Upgraden AGP 4x slot, voltage vraag??

Pagina: 1
Acties:

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Ok,

Ik ben al 3 dagen aan het googlen, ben al een stuk of 7 winkels langsgeweest, maar de informatie is nogal tegenstrijdig allemaal....

Ik wil m'n videokaart vervangen door een nieuwer, wat sterker model, met liefst 256 MB DDR of sneller geheugen.

In m'n ouwe PC'tje (Athlon XP 2200+ op een Shuttle AK32A moederbord) zit nog de originele XFX Geforce 4 MX440-SE met 64 MB (SDR SDRAM :o), maar nu ik Vista naast XP geinstalleerd heb, blijkt deze toch wel erg licht (Nouja, in Ubuntu werken alle leuke 3D effecten wel gewoon, maar goed :P )

Ook heb ik net GTA San Andreas aangeschaft, en deze vraagt eigenlijk ook iets meer, dus tijd voor een nieuwe videokaart.

Alleen zijn ze in AGP 4x bijna onmogelijk nog te vinden, en houdt het qua geheugen zo'n beetje op bij 128 MB, en bijkomend probleem is het voltage van het 4x slot, wat volgens de site van Shuttle 3,3 Volt is...... (In het boekje is er niet eens een vermelding van te vinden, maar ik zag het op deze link: http://eu.shuttle.com/archive/en/ak322.htm#specificatio )

Nu wil ik graag weten, op welk voltage mijn GF4 MX440-SE zal draaien, het lijkt me eigenlijk een beetje raar dat deze 4x kaart op een voltage draait behorende bij de oudere 2X standaard? Vooral omdat het nogal een massaproduct is.

Het AGP slot in mijn moederbord heeft geen 'key' (tussenschotje of hoe noem je dat) en ik kom net deze site tegen: http://episteme.arstechni...f=67909965&m=750004173631

waar staat te lezen dat ik dan waarschijnlijk een AGP Universal slot heb (zoiets vermoedde ik zelf ook al), wat beide voltages moet ondersteunen (3,3 en 1,5) maar er staat ook dat 0,8 Volt ook geen probleem moet zijn?

Wie kan bevestigen dat ik gewoon een 8X kaartje kan kopen voor 35 a 40 euro en dat deze gewoon werkt? Zonder performance problemen of dat er dingen stuk gaan.... Computertje bevalt nog goed genoeg voor waar ik 'm voor gebruik, en heb geen zin om 'm vervroegd af te schrijven door plaatsen van verkeerde kaart :P )

[ Voor 3% gewijzigd door EdwardTheGreat op 28-01-2009 20:02 ]

Last.FM

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ - Hoe zit het met de compatibiliteit met AGP kaarten?

Een AGP 2.0 ("4x") slot wordt niet voor niets 'universeel' genoemd. Je kunt er 1.0 (3.3V), 2.0 (1.5V) en 3.0 (0.8V) kaarten in gebruiken.

De bevestiging die je zoekt staat gewoon in de PMG FAQ :z

Oslik blyat! Oslik!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 14:55

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik weet niet wat de snelste AGP kaart kost, maar je kan ook 2e hands op marktplaats bv een GF 6800GT uitzoeken. Heb je voor weinig geld weer redelijke performance.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• EdwardTheGreat
dion_b schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:32:
PMG FAQ - Hoe zit het met de compatibiliteit met AGP kaarten?

Een AGP 2.0 ("4x") slot wordt niet voor niets 'universeel' genoemd. Je kunt er 1.0 (3.3V), 2.0 (1.5V) en 3.0 (0.8V) kaarten in gebruiken.

De bevestiging die je zoekt staat gewoon in de PMG FAQ :z
Bedankt, maar ik zie in dat tabelletje nog steeds uitzonderingen, gelukkig weet ik nu dat ik een Universal AGP slot heb, maakt het wel een stuk makkelijker 8)

Jammer dat het internet vol staat met tegenstrijdige berichten.. en dat zelfs Shutlle me op een dwaalspoor bracht :o
De verkopers in de winkel weten er ook lang niet alles vanaf... vanmiddag nog iemand gesproken die wist te melden dat AGP 3.0 op 8 Volt werkt, heb maar niks gezegd 8)7

En bij de Norrod had de verkoper met iemand gebeld en die raadden me af om de GeForce FX5500 te nemen, in verband met misschien incompatibiliteit en eventueel daaruit voortvloeiende schade...

Het budget wat ik er maximaal/ongeveer voor wil uitgeven is rond de 40 euro, zo'n 5500 zou ik morgen kunnen ophalen voor 34.50 (bij die zelfde Norrod :P), met 256 MB DDR was het geloof ik, van Point Of View.

Nog mooier zou idd zijn een jonger en nog sneller model uit de GF6 of 7 serie, maar dan kom ik idd uit op Marktplaats & Co, en momenteel wordt er binnen een omgeving van max. 50 km niet veel aangeboden. Of een internetwinkel, maar ik heb het graag gelijk in handen, kan ik meteen spelen ;)

Last.FM

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 14:55

Jazzper

BB4E^Guerilla

pricewatch: Asus AH3450/HTP/256M

Je zou eens wat benchmarks kunnen opzoeken van de Ati 3450. Low budget kaartje maar wel stuk moderner dan de andere opties denk ik.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• EdwardTheGreat
Leuke kaart inderdaad, en ondanks dat ik een voorkeur heb voor Nvidia, is dit absoluut value for money, waar Nvidia geen concurrerend product in dezelfde prijsklasse heeft...

..En toch heb ik nu een ander kaartje in m'n PC zitten: een GeForce 6200 van XFX, met 256 MB DDR2. Was een beetje een zoektocht, omdat de computerzaken waar ik ben geweest, veelvuldig de FX5500 op voorraad hebben, maar ik vond dat deze toch te weinig vooruitgang bood ten opzichte van de MX440-SE. En vaak hadden ze nog wel 1 of 2 andere kaarten, maar die waren dan weer boven het door mij gestelde budget.

Ik heb wel een beetje gezocht naar de ATI kaart, bij enkele webwinkels, maar ik kon 'm nergens direct leverbaar vinden, en het duurde me te lang om er 3 tot 4 dagen op te wachten :D

Maar goed, de 6200. Werkt prima, en ook netjes in 4X mode, is wel minder modern dan de HD 3450 idd, maar ik ben er tevreden mee, en die HD 3450 (of een andere) kan altijd nog, want m'n eigen pc boven heeft exact dezelfde GF4 MX440-SE, en omdat ik daar ook nog wel eens wat iets oudere spellen op speel, moet deze ook nog eens met pensioen, en waarschijnlijk kan ik dan ook nog wisselen, zodat de 6200 in m'n eigen systeempje gaat, maar dat bekijk ik dan wel weer.
Misschien dat ik er nog een keer een fan voor koop, want gewoon 'idle' zit ie ergens tussen 55 en 62 graden, en als ik GTA Vice City heb gespeeld, zit ie op 70 graden Celsius. Wat op zich voor deze kaart niet heel hoog schijnt te zijn, maar ik heb 'm toch liever nog iets koeler :)

Last.FM

Verwijderd

Volgens mij werkt een AGP x8 kaart prima op een x4 slot.

Wat betreft stroom/voltage, een AGP 4x slot kan maximaal 25W leveren. Is het een kaart die meer nodig heeft dan 25W alleen dan heb je een externe powerconnector aanwezig (Molex, Floppyconnector). Kortom, een 4x Slot moet prima kunnen met een 8x kaart. Immers wordt een 8X AGP slot & kaart bij lange na nog niet eens benut.
Pagina: 1