Toon posts:

Switch achter router*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan er hier niets over vinden althans niet over de "gewone" switch.

Ik heb namelijk een modem met ingebouwde (draadloze) router met 4 uitgangen. Twee uitgangen worden gebruikt en nu wil ik achter zo`n gebruikte uitgang (PC in het kantoor) een switch zetten die dan een verbinding kan leggen naar de PC in de werkplaats die dus nu nog geen internetverbinding heeft...ik heb een extra draadloze router met 4 uitgangen over en ik dacht: die zet ik gewoon op de lijn die vanuit het modem komt en hoppa....niet dus. Ook las ik hier ergens dat ik de lijn uit het modem niet op de Wan moest zetten maar op een gewone ingang maar dat werkt ook niet....

Veel heb ik gelezen over DHCP en Wan en Lan poorten en het omzetten van het IP adres etc op dit forum maar dat gaat mij echt allemaal te ver. Wat ik wil is een simpele "aftakking" van een bestaande internetllijn naar een andere PC (niet draadloos, gewoon met een vaste lijn). Een auto zet ik blind in elkaar maar met een pc ligt dat helemaal anders.....

Kan dat met een soort switch zonder allemaal veranderingen in de router of pc door te voeren?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ja, dat kan.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:11

Wish

ingwell

4 draadloze uitgangen? :P

Eerlijk gezegd kom ik niet helemaal wijs uit je post:
- ik snap je configuratie niet helemaal
- ik zie niet welk modem of router je nu wilt aansluiten (merk/type)

Maar wat je volgens mij uiteindelijk wilt is een hub. (maar dit op basis van het half begrijpen van je TS)

No drama

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het zou moeten werken met die extra router maar dan zal je inderdaad DHCP uit moeten zetten.
Als dat je te moeilijk is koop dan gewoon een zo goedkoop mogelijk ethernetswitchje dat werkt zeker.

Overigens ik kan erg goed met netwerken werken maar ik heb nul verstand van auto's :p

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je zal wel wat veranderingen moeten doorvoeren in die extra router die je als switch wil gebruiken ja. Je moet de DHCP-server in die router uitzetten, en de router een ip-adres geven in hetzelfde gebied alsdat je router (die daadwerkelijk routert) uitdeelt, maar niet in de range die ie uitdeelt. Dus stel dat je dhcp-server in de router uitdeelt in de range 192.168.0.2-100, dan maak je je extra router 192.168.0.101. Daarna is het gewoon een kwestie van een kabel uit je router in de (nu als switch ingestelde) andere router te stoppen, en andere pc's daarmee te verbinden. Inderdaad kan je de WAN poort nu niet gebruiken.

Oh en ja; je vraag is te simpel :+

[ Voor 3% gewijzigd door MaximusTG op 26-01-2009 10:39 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Verwijderd

Topicstarter
danmaarniet schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:31:
4 draadloze uitgangen? :P

Eerlijk gezegd kom ik niet helemaal wijs uit je post:
- ik snap je configuratie niet helemaal
- ik zie niet welk modem of router je nu wilt aansluiten (merk/type)

Maar wat je volgens mij uiteindelijk wilt is een hub. (maar dit op basis van het half begrijpen van je TS)
Héhé....nee, géén 4 draadloze uitgangen maar gewone uitgangen. Mijn modem/draadloze router is een Sitecom 549 turbo. Vanuit deze router loopt een internetkabel naar een pc. Vandaar uit wil ik nog een pc aansluiten (ik zou ook kunnen kiezen om weer een extra kabel te kunnen leggen maar dat is met veel te veel werk...) en dat wilde ik doen met de andere (draadloze) router Sitecom .....ha, ik zie nu dat dat óók een 549 turbo is.....!!..

Dus kort: a.) Modem/draadloze router Sitecom 549 turbo met ingaande ADSL aansluiting heeft een internetkabel naar PC.

Deze internetkabel wil ik splitsen omdat ik daar nog een pc achter wil knopen en daar wilde ik
b.) router Sitecom 549 turbo
achter zetten en vanuit deze router 2 internetkabels naar de beide pc`s laten lopen.

Verwijderd

Topicstarter
MaximusTG schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:32:
Je zal wel wat veranderingen moeten doorvoeren in die extra router die je als switch wil gebruiken ja. Je moet de DHCP-server in die router uitzetten, en de router een ip-adres geven in hetzelfde gebied alsdat je router (die daadwerkelijk routert) uitdeelt, maar niet in de range die ie uitdeelt. Dus stel dat je dhcp-server in de router uitdeelt in de range 192.168.0.2-100, dan maak je je extra router 192.168.0.101. Daarna is het gewoon een kwestie van een kabel uit je router in de (nu als switch ingestelde) andere router te stoppen, en andere pc's daarmee te verbinden. Inderdaad kan je de WAN poort nu niet gebruiken.

Oh en ja; je vraag is te simpel :+
Oke, klinkt simpel......(is het niet voor mij maar goed....). Hoe zet ik die DHCP-server in de 2e router uit? Daar kom ik toch in door via mijn pc in de internet explorer een code te toesten? was dat niet bovenstaand 192.168.01?
Hoe zie ik verder welke range mijn daadwerkelijke router uitdeelt?

8)7 :? :? Sorry voor deze, in jullie ogen domme vragen, maar ik zou het anders niet weten....... _/-\o_

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Oke, je zal eerst vanaf een pc die op je huidige router is aangesloten moeten kijken hoe je in het configuratiescherm van die router komt, meestal gaat dat door idd het adres van de router in je browser in te typen. Het adres van je router is je gateway adres bij je netwerkverbinding. Ga naar dat configuratiescherm. Dat is bij elke router anders, dus daar kan ik je niet zo zeer mee helpen, klik een beetje rond en zoek naar de dhcpserver instellingen. Daar kan je de dhcp range wel vinden. Schrijf dit op. Pak vervolgens een andere pc, koppel deze los van je bestaande netwerk, en plug je andere router daarin. Ga op dezelfde manier naar het configuratiescherm van die router. Schakel de dhcp-server uit en stel een statisch ip in. Koppel deze router nu in je netwerk.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 14:30
Je kunt ook niet zomaar een ethernet kabel van 1 switch in een andere switch steken en verwachten dat het werkt. Normale switches hebben speciaal voor dit doel een uplink poort. Als je die niet hebt, zul je een cross-over kabel moeten gebruiken.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

riddles schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:03:
Je kunt ook niet zomaar een ethernet kabel van 1 switch in een andere switch steken en verwachten dat het werkt. Normale switches hebben speciaal voor dit doel een uplink poort. Als je die niet hebt, zul je een cross-over kabel moeten gebruiken.
Tegenwoordig is een uplinkpoort achterhaald, en zijn bijna alle switches auto-sensing wat cross/straigt betreft.

• Wish

Wish

ingwell

Nogmaals, gezien de vragen van de TS is een hubje misschien een betere optie?

No drama

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nee, dat is echt dramatisch voor de snelheid in je netwerk, maar een simpele 15 euro switch is wel makkelijker idd. Maar goed, dat kan altijd nog, proberen kan geen kwaad tenslotte.

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Kun je uberhaupt nog hubs kopen dan? Volgens mij is dat echt iets uit de vorige eeuw.

Verwijderd

een hub??? 8)7 waar heb jij het afgelopen millenium gezeten?
Tegenwoordig is een uplinkpoort achterhaald, en zijn bijna alle switches auto-sensing wat cross/straigt betreft.
Dat is idd zo bij gigabit... Alle gigabit poorten zijn auto-sensing. Maar die routers die hij gebruikt zijn meestal nog 100 megabit, dus zal ie toch een cross cable moeten gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2009 11:12 ]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
TS kan het beste deze howto lezen:

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verwijderd

Topicstarter
Hee luitjes, écht heel erg bedankt voor het advies! Ik ga vanavond, als ik thuis ben, gelijk aan de slag. Mocht ik nog vragen hebben dan stel ik ze wel. Ik zal in elk geval ff laten weten of het gelukt is....

Gr. Edwin

Verwijderd

Ik zou gewoon een goedkope switch kopen en die er achter hangen. 2 Routers in het netwerk, tsja.. het kan, werkt het? Ja het werkt zeker. Maar als je minder ervaren bent in hetwerken: koop een tweede switch

Je moet het jezelf gewoon makkelijk maken ;)

• Wish

Wish

ingwell

Oh well, hub, switch... Moet misschien inderdaad weer eens mijn lingo oppoetsen. Voor de nieuwsgierigen: het afgelopen millenium was ik ook gewoon aan het werk ;)

En hoop dat het de TS lukt met behulp van die HOW TO

No drama

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik kom wel in de 2e router via internet explorer maar niet in de eerste; hier geeft ie aan:

Protected Object
This object on the RomPager server is protected

Heb ook al geprobeerd om de ADSL lijn af te koppelen en het nog eens te proberen maar weer dezelfde melding...wat kan dit zijn? Het gaat niet om een beveiligde router (althans, zo staat ie niet ingesteld)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

MaximusTG schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:09:
Nee, dat is echt dramatisch voor de snelheid in je netwerk, maar een simpele 15 euro switch is wel makkelijker idd. Maar goed, dat kan altijd nog, proberen kan geen kwaad tenslotte.
Welke snelheid?
Ik meen uit autorallysports verhaal alleen maar te lezen dat ie wil internetten op de pc achter z'n Hub/switch/accespointmetrouter/nexus7000. Daar heeft ie echt geen switchfunctionaliteit voor nodig hoor.
De vraag is alleen waar je gemakkelijker aan kunt komen (en voor de minste pegels natuurlijk :P ).

Zou je uberhaupt nog ergens nieuwe echte hubs kunnen kopen?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Nou in ieder geval bedankt voor de reactie`s maar ik moet me hier niet mee bezig houden en lekker onder een wagen gaan liggen want ik kom nu helemaal niet meer in de tweede router. Heb het IP adres veranderd en nu zegt ie dat er geen verbinding is met internet....nee, tuurlijk niet maar ik kan nu dus ook niet meer bij de instellingen....want er verschijnt het internet explorer scherm in het scherm van de instelllingen...

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
Trek een kabel van de lan poort van de tweede router naar een lan poort van de eerste router.
Doe een kabel tussen een computer en een lan aansluiting op de tweede router.

Voila internet op de computer! ( als het goed is ;) )

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Titel change :)

Verwijderd

Topicstarter
Paulusbrand schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:47:
Trek een kabel van de lan poort van de tweede router naar een lan poort van de eerste router.
Doe een kabel tussen een computer en een lan aansluiting op de tweede router.

Voila internet op de computer! ( als het goed is ;) )
....dat is wat ik gedaan heb: van mijn eerste router naar mijn tweede router een kabel (niet op de wan poorten). Vanuit de tweede router een kabel naar mijn pc en Voila:....GEEN internet op de computer!

Dit was ook de simpele gedachtengang van mij......helaas.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

geven beide devices wel met de statusledjes aan dat er een link is.
Pagina: 1