Laptop loopt altijd vast/brokken.

Pagina: 1
Acties:

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
Ik heb een aantal maanden geleden een Fujitsu Siemens Pa-3553 notebook gekocht, kwam als beste uit de notebook best buy guide van september. Helaas heb ik de laptop door problemen nog niet kunnen gebruiken. Kort overzicht per OS:

- Windows Vista 32: hier wordt de laptop mee geleverd. De standaard installatie sluit niet af (loopt dan vast) en geeft random BSODs, ook al doet ie niks. Een download van twee uur kan je niet afmaken voordat hij vastgelopen is. Memtest geeft geen error's.
- Windows XP Pro sp3: ik ben sowieso geen Vista adept, dus heb ik Windows XP geprobeerd. Ik heb een installatie (image) van een andere computer geprobeerd met dezelfde hardware. Maar helaas lukt het niet om de videokaarten (IGP en HD3470 in crossfire) werkend te krijgen: na installeren van driver zwart scherm.
- Windows 7: heb gisteravond geprobeerd de laatste beta van windows 7 te installeren. Helaas een error bij 50% tijdens installatie dat hij bestanden niet kan kopieren. Ook na twee nieuwe fik pogingen van de ISO. Ben hem nu opnieuw aan het downloaden.

Ik wil de laptop gebruiken voor mijn werk. Daarvoor moeten een aantal (lichte) windows applicaties draaien zoals oa Smaart Live, XTA audiocore en andere audio software. Verder wil ik hem af en toe als office bak gebruiken.

Ik begin lichtelijk moedeloos van deze laptop te worden (moedeloos genoeg om een beta van een nieuwe OS te proberen): sta op het punt hem te verkopen en een simpele XP bak ervoor terug te kopen. Maar ik wil het nog een kans geven.

Welke OS zou ik het beste kunnen draaien op deze laptop zodat ie stabiel is en alles draait? Misschien een niet-Windows OS?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Deze laptop zou zonder problemen Vista en/of XP moeten kunnen draaien.

Je schrijft dat je een XP image van een andere pc hebt gebruikt. Waarom probeer jke niet eens een schone handmatige installatie van XP?

Ik vind het wel erg ver gaan om je laptop te verkomen, omdat je XP/Vista niet goed aan de praat krijgt.
Ga desnoods terug naar de winkel en vraag of ze de laptop voor je in orde willen maken.

[ Voor 32% gewijzigd door DeeJee op 27-01-2009 09:52 ]

Money for nothin' and your chicks for free

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:03

Zerora

Ik Henk 'm!

Probeer ook eens iets anders dan Windows zou ik zeggen. Bijv. Knoppix, die gratis te downloaden is. Als die na een tijdje ook foutmeldingen begint te geven, dan is er toch iets mis met je hardware.

Wordt je notebook niet te warm?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-01 14:30
Misschien denk ik de verkeerde richting op, maar als zowel Vista als XP niet werken op je laptop. Zou het dan niet aan de hardware kunnen liggen? Heb je daar al wat in geprobeerd?

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-01 08:52
Zit er geen recovery cd bij? (of recovery partitie)
Want als het daarmee niet werkt kan je hem gewoon terug brengen naar de winkel.

• koen_l
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
DeeJee schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:51:
Je schrijft dat je een XP image van een andere pc hebt gebruikt. Waarom probeer jke niet eens een schone handmatige installatie van XP?
Idd...de kans dat het gebruiken van een image van een niet identiek systeem goed gaat is verdomd klein. Als moederbord, cpu, geheugen of chipset afwijken is het voor XP heel lastig om goed te starten laat staan te blijven draaien.

Het feit dat memtest errors geeft lijkt mij niet iets om te negeren! Vind het gek dat je daar zo snel aan voorbij gaat: brak wekgeheugen lijkt me namelijk zowel een goede reden voor de BSODs in Vista en het niet kunnen installeren van 7. ;)

Verkopen van een vrij nieuw systeem waarvan een onderdeel stuk is lijkt me wat onpraktisch. Een, afhankelijk van je service pakket misschien langdradige, optie is garantie. Andere is werkgeheugen lenen/kopen (2GB kost 25,- oid tegenwoordig), in je systeem zetten, memtest draaien en als die geen fouten meer vind en een fatsoenlijke installatie doen van een willekeurig OS.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Jag schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:48:

- Windows Vista 32: hier wordt de laptop mee geleverd. De standaard installatie sluit niet af (loopt dan vast) en geeft random BSODs, ook al doet ie niks. Een download van twee uur kan je niet afmaken voordat hij vastgelopen is. Memtest geeft geen error's.
Indien je dit nu eens uitzoekt.
Schoon installeren, dan problemen gaan oplossen, dus zo min mogelijk software.
Afsluiten is misscchien acpi, dus zoeken xp+acpi pf acpi+laptop naam. dit op google zoeken.
BSOD wat voor code geeft hij , schrijf dit op, en opzoeken op google.

• Jag
TPbasMIE schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:52:
Misschien denk ik de verkeerde richting op, maar als zowel Vista als XP niet werken op je laptop. Zou het dan niet aan de hardware kunnen liggen? Heb je daar al wat in geprobeerd?
Memtest geeft geen errors en verder kan je in de BIOS zo ongeveer niets instellen: alleen de ahci mode en boot device priority.
fanta22 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 10:06:
Zit er geen recovery cd bij? (of recovery partitie)
Want als het daarmee niet werkt kan je hem gewoon terug brengen naar de winkel.
De standaard installatie van de recovery (Vista) geeft al problemen (zonder dat ik verder software of iets anders heb geinstalleerd): sluit niet af en loopt regelmatig vast. Ik denk gemiddeld ongeveer een BSOD per uur.
Zerora schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:51:
Probeer ook eens iets anders dan Windows zou ik zeggen. Bijv. Knoppix, die gratis te downloaden is. Als die na een tijdje ook foutmeldingen begint te geven, dan is er toch iets mis met je hardware.

Wordt je notebook niet te warm?
Ik heb een Ubuntu live cd'tje die ik normaal gebruik om zonder OS geinstalleerd wat dingen te kunnen kopieren en dergelijke. Die draait prima verder. Op zich zou ik er ook niet op tegen zijn om Ubuntu te installeren op deze laptop, maar om daar windows applicaties mee te draaien :?
koen_l schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 10:13:
[...]
Idd...de kans dat het gebruiken van een image van een niet identiek systeem goed gaat is verdomd klein. Als moederbord, cpu, geheugen of chipset afwijken is het voor XP heel lastig om goed te starten laat staan te blijven draaien.
Ik heb twee computers en nu dus één laptop met dezelfde hardware. Hier heb ik bewust voor gekozen ivm gemak van installatie en onderhoud. Ik gebruik 1 image voor beide computers en had bedacht deze dus ook voor de laptop te gebruiken. Verschillen in hardware zijn klein: net iets andere cpu en andere (2e) videokaart: hd 3470 ipv hd 3850. Maar dat zou qua drivers niet moeten uitmaken.
Op zich draaide windows Xp wel, alleen de videokaarten (in crossfire dus) van de laptop willen niet. Zodra je een catalyst installeert (na gemod te hebben met mobility modder), dan gaat het scherm op zwart na rebooten. Dit probleem hebben meer mensen met deze laptop die xp erop wilde zetten. Voor zover ik weet geen oplossing voor helaas.
Het feit dat memtest errors geeft lijkt mij niet iets om te negeren! Vind het gek dat je daar zo snel aan voorbij gaat: brak wekgeheugen lijkt me namelijk zowel een goede reden voor de BSODs in Vista en het niet kunnen installeren van 7. ;)
Memtest geeft geen errors na een half uur pruttelen :).
Verkopen van een vrij nieuw systeem waarvan een onderdeel stuk is lijkt me wat onpraktisch. Een, afhankelijk van je service pakket misschien langdradige, optie is garantie. Andere is werkgeheugen lenen/kopen (2GB kost 25,- oid tegenwoordig), in je systeem zetten, memtest draaien en als die geen fouten meer vind en een fatsoenlijke installatie doen van een willekeurig OS.
Ik heb de laptop gekocht bij Azerty. Zij hebben gezegd dat ik hem als rma kan opsturen. Als er niks kapot is, zijn de onderzoekskosten daarbij voor mij. Ik ben daar een beetje huiverig voor: ten eerste ben ik "bang" dat er niks kapot is. Ten tweede duurt het heel lang waarschijnlijk. En ten derde ben ik bang dat er geen oplossing van komt.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:49

Wish

ingwell

Ik heb de laptop gekocht bij Azerty. Zij hebben gezegd dat ik hem als rma kan opsturen.
Doen dan maar. Je hebt nu een niet werkende laptop. Laat Azerty maar aantonen dat ze dan wel Vista geinstalleerd krijgen en dat ie niet om de haverklap een BSOD krijgt. Spreek wel met ze af wat en onder welke voorwaarden die onderzoekskosten zijn.

Je bent verder van huis als je aan de hardware gaat lopen rommelen en uiteindelijk blijkt dat je moederbord gaar is. Want dan wordt RMA-en een stuk lastiger

No drama

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:20

Haan

dotnetter

Inderdaad eerst maar RMA sturen.

Als je laptop straks wel goed is, zou je een dual-boot kunnen overwegen met XP / Windows 7. Ik zou op een machine die ik voor m'n werk gebruik niet primair een beta OS ( dat is Windows 7 tenslotte) installeren.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Haan schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:14:
Inderdaad eerst maar RMA sturen.

Als je laptop straks wel goed is, zou je een dual-boot kunnen overwegen met XP / Windows 7. Ik zou op een machine die ik voor m'n werk gebruik niet primair een beta OS ( dat is Windows 7 tenslotte) installeren.
Ik heb zowel zakelijk als prive nu windows 7 (64 bits) draaien, zelfs op mijn media pc die aan mijn tv hangt draait windows 7 en ben er zeer gelukkig mee.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:17
Memtest geeft geen errors na een half uur pruttelen :).

Ik raad je aan om Memtest een hele nacht te laten draaien. Een half uur is niks

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jag schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:48:
Ik heb een aantal maanden geleden een Fujitsu Siemens Pa-3553 notebook gekocht, kwam als beste uit de notebook best buy guide van september. Helaas heb ik de laptop door problemen nog niet kunnen gebruiken.
[...]

Ik begin lichtelijk moedeloos van deze laptop te worden (moedeloos genoeg om een beta van een nieuwe OS te proberen): sta op het punt hem te verkopen en een simpele XP bak ervoor terug te kopen. Maar ik wil het nog een kans geven.
Ik zou als eerste gewoon naar je leverancier stappen omdat je met de standaard meegeleverde spullen een niet-bruikbaar produkt hebt.

Dat lijkt me een constructievere aanpak dan zelfs uit wanhoop zelf beta-OSjes in produktie te nemen.

Daarmee verandert het karakter van het topic ook, we mogen wel verwachten dat je zelf de keuze kunt bepalen welke OS variant je wil installeren op basis van de opties die je hebt.

Als dat niet werkt door problemen, ga die dan oplossen in plaats van eromheen te werken? :)

>> SF

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Als je deze laptop nieuw hebt gekocht dan heb je toch gewoon recht op garantie?

Ik ben met hierboven, ga met dan ding terug naar de winkel.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:03

Zerora

Ik Henk 'm!

^^ Met bovenstaande wil ik nog wat toevoegen:

Heb je bij je notebook geen cd/dvd-roms gekregen voor een fabrieksherstel procedure? Zo ja, dan zou je die eens kunnen uitvoeren. Wellicht dat dit een oplossing kan bieden.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Geen enkel OS doet het, de enige logische conclusie is dan dat het aan de hardware ligt.

Ik zou zeggen draai Prime95 om het zeker te weten , maar aangezien je niet eens een OS geboot krijgt is het zo klaar als een klontje. Er kan veel meeer kapot gaan in een laptop dan alleen het geheugen.

• Jag
danmaarniet schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:10:
[...]

Doen dan maar. Je hebt nu een niet werkende laptop. Laat Azerty maar aantonen dat ze dan wel Vista geinstalleerd krijgen en dat ie niet om de haverklap een BSOD krijgt. Spreek wel met ze af wat en onder welke voorwaarden die onderzoekskosten zijn.

Je bent verder van huis als je aan de hardware gaat lopen rommelen en uiteindelijk blijkt dat je moederbord gaar is. Want dan wordt RMA-en een stuk lastiger
Ik ga sowieso niet aan hardware rommelen. Terugbrengen naar Azerty is natuurlijk een optie, maar wel één die ik het liefst tot het laatst bewaar. Ik ben dan de laptop lang kwijt en moet maar hopen dat er een oplossing uit voortvloeit.

Ik ga ook nog een laatste poging doen windows 7 te installeren. En ik zal nog eens langer memtest draaien.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:03

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Jag schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:34:
[...]

Ik ga sowieso niet aan hardware rommelen. Terugbrengen naar Azerty is natuurlijk een optie, maar wel één die ik het liefst tot het laatst bewaar. Ik ben dan de laptop lang kwijt en moet maar hopen dat er een oplossing uit voortvloeit.

Ik ga ook nog een laatste poging doen windows 7 te installeren. En ik zal nog eens langer memtest draaien.
Ik kan je vertellen direct langsgaan bij Azerty. Het klinkt vreemd in jou oren, maar dit is gewoon een garantie kwestie. Zoals eerdere posters ook al hebben gemeld. zij moeten aantonen dat het niet aan jou installatie ligt. Aangezien jij nu al 3 a 4 verschillende OSen hebt geprobeerd lijkt het mij logisch. Misschien kun je nog een SMART test over je HD halen. Aangezien je wel normaal een live cd kan laden( die in het ramgeheugen word geladen, daar is dus niets mee mis)

Ikzelf heb nu ook voor de 2e keer mijn HP laptop ingeleverd bij de MM. Deze had ook last van veel vastlopers en blauwe schermen. Dit komt door de hardware. Ik weet dit zeker doordat ik het zowel bij Linux als Vista had :+ Ik zou echt zo snel mogelijk langsgaan bij Azerty

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Jag schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 09:34:
[...]

Stel dat je Windows 7 uiteindelijk redelijk aan de praat krijgt en het gaat over een tijdje nog eens mis?
Ben je wel mooi je garantie kwijt. Wanneer je zoveel moeite moet doen om XP/Vista/W7 te installeren is er toch echt iets mis met de laptop. Advies: terug gaan!!

Money for nothin' and your chicks for free

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:49

Wish

ingwell

Met ^^. En anders is dit een kwestie van advies vragen maar niet willen opvolgen. Ook prima, maar geef dat dan van te voren aan. En succes natuurlijk, gelukkig doet Azerty hier meestal niet moeilijk over.

No drama

Pagina: 1