1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Nadeel in jouw geval is dat je twee paar schoenen nodig hebt. Nu heb je voor mountainbiken en racefietsen ook vaak weer verschillende schoenen, de 1 met noppen, de ander met een zeer stijve zool. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het handiger is - als je niet echt pro bezig bent - gewoon 1 schoen en 1 type pedaal aan te houden. SPD is prima voor een racefiets.
Zelf heb ik wel verschillende schoenen en pedalen, en ik word er gek van. De ene schoen is wat fijner, het andere pedaal wat soepeler, zo blijf je pedalen wisselen en schoenen kopen. Ik wil ook eigenlijk naar 1 type pedaal (eggbeater) toe met daarmee 1 paar schoenen.
In het vervoer forum vind je overigens ook een mtb en wielrentopic voor meer info.
Ik wijzig de titel iets zodat duidelijker is dat het om fietspedalen gaat. Ik dacht zelf namelijk dat het om een opleiding ding
Zelf zou ik zeggen: Als je serieus wil gaan racen, koop racepedalen en -schoenen, als je 'gewoon erbij' wil gaan racen, koop lekker SPD
Ticking away, the moments that make up a dull day
Zie hier (Het wielren ervaringentopic - Deel 11) voor het wielrenforum. Je kunt ook eens kijken op forum.fiets.nl, daar zijn ongetwijfeld vele discussies gevoerd en is veel informatie te vinden over pedalen.Aikon schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 19:25:
In het vervoer forum vind je overigens ook een mtb en wielrentopic voor meer info.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Oh ja, http://forum.mountainbike.nl/ is wel een goed forum voor je vragen
[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 27-01-2009 22:56 ]
Budget technisch kan spd ook handig zijn voor spd heb je nodig:
-spd xt pedalen a 45 euro
Voor spd-sl heb je nodig
-spd sl pedalen a 45 euro + setje schoenen a 100 euro
Dus dan kan je die 100 euro in je zak houden.
Verwijderd
Speedplay is overigens ook nog een optie, voor als je meer horizontale bewegingsvrijheid wil.
Persoonlijk ervaar ik look-pedalen ook als prettiger. Maar vanwege knie -en enkelprobleem rijd ik nu met spd pedalen op m'n racefiets. Vanwege de grotere beweginsvrijheid hierdoor (heeft nadelen, niet fietsen groter nadeel). Natuurljik merk ik dat met rijden, maar geen knie -enkelproblemen meer met fietsen nu.The End schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:30:
Ik heb heel lang SPD pedalen op mijn racefiets gehad. Toen ik een nieuwe racefiets kocht, heb ik daar SPD-SL pedalen op gezet. Ik vond het een wereld van verschil. Ik heb wel het gevoel dat ik daar veel beter kracht kan zetten en dat er veel minder speling in zit.
Ik ben ooit met SPD begonnen op de racer maar ben vrij snel overgestapt naar SPD-SL. Het kleine contactoppervlak en de zeer matige speling vond ik de grootste nadelen. Het in- en uitklikken heb ik nooit als problematisch ervaren, maar sommigen vinden dat SPD zeer matig inklikt. Wel kreeg ik last van mijn knieën op langere ritten, door de geringe zijdelingse speling.
SPD-SL loopt trouwens vele malen beter, SPD plaatjes zijn verdomd glad. Ze gaan dan wel weer heel lang mee, terwijl ik toch zeker één setje SPD-SL plaatjes per seizoen verslijt.
[ Voor 20% gewijzigd door havana op 28-01-2009 10:20 ]
|>
[ Voor 28% gewijzigd door havana op 28-01-2009 10:21 ]
Verwijderd
Heeft Shimano dat niet ooit aangepast? Ik vind in ieder geval dat ik ruim voldoende zijdelingse speling heb (die ik overigens juist bij spinning nodig heb).havana schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:17:
Oldskool SPD's zijn een uitkomst voor crossers en echte toeristen die graag op hun wielerschoenen door een dorpje wandelen o.i.d. Je kunt hier namelijk schoenen voor kopen met geïntegreerde plaatjes. Ook voor spinning zijn zulke schoenen ideaal.
Ik ben ooit met SPD begonnen op de racer maar ben vrij snel overgestapt naar SPD-SL. Het kleine contactoppervlak en de zeer matige speling vond ik de grootste nadelen. Het in- en uitklikken heb ik nooit als problematisch ervaren, maar sommigen vinden dat SPD zeer matig inklikt. Wel kreeg ik last van mijn knieën op langere ritten, door de geringe zijdelingse speling.
En het kleine contactoppervlak speelt ook een minder grote rol nu de schoenen stijver zijn geworden. Speedplay-pedalen zijn ook niet groter dan een rijksdaalder en worden toch geregeld gebruikt door langeafstandfietsers.
Die schroefjes zijn inderdaad voor de veerspanning, maar er is wel degelijk sprake van vrije speling. Ik heb het net gechecked (om te kijken of ik niet gek was gewordenhavana schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 10:20:
Die schroefjes zijn volgens mij voor de veerspanning (dus hoeveel moeite je moet doen om uit te klikken), niet voor de speling. Echt vrije speling heb je bij SPD niet, en bij SPD-SL wel (als je tenminste met gele plaatjes rijdt).
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2009 10:32 ]
Verder heb je inderdaad wel speling bij SPD, maar op de een of andere manier vind ik het dus niet zo fijn als bij SPD-SL. Just my 2 cents...
Verwijderd
Nouja, dat laat onverlet dat stijve schoenen een deel van het drukprobleem weg nemen.
Maar zoals al gezegd: als je af en toe een rondje op je racer rijdt kan dat prima met SPD. Wil je het een beetje serieus aanpakken dan zou ik toch echt SPD-SL of Look overwegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Laurenz op 28-01-2009 10:52 ]
Leave only footprints, take only memories
Het maakt mij nl niet veel uit. Ik zal toch een extra paar schoenen moeten kopen, want om nou op mijn vieze MTB schoenen op de racefiets te gaan... :-)
Maar dan nog een vraag... Wat zijn de grote verschillen tussen instapmodel SPD-SL en Ultegra SPD-SL? Alleen het gewicht? Ik heb nl een racefiets gekocht, volledig Ultegra... Dus dan maar ook de pedalen zou mijn redenering zijn...
En iemand ervaring met goede schoenen? Tips? Goedkoop en goed graag! :-P
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Schoenen is wel erg persoonlijk... gewoon passen.
Uiteraard hoort dit gewoon in VV dus verlaat => VV
Zelfde plaatjes onder de schoen, verschil in grip voor verschillende doeleinden
Gewicht vooral, al is dat geen groot verschil. Lagers zijn volgens mij gewoon gelijk. Ik zou lekker het instapmodel nemen. Ik weet uit ervaring dat er geen merkbaar verschil tussen zit. Echter: ik zag bij Hopmans de Ultegra variant laatst voorbij komen voor € 37,50. Dat kun je eigenlijk niet laten liggen.Maar dan nog een vraag... Wat zijn de grote verschillen tussen instapmodel SPD-SL en Ultegra SPD-SL? Alleen het gewicht? Ik heb nl een racefiets gekocht, volledig Ultegra... Dus dan maar ook de pedalen zou mijn redenering zijn...
Hangt af van je voet. Shimano is goed voor brede voeten, SIDI juist voor gewone en smalle voeten. Beiden maken zeer goede schoenen. Decathlon heeft hele goedkope schoenen die prima voldoen voor een incidenteel ritje of spinnen (vallen redelijk breed). Ik rijd zelf met SIDI Genius 5 op de weg en Decathlon schoenen (€ 55) voor spinning. Bevalt prima.En iemand ervaring met goede schoenen? Tips? Goedkoop en goed graag! :-P
Er zijn overigens nog veel meer goede schoenen hoor, Northwave, Lake, Scott, Time om er eens een paar te noemen.
[ Voor 7% gewijzigd door havana op 29-01-2009 09:24 ]