Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe processor aan te schaffen en wil niet te veel geld uitgeven.
Mijn oog is gevallen op of de E5200 of iets in de richting van pentiumD 930.
Wat is het verschil qua prestaties? De E5200 draait op 2.5 GHz en de D 930 op 3.0 GHz. E5200 heeft 2mb cache en de D930 heeft 4mb.
Is het verschil in cache groot qua prestatie? Wanneer ik met mijn leken kennis hiernaar kijk lijkt de d930 beter omdat deze hoger draait en de cache dubbel zo groot is. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet klopt.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt!

Groet,

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 19:52

Thandor

SilverStreak

Dit is basis CPU materie en jouw gevoel klopt dat het niet klopt ;). Als je wat benchmarks opzoekt van een Core 2 Duo en de Pentium D dan is het antwoord meteen duidelijk. Zie anders [Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Kan een Core 2 Duo met 2133MHz sneller zijn dan een Pentium D 930 (3GHz)?

Knoop in ieder geval goed in je oren dat: meer MHz niet per definitie beter is, meer MB's niet per definitie beter is en een hoger nummer ook niet per definitie beter is. Je kunt pas MHz'en vergelijken als het om dezelfde architectuur gaat. Dat wil zeggen: een Intel Core 2 Duo E6300 (1,83GHz) zal altijd trager zijn dan een Intel Core 2 Duo E6400 (2,13GHz). Pak je er echter een AMD Athlon64 X2 of Intel Pentium D bij dan is het verhaal helemaal anders en mag je dit soort vergelijkingen nooit maken :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 14:44
Ze hebben een compleet andere architectuur. De D930 is gebaseerd op een Pentium 4
Wikipedia: Pentium D
All Smithfield processor were made of two 90 nm Prescott cores on a single die
Prescott is (een van) de laatste P4's geweest.

De E5200 daarintegen is gebaseerd op de Core architectuur. Deze presteren beter per clock. Daarvoor kun je wat meer lezen op Wikipedia: Megahertz myth

Ik zou zelf de D930 niet kopen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan snap ik het. Wist dat het ongeveer zoiets moest zijn maar begon een beetje te twijfelen... Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kort antwoord: die E5200 draait qua prestaties rondjes om die Pentium D heen, en verbruikt ook nog eens een pak minder stroom. Vraag is alleen: wordt-ie wel ondersteund door je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-08 10:06
He Rutger,

Wil je dan in ieder geval nog wel even reageren op je bod op mijn advertentie pentiun D 930
Link??? Je hebt er toch niet voor niets op geboden wel? Ik heb je al mail gestuurd!

[ Voor 4% gewijzigd door niekvanprooijen op 26-01-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 19:52

Thandor

SilverStreak

Dreamvoid schreef op maandag 26 januari 2009 @ 22:14:
Kort antwoord: die E5200 draait qua prestaties rondjes om die Pentium D heen, en verbruikt ook nog eens een pak minder stroom. Vraag is alleen: wordt-ie wel ondersteund door je moederbord?
Dat laatste is inderdaad een goede vraag. De Core 2 Duo vereist VRD11 terwijl de Pentium D (en Pentium 4 'Prescott' en 'Cedar Mill') reeds af konden met VRD10.1. VRD staat voor Voltage Regulation Down en zorgt voor de spanning van de processor (vCore). VRD11 kan spanning in kleinere stappen leveren. Namelijk 6.25mV t.o.v. 12.5mV voor VRD10.1. Oudere moederborden hadden logischerwijs enkel VRD10.1 en ondersteunen derhalve enkel de Pentium 4 of Pentium D.

Over het algemeen hebben moederborden die voor half 2006 gemaakt zijn geen VRD11 support. Ook kun je de support voor de Core 2 Duo (en overigens ook de Pentium D!) uitsluiten als je een Intel 915 chipset hebt. De i915 kan nl. geen dual-core processoren aansturen. At last but not least: zoek op welk moederbord je hebt en kijk of de fabrikant een zogenaamde 'CPU support list' heeft. Daar staat aangegeven welke processor werkt :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij puur toeval getest.

de intel 930-d versus I Dual-Core E2200

de ouwe was sneller .
Pas toen ik de e2200 overklokte 2200mhz@2400mhz was deze sneller maar het verschil was niet zo hoog.

Alleen bij video de\coderen is de e2200 sneller maar deze heeft meer functie in de chip.

Conclusie was als je games speelt was de verschil verwaarloos baar en kon je beter de ouwe blijven gebruiken.
Tenslotte kan je de intel d-930 makkelijk op 4ghz laten draaien.

Kleine update als je geen cpu heb ben je beter af met de e2000serie de e5000 serie word zeker niet support door je moederbord

Aangezien mijn asrock 945conroe geen e5000serie aan kan heb ikgekozen voor de e2000serie.

Grote kans bij een low budget bord ook niet word ondersteunt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 12:20

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:30:
Tenslotte kan je de intel d-930 makkelijk op 4ghz laten draaien.
Handige is dat dat overclock aspect ook waar is voor de E2xxx en E5xxx serie. Eigenlijk klokken zo'n beetje alle Core gebaseerde dual core modellen vrij goed.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Misschien dat de Pentium D wel goed overklokt, maar als hij een moederbord waar die niks kan instellen heeft die weinig aan een CPU die goed kan OCen natuurlijk. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1