Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10-2024
De Panasonic G1 is een nieuwe revolutionaire camera die geen normale Point and Shoot is en ook geen DSLR maar wel heel erg veel van de laatste weg heeft. Alleen dan geen spiegel!

Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/_images_fromlwe/A20197/DMC-G1blauw.jpg

De G1 is namelijk de eerste camera ter wereld die is gebaseerd op de Micro43 standaard. Door gebruik van een innovatieve spiegelloze constructie die ook de camerabody aanzienlijk kleiner maakt, is de Lumix G Micro43 System opmerkelijk handzaam en gemakkelijk in het gebruik. De G1 beschikt ook over een baanbrekende versie van een elektronische Full-time Live View Finder in plaats van de gebruikelijke optische zoeker, "live is live". De G1 is tevens voorzien van iA (intelligent Auto) een functie die de wereld in recordtijd veroverde in de Lumix compact camera’s. iA is een combinatie van een complete reeks functies – gestuurd door AF Tracking (autofocus volgen), Face Detection (gezichtsherkenning) en Intelligent ISO Control (intelligente gevoeligheidsinstelling) – die samen staan voor uitzonderlijk fraaie foto’s en optimaal bedieningsgemak telkens wanneer men fotografeert. De G1 is ook vernieuwend qua vormgeving, is anders dan conventionele SLR camera’s en de gebruiker kan wat betreft de body kiezen uit een aantal verschillende kleuren. Voor hen die altijd geaarzeld hebben om aan een SLR-camera te beginnen, is de G1 ideaal: klein, modern, gemakkelijk te gebruiken en een grote uitbreiding van uw fotografische mogelijkheden.

Specificaties

Opname medium SDHC en SD geheugenkaart
Afmetingen opname element 17.3 x 13.0 mm
Systeem Micro43

Type Live Mos sensor
Totaal aantal pixels 13.1 Megapixel
Effectieve pixels 12.1 Megapixel
Aspect ratio sensor 4:3
Kleuren filter Primair kleuren filter
Stof reductie systeem Ja - Supersonic Wave Filter

Opname formaat RAW - JPEG
Aspect ratio 4:3, 3:2, 16:9
Bestandgrootte 4:3 max. 4000 x 3000 / 3:2 max. 4000 x 2672 16:9 / max. 4000 x 2248
Kleursysteem sRGB, Adobe RGB

Type Live View Zoeker (1.440.000)
Weergavebeeld 100%
Vergroting 1.4x / 0.7x (35mm film camera equivalent)
Oogpuntsafstand Ongeveer 17.5 mm
Dioptrieaanpassing -4.0 tot + 4.0

Type Polycrystalline TFT LCD
Afmetingen 3.0" met 3:2 verhouding
Pixels 460.000
Weergavebeeld 100%

Digitale zoom 2x, 4x
Extra optische zoom Max. 2x

Type Contrast AF systeem
Methodiek AFS / AFC / MF
Focus gebied Gezichtsherkenning / Tracking AF / 23 punts meting / 1 punts meting
Detectiebereik EV 0 - 18 (ISO100)
AF assist lamp Ja
AF lock AF/AE knop of sluiter toets half ingedrukt in de AFS stand

Methodiek 144 punts multi-patroon systeem
Detectiebereik EV 0 - 18 (F2.0 objectief ISO100)
Belichtingsprogramma's AE / Diafragma / Sluitertijd / Handmatig
ISO gevoeligheid Auto / 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200 / Intelligent ISO
Belichtingscompensatie 1/3 EV, +/-3EV
AE lock AF/AE knop of sluiter toets half ingedrukt
AE bracket 3, 5, 7, beelden in 1/3 of 2/3, +/-2EV

Voorkeuze Auto / Daglicht / Bewolkt / Schaduw / Halogeen / Flitser / Handmatig 1 en 2 / Temperatuur instelling
Kleurtemperatuur 2500 - 10.000 K in 100K

Sluitertijden 1/4000 - 60 seconden en bulb tot ongeveer 4 minuten
Timer 2 of 10 seconden of 10 seconden en 3 beelden
Afstandsbediening DMW-RSL1 met bulb functie (optioneel)

Snelheid 3 beelden per seconde
Aantal opnamen 7 beelden RAW. Indien JPEG onbeperkt (afhankelijk van SD kaart en de acculading)

Type TTL ingebouwde flitser. GN11
Flits methode Auto, rode ogen reductie, aan, uit, rode ogen reductie langzame synchronisatie
X-sync snelheid Minder dan 1/160sec
Aanpassing 1/3EV - +/-2EV
Hot shoe TTL auto met DMW-FL360/DMW-FL500 of DMW-FL220 (optioneel verkrijgbaar)

Kleur Standaard / Dynamisch / Natuurlijk / Smooth / Nostalgisch / Levendig
Zwart wit Standaard / Dynamisch / Smooth

Weergave Enkel, 12 of 30 thumbnails, kalender display, zoomen, roteren, slide show, terugkijken van favorieten, formaat aanpassen, bijsnijden, aspect conversie, DPOF print instellingen
Bescherming Enkel of multi
Wissen Enkel, multi of alles

Direct printen Pictbridge
Aansluitingen USB 2.0 High Speed, miniHDMI type C (1.3b), Composiet
Stroomvoorziening Li-ion accu 7.2V 1250mAh
Afmetingen 124 x 83.6 x 45.2
Gewicht 385 gram (body)
Standaard accessoires Accu, Accu lader, Schouderriem, Video kabel, USB kabel, Body dop, CD-rom met PHOTOfunSTUDIO - SILKYPIX - USB DRIVER

Constructie 12 lens elementen in 9 groepen waarvan 1 asferisch
Bevestiging Micro43 vatting
Optische beeldstabilisatie Ja
Brandpuntafstand 14 tot 45 mm (28 tot 90 mm 35 mm camera equivalent)
Diafragma type 7 diafragma bladen
Diafragma F3.5 groothoek F5.6 Tele
Kleinste diafragma opening F22
Minimale focusafstand 0.30 m voor alle brandpuntsafstanden
Maximale vergroting 0.17x / 0.34x (35 mm equivalent)
Afmetingen filter 52 mm
Max. diameter 60 mm
Lengte 60 mm
Gewicht 195 gram
Standaard accessoires Lensdop voor en achter, zonnekap, tasje

Aantal Megapixels 12.1
Face detection Ja
Live View Ja

Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/_images_fromlwe/A20197/dmc-g1metkitjpg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205924

Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/PanasonicDMCG1/images/Sidebyside-001.jpg

als ik er even een vergelijkend prentje van dpreview bijhaal zie ik dat ie wel kleiner is dan hun slr's, maar ook nog altijd een stuk groter dan hun fz28. Het scheelt ook helemaal niet veel met een 450D. De lens is dan weer wel een hele tik kleiner.
Nog even wachten tot ze nog kleinere bodies op de markt brengen dan maar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 205924 op 25-01-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die van Olympus is lekker klein:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3031/2896351998_cfc86cf46b.jpg

Heb de G1 op de kina in de handen gehad en het is een prettig systeem, MF is geen enkel probleem :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Ik vind klein niet altijd een voordeel, maar een compacte, grote sensor rangefinder achtige (zoals de Olympus, maar dan niet in raar oranje graag) vind ik echt wel wat hebben. Maar ik zal niet zo snel de full-size DSLRs links laten liggen - een van de redenen dat ik m'n 300D nooit heb vervangen voor de latere xxxD modellen van Canon is juist omdat ze allemaal te klein zijn en niet lekker in de hand liggen.

Maar de Micro 4:3 standaard lijkt me als systeem wel een perfecte aanvulling. Nu nog wachten tot de technologie een beetje uitontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205924

ik ook niet, maar zo'n rangefinderdingetje voor erbij vind ik wel heel leuk. Zouden ze er ook pancakelensjes voor maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 205924 schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:02:
ik ook niet, maar zo'n rangefinderdingetje voor erbij vind ik wel heel leuk. Zouden ze er ook pancakelensjes voor maken?
Oly maakt inderdaad pannenkoeken.
mattia schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:59:
Ik vind klein niet altijd een voordeel, maar een compacte, grote sensor rangefinder achtige (zoals de Olympus, maar dan niet in raar oranje graag) vind ik echt wel wat hebben. Maar ik zal niet zo snel de full-size DSLRs links laten liggen - een van de redenen dat ik m'n 300D nooit heb vervangen voor de latere xxxD modellen van Canon is juist omdat ze allemaal te klein zijn en niet lekker in de hand liggen.

Maar de Micro 4:3 standaard lijkt me als systeem wel een perfecte aanvulling. Nu nog wachten tot de technologie een beetje uitontwikkeld is.
Het is dan ook meer iets voor mensen die wel flexibiliteit willen hebben maar een DSLR te groot vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Maar waarom maken ze dan niet gelijk een rangefinder ervan? Een EVF blijft toch altijd vertraging hebben en is vreselijk voor je batterijtijd.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:10:
Maar waarom maken ze dan niet gelijk een rangefinder ervan? Een EVF blijft toch altijd vertraging hebben en is vreselijk voor je batterijtijd.
Valt reuzemee, de vertraging is niet tot amper merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
De G1 in combinatie met de 2 kit lenzen is een meer dan volwaardige cameraset voor mensen zoals ik die het fotograferen wat serieuzer wil uitoefenen maar niet met kilo's op pad willen. De lenzen zijn van een uitstekende kwaliteit. Met de G Vario 14-45 mm/ F3,5-5,6 en de G Vario 45-200 mm/F4,0-5,6 (28-90 / 90-400 naar 35mm omgerekend) kan ik heel aardig uit de voeten in de meeste situaties.

Binnenkort worden meer lenzen verwacht!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/reviews/PanasonicDMCG1/images/features/roadmap.png

Meer over de kwaliteit van de huidge lenzen weten kijk op:
14-45 : http://www.slrgear.com/re...t.php/product/1227/cat/69
45-200 : http://www.slrgear.com/re...t.php/product/1226/cat/69

Ik ben er helemaal blij mee :*)

PS. voor wie met andere lenzen uit voeten wil bestaan er al allerlei adapters: http://docs.google.com/View?docid=dx428wg_10fdvsmtd7

Afbeeldingslocatie: http://www.contactphotoarts.com/emails/SDIM8090.jpg
De G1 met een Leica 14-150

[ Voor 11% gewijzigd door CashMoney op 25-01-2009 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waarom heb je de G1 gekozen ipv een instap-dSLR? Wel interessant om dat in dit topic te hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:10:
Maar waarom maken ze dan niet gelijk een rangefinder ervan?
omdat een meetzoeker al net zo'n archaïsch systeem is als een spiegelreflex systeem. vooruitgang in de aartsconservatieve fotografiewereld wordt altijd wat moeilijk geaccepteerd, maar naar mijn idee is dit wel de weg die ingeslagen moet worden.

nu vind ik die G1 niet zo heel interessant (de E-420 is bijvoorbeeld nauwelijks groter en lichter), maar binnenkort komt Panasonic met een opvolger met HD video mogelijkheden en omdat dit systeem is ingericht op video, verwacht ik een betere functionaliteit dan bij de D90 of 5Dmkii. En ook de weg die Olympus met dit systeem in lijkt te slaan, vind ik reuze interessant; een high-end compact camera met fatsoenlijke sensorgrootte en verwisselbare lenzen :9 (dat prototype is overigens niet oranje, maar (imitatie) leer bruin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, dat begrijp ik wel, maar het gaat mij vooral om het volgende: Een EVF heeft met de huidige sensortechnieken minstens één frame lag. Je bent dus, met de huidige processoren, ongeveer 1/25 seconde later op je EVF aan het kijken dan wat er in de werkelijkheid gebeurt. Ik vind dat eerlijk gezegd mateloos irritant, het prachtige aan een highender is juist dat je zo'n directe respons hebt. Een rangefinder-achtig concept is dan imo een stuk fijner dan een EVF, want wat voor nuttige informatie wil je nou op de EVF zetten naast het viewfinder-beeld dat niet in een klein LCDtje bovenop/achterop kan? Histogram gebruik je enkel vóórdat je gaat schieten, etc.

EVF vind ik eerlijk gezegd geen innovatie in deze implementatie. Het is langzamer en minder precies dan optisch. Leuk dat het nieuw is, maar het is brak, dus wat heb je eraan. En zoals verder gezegd: het systeem is niet veel kleiner dan een kleine olympus en vooral: het is ergonomisch lastig om het kleiner te maken. Lichter vind ik zelf wel fijn, maar mijn 1000D is ook al zowat het lichtste dat je kunt krijgen.

Als er nou EVFs komen met direct-relay-APS-sensoren waarbij er enkel een sluitertijd vertraging in zit, ja, dan wordt het een stuk interessanter. Maar dat zie ik in de komende paar jaar nog niet gebeuren... Nouja, 60fps zuinige LCDs zijn al te koop, en 120fps komt eraan, dus het is misschien dichterbij dan ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 18:01:
Waarom heb je de G1 gekozen ipv een instap-dSLR? Wel interessant om dat in dit topic te hebben staan...
Goeie vraag. Combinatie van factoren eigenlijk.
  • Ik was eigenlijk wel aan het kijken naar een instap dSLR. Eigenlijk is de G1 ook niet veel anders dan een dSLR, de spiegel voor de viewfinder daargelaten.
  • Verder ben ik wel een beetje early adaptor en de 'nieuwe micro43' techniek, geen fysieke spiegel i.c.m. EVF liveview, sprak me erg aan.
  • Na erg veel deskresearch ofwel alle beschikbare reviews te hebben gelezen was ik overtuigd van de kwaliteit en de mogelijkheden van de G1.
En uiteindelijk na zelf de camera in de hand te hebben gehad was ik verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:37:
EVF vind ik eerlijk gezegd geen innovatie in deze implementatie. Het is langzamer en minder precies dan optisch. Leuk dat het nieuw is, maar het is brak, dus wat heb je eraan.
Spreek je hier uit eigen ervaring met een G1? De EVF van de G1 wordt namelijk juist geroemd omdat deze eindelijk als een goede heldere, zuivere en snelle viewfinder wordt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23

djkooij

voorheen Facemodder

Vind het een erg gaaf concept en volg het al enige tijd.
Er gaat hier zeker een micro 4/3 apparaatje komen voor erbij, maar pas op het moment dat de body echt compact is. Beetje (of wellicht helemaal) zoals het Oly prototype. Pancake lensje erop, in de binnenzak en gaan :9 ... dan word het ook wel verleidelijk om een teletoeter te halen met een ~400 mm (equivalent) bereik.
Heeft m'n meisje ook een leuke cam die ik meer dan eens zal lenen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je bent verder niet afgeschrikt door de weinige en relatief dure lenzen, weinig tweedehands lenzen bedoel ik daar ook vooral mee, wat voor de beginner/instapper vooral interessant is? Heb je ook nog een dSLR vastgehouden en het niet-werken-met-een-EVF geprobeerd?

Op zich is de G1 wat lens betreft wel een (flink) treetje hoger dan mijn 1000D+kitlens+50/1.8, maar daar betaal je ook voor. Hoe bevalt je lens je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Hadden we het over pannekoeken... wat vind je van deze pancake :-)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3284/2869152037_f7bb423a92.jpg?v=0

De 43 en micro43 lenzen zijn inderdaad prijzig. Ook omdat de camera relatief nieuw is zijn de prijzen nu nog kunstmatig hoog. Als snelle aanschaffer betaal je dan wel de hoofdprijs ja.

De lenzen bevallen me erg goed. Ze zijn zeer handzaam, en leveren een kwalitatief erg goed beeld. Goede lichtopbrengst, scherpte, DOF en weinig vertekening. De automatische AF i.c.m. Optische Image Stabalizer doen hun werk erg goed. Ik sla op in RAW en die fotokwalitiet is zeer goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wow, dat is kwijlspul. Helaas maakt geen van de canikons zulke mooie lensjes :(

Nouja, ze maken best mooie lenzen, maar die wegen dan 2 kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

De discussie over een EVF is al vaker gevoerd op GoT. De algemene concensus, waarbij ik mij ook aansluit, is dat een goede EVF alleen maar voordelen heeft. Je kunt er veel meer info in tonen en dat je een what you see is what you get hebt.

Overigens vind ik een lag van 40 ms zeer acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Laten we die discussie inderdaad niet hier voeren :) sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er even mee kunnen spelen en ik vind het wel een erg gaaf camera'tje. Hij is behoorlijk klein (scheelt echt wel wat met de E420) en de AF werkt gewoon prima. Ik snap echter wel waarom DPreview commentaar had op de zoeker. De plek waar ik heb gekeken was slecht verlicht en de zoeker lijkt dan maar 6 bits kleuren te vertonen. Verder is het ubergrappig om die lens eens te zien. Die is zo schattig klein voor een zoomlens :)

* Anoniem: 22659 is impressed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Laatst online: 27-12-2024
Iedereen noemt dit een DSLR maar dan zonder spiegel, toch merk ik dat ALLE DSLR's momenteel op de markt sensoren hebben van ongeveer 22,2 x 14,8 mm of 36,0 x 24,0 mm. De G1 heeft echter een sensor van 18,0 x 13,5 mm. Dit is toch al een heel stuk kleiner? Zit ie daardoor qua beeldkwaliteit (vooral dus bij ISO 400+) niet ook exact tussen compact en SLR?
Ik kan me tenslotte herinneren hoeveel ruis en blauwpaarse vlekken ik had met m'n Lumix FZ7 op ISO 200 en kan me dus wel inbeelden dat Panasonic niet echt de ruisonderdrukkingskoning is. Hadden ze dan ook niet beter meteen voor 23x15 of 36x24 mm gegaan met deze G1?

EDIT:

Laat maar, ik merk nu pas dat het eigenlijk enkel in de breedte 4mm verschil is, dus vooral de hoogte-breedte verhouding verschilt, zal in het vervolg eerst wat beter lezen voor ik iets post!

[ Voor 14% gewijzigd door Tunboy op 30-01-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ssj3gohan schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:37:
Ja, dat begrijp ik wel, maar het gaat mij vooral om het volgende: Een EVF heeft met de huidige sensortechnieken minstens één frame lag. Je bent dus, met de huidige processoren, ongeveer 1/25 seconde later op je EVF aan het kijken dan wat er in de werkelijkheid gebeurt. Ik vind dat eerlijk gezegd mateloos irritant, het prachtige aan een highender is juist dat je zo'n directe respons hebt. Een rangefinder-achtig concept is dan imo een stuk fijner dan een EVF, want wat voor nuttige informatie wil je nou op de EVF zetten naast het viewfinder-beeld dat niet in een klein LCDtje bovenop/achterop kan? Histogram gebruik je enkel vóórdat je gaat schieten, etc.

EVF vind ik eerlijk gezegd geen innovatie in deze implementatie. Het is langzamer en minder precies dan optisch. Leuk dat het nieuw is, maar het is brak, dus wat heb je eraan. En zoals verder gezegd: het systeem is niet veel kleiner dan een kleine olympus en vooral: het is ergonomisch lastig om het kleiner te maken. Lichter vind ik zelf wel fijn, maar mijn 1000D is ook al zowat het lichtste dat je kunt krijgen.

Als er nou EVFs komen met direct-relay-APS-sensoren waarbij er enkel een sluitertijd vertraging in zit, ja, dan wordt het een stuk interessanter. Maar dat zie ik in de komende paar jaar nog niet gebeuren... Nouja, 60fps zuinige LCDs zijn al te koop, en 120fps komt eraan, dus het is misschien dichterbij dan ik denk.
Waarom zou je een lcd van 120 fps willen hebben als de mens maar 30 fps kan verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Omdat het scherm een beweging die je NU maakt pas 1/30 van een seconde later kan weergeven. Het heeft momenteel ook geen zin om asynchroon updatende schermen te maken omdat responstijden dat niet kunnen bijhouden (in zuinige schermpjes), etc. Je wilt dus een sneller scherm om sneller te zien wat er voor de lens gebeurt. 1/30 van een seconde lag is tijdens het foto maken storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Hee mig29 goed om te lezen dat je een postieve eerste ervaring met de G1 hebt opgedaan. De meeste vrienden die mijn G1 in de hand krijgen reageren zeer verrast door de compactheid van de camera gecombineerd met een verwisselbare lenssysteem. Voor mij is het nu wachten op een Micro43 wideangle lens, dat mis ik nu nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-01 19:51

LIM

De Lumix G1 is onlangs getest op Dpreview en is met een 'Higly Recommended' uit de bus gekomen!

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CashMoney schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 16:40:

Hee mig29 goed om te lezen dat je een postieve eerste ervaring met de G1 hebt opgedaan. De meeste vrienden die mijn G1 in de hand krijgen reageren zeer verrast door de compactheid van de camera gecombineerd met een verwisselbare lenssysteem. Voor mij is het nu wachten op een Micro43 wideangle lens, dat mis ik nu nog.
Ik ben erg benieuwd naar de prestaties van een ultragroothoek. Dit ivm het retrofocus probleem waar de G1 geen last van zou moeten hebben.

Ik verbaas me overigens over de grootte van het LCD scherm. Als je de voorzijde ziet verwacht je niet dat er op de achterkant een dergelijk groot LCD scherm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

ssj3gohan schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:36:
. 1/30 van een seconde lag is tijdens het foto maken storend.
Ik denk dat je van 1/30 sec. vertraging helemaal niks merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik kijk de laatste tijd ook naar deze camera. De reviews die ik heb gelezen zijn voornamelijk positief. Ik moet het toestel alleen nog een keer in het echt zien om te bekijken of hij inderdaad klein is en lekker in de hand ligt.

Nu vroeg ik me wel af of G1 eigenaars inmiddels nog meer kunnen zeggen over hun camera? Bevalt het nog steeds, loop je tegen (negatieve, positieve) dingen aan, voorbeeldfoto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 00:13:
[...]

Ik denk dat je van 1/30 sec. vertraging helemaal niks merkt.
Ik ben er al eerder op in gegaan, ik merk het verschil [met een slr] echt heel erg en volgens mij andere mensen ook. Het vertraagt een hoop in het foto maken. Laten we het hierbij houden, het punt is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Echt supercool dat je met die ene dure adapter nu ook leica mount lenzen kan gebruiken :p Bijvoorbeeld de voigtlander lensjes, die zijn relatief betaalbaar en erg goed. Jammer van die 2x cropfactor dan.
Nu dus wachten nog een variant met een wat grotere sensor (samsung/pentax?) en een filmstand en dan komt er hier wel eentje.

[ Voor 10% gewijzigd door abrakadaver op 04-02-2009 16:08 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

abrakadaver schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:06:

Nu dus wachten nog een variant met een wat grotere sensor (samsung/pentax?) en een filmstand en dan komt er hier wel eentje.
Het systeem is gebaseerd op vastgelegde sensormaten, daar kan je niet echt van af gaan wijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-01 19:51

LIM

Er is een nieuwe firmware update uit!

http://panasonic.jp/suppo...c/download/fts/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik heb nog niet zo lang geleden ook een G1 in mijn handen gehad. Hij voelt licht, maar zeer degelijk aan. Ik moet zeggen dat ik het een prettige camera vind. Ik heb zelf een Canon 30D, dus was het werken met de G1 even wennen. De omschakeling was echter minder moeilijk dan naar een Nikon imho.

Het leuke van de G1 vind ik dat je je A en S effecten vooraf op je scherm kan zien, iets wat ik (op dat moment) nog niet eerder had gezien. Ik moet zeggen dat de G1 een toegankelijke camera is als je begint met "verwisselbare lens"-fotografie. Het is altijd moeilijk om als nieuwe speler een markt te penetreren, maar ik denk dat Panasonic dit op een goede manier heeft gedaan. Het gebruik van Olympus lenzen op de Panasonic body helpt Panasonic met het instappen in deze markt.

Ik zal zelf geen G1 kopen, omdat ik het prettig vind om wat gewicht in mijn handen te hebben. Daarnaast vind ik de body de klein (ik kan mijn handen er niet lekker omheen vouwen). Tot slot vraag ik me af wat de afweging moet zijn tussen een FZ28 en een G1...

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik vond het wel een eye-opener om te zien dat je met een (is hij eigenlijk duur? geloof het niet) FD-converter ook canon's oude lensjes erop kunt gebruiken. Zo kun je momenteel ontzettend goedkoop geweldige kwaliteit foto's produceren. Nouja, de camera is voorlopig nog wel behoorlijk duur, maar naarmate µFT wat volwassener wordt zal dat wel beter worden en kruipen ze wel onder dSLRs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien volkomen irrelevant, maar ik heb me van het begin af aan afgevraagd of die sensor niet in no time helemaal vuil slaat als je zomaar in het wils lenzen gaat wisselen. Zelfs met een sluiter ertussen (en een basic antistofsysteempje) is de sensor van mijn 40d regelmatig vuil. Het lijkt me een mooi principe, maar zo'n blote sensor sta ik nogal huiverig tegenover.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
bobcom schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:01:
Misschien volkomen irrelevant, maar ik heb me van het begin af aan afgevraagd of die sensor niet in no time helemaal vuil slaat als je zomaar in het wils lenzen gaat wisselen. Zelfs met een sluiter ertussen (en een basic antistofsysteempje) is de sensor van mijn 40d regelmatig vuil. Het lijkt me een mooi principe, maar zo'n blote sensor sta ik nogal huiverig tegenover.
De G1 is voorzien van een automatisch sensor schoonmaaksysteem op basis van ultrasoon trillingen elke keer als je de camera aanzet. Werk perfect naar het schijnt. En natuurlijk moet je altijd met enige zorg omgaan met de camera tijdens het verwisselen van de lens.

Ik heb trouwens een FD converter gekocht voor €60 in Shanghai. Werkt perfect samen met mijn snelle FD lensjes >:)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3587/3309443515_d25545a002_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CashMoney schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:34:
[...]

De G1 is voorzien van een automatisch lens schoonmaaksysteem op basis van ultrasoon trillingen elke keer als je de camera aanzet. Werk perfect naar het schijnt. En natuurlijk moet je altijd met enige zorg omgaan met de camera tijdens het verwisselen van de lens.

Ik heb trouwens een FD converter gekocht voor €60 in Shanghai. Werkt perfect samen met mijn snelle FD lensjes >:)

[afbeelding]
Ik neem aan dat je een sensor schoonmaak systeem bedoelt? ;)
Verder schijnt het sensor schoonmaken door Oly best goed te lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Kwam zojuist een mooie videoreview tegen: G1 videoreview

[ Voor 12% gewijzigd door CashMoney op 01-03-2009 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:34
bobcom schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 20:01:
What the hell... Ik heb mijn d70s nou jaartje of 3 en ik heb nog nooit vuil op mijn sensor gehad! Zelfs niet in stoffige omgevingen zoals bossen. Hoe krijg je dat dan voor elkaar??!!

Maar back on topic, ik vind die g1 echt wel tof. Ik zit er over te denken om er een aan te schaffen voor mijn vriending.. Zij wil toch geen slr juist door het gewicht. Daarentegen is ze wel gecharmeerd van verwisselbare lenzen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27
nevermind. topic weer eens niet helemaal goed doorgelezen..

[ Voor 86% gewijzigd door RobbieB op 02-03-2009 23:46 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53
Nee, het is geen dSLR. Vrij simpel, er zit geen spiegel in. Gewoon een bridge cam dus.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:34
Dat wel, maar wel met wisselbare lenzen. Imho een goede oplossing voor mensen die wel losse lenzen willen (en daardoor meer vrijheid) maar niet het gewicht willen meetorsen van een (d)SLR body

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paganstars schreef op maandag 02 maart 2009 @ 15:13:
[...]

Maar back on topic, ik vind die g1 echt wel tof. Ik zit er over te denken om er een aan te schaffen voor mijn vriending.. Zij wil toch geen slr juist door het gewicht.
De body van de G1 is wel 70 gram lichter dan B.V. de body van een Canon 1000D.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De perceptie van gewicht is belangrijker.
Het ziet er kleiner en lichter uit, daarom is het dat ook ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Er is inmiddels ook een opvolger: De GH1 http://www.panasonic.de/h...rsicht/2145581/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is geen opvolger, alleen een G1 met HD filmfunctie voor erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Geil dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Dit weekend even een GH1 met 14-140mm HD lens in mijn handen gehad. Wat maakt Panasonic op dit moment toch mooi spul. Ze zijn hard aan de weg aan het timmeren. Ook hier, net als de TZ7, levert de AVCHD codec een mooi videobeeld op.

De lens zorgt wel meteen voor een gewichtige unit, maar ziet er goed uit en voelt degelijk aan. Het enige nadeel vind ik dat het zoomen nog een beetje stroef ging (ivm mijn 24-70mm lens van Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Heb op mijn G1 nu een leuke 16mm C mount lensjes gemonteerd :)
Erg leuk zo een G1.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3593/3439585042_16c7ff1cc3_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 03:37
CashMoney schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:09:
Heb op mijn G1 nu een leuke 16mm C mount lensjes gemonteerd :)
Erg leuk zo een G1.

[afbeelding]
En wat voor beelden geeft dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
De beelden van de c mounts zijn bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3359/3442253086_2685503d5e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3590/3442256370_8d17a2ebe6.jpg
[crop]

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3663/3441441307_ddfbc80911.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 03:37
Zien er goed uit.
Wat voor lenzen zijn het? Brandpuntsafstand en lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Kwintessens schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:32:
Zien er goed uit.
Wat voor lenzen zijn het? Brandpuntsafstand en lichtsterkte?
Van links naar rechts, zie foto enige posts terug:

#1: Computar TV Zoom Lens 1:1.2 / 12.5mm-75mm
#2: Wollensak 1/2 Inch f/1.5 Wide Angle Cine Raptar (=12,5mm)
#3: Carl Zeis Jena Biotar 1:1,4 f=2,5cm (=25mm)
#4: Wollensak 1 Inch f/1.9 Cine Raptar (=25mm)
#5: Wollensak 1 Inch f/1.5 Cine Velostigmat (=25mm)

De foto's zijn met #5 en #2 gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Is die zoomlens f/1.2 over het hele bereik? Dat is opmerkelijk - vignet hij nog ergens?

Das wel een leuk dingetje om ook eens op APS-C te proberen, of valt de image circle daar definitief buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
ssj3gohan schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:27:
Is die zoomlens f/1.2 over het hele bereik? Dat is opmerkelijk - vignet hij nog ergens?

Das wel een leuk dingetje om ook eens op APS-C te proberen, of valt de image circle daar definitief buiten?
Die zoomlens doet 1.2 over het hele bereik ja :)
Echter wel sprake van vignet. Een APS-C valt de image circle absoluut binnen, sterker nog hij kan de APS-C zeker niet volledig vullen. Voor meer info daarover zie : http://spreadsheets.googl...y=p9kkgjwEQQQ-HJwvNDobeEw
De zoom staat daar niet tussen maar de tabel geeft je wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Voor de liefhebbers een paar foto's van de Carl Zeiss in actie :)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3383/3447542161_4730b50d49.jpg

Een quickie op f/1.4 zonder Flits in kunstlicht (energiebesparend) ISO 800
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3342/3448409706_15e623dd14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Wat ziet jouw camera met die lensjes er geniaal uit zeg! Hoe kom je aan dat soort klein spul?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
Yonni schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:36:
Wat ziet jouw camera met die lensjes er geniaal uit zeg! Hoe kom je aan dat soort klein spul?
Goed he. Geeft iets heel speciaals aan zo een camera die kleine lensjes. Je komt ze veel tegen op Ebay. Het zijn 16mm filmlenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Cheap, wel veel vignetting, maar lekker snel :)
Ik vind het erg mooi.

Wat kost zo'n adapter eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CashMoney
qadn schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:09:
Cheap, wel veel vignetting, maar lekker snel :)
Ik vind het erg mooi.

Wat kost zo'n adapter eigenlijk?
Ik heb er $26,50 voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat is geen geld eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woei, nu 125 euro terug bij aanschaf van de camera. Hiermee wordt ie wel heel erg goedkoop!

http://www.panasonic.nl/h...4/index.html#anker_139274

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
Anoniem: 22659 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:23:
Woei, nu 125 euro terug bij aanschaf van de camera. Hiermee wordt ie wel heel erg goedkoop!

http://www.panasonic.nl/h...4/index.html#anker_139274
Nu met 100, goedkoopste prijs die ik heb gezien was 300 euro (na cashback)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
Even een korte vraag: welke tas gebruiken jullie allemaal voor je G1? Ik heb er sinds kort 1 (erg tevreden mee, enorm verschil in formaat tov mijn EOS 40d), en zoek een snuittas voor de combi camera+kitlens (14-45). Vind het echter 'zonde' om een gewone DSLR-tas voor te gebruiken als die veel te ruim is. Dus wat is een strak passende tas voor de G1?

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Hier is die dan, De Panasonic G3:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4dcb8f35ef358/4dcb8f35ebcb5-768477.jpg

review: http://www.photographyblo...sonic_lumix_dmc_g3_review (hele goede score: Essential!)

Interview met Panasonic over deze camera: http://www.photographyblo...ic_g3_question_and_answer

(eigenlijk zou het handig zijn om een topic voor het m43 systeem te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 23:19
Het bericht van de G3 is hier naartoe verplaatst. Met een titelfix voor dit topic, inmiddels is er meer dan de G1. Als de TS de OP een update wil geven dan is dat erg welkom. Iemand anders kan ook, stuur dan even een DM en je wordt toegevoegd als mede-auteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Ik vind de body wel heel erg klein... Je kan eigenlijk niet beide handen gebruiken om body en lens tegelijk vast te houden, ook heb je aan de achterkant geen ruimte voor je linkerduim... Qua prestaties is ie erg goed, deze camera gaat veel beter om met ruis dan de vorige G-series. Mooi apparaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Uh.... is dit een grap?

Afbeeldingslocatie: http://img.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_g3/panasonic_lumix_dmc_g3_34.jpg

Wat is het nut van die bodyvorm als je elke vorm van ergonomie laat varen?

edit: en nu is die foto kapotgegaan. Interesting.

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 12-05-2011 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Arthur schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 20:32:
Even een korte vraag: welke tas gebruiken jullie allemaal voor je G1? Ik heb er sinds kort 1 (erg tevreden mee, enorm verschil in formaat tov mijn EOS 40d), en zoek een snuittas voor de combi camera+kitlens (14-45). Vind het echter 'zonde' om een gewone DSLR-tas voor te gebruiken als die veel te ruim is. Dus wat is een strak passende tas voor de G1?
DRaakje in "Centraal Fototas Topic - Deeltje 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Erg jammer van de ergonomie inderdaad, de G2 vind ik erg prettig in de hand liggen. De ISO-prestaties van de nieuwe sensor zien er best goed uit trouwens, zie de preview van dpreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 10:09

Pat-Juh

Patrick

De JPG vergelijking tussen de G3 en de E-PL2 is best een groot verschil. ISO/RUIS prestaties zijn idd erg goed!!

Benieuwd naar echte goede -real-life prestaties en of Olympus binnenkort ook met een update komt voor hun camera's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Panasonic is met deze generatie inderdaad flink aan het sleutelen aan de positionering van camera's. Je ziet dat de GH2 meer richting high-end is geplaatst, terwijl deze G3 ietsje onder de G2 zit (launch prijs is ook lager meen ik). Het formaat heeft meer weg van een GF1 met ingebouwde zoeker. Hij is nauwelijks groter. Wel 2,5cm dikker, maar dat komt voornamelijk door de uitstekende zoeker en grip; i.e., de eigenlijke body is niet of nauwelijks dikker dan die van de GF1. De ruisprestaties vind ik ongelooflijk voor een 4/3 sensor, op ISO 3200 lijkt het me beter dan de EOS 50D / 60D!

[ Voor 22% gewijzigd door Cocytus op 13-05-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerasFawaz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 13:29
Ik heb laatst de GH1 gehaald en ik las dat je 50 frames kon filmen in 720p. Ik heb toen de camera op "SD" gezet en een hele dag gefilmd. De volgende dag had ik alles geïmporteerd en tot mijn verbazing staat er bij elke video "25 Frames" i.p.v. "50 Frames". Ook als ik de video's importeer in AE/Premiere Pro blijft het getal 25 staan. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

kijk eens in de camera naar de framerate en/of selecteer eens 720P om vervolgens naar de framerate te gaan..

[ Voor 66% gewijzigd door Pat-Juh op 18-05-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerasFawaz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 13:29
De camera heeft alleen de modus "FHD" mode (1080p 25frames) en "SD" (720p 50 frames) verder ook H, L (zelfde als SD maar dan in lagere bitrate's). Ik ben echt ten einde raad, zitten die 50 frames misschien in die 25 frames gebakken? Of iets in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Er is een foto gelekt van de GF3: http://i56.tinypic.com/117a7pg.jpg (echt een hele kleine camera!)

Deze wordt 13 juni samen met de Panasonic Leica 25mm F1.4 gepresenteerd.

Een andere nieuwe Pro GF camera komt waarschijnlijk in augustus/september.. (zie: http://www.mirrorlessrumo...loads/2011/06/roadmap.jpg)

[ Voor 39% gewijzigd door leendertv op 08-06-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

gimpy schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:39:
Er is een foto gelekt van de GF3: http://i56.tinypic.com/117a7pg.jpg (echt een hele kleine camera!)

Deze wordt 13 juni samen met de Panasonic Leica 25mm F1.4 gepresenteerd.

Een andere nieuwe Pro GF camera komt waarschijnlijk in augustus/september.. (zie: http://www.mirrorlessrumo...loads/2011/06/roadmap.jpg)
Is meer lens dan camera... benieuwd naar de EP-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

iets van een jaar geleden een g1 aangeschaft, en ondanks dat ie prima bevalt eigenlijk te weinig foto‘s mee geschoten.

aangezien we dit jaar 2 weken naar schotland gaan toch maar besloten om de pana 45-200 lens te kopen. Deze zal zaterdag of maandag binnenkomen, dus dan ga ik ws wel weer met de camera aan de gang.

Eens kijken of het nu echt tot een hobbie gaat uitgroeien, zo ja dan zal ik dus ook vaker in dit gedeelte van GoT gaan rondwandelen.

Probleem is dat ik nooit weet waar ik foto van moet maken, of ik heb hem niet bij me. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Flagg schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:45:
iets van een jaar geleden een g1 aangeschaft, en ondanks dat ie prima bevalt eigenlijk te weinig foto‘s mee geschoten.

aangezien we dit jaar 2 weken naar schotland gaan toch maar besloten om de pana 45-200 lens te kopen. Deze zal zaterdag of maandag binnenkomen, dus dan ga ik ws wel weer met de camera aan de gang.

Eens kijken of het nu echt tot een hobbie gaat uitgroeien, zo ja dan zal ik dus ook vaker in dit gedeelte van GoT gaan rondwandelen.

Probleem is dat ik nooit weet waar ik foto van moet maken, of ik heb hem niet bij me. :)
Een kleine insert kopen voor in je tas oid en altijd je tas bij hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

lens is binnen. eindelijk weer een beetje zoom bereik. Paar foto‘s geschoten so far en eerste indrukken zijn meer dan prima snel focussen pana g1) en ondanks dat ik niet zo‘n vaste hand heb doet het ois heel goed zijn werk op 200.

Nu nog iets leuks vinden om een foto van te maken. :p

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De GF3 is officieel aangekondigd. Dpreview heeft een preview geplaatst.
Hij is ongeveer net zo klein als de NEX-C3, met als grootste verschil in de buitenkant dat de GF3 een bult heeft voor de pop-up flitser. Die flitser komt alleen niet hoog genoeg, beneden de 18 mm zie je in combinatie met de 14-42 kitlens de schaduw van de lens in beeld 8)7
Er is ook geen hotshoe beschikbaar om het probleem evt met een losse flitser op te lossen.

[ Voor 10% gewijzigd door PowerUp op 13-06-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Iemand al eens de nokton voiglander lens op mft in het echie gebruikt? of heeft iemand zelfs hier?

Lijkt me een superlens om mee te spelen, maar is het wat? Of alleen grappig en in de praktijk meer in de kast dan op de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Digitalrev heeft er laatst een filmpje over gemaakt: YouTube: ‪Voigtländer Nokton 25mm f/0.95 Hands-on Review‬‏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Volledige review van de G3 op dpreview.
The G3 is a camera that is easy to use and produces excellent image quality - a step up from previous G-series models. Its overall handling and touchscreen interface have distinct appeal for users moving up from a point-and-shoot. Yet it offers the manual controls and custom parameters that enthusiasts in the market for a smaller, lighter body would expect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:06
Hey ik wist helemaal niet dat dit topic bestond!
In ieder geval wil ik mijn ervaringen met de Panasonic G3 met jullie delen.
Deze heb ik via Amazon.co.uk besteld: daar kost de G3 inclusief kitlens (14-42) en bezorgen 593 Euro.
Er zit ook een bon in voor de volledige versie van Adobe Lightroom dus dat is best een goede deal!

De G3 heb ik gekocht als opvolger voor mijn GF1. Ik heb ook een Canon 40D DSLR maar deze gebruik ik voornamelijk voor events (bedrijsuitjes, bruiloften en dergelijke). De GF1 is de weekendtripjes/leuke situaties camera omdat ie zo handzaam is. De GF1 mist echter de beeldkwaliteit en snelheid van een relatief oude Canon 40D. Zeker op ISO 1600 zien de foto's van de GF1 er niet uit (ruis, fletse kleuren, geen details).

De G3 heb ik gekocht vanwege de digitale zoeker en de (volgens reviews) betere hoge ISO-prestaties.
De G3 heeft een prima digitale zoeker die wat mij betreft niet onder doet voor de zoeker van een goedkope DSLR. De G3 ligt goed in de hand en lijkt qua grootte en grip erg op de GF1. De beeldkwaliteit ziet er goed uit maar ik heb nog geen echt moeilijke dingen gefotografeerd (in donkere ruimtes, snelle actie en dergelijke).
De G3 voelt vlot aan: compositie maken door de zoeker, focussen en afdrukken gaat soepel maar de snelheid is net niet zo vlot als de Canon maar het scheelt niet veel.

Dingen waar je rekening mee moet houden zijn:
- de batterij gaat erg kort mee: 150 foto's of zeg maar 1-2 dagen fotograferen. Dat is best weinig! Ik ga dan ook reservebatterijen kopen
- ik moet hem nog customizen zodat de camera zich gedraagt zoals ik dat wil. Dat betekent dat ik bepaalde functies wil toewijzen aan bepaalde knopjes, het Quick Menu wil aanpassen met die functies die ik ook echt gebruik en andere kleine dingen. De G3 laat het toe dat je dit aanpast maar dan moet je wel de tijd in steken om de camera perfect af te regelen.

Kortom, ik ben weer een jaar of twee zoet met de G3. Ik wacht nu nog op een goede portrettenlens (45 - 50 mm prime of zoom) want dat heeft het Micro 4/3 systeem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Cheewai schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:25:
Kortom, ik ben weer een jaar of twee zoet met de G3. Ik wacht nu nog op een goede portrettenlens (45 - 50 mm prime of zoom) want dat heeft het Micro 4/3 systeem nog niet.
Olympus heeft pas de m.Zuiko 45mm F1.8 gepresenteerd (299 euro inclusief btw). In september in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357806

gimpy schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:45:
Olympus heeft pas de m.Zuiko 45mm F1.8 gepresenteerd (299 euro inclusief btw). In september in de winkel.
Yep. Met de Lumix/Leica (45mmm 2.8) kun je overigens ook prima portretten schieten, al had ie wat sneller mogen zijn ivm de DOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flagg schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 22:20:
Iemand al eens de nokton voiglander lens op mft in het echie gebruikt? of heeft iemand zelfs hier?
Lijkt me een superlens om mee te spelen, maar is het wat? Of alleen grappig en in de praktijk meer in de kast dan op de camera?
Ik vind 'm best duur. In de tussentijd kun je al aardig wat doen met de 20mm 1.7 pancake van Panasonic zelf. Daar is iedereen -en terecht- laaiend enthousiast over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

ja vind hem boven budget op dit moment, ik ben nu eerst aan het spelen met legacy lenzen, om adapter en 4 vivitar lenzen en uiteraard de 50mm f1.8 oly gekocht voor een prikkie. :)

De native lenzen komen wel weer als ik geld over heb. :) heb nu de oly kitlens en de Pana 45-200. Wil de 100-300 ook nog hebben en daarna de exotischer lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flagg schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 17:40:
ja vind hem boven budget op dit moment, ik ben nu eerst aan het spelen met legacy lenzen, om adapter en 4 vivitar lenzen en uiteraard de 50mm f1.8 oly gekocht voor een prikkie. :)
De native lenzen komen wel weer als ik geld over heb. :) heb nu de oly kitlens en de Pana 45-200. Wil de 100-300 ook nog hebben en daarna de exotischer lenzen.
Wat vind je boven budget, de 20mm Lumix lens? Tja, ik vind 'm z'n geld absoluut waard. Hele mooie en snelle lens, vertekent vrijwel niet, mooi scherp tot in de hoeken. Dan moet de Nokton wel érg goed zijn, wil die z'n prijs waarmaken.
Bijkomend voordeel vind ik dat de 20mm lekker compact is.
Ik heb ook de Leica 45mm. Naar verhouding is die best duur, maar het is evengoed een fraaie lens, al had ie wat sneller mogen zijn voor portretten, al is dat het compromis dat je nu eenmaal maakt voor een macrolens. De beide kitlenzen (14-45 en 45-200) gebruik ik vrijwel niet meer sinds ik die twee primes heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Full review van dpreview van de GF3:
The GF3 is a camera that combines high image quality and access to advanced shooting options with a small form factor and simplified control layout. Enthusiasts may be disappointed with the relative paucity of direct controls, but the GF3 is a very easy to use camera that is capable of lovely images.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 22:35
Jammer dat het toch meer een upgrade is voor compact camera users. Weinig pro functies (gebrek aan hotshoe) en dergelijke waardoor het toch niet de GF serie waard is in mijn mening.

De NEX serie is dan toch meer bang for thé buck op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

k5052 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:33:
De NEX serie is dan toch meer bang for thé buck op dit moment...
Misschien zou je dat eens uit kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Ik vind een aantal designpunten van de GF3 wel behoorlijke missers. De pop-up flitser komt niet ver genoeg boven de lens uit waardoor je op groothoek een schaduw van de lens krijgt. Dat in combinatie met het ontbreken van de mogelijkheid om er een andere flitser op te zetten is wel behoorlijk jammer. Ook is het met sommige lenzen niet mogelijk om de camera op een statief te krijgen omdat de lens te breed is. Dat zijn toch dingen je test lijkt me. Hopelijk is de Olympus E-PM1 wat beter doordacht, want het idee van een erg kleine m4/3 camera is wel een toevoeging aan het assortiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En we hebben een nieuw vers topic :)
Het grote 4/3 en m4/3 topic v2011
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.