stroomverbruik zelfbouwservertje

Pagina: 1
Acties:

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik hoop dat ik hiermee in het goede forum zit, zo niet, zou iemand het dan willen verplaatsen naar het goede forum?

Het is zo dat ik een servertje heb gebouwd, al enige tijd geleden. Het bestaat uit:

AMD Sempron 3000+ S754 62W
MSI K8MM3-V m-ATX system board
2x 256 MB DDR RAM
WD Caviar green power 1 TB
extra NIC - PCI

Dit alles in een mooi, klein Bavaria-kratje gebouwd en werkt al tijden prima. Nu had ik er een oude voeding bij moeten proppen om alles van stroom te voorzien. Deze is niet bijster efficient en aangezien ik er toch een tweede schijf (waarschijnlijk zelfde model als de eerste) bij wil zetten en vanwege ruimtegebrek dan toch aan iets anders zal moeten gaan denken. Ook vanwege het stroomverbruik zou ik erg graag iets willen dat minder stroom verbruikt. Het systeem draait Debian linux, zonder GUI en daarnaast, SAMBA, Apache, MySQL en een mail server. Al met al resulteert dit niet in geweldig veel gebruik (Apache en MySQL vooral voor een fotowebsitetje die niet echt door het grote publiek wordt bezocht). SAMBA dient vooral om wat bestanden te serveren voor het thuisnetwerk: films, muziek en documenten voor de windowsbak hier en mijn macbook.

Hierbij is mijn oog gevallen op picoPSU; klein, licht en retëefficient, als je reviews moet geloven. Nu zal mijn systeem dan wel ongeveer binnen de 100W moeten blijven. Nu vervang ik waarschijnlijk mijn CPU door een 35W Turion S754 en dat zou redelijk wat moeten schelen.

Getallen over verbruik kan ik nauwelijks vinden. WD zegt dat de Caviar green 4-5W minder verbruikt dan andere schijven, maar op hoeveel hij dan uitkomt, kan ik nergens vinden. Ook het gebruik van het system board is onvindbaar. http://extreme.outervision.com/PSUEngine bevat een script die het stroomverbruik voor je berekent, maar volgens mij slaat die nogal door naar de hoge kant.

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoeveel iets als een DDR-geheugenmodule verbruikt, of een harddisk? En of 100W (zeker na vervanging van de cpu) voldoende zou zijn om dit systeem van stroom te voorzien?

Edit: Schijf inmiddels gevonden: 5,4W Read/Write en 2,8W Idle

Aurë Entuluva!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hier lopen een paar mensen rond met veel verstand van dit soort zaken. Je zou je vraag daar eens kunnen stellen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:39
Als je wilt weten hoeveel stroom je verbruikt dan moet je een watt meter halen, simpel. Je moet ook in de gaten houden dat wanneer je heel veel geld uitgeeft om iets energie zuinigs te kopen, het langer duurt voor je het eruit haalt. Volgens mij zijn turion processoren nogal duur namelijk? maar kan me vergissen.

Je zou bijvoorbeeld deze kunnen kopen. pricewatch: AMD Athlon X2 5050e goede prijs, en behoorlijk zuinig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Ik heb zelf een computer met sempron 2600+ (s754), fx5200, 1,5GB DDR, twee opticals en een flashbay op een moederbord met VIA chipset en een hele, hele oude voeding. Dat trekt 45W idle en 75W full load.

Gezien de videokaart zelf ook al op 10+ W zit denk ik dat jouw systeem minder verbruikt, en je dus veilig zit met de PicoPSU.

• 1-0-Ed
  • Laatst online: 29-12-2025
Hmmmm, zelf niet zo'n beste ervaringen met de Pico PSU - hij zou 100 watt moeten kunnen leveren - maar wat ik volgens de specificaties van de voeding had berekend zit je daar nog onder en was het uiteindelijk leverbare nog minder. Ik heb voor een AMD Athlon-M chip in een mini behuizing met 2Gb DDR en een 500Gb HD alle spanningen in de bios terug moeten draaien voordat het werkte. Inmiddels heb ik de combinatie al 1,5 jaar dag en nacht aan de gang maar dan moet ik wel zeggen dat de voeding BLOED en dan ook BLOED heet is. (hopelijk niet gevaarlijk heet)

Gravity sucks...

• Feanaro
  • Laatst online: 25-11-2025
Dank voor de reacties. Turions kunnen i.d.d. vrij prijzig zijn, maar aangezien ik een ouder bord heb S754 en daar ook Turions voor gemaakt zijn, heb ik er nu eentje op de kop weten te tikken, een ML-30, snel zat voor mijn doeleinden. Die X2 5050e is i.d.d. een mooi dingetje (zit in m'n desktop), maar iets teveel van het goede qua rekenkracht en die zit op AM2 schoeisel, ik heb een S754 bord. De Turion heeft een TDP van 35 Watt en ruim voldoende rekenkracht voor het doel waarvoor hij wordt ingezet.

@1-2-ed: Typisch dat je niet zo'n beste ervaring hebt met die voeding, de meeste reviews zijn vrij lovend.

Aurë Entuluva!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

1-0-Ed: is dat dan geen probleem met je adapter en niet met de PicoPSU? Die laatste hoort zeker niet heet te worden. Je adapter is waarschijnlijk onderbemeten.
Pagina: 1