[verzamel] Studio/Strobist

Pagina: 1
Acties:
  • 944 views

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013

Studio / Strobist / Creatief / Off-camera -flitsen

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/strobisttitel.jpg

Intro
Na de opening van het het Algemeen Studio/Strobist Topic en onze strobist flickr kan natuurlijk een verzamel topic niet achterblijven.

Over het algemeen past een foto gemaakt met behulp van een flitser ook wel in een ander verzamel topic, dit topic heeft dan ook niet alleen als doel je werk showen, maar ook via de foto's kennis te delen met anderen en mischien problemen op te lossen.

Foto + Setup
Omdat het topic vooral als doel heeft om het flitsen onder de knie te krijgen willen we als 'eis' stellen dat je naast de foto ook de setup plaatst. Dat kan zijn een foto van de setup, een getekend diagrammetje of gewoon een korte omschrijving.

Pentax k10d - Blog - Flickr

• Frank|A
Ik heb zo ook al geplaatst in het andere topic...maar deze geven toch het beste id wat je allemaal kan:

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/koffie2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/SG1L1826setup.jpg
2 flitsers, 1 met grid op het koekje en 1 met paraplu als hoofdlicht.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/2338310437_e619814ee6_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/achtergrond.jpg
2 flitsers, 1 paraplu, door een 'lichtpaneel ' voor de vierkante reflectie en 1 snoot en groene gel, gereflecteerd op een wit stuk karton.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:14
Euh... is dit niet een beetje dubbel?

Foto's + Setup kan toch prima in het andere topic met als ondersteuning de Flickr groep. Nu creeer je weer een extra plek waar mensen moeten zoeken naar antwoorden...

Maar misschien zie ik het verkeerd.

Verwijderd

Ik vind het een super initiatief.
Hier kan iedereen mooi van leren.
En daarbij is het handig dat de setup toegevoegd moet worden zodat men hier inspiratie uit kan op doen.
Misschien tevens fijn om de relevante exif data toe te voegen en de manuele instellingen op de flitser. Zo kan iedereen het nog sneller onder de knie krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2009 23:59 ]

• Frank|A
GerardHenninger schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 23:03:
Euh... is dit niet een beetje dubbel?

Foto's + Setup kan toch prima in het andere topic met als ondersteuning de Flickr groep. Nu creeer je weer een extra plek waar mensen moeten zoeken naar antwoorden...

Maar misschien zie ik het verkeerd.
Gerard...hehe ik had wel overlegt met de modjes..maar had het ook ff met jouw moeten doen...ik heb het gevoel dat het algemene topic zich toch wat meer met de apparatuur en techniek bezig houd. En het belichten zeg maar wat ondergeschikt is...daarom dit topic..vragen over de appartuur niet hier stellen, maar vragen over waarom je zo belicht wel. Flickr is in mijn ogen toch wat minder toegankelijk.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:14
Ik weet zeker dat als dit topic gaat lopen dat bepaalde dingen gaan overlappen :
"Hey, mooi dat licht zo, hoe heb je dat gedaan?"
- "Ja, met die en die setup, met die accessoires"
"Oeh vet, waar kan je die kopen?"

Moet je zo'n gesprek dan afkappen en verwijzen naar het andere topic? Dat bevordert de flow niet bepaald.
Daarnaast krijg je dus tips in dit topic en in het andere topic en dat maakt het zoeken en het overzicht er ook niet makkelijker op.

Zie het als een shoot met een model... : De shoot verdeel je over twee mapjes, 1 met technisch goede foto's en 1 met mooie foto's. Als je later wil zoeken naar een foto waarin het model "lacht" moet je dan zoeken in de technische goede foto's of in het mapje met de mooie foto's?

Ik zou het andere topic gewoon "sturen" naar een topic met wat meer materiaal en minder technische praat als je dat vervelend vindt. Nu zorg je er alleen maar voor dat je twee topics hebt die "minder hard" lopen dan 1 compleet topic die "harder loopt".

Maar goed, my 2 cents

• Lord_Pivo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-11 20:08
Interesant topic, ik zou me hier graag in willen verdiepen, vooral wat portret foto's betreft. Dit ga ik zeker volgen.

• Frank|A
wat is de mening van andere mensen hierover?
Kunnen we ook direct doorlinken naar het algemene topic?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het lijkt mij ook handiger om het in één topic te houden. In de PFG-topics gaat dat al heel lang goed.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vind dit dan juist wél weer een goed idee. Het Strobist topic gaat vrij hard waardoor je veel terug moet bladeren voor de daadwerkelijke foto's. Het zou mijns inziens prettiger zijn als de discussie en foto's gescheiden zijn, zodat je voor beide een afgebakend topic hebt...

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
1 topic voor de discussie, 1 voor de foto's..werkt niet echt volgensmij. Elke keer verwijzen naar het andere topic, etc. gaat niet. Ik zie hier als eerste toch weer set-ups..en ik denk dat die hier dan niet zouden thuishoren..ik zou het lekker 1 topic houden!

• Frank|A
Deze mag gesloten worden. 1 topic is beter idd.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:55

ThunderNet

Flits!

Op verzoek dicht dus :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Plaats ook een diagram of beschrijving van je gebruikte setup!
(en gebruik Check Images) :)
Maar vragen/discussie over hoe foto's gemaakt zijn, mogen in dit topic
Dit topic is bedoeld om resultaten te tonen :)