• Johny Cash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02-2025
Mijn systeem:
Q6600 GO
XFX 680i LT SLI
OCZ Platinum XTC 4GB DDR2-1066 CL5 kit
500Gb sata/300 Samsung spinpoint
Nvidia Asus 9800GT 512Mb Hybridpower
Coolermaster Realpower M520

Ik ben geen ervaren overclocker en ga morgen voor de eerste keer een beetje proberen. Mijn doel is om een stabiele overclock te krijgen waarmee ik gebruik maak van de snelheid van mijn geheugen. Ik ben iemand die graag weet wat hij doet voordat hij het doet, daarom deze post.

Morgen komt binnen: Scythe Mugen voor de koeling.

Ik zat te denken aan dit:
FSB Memory Clock Mode -- linked
FSB Ratio -- 3:2
Met een FSB van 1440 Mhz betekend dit 3.2 GHz cpu en een Actuale Mem (DDR) MHz van 960

Mijn vragen hierbij:
- Is dit een goede overclock?
- In wat voor stappen kan ik dit het best doen? (draai nu op 1340 MHz FSB zat zelf te denken aan 50 MHz per stap)
- Met wat voor VCores moet ik gaan spelen en is hiervoor Intel speedstep een idee (aangezien mijn nu nog kleine kennis)?
- Moet ik richting 1:1 denk of is dat teveel gehoopt?
- Last but not least. Ik ben nu al een beetje aan het spelen met prime95 en orthos maar het lukt me maar niet op gebruik te maken van alle 4 de cores, hij stresst er maar 2. Gebruik de laatste versies en ook geprobeert meerdere tegelijk te openen. Misschien iets te maken met de huidge VCore? Heb al een kleine overclock naar 3.1 GHz op stock cooler.

Hoop dat het niet teveel vragen zijn, maarja ik ben gewoon kennis aan het opbouwen en dit zou me veel helpen.

Johny Cash

Verwijderd

Ik heb mijn Q6600 nu op

8x400 = 3.2 GHZ en de divider op 1:1 gezet (mijn geheugen is trouwens ook 1066mhz)
Ik probeer hem wat te hoger te krijgen stapje voor stapje

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
[OC] Core 2 Quad OC/ info Topic [Deeltje 2] al eens bekeken?
Vergelijk eens met wat andere mensen uit hun Q6600 halen.
Bv: Paprika in "[OC] Core 2 Quad OC/ info Topic [Deeltje 2]"
Je geheugen op 1440 MHz (1:1) halen de meeste niet.
Zoek hier eens op wat voor chips er in je geheugen zitten.
Alleen als het Micron D9-GMH of D9-GKX zijn dan kan het nog wel eens lukken.
De max Vcore zoek je best op de site van Intel.
Intel Speedstap, C1E etc zet je allemaal best uit om zo ver mogelijk te kunnen overclocken.
Je moet 2 keer Orthos openen en met taakbeheer de affiniteit van het programma naar je verschillende cores zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 25-01-2009 17:52 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je geheugen op 1440 MHz (1:1) halen de meeste niet.
Denk dat de een QFSB van 1440MHz bedoeld. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:09
-The_Mask- schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:52:
[...]

Denk dat de een QFSB van 1440MHz bedoeld. ;)
Ow ja, natuurlijk :P
* Malantur heeft zelf alleen ervaring met AMD overclocking :D

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Johny Cash
Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:42:
Ik heb mijn Q6600 nu op

8x400 = 3.2 GHZ en de divider op 1:1 gezet (mijn geheugen is trouwens ook 1066mhz)
Ik probeer hem wat te hoger te krijgen stapje voor stapje
Wat voor Vcores gebruik je hierbij? en ga ik dan alleen mijn FSB veranderen om te zorgen dat ik precies 3.2 GHz krijg of..

[ Voor 11% gewijzigd door Johny Cash op 25-01-2009 18:25 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Johny Cash schreef op zondag 25 januari 2009 @ 18:23:
[...]

Wat voor Vcores gebruik je hierbij? en ga ik dan alleen mijn FSB veranderen om te zorgen dat ik precies 3.2 GHz krijg of..
Welke vCore hij gebruikt is op zich niet echt intressant. Het geeft misschien een indicatie, maar meer ook niet.

Elke CPU is anders en heeft een ander voltage nodig voor een bepaalde OC. De ene zal 1.4V nodig hebben voor 3.2GHz, waar de ander er maar 1.3 voor nodig heeft. De instellingen van iemand anders overnemen heeft daarom ook totaal geen zin.

Je zal zelf moeten uitzoeken door veel te testen welk voltage jouw CPU nodig heeft voor 3.2GHz. Het kan zijn dat je veel meer nodig hebt dan hem, of juist veel minder.

Wat je moet doen is gaan overklokken met de vCore op standaard. Dan vervolgens kijken tot hoe ver je stabiel komt. Als het onstabiel wordt geeft je er iets meer vCore bij, bijvoorbeeld van 1.3 naar 1.33. Als het dan stabiel is kan je weer verder klokken tot het onstabiel wordt. Als 1.33 niet genoeg is om de OC stabiel te krijgen probeer dan eens 1.35.

Door te zien welk voltage voor jouw PC stabiel is kom je er achter wat voor soort CPU je hebt. Ik zelf heb ook een G0 Q6600 en draai op 3.5GHz op 1.38V. De meeste hebben voor die snelheid veel meer voltage nodig. Welk voltage jij moet gebruiken kan je alleen zelf uitzoeken.

• Johny Cash
PilatuS schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:51:
[...]

Welke vCore hij gebruikt is op zich niet echt intressant. Het geeft misschien een indicatie, maar meer ook niet.

Elke CPU is anders en heeft een ander voltage nodig voor een bepaalde OC. De ene zal 1.4V nodig hebben voor 3.2GHz, waar de ander er maar 1.3 voor nodig heeft. De instellingen van iemand anders overnemen heeft daarom ook totaal geen zin.

Je zal zelf moeten uitzoeken door veel te testen welk voltage jouw CPU nodig heeft voor 3.2GHz. Het kan zijn dat je veel meer nodig hebt dan hem, of juist veel minder.

Wat je moet doen is gaan overklokken met de vCore op standaard. Dan vervolgens kijken tot hoe ver je stabiel komt. Als het onstabiel wordt geeft je er iets meer vCore bij, bijvoorbeeld van 1.3 naar 1.33. Als het dan stabiel is kan je weer verder klokken tot het onstabiel wordt. Als 1.33 niet genoeg is om de OC stabiel te krijgen probeer dan eens 1.35.

Door te zien welk voltage voor jouw PC stabiel is kom je er achter wat voor soort CPU je hebt. Ik zelf heb ook een G0 Q6600 en draai op 3.5GHz op 1.38V. De meeste hebben voor die snelheid veel meer voltage nodig. Welk voltage jij moet gebruiken kan je alleen zelf uitzoeken.
Bedankt

• PilatuS
  • Niet online
Graag gedaan :)

Verder zou ik de links gaan lezen van KoffieNT.

Bij overklokken is het gewoon erg belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent. Dat leer je alleen door veel te lezen of het onderwerp. Als je snapt waar je mee bezig bent hoef je ons eigenlijk ook niets meer te vragen en kan je het gewoon zelf.

Je vraag: Is dit een goede overclock? , klopt eigenlijk gewoon niet, want zo werkt het niet. Je moet juist op zoek gaan naar de goede overklok, en die kan je van te voren nooit weten.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 25-01-2009 21:07 ]

• Andy911
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-01 09:55
Je kunt de Q6600 best goed pushen, ik heb de mijne al een paar maanden stabiel op 3.5 Ghz.

Mobo: MSI P7N SLI 750i
Fangekoelt >:)

CPU: Q6600 G0 @ 3.5 Ghz
At 30-40C Max
(Reserator XT staat op het balkon temp buiten tussen de
-20 en +10 _/-\o_ deze Winter (Antivries doet wonderen)
Watergekoelt >:)

Mem: 4 GIG 800MHz @ 840Mhz

GPU: Nvidia 8800 @ Stock

Het enige wat me nog tegen houd is de Northbrige op mn moederboard, deze is namelijk lucht gekoeld en bij een te hoge VVT FSB wordt deze te warm. (maar ben wel content met 3.5 Ghz.

Zal nog een plaatje toevoegen van Mn Mobo settings wellicht stuur ik je daarme de goede richting op (pas wel op met lucht koeling kunnen deze settings een beetje vervelend worden).

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/8431/img0104gl7.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door Andy911 op 26-01-2009 10:36 ]

• Johny Cash
Ik heb veel zitten kloten en krijg em op 2.8GHz stabiel. Daarna komt ie niet verder als XFX logo heeft iemand ook verstand hoe hoog ik the CPU FSB voltage moet zetten misschien legt het daar aan. Ik heb die op standaard auto staan op 1.2v. Het valt me ook op dat ik voor 2.8 GHz 3.7v nodig heb.

Dus moet ik iets doen met dat FSB voltage?

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 11:22

ricardo246

Life's what you make it!

Johny Cash schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:54:
Ik heb veel zitten kloten en krijg em op 2.8GHz stabiel. Daarna komt ie niet verder als XFX logo heeft iemand ook verstand hoe hoog ik the CPU FSB voltage moet zetten misschien legt het daar aan. Ik heb die op standaard auto staan op 1.2v. Het valt me ook op dat ik voor 2.8 GHz 3.7v nodig heb.

Dus moet ik iets doen met dat FSB voltage?
3.7V door je proc heen jagen lijkt mij iets te veel, bedoel je niet 1,37V?
En dan is 1,37V nog erg hoog voor een +0.4GHz OC.
Ik zou idd eens met andere voltages gaan stoeien.
Op de Nvidia site kun je een goede manual downloaden die je helpt bij het OC'en van je systeem.

Edit1:
Wat ook kan helpen voor het OC'en is de BIOS flashen met de P31 bios, die van zijn grotere broer.
Hierdoor krijg je meer opties in de bios. [Let op: eigen risico, en je garantie vervalt].
Ik heb hetzelfde mobo and it worked for me :P .

Edit2:
Hou bij alles wat je doet de temps van je proc / mem / mobo etc goed in de gaten!

@Pilatus:
Daar ga ik idd vanuit --> aangepast

[ Voor 18% gewijzigd door ricardo246 op 26-01-2009 18:51 . Reden: Added info ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• PilatuS
  • Niet online
1,7 klopt ook niet. Het zal wel 1.37 zijn.

• Johny Cash
Ik gaeven stoeien met de voltages..

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:58

KneoK

Not in a million lightyears

Tsja, gewoon trial & error, stapje voor stapje je fsb verhogen totdat je problemen met booten of stabiliteit krijgt. Dan je vcore een beetje verhogen en als alles weer stabiel loopt ga je weer verder met je fsb. In het begin kun je best grote stappen maken, op een gegeven moment ben je voor enkele tientallen MHz'en een hele avond aan het testen, het ligt er maar net aan hoever je wilt gaan (mijn Q'tje loopt nu 24/7 op 3,74GHz (9x415) en is benchstabiel op 3,92GHz).

Let op met even stoeien met voltages, een Q6600 is over het algemeen niet zo moeilijk maar als je het verband tussen je fsb, je daadwerkelijke processorsnelheid, warmte en vermogen niet goed legt dan zit je wellicht met een veel te hoge vcore terwijl je met een veel lagere op dezelfde snelheid kan lopen, of andersom ben je steeds met stabiliteit aan het klooien terwijl je best nog wat sap bij je vcore kunt gooien.

Echt inlezen op een aantal hier geposte links, daar heb je altijd wat aan, als er dan iets fout gaat kun je ook inschatten waar het fout gaat.

• Johny Cash
Mensen weer vraagje,

Heb em nu op 8 * 360,1 = 2.880 MHz met Vcore 1.35 temp stressed 51. Geheugen 2:3 2* 480 = 980 MHz (kan max 1066MHz)
Vraagjes:

In bios staat actual Vcore altijd wel een stuk of 6 mV lager dan dat hij ingesteld is? Betekend dat dan de Vcore dat getal is. Dit betekend voor mij dat mijn voltage nog nu niet super hoog is. Hij staat nu op 1.25 V geloof ik.

En wanneer ik hoger ga blijf ik vaak in het XFX logo hangen kan dus dan niet het bios in. Moet dan vaak stuk of 3 keer resetten om er weer in te komen. Ligt dit alleen aan de Vcore of?

Btw. in superpi 1M van 20s naar nu 18s.. we komen we wel

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:39

KoffieNT

banaan

Dit kun je makkelijk opzoeken :), Zoekterm: Vdrop/Vdroop.

Bijna alle moederborden hebben hier last van.
Je hebt 3 waardes;

De instelling in de bios
De idle waarde in Windows (cpu-z)
De stressed waarde in Windows (cpu-z)

De belangrijkste zijn de laatste 2, die 'moeten' zo min mogelijk (of niet) met elkaar verschillen.

Als je erg veel last hebt van vDrop (0,05v+) kun je op veel moederborden een pencilmod (even googlen) uitvoeren, ik heb dit ook gedaan en nu heb ik 0,0 vdrop, waar dit eerst 0,08-0,10v was.

Kun je de volgende settings niet aan?

8x400=3200mhz (1,30-1,40v moet voldoende zijn voor de meeste Q6600's)
geheugen op 800mhz, dan loopt je geheugen:cpu dus 1:1 (factory voltage, of iets minder omdat het eigenlijk 1066mhz geheugen is) Het kan zijn, dat als je de snelheid TE laag instelt, de pc ook niet opstart.
Northbridge op 'auto', of een veilige waarde.

Dat zijn de meest voorkomende waardes bij overgeklokte Q6600's (bij mij thuis ook), ik kan hem zelfs nog op 9x400=3600mhz zetten, maar dan heb ik een klap meer volt nodig, en wordt hij een stuk warmer.

Let wel op je processor temp (de cores), iets van 60-65 als max aanhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door KoffieNT op 28-01-2009 13:38 ]

:D

• Johny Cash
KoffieNT schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 12:13:
Dit kun je makkelijk opzoeken :), Zoekterm: Vdrop/Vdroop.

Bijna alle moederborden hebben hier last van.
Je hebt 3 waardes;

De instelling in de bios
De stressed waarde in Windows (cpu-z)

De belangrijkste zijn de laatste 2, die 'moeten' zo min mogelijk (of niet) met elkaar verschillen.

Als je erg veel last hebt van vDrop (0,05v+) kun je op veel moederborden een pencilmod (even googlen) uitvoeren, ik heb dit ook gedaan en nu heb ik 0,0 vdrop meer, waar dit eerst 0,08-0,10v was.

Kun je de volgende settings niet aan?

8x400=3200mhz (1,30-1,40v moet voldoende zijn voor de meeste Q6600's)
geheugen op 800mhz, dan loopt je geheugen:cpu dus 1:1 (factory voltage, of iets minder omdat het eigenlijk 1066mhz geheugen is) Het kan zijn, dat als je de snelheid TE laag instelt, de pc ook niet opstart.
Northbridge op 'auto', of een veilige waarde.

Dat zijn de meest voorkomende waardes bij overgeklokte Q6600's (bij mij thuis ook), ik kan hem zelfs nog op 9x400=3600mhz zetten, maar dan heb ik een klap meer volt nodig, en wordt hij een stuk warmer.

Let wel op je processor temp (de cores), iets van 60-65 als max aanhouden.
Ik ga aan de gang dankje!

Volledige gestresst krijg ik in cpuz 1,296v dat scheelt wel heel veel?

EDIT:

Oke ik heb een Vdrop van rond de 0,05v werk er nu omheen. Heb em op 8 * 400

Tot nu toe staat echt 3 min aan:
idle 42-44 rond de 1.344v
stressed 55-57 1.360 v

ga nu ff prima 95 paar uurtjes laten draaien.

2 vraagjes nog:
Is wel klote dat ik niet van mijn geheugen gebruik maak, kan ik er iets doen. Heb namelijk ook nog 800MHz geheugen liggen ook goede van OCZ. Verkoop die van 1066 gewoon..

Zijn de idle temps niet te hoog?

Ga trouwens straks nog proberen de Vcore verder omlaag te krijgen. Ging net een stap omlaag kreeg blauw scherm bij afsluiten vista. Schrok een beetje maar had ook gewoon een software error kunnen zijn (ben vergeten code op te schrijven).

Ze nu prime95 aan kijk over een paar uur wel of me huis nog niet in de fik staat :*)

Hiephoi Superpi in 16s

[ Voor 24% gewijzigd door Johny Cash op 28-01-2009 13:52 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Scheelt veel met? Ik kan uit je verhaal niet helemaal halen welke waardes je bedoelt.

Noem even:

De instelling in de bios
De stressed waarde in Windows (cpu-z), prime95 of iets

Als de 2e en 3e waarde meer schelen dan 0,05v, kun je eventueel kijken naar een pencilmod, anders is het de moeite misschien niet waard.

Lees echt even het Quadcore-OC topic door, daar staan heel erg veel dingen in die belangrijk zijn om te weten voor een beginnende overclocker.

edit: even uitgezocht voor je: (wat is die KoffieNT toch behulpzaam weer he :))

Pencil mod op een XFX 680i LT (P31 bios, weetniet welke jij hebt)

http://www.overclock.net/...q6600-xfx-680i-lt-22.html
en
http://www.abload.de/image.php?img=p8100013u64.jpg

Als je een 2B potlood hebt, en het rode stukje inkleurt (die linkse, korte), en als het niet werkt, de blauwe daarlangs, heb je kans dat het verschil met mijn eerder genoemde waarde 2 en 3 minder wordt, voor het verschil tussen 1 en 2 heb je de lange rode nodig :).

Maar: EERST uitzoeken waar je mee bezig bent, niet zomaar doen etc.

[ Voor 38% gewijzigd door KoffieNT op 28-01-2009 13:55 ]

• Johny Cash
KoffieNT schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:48:
Scheelt veel met? Ik kan uit je verhaal niet helemaal halen welke waardes je bedoelt.

Noem even:

De instelling in de bios
De stressed waarde in Windows (cpu-z), prime95 of iets

Als de 2e en 3e waarde meer schelen dan 0,05v, kun je eventueel kijken naar een pencilmod, anders is het de moeite misschien niet waard.

Lees echt even het Quadcore-OC topic door, daar staan heel erg veel dingen in die belangrijk zijn om te weten voor een beginnende overclocker.
Zie men edit.

Bios instelling is een onder de 1.40v 1.395 geloof ik.

EDIT

Bios voltage naar 1.375 start nog steeds, ga nog even wat lager denk dat het kan. Temps gaan nu wel lekker omlaag.

EDIT2: zit nu op 1.3625v temps zijn idle nu rond de 43 ga nu even primen.

[ Voor 16% gewijzigd door Johny Cash op 28-01-2009 13:59 ]

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Johny Cash schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:27:
EDIT:

Oke ik heb een Vdrop van rond de 0,05v werk er nu omheen. Heb em op 8 * 400

Tot nu toe staat echt 3 min aan:
idle 42-44 rond de 1.344v
stressed 55-57 1.360 v

ga nu ff prima 95 paar uurtjes laten draaien.

2 vraagjes nog:
Is wel klote dat ik niet van mijn geheugen gebruik maak, kan ik er iets doen. Heb namelijk ook nog 800MHz geheugen liggen ook goede van OCZ. Verkoop die van 1066 gewoon..

Zijn de idle temps niet te hoog?

Ga trouwens straks nog proberen de Vcore verder omlaag te krijgen. Ging net een stap omlaag kreeg blauw scherm bij afsluiten vista. Schrok een beetje maar had ook gewoon een software error kunnen zijn (ben vergeten code op te schrijven).

Ze nu prime95 aan kijk over een paar uur wel of me huis nog niet in de fik staat :*)

Hiephoi Superpi in 16s
In jouw geval heb je dus 'last', van een vCore die omhoog gaat als hij belast wordt, in dat geval hoef je geen pencilmod oid uit te voeren, want dat is juist voor een drop. (Heb je toevallig je NB nog op 'auto' staan? Dat kan het zijn.)

Je kunt inderdaad 800mhz geheugen gebruiken, en je 1066mhz geheugen weg doen, of je fsb gewoon op 400 laten staan en je geheugen op 1066, heel erg veel in performance scheelt het allemaal niet.

Je idle temps zijn prima, komt redelijk overeen met mijn Q6600s :D, stressed ook prima.

Dat blauwe scherm (een BSOD) krijg je dus waarschijnlijk omdat er 1 van de voltages te laag staat. (waardoor de pc onstabiel is, en hij een BSOD geeft)

@hieronder: NB=Northbridge inderdaad. Met een vast NB-voltage kun je vaak een flink eind verder komen met je cpu dan dat hij op 'auto' staat. Zoek op internet even naar wat waardes die veilig zijn :).

[ Voor 6% gewijzigd door KoffieNT op 28-01-2009 14:09 ]

• Johny Cash
KoffieNT schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 14:01:
[...]

In jouw geval heb je dus 'last', van een vCore die omhoog gaat als hij belast wordt, in dat geval hoef je geen pencilmod oid uit te voeren, want dat is juist voor een drop. (Heb je toevallig je NB nog op 'auto' staan? Dat kan het zijn.)

Je kunt inderdaad 800mhz geheugen gebruiken, en je 1066mhz geheugen weg doen, of je fsb gewoon op 400 laten staan en je geheugen op 1066, heel erg veel in performance scheelt het allemaal niet.

Je idle temps zijn prima, komt redelijk overeen met mijn Q6600s :D, stressed ook prima.

Dat blauwe scherm (een BSOD) krijg je dus waarschijnlijk omdat er 1 van de voltages te laag staat. (waardoor de pc onstabiel is, en hij een BSOD geeft)
_/-\o_

Ik ga em nu primen voor een aantal uur. Denk dat ik mijn 1066 geheugen gewoon houd. Of er moet een goed bod komen (mss in v&a zetten). Ik heb iid niks met de NB (northbridge denk ik?) gedaan dat zou ik misschien nog wel even kunnen doen, maar ben nu eerlijk gezegt redelijk tevreden.

Ga over een uurtje of 5 nog even proberen de Vcore iets omlaag te krijgen en ga morgen even kijken hoeveel ik nou echt uit men cputje kan halen >:) . Ga dit wel heel rustig doen en mijn tijd voor nemen. Ik hoop dat dit mijn 24/7 clock wordt.

1.312vcore stressed nu :) redelijk netjes toch

Bedankt he ;)

EDIT
Vcore toch 2 stappen hoger gezet. 1 core stopte er net mee tijdens primen.Nu draait ie beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Johny Cash op 28-01-2009 14:35 ]

Pagina: 1