstikke bedankt

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
en dit dan???
stukje uit de voorwaarden van apple (link):

VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT, ZIJN DEZE GARANTIE EN DE BOVENSTAANDE VERHAALSMOGELIJKHEDEN EXCLUSIEF EN KOMEN DEZE IN DE PLAATS VAN ALLE ANDERE ZOWEL MONDELINGE ALS SCHRIFTELIJKE, WETTELIJKE, EXPLICIETE ALS IMPLICIETE GARANTIES, VERHAALSMOGELIJKHEDEN EN VOORWAARDEN. VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT WIJST APPLE IN HET BIJZONDER ALLE WETTELIJKE EN IMPLICIETE GARANTIES VAN DE HAND, INCLUSIEF MAAR NIET BEPERKT TOT GARANTIES VOOR VERKOOPBAARHEID, GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL EN GARANTIES TEGEN VERBORGEN GEBREKEN. INDIEN APPLE WETTELIJKE OF IMPLICIETE GARANTIES NIET RECHTMATIG VAN DE HAND KAN WIJZEN, ZIJN VOOR ZOVER TOEGESTAAN OP GROND VAN TOEPASSELIJK RECHT AL DEZE GARANTIES IN TIJDSDUUR BEPERKT TOT DE TERMIJN VAN DEZE EXPLICIETE GARANTIE EN TOT DE SERVICE VAN REPARATIE OF VERVANGING, TER UITSLUITENDE KEUZE VAN APPLE. Apple wederverkopers, tussenpersonen en medewerkers zijn niet gerechtigd tot het aanbrengen van wijzigingen, uitbreidingen of toevoegingen in deze garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door tj.willems op 17-02-2009 16:58 ]

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Zoals ik al dacht ben ik niet de enige met dit probleem.

Ik heb dus 9 februari het onderzoeksrapport van mijn AASP ontvangen en heb het opgestuurd naar een hoge pief bij Apple. Een paar dagen later werd er naar mijn huis gebeld (ondanks dat ik ook mijn werk-telefoonnummer had vermeld) met het bericht dat ik naar een gratis internationaal servicenummer mag bellen. Dat nummer is blijkbaar "geheim", als je het belt krijg je niks anders te horen dan dat je een referentienummer moet intoetsen, du sook niet dat het een nummer van Apple is. Ik heb het vandaag al twee keer geprobeerd, maar ik kreeg twee keer de voicemail van mijn contactpersoon, dus morgen probeer ik het weer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:00
Dat is leuk, maar een accu/batterij is een verbruiksproduct dus daar schiet je nog weinig mee op :) Daarom krijg je bij veel leveranciers ook maar max. 6 maanden garantie op de laptopaccu.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 16:38
Dat hij niet in het serienummer rijtje bestaat betekent dus dat hij niet dezelfde fabricage fout heeft als de accu's uit het Apple programma, en dus onder de normale garantie voor accu's, die inderdaad vaak niet langer dan 6 maanden is, helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Fiber- schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:02:
Dat hij niet in het serienummer rijtje bestaat betekent dus dat hij niet dezelfde fabricage fout heeft als de accu's uit het Apple programma, en dus onder de normale garantie voor accu's, die inderdaad vaak niet langer dan 6 maanden is, helaas..
Maar met het vervangingsprogramma defineert Apple heel erg duidelijk welk soort gedrag voor een accu normaal is, en wat je als consument kan verwachten. Daarnaast maken ze de lijst met serienummers ook niet zelf bekend, dat komt pas nadat al is vastgesteld dat de accu niet naar behoren functioneert.

Daarnaast erkent Apple zelf ook nog eens dat het huidige programma niet perfect is:
Apple zal het batterij-update programma blijven beoordelen en verdere aanvullingen regelen waar nodig. Apple behoudt zich tevens het recht voor om het programma te wijzigen als er andere oplossingen voor de prestatieproblemen van de batterij beschikbaar worden.
http://www.apple.com/nl/s...macbookpro/batteryupdate/

Wanneer klanten echter met informatie komen die er op duidt dat aanvulling nodig is dan is er opeens geen procedure en is het onmogelijk om die via normale kanalen te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Nu online
Hoedje schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:52:
[...]

Dat is leuk, maar een accu/batterij is een verbruiksproduct dus daar schiet je nog weinig mee op :) Daarom krijg je bij veel leveranciers ook maar max. 6 maanden garantie op de laptopaccu.
Verbruiksproduct tot daar aan toe, maar je mag er vanuit gaan dat de batterij minimaal 300 cycles blijft werken tenzij je hem echt buitensporig gebruikt. 170 cycles vind ik niet geen buitensporig gebruikt.

Volgens mij was (vroeger) de policy dat je tot 300 cycles gewoon een vervanger meekreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:00
Red Nalie schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:19:
[...]

Verbruiksproduct tot daar aan toe, maar je mag er vanuit gaan dat de batterij minimaal 300 cycles blijft werken tenzij je hem echt buitensporig gebruikt. 170 cycles vind ik niet geen buitensporig gebruikt.
Een goede vergelijking kun je bijv. vinden in de autobanden van een auto...

Het probleem is dat het van zoveel factoren afhankelijk is, dat je dat niet zomaar kunt stellen. Het is afhankelijk van de hitte, de manier waarop is omgegaan met de accu etc. In het slechtste geval wordt de laptop in de sahara gebruikt, waardoor s'nachts de accu ijskoud wordt en overdag gloeiend heet. Daarnaast wordt de accu steeds compleet leeggetrokken in de kortst mogelijke tijd. Daarna een paar maanden alleen maar op netstroom gebruikt en dan weer heel intensief etc. Dan is de accu binnen de kortste keren dood...

Ik ben het met je eens dat er betere garantie op accu's zou moeten zitten. Maar dat is dan een service die de leverancier verleend. Apple doet dat al gedeeltelijk, maar gezien de prijs zou dat best beter mogen zijn. Aan de andere kant, de technologie is nou eenmaal niet zover dat je kan verwachten dat ongeacht de manier waarop het gebruikt wordt*, de accu vijf jaar lang dezelfde prestaties zal leveren (iets wat je van de meeste andere onderdelen in de laptop wel mag verwachten).

*Binnen redelijke grenzen

[ Voor 5% gewijzigd door Hoedje op 17-02-2009 20:54 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Nu online
Hoedje schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:53:
[...]

Een goede vergelijking kun je bijv. vinden in de autobanden van een auto...

Het probleem is dat het van zoveel factoren afhankelijk is, dat je dat niet zomaar kunt stellen. Het is afhankelijk van de hitte, de manier waarop is omgegaan met de accu etc. In het slechtste geval wordt de laptop in de sahara gebruikt, waardoor s'nachts de accu ijskoud wordt en overdag gloeiend heet. Daarnaast wordt de accu steeds compleet leeggetrokken in de kortst mogelijke tijd. Daarna een paar maanden alleen maar op netstroom gebruikt en dan weer heel intensief etc. Dan is de accu binnen de kortste keren dood...

Ik ben het met je eens dat er betere garantie op accu's zou moeten zitten. Maar dat is dan een service die de leverancier verleend. Apple doet dat al gedeeltelijk, maar gezien de prijs zou dat best beter mogen zijn. Aan de andere kant, de technologie is nou eenmaal niet zover dat je kan verwachten dat ongeacht de manier waarop het gebruikt wordt*, de accu vijf jaar lang dezelfde prestaties zal leveren (iets wat je van de meeste andere onderdelen in de laptop wel mag verwachten).

*Binnen redelijke grenzen
Ik begrijp je verhaal maar dan nog ben ik van mening dat er een minimum aan cycles gehaald moet kunnen worden bij normaal gebruik. Net als de autobanden minimaal zoveel kilometers bij normaal gebruik mee moeten kunnen.

Tevens ben ik van mening dat de technologie wel zover is dat je minimaal 1,5-2 jaar moet kunnen doen bij normaal gebruik. Hoe dit in een wettelijk context staat zou ik natuurlijk niet kunnen zeggen omdat ik geen jurist ben ;).

Wat ik me alleen afvraag is of ik een vertekend beeld heb bij deze accu's/situatie. Je betaald een hele boel geld voor je MacBook dus dan mag je wat extra kwaliteit verwachten (ook bij de accu).

• Johnny

Johnny

Topicstarter
Het lijkt er op dat ik een vervangende accu ga krijgen!

Vandaag heb ik weer naar het "geheime" servicenummer gebeld, mijn vertegenwoordiger was weer niet beschikbaar, dus dit keer toch maar de voicemail ingesproken en het nummer van mijn werk achtergelaten. Even later werd ik gebeld, na mijn probleem beknopt te hebben uitgelegd.

Eerst wilde ze me weer niet helpen door te zeggen dat de Macbook buiten de garantie viel omdat hij ouder was dan twee jaar. Dat vond ik wel gek, want eerst deden ze moeilijk over het feit dat hij ouder was dan één jaar. In het servicerapport van de AASP staat gelukkig dat hij vorige maand al was ontvangen, toen hij nog minder dan twee jaar oud was.

Toen wilde ze nog weten hoeveel laadcyclussen hij had gehad, en toen moest ze even overleggen met een collega en zou morgen terugbellen. Dat overleg duurde echter niet zo lang, en een paar minuten later belde ze weer dat de reparatie bij wijze van "uitzondering" was goedgekeurd. Het valt me op dat men bij Apple altijd "uitzonderingen" maakt wanneer je service krijgt waar iedere consument recht op heeft.

Ik heb het doorgegeven aan de AASP die nog steeds de accu had, en die heeft al bevestigd dat het inderdaad nu wel lukte om hem aan te melden voor vervanging.

Ik ben blij dat dit nu eindelijk is opgelost, maar ik ben niet echt tevreden over de manier waarop Apple dit soort garantiekwesties behandeld. Ze weten daar dondersgoed waar je als consument recht op hebt maar instrueren de helpdeskmedewerkers om vast te houden aan de fabrieksgarantie van 1 jaar en proberen ondertussen iedereen voor veel geld AppleCare aan te smeren. Als je geen AppleCare hebt gekocht wordt je zo tegengewerkt dat de meeste mensen het uiteindelijk maar opgeven.

Nu had ik het geluk dat ik via iemand anders contactgegevens kreeg van iemand hogerop bij Apple wat dus blijkbaar een stuk beter werkt. Ze maken het volgens mij bewust lastig om je recht te halen,

Voor iedereen die soortgelijke problemen heeft zou ik de volgende werkwijze aanraden, welke volgens mij het snelst werkt:
- Probeer één keer te bellen naar het servicenummer van Apple, als men je daar niet kan/wil helpen blijf dan geen tijd en geld verspillen daarmee, je komt er toch niet door.
- Vraag het servicerapport op bij je AASP als bewijs van je defect.
- Stel Apple schriftelijk in gebreke voor het weigeren te vervangen van een defect product binnen de verwachtte economische levensduur daarvan en geef ze twee weken om met een schikkingsvoorstel te komen. Stuur je originele factuur en het servicerapport mee als bijlage. Met een aangetekende brief weet je zeker dat hij aankomt en kan men je niet negeren.
- Blijf altijd vriendelijk en ga niet klagen of dreigen, het oplossen van je probleem heeft de prioriteit.

Pagina: 1